Pink Floyd The Wall

Miss CB

New member
Pink Floyd The Wall

מטורף אחד ואמא שלו - סקירת אלבום
בראשית ברא אלוהים את השמיים, ואז את הארץ, ואז את האדם ואשתו – ואז איך לא, את הטינאייג'ר. נדמה כי "החומה" הוא ה-אלבום לבני נוער, וכמה יומרני מצדי להתייחס אליו ככה, בתור בת 15. תתמודדו עם זה. ולמה בעצם האלבום הזה הוא כל כך לצעירים מרדניים? מדברים פה דווקא על כמה נושאים מאוד רציניים, שגעון למשל. כנראה שהתשובה נמצאת איפהשהוא בין "הימים המאושרים בחיינו" ו"אמא", אני מתכוונת כמובן להמנון טקסי הסיום מספר אחד – "עוד לבנה בחומה (חלק שני)". כי הדבר הכי טוב שיש למורים זה לגרום לנו להרגיש כמו בורג קטן במערכת בשביל משכורת מינימליסטית. ברור. אז בואו נעזוב שנייה את הגישה הילדותית-משהו שכולם נגדי וזהו, סוף פסוק, לא שומע אותך!, ונסתכל על האלבום (ולא הסרט!) כיצירה מוסיקלית, יאללה? החלק הראשון, או הדיסק הראשון, או התקליט הראשון למי שהתמזל מזלו לחיות אז, מספר על "בניית החומה" של מר פינק פלויד, אבל לא לפני הקדמה אופטימית וכייפית במיוחד, משהו על קרח שנשבר ובורג שאתם עלולים לאבד בכל רגע נתון של החיים המודרניים והבוגרים. אנחנו ממשיכים ולומדים על משפחתו האוהבת (מדי) של פינק, על המורים המתעללים, המלחמה שלקחה לו את אבא (איזה קטע, גם אבא של ווטרס נהרג במלחמה. מקריות?
), האישה הנוראה שמשום מה מאסה בחוסר שיתוף הפעולה והטירוף של פינק ובגדה בו. ובתוך כל סערת הרגשות הזאת, הארגון וההגיון הכרונולוגי (?) בא בצורת שיר שחולק לשלושה חלקים, השיר היחיד שאנשים טורחים רק על חלקו האמצעי כאילו האחרים לא משהו – "עוד לבנה בחומה". מבחינת ליריקס, החלק הזה של האלבום פשוט למדי. לא פשוט מבחינת תחכום, חס וחלילן בשערי (ע"ע וואלה שופס), אלא מבחינת הבנה, לא צריך להתעמק מדי בשביל לקלוט מה ווטרס רוצה ממך. מוסיקלית, יש פה כמה יציאות עם הלחנה גאונית ממש, וזו כבר סיבה להתעלם לרגע מהסיפור הלא ברור והלא בוגר ולחוות דעה אמיתית. בגלל "אין דה פלאש?" המאיים, בגלל ההמנון הנצחי שכבר עלה במאמר לפחות פעמיים אז אני לא אעז להגיד שמו שוב, בגלל "מאת'ר" שמתחלק ל-מוזר, ועוד יותר מוזר, ובכל זאת אני לא מסוגלת שלא לחזור ולשמוע אותו שוב ושוב. בגלל "גודביי בלו סקיי" הדרמטי. אולי היו להם יציאות יותר טובות, אבל זה אחד מהשירים שיותר אהבתי באלבום. בגלל "יאנג לאסט" שגאדדמיט, זה פשוט שיר מגניב! מלוכלך, שטחי (לירית) אבל הדרך שבה גילמור שר את הקטע הנ"ל... פשוט מגניב!! בגלל "וואן אופ מיי טרנס" השנוי במחלוקת – מצד אחד מפחיד, מטורף, משוגע; מצד שני מוסיקה כייפית וקלילה... שילוב מעניין שיצא במקרה הזה שיר לא רע בכלל. וכן, אני יודעת שפיספסתי כמה שירים. בכוונה. החלק השני... אופ, החלק השני. מוזר יותר מכלב