R.I.P. YABBY YOU

DuBsYs

New member
R.I.P. YABBY YOU

זמר ומפיק הרגאיי האגדי Vivian Jackson שידוע בכינויו Yabby You נפטר שלשום, 12 בינואר בקלרנדון, ג'מייקה. למרות שבשנים האחרונות הוא סבל מבעיות בריאות חמורות ולא הוציא מוזיקה חדשה מדובר לטעמי באחד מאומני הרגאיי הגדולים בכל הזמנים. המוזיקה שהוא עשה בשנות ה70 מגיעה לדעתי לרמה של שלמות עם שילוב מופלא בין רידדימים כבדים, הרמוניות מהפנטות ולירקס עם מסרים חזקים ואמיתים. אתמול בלילה, כשנודע לי על החדשות העצובות החלטתי לתרגם את החוברת שצורפה לאוסף Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 שיצא בלייבל BLOOD & FIRE. מומלץ לקרוא את הדברים בזמן האזנה לאלבום האוסף המשובח. Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, החלו להשמע קולות חדשים במוזיקה הג'מייקנית. אומנים מובילים מאותם הימים כמו Justin Hinds and the Dominos, the Ethiopians ואפילו ה- Wailers שרו בתקופה זו שירים עם מסרים "שורשים" אבל בנקודה זו משהו החל להשתנות. דור חדש של אומנים, זמרי רוטס מובהקים החלו את הצעדים הראשונים שלהם ושינו את המוזיקה הג'מייקנית. להקות כמו ה- Abbyssiniansוה- Gladiators,יחד עם אומנים כמו Burning Spear ו Roy Little , כולם החלו להקליט מוזיקה שורשית כבדה לפני סוף העשור. מוזיקת הרגאיי עברה את אחד משינויי הסגנון התקופתיים שלה. הרוקסטדי הקצבי חלף מן האופנה ובמקומו החלו להשמע מקצבים איטיים וכבדים יותר, התכנים הרומנטים הוחלפו בתכנים שורשים שהושפעו מאוד מתנועת הראסטהפראיי שזכתה לפופולריות רבה בג'מייקה של אותם הימים. עידן הרוטס החל! באותם הימים בהם התרחש השינויי, Vivian Jackson (Yabby You) החל את הקריירה המוזיקלית שלו בצעדים מהוססים. יאבי נולד בקינגסטון בשנת 1946, אחד משבעה ילדים. כשהייה בן 12 עזב את הבית ומצא עבודה בבית מלאכה לבנית 'כדים הולנדים' (סוג של סירים שנפוץ בג'מייקה) לא רחוק מ Wattethouse, אחד הגטאות של קינגסטון. כשהייה בן 17 הוא החל לסבול מבעיות בריאותיות קשות כתוצאה מתזונה לקוייה. כשהשתחרר מבית החולים הוא סבל מדלקת פרקים שמנעה ממנו לחזור ולעבוד במקום עבודתו הקודם. הוא נאלץ לחיות ברחובות והתקיים מכספים שזכה בהם בהימורים על מרוצי סוסים. החיים ברחובות איפשרו ליאבי וחבריו לנהל במשך שעות ארוכות דיונים וויכוחים, בעיקר על נושאים דתיים ופילוסופים. "יש את זרם הראסטה, יש את זרם הבובו ויש את זרם האייטס. הראסטות סגדו להיילה סלאסי, ראסטהפראיי. באותה תקופה השתייכתי לאנשי האייטס. אנחנו האמנו שאלוהים זה כוח שיצר את הבריאה והוא קיים בכל אחד מבני האדם. הראסטות האמינו שהיילה סלאסי הוא התגלמות של המשיח שחזר לעולמנו. ככה שתמיד היתה ביננו מחלוקת על נושאים אלה." האמונות האלה של יאבבי היו שונות מהאמונות של החברים שלו. "הם התעסקו עם ראסטאפאראיי אבל אני התעסקתי בג'ה כהתגלמות של ישו הנוצרי". יום אחד ב1969, ישב יאבבי עם חבריו הראסטות, בינהם Tony Brevett מהמלודיאנס וחברים מהגלאדיאטורס, עשן הצ'אליס המתיק את האווירה ועוד וויכוח החל: "אני אמרתי שאני לא מזהה בסלאסי את התגלמות האל, מכיוון שלפי דעתי האל שוכן בגוף של כל אדם. האדם הוא תפארת הבריאה וגוף האדם משמש