PLEASE WAKE ME (או אלבום השבוע)

Jflyaway

New member
PLEASE WAKE ME (או אלבום השבוע)

Pink Floyd - More לפני שאני אספר לכם מה אני חושב (או יותר נכון – מרגיש) ביחס לאלבום הזה, אני רק אומר: כן, אני יודע שבעיני הרוב זה לא נחשב לאחד מאלבומי המופת של הפלויד, וכן, אני יודע שיש פה אנשים שנמאס להם לדוש בפינק פלויד. אבל מה לעשות, אין פסייק בריטי ללא פלויד, ומה לעשות שהאלבום הזה הוא הפלויד האהוב עלי... ( אם נתעלם מפייפר – שהוא לגבי הפלויד האולטימטיבי – אלא שבשבילי אישית הוא הרכב "אחר") בואו ונראה לרגע את ההסתייגויות שיש לנו לגבי כל פסקולי הסרטים שהם גם אלבומים: 1. אלבום של פסקול יכיל כמעט תמיד רצועות של מוסיקה שמבחינה פונקציונלית אמורה לתמוך בנעשה על המסך, וללא סרט ברקע – ייתכן ורצועות אלו יעבדו פחות טוב. 2. אלבום של פסקול יהיה מן הסתם יותר FRAGMENTED. כלומר – הקשר בין המרכיבים השונים שלו עשוי להיות רופף. קראו לזה 'נחיתות בגיבוש' אם תרצו. כמו כל פסקול אחר, גם MORE 'סובל' במידת מה משני המגבלות הללו. עד כמה (ואם בכלל) זה מוריד מערכו כאלבום רוק פסיכדלי קלאסי של סוף הסיקסטיז – זו כבר שאלה אחרת. אני אישית חי טוב עם ה 'מגבלות הפסקוליות' של MORE, אולי בגלל שאני אישית משוכנע שעודפי הקסם שיש לאורך כל האלבום הזה מחפים בהצלחה על חוסר השלמות הנובע מסעיפי הליקוי האופיניים לפסקולים שהיו לאלבומים. יש MAGIC. וזה שם לכל אורך האלבום. זה לא מפסיק להיות מן הרגע שהאלבום הזה מתחיל, ועד שהוא מסתיים. מן חוט אניגמאטי שכזה, אשר מעיד בבירור שהאנשים שעשו את המוסיקה היו (לפחות בזמן העשייה) בעלי השראה וגדלות רוח. אני לא יודע כלום על תהליך העשייה, האנשים המעורבים (מלבד פלויד עצמם), מערכות היחסים בלהקה, ענייני הפקה, הביזנס, מעורבות חברת התקליטים וכו'. לא יודע ולא רוצה לדעת. אין לי חשק לקלקל עם TECHINACALITIES את ההשראה שהאלבום הזה נתן לי אישית, כאדם וכמוסיקאי. מבחינתי האנשים שאמרו בביטול (והיו כאלה) שזה אלבום מעבר 'לא שלם' – היו חרשים. יהיו הנימוקים שלהם אשר יהיו, אני יודע שהם לא נתנו ל MAGIC לחלחל. נקודה. צריך לחיות עם אהבה בשביל להעריך קסם, ובשירים כמו GREEN IS THE COLOR ו CYMBALINE יש טונות מן המצרך הזה. אהבה למוסיקה, אהבת אנוש, אהבה לכלי הנגינה, אהבה למאזין. Heavy hung the canopy blue Shade my eyes and I can see you White is the light that shines Thru the dress you wore She lay in the shadow of a wave Hazy were the visions over played Sunlight in her eyes But moonshine made her cry ev'ry time Green is the colour of her kind Quickness of the eye decieves the mind Envy is the bond between The hopeful and the damned שימו לב.... תמלילים כאלו לא נכתבים ללא השראה אמיתית. זו פסיכדליה לירית מן המעלה הראשונה, אלו מילים של תובנה, של INSIGHT. ENVY IS THE BOND BETWEEN THE HOPEFUL AND THE DAMNED לבדו זורק אותי לאורביט בתוך INTERSTELLAR SPACE. והפואטיקה הפלוידיאנית ממשיכה גם ב CYMBALINE The lines converging where you stand They must have moved the picture plane The leaves are heavy round your feet You hear the thunder of the train Suddenly it strikes you that they're moving into range And Dr. Strange is always changing size ואכן, דר. סטריינג' ממשיך לשנות צבע וצורה לאורך כל האלבום הזה. וכשאני מקשיב לשני שירי ה ACID PUNK של MORE (ואנא אל תכעסו עלי כשאני מכנה אותם כך) הלב שלי הולם כמו פטיש 5 קילו, מכה בכוח על הסלע שמתמוסס לו לנגד עיני אל תוך עננה הרמונית מתמשכת. קשה להאמין שלרעש כל כך חזק יש ריצפה כל כך יציבה של שקט. לכתוב על אלבום שכזה, זו לא רק זכות... זו גם אחריות. ואני לא רוצה לומר יותר, כי אני פוחד שאני אקלקל. יש משהו בפסיכדליה שעשוי להעלות אותך מדרגה, אם רק תסכים. יש אנשים שקוראים לזה HIGH. זה לא ממש אמיתי, אלא אם אתה ממש שם. נוכח. אנחנו כן בני חלוף, אבל למה לא לתת לך את האשליה שהקיום שלך באותו הרגע חורג אל מעבר ומעל לעליבות הקיום היומיומית... המטאפיסיקה של הפסיכדליה מלאה באשליות. ואני בכלל לא יודע מה זה, אבל אני יכול לחוש את זה. אונה אחת של המוח שלי טוענת בתוקף שבאיזשהו מקום צריך שיהיה לינק בין החוויה לבין ההסבר שלה, ואין לי מושג איפה המקום הזה, כי יש משהו בהשפעה של אלבומים כמו MORE שקורא תיגר על חוקי ניוטון, מהתל בגרביטציה. לרגע אני עומד על גדות הנילוס, העיניים שלי ממוקדות בנקודה בלתי נראית אי שם באוויר, וכהרף עין אני יושב על עלה מוקף באדי אתר סגלגלים, שם למעלה, רחוק, מסתכל מטה ורואה את עצמי על גדות הנחל, מוקף בגחליליות מהבהבות, והן בוכות ובוכות.
 