עם ניטים, מטורף יותר מאשר להיתלות באמצע לונדון בלי אוכל למשך חודש וחצי, ובכל זאת מכיל כמה מהשירים הטובים ביותר באלבום, אם לא ברפרטואר המרשים של פינק פלויד בכלל. "היי יו" זה פשוט שיר יפה, ו"קאמפרטבלי נאמב" שכולנו מודים עד היום על כך שהוא לא הוכנס בסוף לאלבום הסולו של דיוויד גילמור, מה היינו עושים בלעדיו ביצירה הזו. באמצע יש גם את "איז דר אניבאדי אאוט דר", שיר קצר ואינסטרומטלי (לא, השורה הבתחלה לא נחשבת) שהוא גם אחד הראשונים שלהם שאני ובערך כל העולם למד לנגן. "ורה" ו"ברינג דה בויז בק הום" אומנם קצת תקועים באמצע – אבל מי מבזבז הזדמנות טובה להזכיר עד כמה נוראה המלחמה?? שני אלו הם שירים שלא הייתי אבלה מדי אם לא היו באלבום, לעומת "ראן לייק הל" למשל. "אין דה פלאש" השני מזכיר לנו בדיוק איפה אנחנו, ולמה הובילו כל ההתעללויות בנפשו העדינה של פינק, והוא שיר טוב בדיוק כמו הראשון. "וואיטינג פור דה וורמס" מעלה לכולנו תמונות מהסרט, ואז מהשואה, וזה לא בטעות. את השיר עצמו פחות אהבתי, אבל אין ספק שהאפקט שהוא גורם לו חזק מאוד. גם בלי הסרט. "מחכים, לשחורים ולאדומים וליהודים..." ובאמצע השגעון הזה, הכוחניות של פינק הפשיסט המניאק מול העולם המסכן, כי הוא סוף סוף קיבל שליטה לאחר שנים ארוכות ששלטו בו והכתיבו לו מי להיות – הוא עוצר לכמה רגעים. "אני חייב לדעת, האם הייתי אשם כל הזמן?" הוא תוהה. ובהתאם, גם המנגינה שקטנה פתאום ורגועה בניגוד מוחלט לשירים שקדמו לה. והקטע הקצרצר והמתנצל הזה מוביל אותנו ישר לקטע הלפני-אחרון באלבום, אולי הקטע החזק בכל האלבום, קטע שמסכם את מה שהיה בנתיים, כל יצור רע מנסה להדגים למה עשה את הדבר הנכון ובין לבין פינק מנסה לטעון לאי-שפיות כללית... "משוגע, מעבר לקשת, אני משוגע!". וכל זה בעטיפה צבעונית של תזמורת, שיר קלאסי ממש, שאני לא יודעת מה איתכם אבל אני תמיד חוזרת לשמוע אותו פעם שנייה לאחר סיום האלבום. ואז בא השופט, ואיתו הריפרייז המיליון של "עוד לבנה בחומה" שהוא לא במקרה החזק ביותר, והשיר לוקח תפנית דרמטית עוד יותר משהיה קודם. פינק יקירי, לא עזרו לך טיעוני אי השפיות, וגזר הדין הוא לתת לכל העולם מסביבך לראות מי אתה באמת, על שהזקת כל כך לאשה והאמא המעולות. אחח איזה שיר. ואז בא שיר קטן ושקט ואפילו מעודד אם מסתכלים עליו בצורה מסוימת. גם הליריקס, בהקשר של שאר האלבום, מדגימים בעצם שאולי החיים לא כל כך נוראיים, ואולי, רק אולי, יש אנשים שם בשבילך. והמעטפת של המוסיקה השקטה וההד של הזמרות מול הדקלום של ווטרס רק מחזקת אצלי את הרעיון. זו פרשנות אחת, מי יודע אם הנכונה. וכך עברו להן שעה וחצי מחייכם, ופתאום אתם מתעוררים... צריך לחזור לעולם האמיתי... לעבודה, ולצבא, או לבית הספר במקרה שלי. אההה, מי בכלל צריך חינוך.
 