מקדש חי לאל. דברים אלה יצרו מחלוקת גדולה עם כל הראסטות. אני עמדתי על דעתי והם על שלהם, עד שכל העסק נהייה משעמם. לפתע החל לרדת גשם וכולם הלכו לישון. כשהם נרדמו התחלתי לשמוע משהו, כמו קול מוזר בתוך המחשבות שלי, משהו כמו שירה של מלאך. כשנשמע קול הרעם בחוץ אני שמעתי מוזיקה, שמעתי את הצילים של 'King of Kings, Lord of Lords, Conquering Lion of the Tribe of Judah', התחלתי לשיר את הצלילים ששמעתי וכל החבר'ה התעוררו והקשיבו לי. הם אמרו לי משהו כמו 'צריך ללכת להקליט את השיר הזה באולפן, זה נשמע כמו משהו עם צליל חדש'. הם דיברו בצורה הזאת כל הזמן על כל דבר שהם שמעו אבל אני לקחתי את זה ברצינות, מבין? מהרגע הזה התחלתי לחפש אולפן, לקח לי זמן להבין איך הדברים האלה עובדים. אז הלכתי לחפש את Leroy Wallace שקראנו לו Horsemoutí . שרתי לו את השיר והוא אמר שלדעתו זה נשמע כמו סגנון חדש של מוזיקה. אז הוא אמר שהוא יביא בסיסט וגיטריסט. באותה תקופה הוא ניגן בלהקה שנקראה Generation Gap אז הוא הביא אותם עם הכלים שלהם ל gully bank, שזו הייתה הנקודה הכי מרוחקת ב Waterhouse באותה התקופה. אז הוא הגיע עם צ'ינה ופאמלי מן. כשהם שמעו את השיר שלי וניגנו את האקורדים הם אמרו כן, זה יכול לעבוד בתקליט, עכשיו כל מה שנותר לי להשיג זה כסף בשביל ללכת לאולפן. " בשביל להשיג את הכסף לאולפן יאבבי חזר לעבודה הקודמת שלו בשריפת הסירים, זאת חרף האזהרות של הרופאים מבית החולים שטענו שעבודה זו מזיקה לבריאותו, בדיוק כשהשיג את הכסף הדרוש הוא חלה שוב . "אכלנו אייטל וישנו בחוץ ללא קורת גג. זה הוביל אותי בסופו של דבר לבית החולים. שם נאמר לי שאני סובל מתת תזונה, אולכוס, שלשולים ודלקת ריאות. אמרו שאני סובל מקדחת המוח, אמרו שאכלתי יותר מידי מדבר אחד ופחות מידי מדבר אחר, כל זה השפיע על הקייבה שלי. ככה שיצאתי מבית החולים לא יכולתי לעבוד ולא הצלחתי לארגן את הכסף. זה הייה מאוד קשה. הכסף שהצלחתי להשיג הספיק לשכור את אולפני 'דינאמיק' לחצי שעה בלבד. בקושי הצלחתי לקנות את סרט ההקלטה, אבל המוזיקאים כל כך האמינו בשיר והם אמרו לי שהם ינגנו בחינם, כי מסר כזה צריך להשמע ולהגיע לקהל גדול ככל האפשר." בתחילת שנות השבעים יאבבי בילה זמן רב בכנסיה של ה- Ethiopian World Federation שנוהלה ע"י האח ג'ו, בווטרהאוס. כשיאבבי שמע את קולות השירה שבוקעים מהכנסיה הוא החל לשיר יחד איתם. כשהאח ג'ו שמע את קולו הוא הזמין אותו להצתרף ולשיר יחד איתם. במקום לשיר את השירים של הכנסיה, יאבבי שר א השיר שלו, 'Carnal Mind' , שיר שמבוסס על מזמור כנסייתי מוכר. השיר התקבל בצורה יפה בקרב חברי הכנסיה עד שהאח ג'ו החליט להקליט את השיר באולפן. בזמן שהוקלט השיר הלהקה של ג'ו כללה את Albert Griffiths מהגלאדיאטורס ו Roydel Johnson, שהייה חבר בהרכב המקורי של הקונגוס. יאבבי נשאר מאחור והטיון יצא בתחילת 1972 בשם 'Go To Zion' by Brother Joe and the Rightful Brothers' יאבבי נפגע מזה שלא נכלל בהקלטה של השיר הזה והוא החליט להקליט בעצמו שירה על הרידדים שלו שהוא הקליט בשנה הקודמת עם צ'ינה, הורסמאות' ופאמלי מאן. יאבבי חסך בערך 50 דולר ג'מייקני שהספיקו לו להקליט את השירה על הרידדים שכבר הוקלט.
 