noamrap

New member
איזה אלבום !!!!

אכן גם אחד האהובים עליי של הפלויד. לא יאומן שהוא נכתב והוקלט במשך שמונה ימים בלבד. יש בפסקול הסרט עוד שירים שהם הקליטו שלא נכנסו לתקליט - כמו השיר seabirds יואל, שיחקת אותה.
 

noamrap

New member
יש לי...

יש לי את זה בבוטלג. זה באיכות לא כל כך טובה כי זה נוגן בסרט בזמן שהדמויות דיברו על השיר.
 

melancholy man

New member
וחוץ מזה...

משום מה שלחת על "שלח" מוקדם מידיי והיה גם מה להגיד על האלבום. שני השירים שהזכרת, GREEN IS THE COLOR ו CYMBALINE הפ אולי שניים מהשירים הכי טוב שעשו הפינק פלוייד (וזה להגיד הרבה) והתקופה המעניינת של הפלויידים (67 עד 73) מעולם לא נמאסה עלי, אבל More עצמו, מעולם לא סחף אותי כתקליט שלם, מצד שני, רק לאחרונה למדתי לסמוך על הטעם שלך באופן עיוור, אז אתן לו היום עוד צ'אנס, אני מקווה רק שזה לא ירגיז יותר מידיי את השותפה...
 

Jflyaway

New member
יש תמימות דעים בין

MODULO, NOAMRAP, וביני לגבי גדולתו של האלבום... אז סמוך על שלושה
 

Gil Keltch 1

New member
מצטרף לקונצנזוס

אלבום ענק ומעיף, 'סיירוס מיינור' הוא גם שיר מדהים אגב
 

Jflyaway

New member
עוד הוכחה נוספת למה שחשבתי

הטיעון הנפוץ משהו שזה אלבום מעבר לא שלם - אינו נחלת חובבי הפסייק. טוב מאוד.
 