הכל נכון ../images/Emo45.gif, אבל יש משהו ששכחת...

המוזיקה המופלאה של החלקים האחרים של הלבנה החומה. אפקט הדיליי בראשון, והמוזיקה ה"כבדה" בשלישי, יותר טובים לדעתי מילדי בית הספר התמימים
.
 

Miss CB

New member
../images/Emo13.gif

זה כנראה נבלע בציניות, בכל אופן הכוונה הייתה שאנשים נוטים להעדיף את השני. לטעמי האישי הראשון הכי טוב, הוא פשוט מיוחד יותר, והשני והשלישי שווים בעיניי. ככה השני יותר טוב מהשלישי אולי, אבל הוא פשוט כל כך מאוס שזה מגעיל...
 

Miss CB

New member
../images/Emo9.gif

Thank you, I'll be here all my life... או עד שיימאס לי מפינק פלויד. חחח, הצחקתי את עצמי. וגם שלי לא ברמה משהו, תנסה לכתוב משהו ופשוט תרשום מה שבא לך, בדוק - זה יצא מגניב אם תרשום *באמת* מה חשבת, זה יסתדר לבד!
 

Blood

New member
עוד משהו קטנטן...

ב- ANOTHER BRICK IN THE WALL PART 2, יש קטע קטן של דיסטרושן(על רה- למי שמבין), וזה קטע שמוסיף המון, לפני שמגיע הבס של רוג'ר, לטעמי לפחות
 

Blood

New member
ואיך שכחתח

את התופים האפריקאים שבאים לפני הצעקה... קטע פשוט חזק!
 
אם אני לא אשמע את Another Brick

Part 2 אף פעם יותר בימי בחיי, אני לא אצטער בכלל. הייתי בכיתה י"ב כשהאלבום יצא. קשה היום להסביר לנוער עד כמה האלבום הזה היה דומיננטי בזמנו. הוא היה התקליט המדובר ביותר - למעשה היחיד המדובר - בקרב ה"טינאייג'רים". כל חבריי שרו/ציטטו/ניגנו/ציירו את השירים בלי סוף - בשיעורים, בהפסקות, אחרי הצהריים ועד הלילה. במשך כל השנה. עד כדי כך, שכמה חבר'ה שכנעו את ההנהלה לתת להם לצייר את העטיפה על אחד הקירות של הקפטריה. נדמה לי שיש לכך הד גם בספר המחזור איפשהו. אז לא היה סיקור של מוסיקת רוק (או פופ) בטלוויזיה או בעיתונות, ובקושי היו 2 תחנות רדיו, כך שדומיננטיות כזו היתה אפשרית. כיום זה בלתי נתפש. בכל אופן, האלבום לא עשה עלי מעולם רושם מיוחד, וההשמעה הבלתי פוסקת של השירים המאיסה אותו עלי לחלוטין. זה יצא לי, כמו שאומרים בצרפתית, מכל החורים. הקונצפט הלא ברור, המחאה כנגד... מה, בעצם? והקריקטורות הגרוטסקיות, אשר לא שיקפו את מערכת החינוך או ה"חיים" כפי שהכרתי אותם, הביאו אותי למסקנה שהאלבום הוא היסטרי, מגלומני ומיזנטרופי מעיקרו. יש בו כמה רגעי חסד - במיוחד comfortably numb - אבל הם נדירים, ורובם (כולם?) קטעים בהם היו תשומות מאנשים אחרים, מלבד ווטרס. ועדיין, הוא מהווה אבן שואבת לצעירים באשר הם. אפילו ווטרס הכיר בכך שזהו אלבום הנעורים האולטימטיבי. אז תהנו - עד שזה ימאס.
 

pink floydror

New member
אירוני??

ממש לא:) ככה זה תמיד, המרעריצים שיודעים מ מ ש הכל על להקה מסוימת ומסורים לה בערך כל החיים, בדרך כלל ללא יאהבו את ההצלחות המסחריות של הלהקה, אין לי מושג אם זה תת מודע או מבחירה, אבל שימו לב לזה כל פעם.. ודרך אגב...אני לא בא לתקוף פה אף אחד..:)
 
אמממ...