DuBsYs

New member
המשך

"הגעתי עם סרט ההקלטה שכלל רק את הרידדים לאולפן של קינג טאבי. כשטאבי שמע את הרידדים הוא החל להתעניין בשיר. אני שרתי לו את המילים בשביל שישתכנע שהשיר באמת שלי. טאבבי השתכנע והסכים להקליט אותי. גם הוא אמר שצליל יחודי כמו זה צריך להגיע לאוזני האנשים. לקח לי עוד חצי שנה לחסוך כסף בשביל שנוכל להדפיס 100 עותקים מהשיר הזה. זו הייתה הפעם הראשונה שהקלטתי ולא רציתי שאף אחד ידע שזה אני, חשבתי שאם השיר יהייה כשלון אני לא רוצה שיקשרו אותו אלי. בסופו של דבר ניגנתי את השיר לאנשים, בעיקר חבר'ה מהסאונד סיסטמס וכל מי ששמע את השיר אהב אותו מאוד וניגן אותו בדאנסים. אחרי שמכרתי את ה100 עותקים הראשונים הדפסתי עוד 200 עותקים וכשהם נמכרו הדפסתי עוד 500 וזה התחיל להצליח. אנשים רצו לדעת מי שר את השיר אבל אני לא סיפרתי להם מי שר את השיר, רק אמרתי שאני מוכר את זה בשביל טאבבי." שירו של יאבבי 'Conquering Lion' שיצא תחת השם ' Vivian Jackson and the Ralph Brothers' שכללו את Alric Forbes ו Bobby Powell יצא בשני לייבלים שונים, Now ו Prophet בסתיו של 1972. כולם בג'מייקה רצו לדעת מי שר את השיר. "בתקופה הזאת טאבבי סיפר לכל מי שהתעניין שאני שרתי את השיר. אני קראתי לשיר 'Conquering Lion' אבל כשהאנשים דיברו על הטיון הם קראו לו לפי המילים שבהתחלה, 'Be-You, Yabby Yabby You', זה מה שהם ביקשו. כולם דיברו על השיר 'Yabby You' ככה שמהר מאוד הודבק לי הכינויי 'Yabby You' וזה תפס עד כדי כך שהיום מזהים אותי יותר בשם הזה מאשר בשם שרשום בתעודת הלידה שלי" במשך השנה וחצי הבאות יאבבי שחרר טיונים נוספים, 'Love Thy Neighbour', 'Love Of Jah', 'Warn The Nation', רובם תחת השם Vivian Jackson (and the Prophets). בתקופה זו Dada Smith התחיל לשיר בלהקה, הוא שר את הקול המוביל ב Warn the Nation. ב1974 הקליטה הלהקה בבלאק ארק, אולפנו של לי לפרי שתים מיצירות המופת של יאבבי, 'Jah Vengeance' ו 'Run Come Rally'. בתחילת 1975 שחרר יאבבי את האלבום 'Conquering Lion' שהפך לאבן פינה ברוטס הג'מייקני. האלבום יצא באנגליה תחת השם 'Ram-A-Dam'. ב1976 