modulo1000

New member
כל כך נכון

JFLY ו RAPAPORT צודקים בכל מילה תמיד הציק לי ש DARK SIDE ו WISH YOU הם היותר אהובים על מעריצי הלהקה פשוט לא הבנתי ועדיין אינני מבין למה סאונד ומורכבות גוברים על אמת ישירה ומכה בבטן ובלב. ב MORE יש עזיבה אמיתית של הקרקע זהו מסע רגיש לתת הכרה GREEN הוא השיר הפולקי ביותר שכתבו הפלוידים. PIPER שהוזכר קודם רם ונישא מעל לכל קריטריון השוואתי הוא לוחות הברית של הפסיכדליה
 

melancholy man

New member
רק לתקן רושם מוטעה

Wish וה Dark Side, הם ממש לא אלבומי הפלוייד החביבים עלי (אם כי הם בהחלט מהווים אלבומים שכיף להאזין להם גם אחרי שבאמת כבר נמאס לי מהצליל של פינק פלוייד), אישית אני מעדיף את החלילן ואת צלוחית הסודות ואפילו את AHM, אבל עכשיו אני בעיצומה של האזנה חוזרת ל More, נראה מה ילד יום...
 

noamrap

New member
הפלויד שלי

אני מודע לחשיבותם של דארק סייד ו"וויש יו ור היר" אבל הם לא מצליחים לרגש אותי. נכון, הם פוצצו לי את המוח כשהייתי נער וחייל. אבל כשאני בא להשוותם ליצירה המוקדמת של הפלויד - הם מחווירים בעיניי ובגדול. נא לא לשכוח את הפסקול היפהפה obscured by clouds . אלבום מלודי וצנוע של הפלויד. ויש שם את השיר המדהים - stay - בקולו של ריק רייט.
 

Chocoholic

New member
עוד

בהחלט אלבום מדהים. 'Green Is The Color' הוא שיר יפה עד כאב, הוא תמיד ממקם אותי באיזה שדה פתוח, בתחילת האביב. גם שני ה"כבדים" - 'The Nile Song' ו Ibiza Bar' מראים לדעתי את הלהקה מתנסים בעצמם בז'אנר התופס תאוצה ועושים זאת לא רע בכלל. לפני כחודש, במקרה נפלתי על הקרנת הסרט, ב"הצגה שנייה" אם אני זוכר נכון. אז צפיתי בו. לא ממש אהבתי, מוזר. אבל אולי זאת הייתה המטרה שלו. מה שעניין אותי הוא דווקא המקוריות של הסרט; בעוד שהיום יש מאות סרטים שעוסקים בהתמכרות לסמים, אני לא יודע כמה סרטים כאלה היו ב 1969, שעוד הציגו את הנושא כמו שהוא, ללא רמיזות וצנזורה, ישר לתוך הוריד... יתכן ש MORE הוא הסרט הראשון שעוסק ישירות בתופעה?
 

melancholy man

New member
לא חושב

אבל אין לי דוגמא ספציפית בראש, נחפש קצת בזיכרון, בכל מקרה, אני דיי בטוח שאם לא לפני אז במקביל נעשו מספר סרטים שעסקו/תיארו את התופעה.
 

Jflyaway

New member
היה משהו כבר בקולנוע של שנות

הארבעים... או תחילת החמישים, נדמה לי שזה היה עם סינאטרה בתפקיד ראשי. לא בטוח, אני אבדוק אח"כ.
 

Jflyaway

New member
THE MAN WITH THE GOLDEN ARM

ובו מגלם סינאטרה הגדול נרקומן המכור להרואין (כבר ב 1955!) סצינת ה"קריז" מציאותית וכואבת. סרט מצויין.
 

melancholy man

New member
אכן

באמת סרט חזק, תודה שהזכרת לי, אגב, אם כבר אני מעדיף משם את קים נובק, אחת השחניות היותר מרשימות של הלווליווד הקלאסית (נובק, אגב, הייתה הכל חוץ ממי שהתאימה לתדמית הקלאסית הזו)
 

melancholy man

New member
תשמע תראה

סינטרה זה סינטרה, אני האחרון שאגיד משהו רע על סינטרה, אבל קים נובק...ראית את התמונה???
 

Jflyaway

New member
ראיתי גם ראיתי

והתאהבתי בה ב VERTIGO אבל הייתי מעדיף 5 דקות עם סינטרה מאשר לילה עם נובאק...
ועכשיו הביתה.
 
למעלה