יתכן שלפעמים זה ככה. במקרה שלי, אני לא ממש "מעריצה" של הפלויד או של כל להקה אחרת. אני בוודאי לא "מסורה לה כל החיים" שכן במשך יותר מעשרים שנה התעלמתי מהם במופגן וחשבתי שהם לא עשו שום דבר בעל ערך אחרי שבארט עזב. רק לפני חמישה חודשים התחלתי להקשיב יותר ברצינות לדברים שהם עשו, אחרי בארט. כ-90% ממה שאני יודעת עליהם, זה דברים שקראתי במשך חמשת החודשים האלו.
 

pink floydror

New member
אני לא יודע

אם זה ככה אצלך..:) מצטער, הכוונה שלי הייתה שככה זה אצל רוב חובבי הלהקה המסורים יותר בואי נגדיר את זה ככה, אבל עכשיו בלי קשר יש לי שאלה, מה גרם לך לא להתעניין במה שהם עשו אחרי שבארט עזב?
 
תשמע

כשהייתי בגיל שלכם, בערך, היה לי את DSOTM ואת Atom Heart Mother ואהבתי את שניהם. הכרתי גם את דברים אחרים שהפלויד עשו - Animals ו-Wish וכו' - כי השמיעו אותם המון ברדיו. אבל עיקר העניין המוסיקלי שלי היה ב"מקומות" אחרים, וגם לא ידעתי כמעט כלום על הלהקה. כך, למשל, למרות שהכרתי את Arnold Layne ו-See Emily Play מאז שהייתי ילדה, לא ידעתי שאלו שירים של סיד בארט, ובעצם לא ידעתי כמעט כלום עליו, עד בערך 1980. את "החומה" מאוד לא אהבתי, כפי שאמרתי, ובתקופה ההיא התחלתי לקרוא עיתוני מוסיקה וספרים רציניים יותר, שזלזלו מאוד בפלויד ובכל ה"דינוזאורים" של שנות השבעים. קצת לאחר שיצא "החומה" - אני לא זוכרת בדיוק מתי - גל"צ ערכו מרתון פלויד, בו השמיעו כמעט את כל מה שהלהקה הוציאה עד אז, כולל בוטלגים. זו היתה הפעם הראשונה בה נחשפתי באופן מסודר ל-Piper ולסינגלים המוקדמים. בנקודה הזו הבנתי גם מי זה סיד בארט ומה בדיוק הוא עשה בפלויד, וגם הסקתי שהוא היה המוכשר מביניהם. יחסית לשירים כמעט-מושלמים כמו Bike ו-Scarecrow (שלא לדבר על הסינגלים שהוא כתב), "החומה" נראתה מגלומנית, מנוכרת וקרה. ובכלל, העניין המוסיקלי שלי נדד למחוזות רחוקים מאוד מהפלויד, בשנים הבאות. לא חשבתי עליהם בכלל ובקושי ידעתי על המריבות הפנימיות ביניהם ועל זה שווטרס עזב. כאמור, רק לפני מספר חודשים התחלתי לעשות הערכה-מחדש של כל יצירתם, הפעם מנקודת מבט יותר מבוגרת ולאור הידע שצברתי במשך השנים במוסיקה. לטעמי, שנותיהם הטובות ביותר היו בין 1967-1975. הם עשו דברים טובים גם אחרי שבארט עזב, ויש לי הערכה כלפי היצירות הנסיוניות שלהם והשירים היותר רגישים שכתבו אז. האלבומים המאוחרים יותר מעניינים אותי פחות.
 

pink floydror

New member
הבנתי ..:)) ועוד משהו..

שאלה לא קשורה, אבל תמיד עניים אותי ואני מניח שאת יודעת להסביר לי.. לפני הדארקסייד, מה היה מצבה של פינק פלויד מבחינת תודעה והערצה בעולם ובארץ? עד כמה הם היו מוכרים? אהה ועוד משהו בקשר למה שכתבת, חחחח..בשנות השמונים כמעט כל מה שהיה קשור למוזיקה היה צריך לדעתי להגנז חוץ מכמה דברים מסוימים, אז אני חושב שהעיתונות אז גם לא היה מש'ו:) לזלזל בפרוג?! ובפינק פלויד? כל זה בשביל להיט פופ מגעיל להחריד ..?
 