יצא אלבום דאב לרידדימים של יאבבי בשם 'King Tubby's Prophesy of Dub', אלבום שיצא במהדורה מוגבלת של 500 עותקים. בכל הטיונים שיאבבי פרסם בתקופה זו הוא חולק עם המאזינים את חזנו על הבריאה ועל דרכו שלו לחיות בתוכה. מכלול זה מבסס את מעמדו של יאבבי כאומן רוטס מהמעלה הראשונה. הוא מתחיל להרחיב את תחום הפעילות שלו ולראשונה מפיק אומנים אחרים בינהם הזמר הצעיר Wayne Wade שהקליט בשביל יאבבי שירים כמו The Living' 'Man Of וגרסה מחודשת ל 'Conquering Lion' שנקראה 'Lord Of Lords': "הבחור הצעיר הזה, ויין וייד, כשהכרתי אותו הוא הייה בסה"כ בן 13. אני הבנתי שאם אתן לילד הזה לשיר את השיר זה יקדם אותו, כי האנשים לא ציפו שילד ישיר כזה שיר" הרידדימים החזקים של יאבבי יצרו עניין רב אצל דיג'אים רבים. Big Youth הקליט גרסה משלו על הרידדים של 'Conquering Lion'. "כשההצלחה של 'Satta Massa Gana' חלפה, ביג יות' פנה אל ה Abbyssinians וביקש להקליט גרסה משלו על הרידדים. הוא הבטיח להם שהגרסה שלו תביא לגל הצלחה נוסף ללהיט וכך הייה אז כאשר ביג יות' פנה אלי באותו האופן וביקש להקליט גרסה ל 'Conquering Lion' הסכמתי וכמובן שזה שוב נהייה להיט". בתקופה זו יאבבי החל להקליט דיג'אים פחות מפורסמים כמו Prince Pampadoo, Jah Pops, Jah Stone, King Miguel ו Ranking Magnumלצד כמה מהדיג'אים המובילים של התקופה כמו Dillinger, U-Brown, Jah Stitch, Ranking Trevor, Tappa Zukie ו Trinity. למרות שכל הטיונים יצאו כסינגלים בלייבל של יאבי, טרינטי הייה הDJ היחיד שהוציא אלבום שלם על הפקות של יאבבי 'Shanty Town Determination'. באלבום מופיעות גרסאות של טריניטי לכל הרידדימים החזקים ביותר של יאבבי מהתקופה. האלבום יוצר והופץ ע"י 'Prince' Tony Robinson, אבל מסיבה לא ברורה האלבום לא הופץ בלייבל הבריטי איתו עבד 'Prince' Tony - Virgin, דבר שהייה חושף קהל עצום למוזיקה של יאבבי וטריניטי. טריניטי, שהושפע רבות מביג יות', זכה ליחס מיוחד מיאבבי וכך הוא סיפר בראיון מ1995 "היינו כמו משפחה", הטיונים שטריניטי חתך עבור יאבבי פיתחו אותו כאומן ועזרו לו ליצור סגנון ייחודי משלו.
 