אוקיי

כתבת: בשנות השמונים כמעט כל מה שהיה קשור למוזיקה היה צריך לדעתי להגנז חוץ מכמה דברים מסוימים, אז אני חושב שהעיתונות אז גם לא היה מש'ו:) לזלזל בפרוג?! ובפינק פלויד? כל זה בשביל להיט פופ מגעיל להחריד ..? דרור, נראה לי שקצת פיספסת את מה שהתכוונתי בדבריי.. לא משנה. נדון בזה בפעם אחרת. כרגע אני קצת חולה (הצטננות) ואין לי כוח להכנס להסברים ארוכים. בוא נאמר ש: א. פרוג לא מעניין אותי ופלויד לא היו פרוג. בלאו הכי אני מתעניינת באמנים כאמנים, ולא בז'אנרים. זה כנראה עניין של גיל. ב. זה לא קשור למוסיקה שהיתה פופולרית בשנות השמונים, או לכך ש-another brick היה להיט. ג. עיתונות המוסיקה אז היתה טובה מהיום, מסיבות רבות - ואת זה אני אומרת בצער. לגבי שאלתך: .. לפני הדארקסייד, מה היה מצבה של פינק פלויד מבחינת תודעה והערצה בעולם ובארץ? עד כמה הם היו מוכרים? זו שאלה טובה וחשובה. אני חושבת שכתבתי לפני כמה חודשים על זה, אבל לא אכפת לי לכתוב שוב (במגבלות מחלתי). ב-1967, הפלויד נהיו אחת מהלהקות המדוברות ביותר בבריטניה. הם ללא ספק היו אחת הלהקות הידועות ביותר בסצינת הרוק המקומית. בהתחלה עיקר האוהדים שלהם היו בלונדון (בגלל סיבות מסובכות שכרגע לא אכנס אליהם), ובפרובינציה לא כ"כ הבינו אותם, אבל זה השתנה עד סוף 1968. הם גם נהיו פופולריים באירופה, שם יצאו הסינגלים שלהם גם כן. הלהקה הופיעה בכמה מדינות אירופאיות (במגבלות מחלתו של בארט). את ארה"ב, לעומת זאת, הם לא כבשו. הם יצאו לסיבוב הופעות בארה"ב בסתיו, כפי שהיה מקובל דאז בקרב להקות בריטיות מצליחות, אבל הסיבוב נקטע לאחר שבוע בגלל מחלתו של בארט. בנוסף על כך, הסינגלים שלהם יצאו בארה"ב בלייבל עלומת-שם ולא זכו לתהודה, והאלבום Piper יצא בגרסה מקוצצת ללא תמיכה של חברת התקליטים האמריקאית. כך, למעשה, הקהל האמריקאי לא נחשף לתקופת-בארט בכלל. 1968-1973: הלהקה היתה אחת מלהקות הרוק הפופולריות ביותר בבריטניה ואירופה (וישראל, שהלכה אחרי הטעם האירופאי במוסיקה. בעצם זה כך עד היום) והרבה פחות בארה"ב. בצרפת, פרסומם הרב בא בגלל שהם הקליטו את פס הקול לסרט הצרפתי More, שאולי נכשל בשאר העולם, אבל היה מאוד מפורסם שם. מעבר לכך, יש כאן עניין של הבדלים תרבותיים-סוציולוגיים בין אירופה לארה"ב, שהביאו לפער בחשיפה של הלהקה בשני האזורים. הפלויד היו להקה של בני המעמד הבינוני המשכיל, בוגרי אוניברסיטה, שאזכרו בשירים שלהם יצירות ספרותיות, ועשו נסיונות מוזיקליים חדשניים. באופן טבעי, מוסיקה כזו דיברה יותר למי שהם בעלי רקע דומה, בעלי השכלה דומה - וקהל כזה נמצא (באופן מאסיבי) באירופה, לא בארה"ב. לכן בארה"ב הם נשארו יותר להקת "שוליים" - בדיוק כמו להקות אינדי, כיום. DSOTM שינה את פני הדברים. זה לא היה מכוון מצד הלהקה, זה בטוח. באותן שנים פרח בארה"ב גל של תחנות רדיו FM שניגנו מוסיקה מאלבומי רוק - לעומת להיטי פופ - ואלו ניגנו את DSOTM בלי סוף, והפכו את האלבום ללהיט גדול. בנוסף ללהקה צמח שם של להקה ל"סטונרים", שהמוסיקה שלה מלווה טריפים ובכלל לקיחת סמים. מהתדמית הזו הם לא הצליחו לגמרי להשתחרר, עד היום, למרות שהם לא מאושרים ממנה. ואולי האלמנט החשוב מכל: הלהקה הלכה ונשענה יותר ויותר על הופעות גרנדיוזיות, מופעי אור וצליל בהם הלהקה עצמה לא היתה המרכז. הקהל האמריקאי התחבר, בהמוניו, לקטעים האלו דווקא. אני מנחשת שרוב המיליונים שקנו את האלבום הזה ואלו שאחריו, לא היו מודעים במיוחד למסרים החברתיים/פוליטיים שווטרס ניסה להעביר, למרות פשטנותם היתרה (זו לא מחמאה לווטרס). בשלב הזה הפלויד נהיו אחת מהלהקות הפופולריות ביותר בעולם, מבחינת מכירת תקליטים והופעות. גם סיבובי ההופעות שלהם בסוף שנות השמונים ואמצע שנות התשעים - בלי ווטרס - היו הצלחה אדירה. להופעות אלו הגיעו כבר שני דורות (לפחות) של אוהדים - המבוגרים יותר שזכרו אותם משנות הששים והשבעים, והצעירים ששמעו עליהם מהוריהם או אחיהם הבוגרים. ההופעות המשיכו להיות גרנדיוזיות והיוו יותר "ארועים" מאשר קונצרטים גרידא, דבר שהיווה נקודת משיכה בפני עצמה. אבל עיקר המשיכה היה ה-brand name, ה"מותג": די בשמה של הלהקה בכדי למכור מוצר, כל מוצר, כיום. עד היום כל האלבומים שלהם נמכרים בכמויות משמעותיות ביותר - לא פחות מהאלבומים הנמכרים ביותר במצעדי הפזמונים - בכל העולם. לגבי היחס של עתונות המוסיקה אליהם - במיוחד העתונות הבריטית - זה כבר סיפור אחר, מרתק בפני עצמו (והכולל את "אפקט בארט", המלווה אותם כצל לאורך כל הקריירה שלהם).
 