DuBsYs

New member
חלק 3

הגרסאות האינסטרומנטליות לרידדימים של יאבבי נעשו בהפקה מוזיקלית של Tommy McCook, אחד מהחברים המקוריים בהרכב הסקא האגדי, Skatalites . הגרסאות של טומי החמיאו מאוד לרידדימים של יאבבי והם נאספו באלבום Blazing Horns שמציג לצידו של טומי את החצוצרן Bobby Ellis. בין הייתר ניתן למצוא באלבום זה טיונים כמו 'Death Trap' ו 'Revenge', שניהם הוקלטו בבלאק ארק לצד גרסאות שטרם פורסמו ל 'King Pharaoh's Plague' ו 'Chant Down Babylon Kingdom'. במקביל לעבודה עם Wayne Wade, יאבבי עבד עם זמרים צעירים נוספים שעתידים לעלות לגדולה. אומנים כמו Michael Prophet, Tony Tuff, Patrick Andy ו Junior Brown התחילו את הקריירה שלהם אצל יאבבי. Prophet, Wade ו Patrick Andyהוציאו אלבומים בלייבל של יאבבי Prophet החל מ1977. הקשר הפורה בין יאבבי לקינג טאבבי המשיך עם אלבומי דאב כמו 'Beware Dub' ו 'Yabby You & Michael Prophet Meet Scientist at Dub Station'. אלבום סולו של יאבבי בשם 'Deliver Me From My Enemies' יצא באנגליה בלייבל Grove Music. לאורך כל השנים האלה המסרים בשירים של יאבבי נשארו נאמנים למסר של העבודות הראשונות שלו והמשיכו את הקו הפילוסופי שיאבבי צייר לראשונה באלבום 'Conquering Lion'. ב1977 יצא האלבום 'Walls Of Jerusalem' אלבום שמציג שירים שלמים ולאחריהם דאבים מדהימים של טאבבי. הקטעים באלבום הוקלטו בין השנים 1976-77, תקופה בה יאבבי פיתח והרחיב את החזון שלו שעסק בהגשמת הנבואוה התנ"כית והפצת המסרים שלה. "זה אף פעם לא הייה קל" כך סיפר טריניטי, "שום דבר לא בא בקלות לילדיו של ג'ה". ואכן, יאבבי נאבק באופן מתמיד כדי לקבל הכרה במסרים אלו מצד עמיתיו. "הראסטות אמרו לי שהאמונה בישו הנוצרי מונעת ממני להיות ראסטה. אז הם נתנו לי שם, שהראסטות יוכלו לזהות אותי כאדם שונה. הם קראו לי 'Jesus Dread ', כשהתחלתי לעבוד עם טריניטי הוא נתן DJ בסגנון של ביג יות'. אבל בגלל שהוא הייה ' bald head' עשינו בייחד את הטיון הזה ('Jesus Dread', שהייה התגובה של יאבבי למקטרגים) הם חושבים שאני צריך להתבייש בזה, אבל אני גאה בזה. אני יודע שאני לא 'Rastaman dread' אני 'Jesus Dread'." החזון הברור של יאבבי נטוע עמוק בספר האחרון של הברית החדשה, "הבשורה על-פי יוחנן". ספר זה - שפעמים רבות פוטרים אותו כמיסתורי או ככזה שעניינו הכיתתיות בראשית ימיה של הכנסייה הנוצרית – נתפס בעיניו של התיאולוג הגרמני Emil Bock כ"ספר ההדרכה לנצרות למתקדמים. הוא מהווה חלק מן ה'בשורה הנצחית', שאותה נושא המלאך בפרק החמישה-עשר של החזון, היא 'כתבי הקודש הבלתי כתובים', אשר מתחילים לתפוס את מקומן של הבשורות הכתובות." בוק - שכתב את הדברים ב-1951, בהתבססו על הרצאות שנישאו -1941 בפני הקהילה הנוצרית המצויה במחתרת בגרמניה הנאצית – ממשיך ואומר: "מספרם של אלו המצויים בקשר חי עם תחום הבושרה הבלתי כתובה עתיד לגדול. באופן זה, רבים עשויים לפגוש במשיח, ללא תלות בתורות המסורתיות. יתכן שבתחילה אדם כזה לא יכנה את היישות שאת השפעתה ונוכחותה הוא חווה בשמו של המשיח. הוא עשוי לחשוב את עצמו ליריבה של הנצרות, משום שהוא מכיר את הנצרות המסורתית רק בצורתה המעוותת. במשך קרוב ל 40 שנה יאבבי חלק איתנו את החזון שלו, החזון של הבשורה הנצחית. באותו הזמן הוא יצר רגאיי עמוק ורוחני עם איכויות ייחודיות שמציבות אותו כיוצר חשוב וייחודי בעולם הרגאיי השורשי. המסר שלו פשוט אבל בעל משמעות עמוקה: 'Love is the key to this undivided world , love is the truth, and you got to know the truth'. Who has ears to hear, let them hear; who have eyes to see, let them see. נכתב ע"י Steve Barrow, ספטמבר 1997, תורגם ע"י אסף סמילן ינואר 2010. פורסם בחוברת שיצאה עם האוסף Jesus Dread 1972-1977 בלייבל blood & fire
 
../images/Emo16.gifמאוד עצוב

קיוויתי עוד להספיק לראות אותו איפשהו... אסף אני מכניס את התרגום שלך למאמרים, מעניין ביותר לקרוא!!!
 
למעלה