pink floydror

New member
אז ככה,

תודה רבה על כל המידע, ואני חשבתי שפינק פלויד לא היה שם מוכר לפני דארקסייד בקשר לתקופה אחרי הדארקסייד ברור לי מה היה מצבה של הלהקה:) עכשיו בקשר למה שאמרתי קודם בכלל לא התכוונתי שפינק פלויד זה פרוג, בכוונה הפרדתי אותם במשפט, חוץ מאטום הארט, אני לא מוצא הרבה דימיון בין מה שהם עשו לבין הפרוג הטיפוסי בשנות השבעים (וגם זה לא היה מאה אחוז שלהם). וחוץ מזה, כן העיתונות הייתה יותר טובה מהיום, לצערי המצב כיום מבייש לגמריי, גימיים ופרסומות אוכלים את המוזיקה הטובה, אני לא אומר שזה רע פרסום אבל צריך בטעם. ודבר אחרון,תרגישי טובב!!! והחלמה מהירה!!
 

Miss CB

New member
יש בזה משהו...

כי אנשים שמכירים מוסיקה מסוימת מקרוב לומדים להעריך ויתר את האיכות ולווא דווקא ההצלחה, למרות שבמקרה זה לדעתי גם ההצלחה הגדולה ביותר (החומה, וגם דארקסייד) היא גם איכותית מאוד - אז אולי החומה לא טובה כמו דברים אחרים שלהם, אבל היא בהחלט לא "גרועה" או שום דבר בסגנון.
 

natangold

New member
נראה שזה בערך כמושאני שונא את משינה

לא להיות כמו כולם אנחנו מטומטמים או לא
 
למעלה