R.I.P. YABBY YOU
זמר ומפיק הרגאיי האגדי Vivian Jackson שידוע בכינויו Yabby You נפטר שלשום, 12 בינואר בקלרנדון, ג'מייקה. למרות שבשנים האחרונות הוא סבל מבעיות בריאות חמורות ולא הוציא מוזיקה חדשה מדובר לטעמי באחד מאומני הרגאיי הגדולים בכל הזמנים. המוזיקה שהוא עשה בשנות ה70 מגיעה לדעתי לרמה של שלמות עם שילוב מופלא בין רידדימים כבדים, הרמוניות מהפנטות ולירקס עם מסרים חזקים ואמיתים. אתמול בלילה, כשנודע לי על החדשות העצובות החלטתי לתרגם את החוברת שצורפה לאוסף Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 שיצא בלייבל BLOOD & FIRE. מומלץ לקרוא את הדברים בזמן האזנה לאלבום האוסף המשובח. Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, החלו להשמע קולות חדשים במוזיקה הג'מייקנית. אומנים מובילים מאותם הימים כמו Justin Hinds and the Dominos, the Ethiopians ואפילו ה- Wailers שרו בתקופה זו שירים עם מסרים "שורשים" אבל בנקודה זו משהו החל להשתנות. דור חדש של אומנים, זמרי רוטס מובהקים החלו את הצעדים הראשונים שלהם ושינו את המוזיקה הג'מייקנית. להקות כמו ה- Abbyssiniansוה- Gladiators,יחד עם אומנים כמו Burning Spear ו Roy Little , כולם החלו להקליט מוזיקה שורשית כבדה לפני סוף העשור. מוזיקת הרגאיי עברה את אחד משינויי הסגנון התקופתיים שלה. הרוקסטדי הקצבי חלף מן האופנה ובמקומו החלו להשמע מקצבים איטיים וכבדים יותר, התכנים הרומנטים הוחלפו בתכנים שורשים שהושפעו מאוד מתנועת הראסטהפראיי שזכתה לפופולריות רבה בג'מייקה של אותם הימים. עידן הרוטס החל! באותם הימים בהם התרחש השינויי, Vivian Jackson (Yabby You) החל את הקריירה המוזיקלית שלו בצעדים מהוססים. יאבי נולד בקינגסטון בשנת 1946, אחד משבעה ילדים. כשהייה בן 12 עזב את הבית ומצא עבודה בבית מלאכה לבנית 'כדים הולנדים' (סוג של סירים שנפוץ בג'מייקה) לא רחוק מ Wattethouse, אחד הגטאות של קינגסטון. כשהייה בן 17 הוא החל לסבול מבעיות בריאותיות קשות כתוצאה מתזונה לקוייה. כשהשתחרר מבית החולים הוא סבל מדלקת פרקים שמנעה ממנו לחזור ולעבוד במקום עבודתו הקודם. הוא נאלץ לחיות ברחובות והתקיים מכספים שזכה בהם בהימורים על מרוצי סוסים. החיים ברחובות איפשרו ליאבי וחבריו לנהל במשך שעות ארוכות דיונים וויכוחים, בעיקר על נושאים דתיים ופילוסופים. "יש את זרם הראסטה, יש את זרם הבובו ויש את זרם האייטס. הראסטות סגדו להיילה סלאסי, ראסטהפראיי. באותה תקופה השתייכתי לאנשי האייטס. אנחנו האמנו שאלוהים זה כוח שיצר את הבריאה והוא קיים בכל אחד מבני האדם. הראסטות האמינו שהיילה סלאסי הוא התגלמות של המשיח שחזר לעולמנו. ככה שתמיד היתה ביננו מחלוקת על נושאים אלה." האמונות האלה של יאבבי היו שונות מהאמונות של החברים שלו. "הם התעסקו עם ראסטאפאראיי אבל אני התעסקתי בג'ה כהתגלמות של ישו הנוצרי". יום אחד ב1969, ישב יאבבי עם חבריו הראסטות, בינהם Tony Brevett מהמלודיאנס וחברים מהגלאדיאטורס, עשן הצ'אליס המתיק את האווירה ועוד וויכוח החל: "אני אמרתי שאני לא מזהה בסלאסי את התגלמות האל, מכיוון שלפי דעתי האל שוכן בגוף של כל אדם. האדם הוא תפארת הבריאה וגוף האדם משמש מקדש חי לאל. דברים אלה יצרו מחלוקת גדולה עם כל הראסטות. אני עמדתי על דעתי והם על שלהם, עד שכל העסק נהייה משעמם. לפתע החל לרדת גשם וכולם הלכו לישון. כשהם נרדמו התחלתי לשמוע משהו, כמו קול מוזר בתוך המחשבות שלי, משהו כמו שירה של מלאך. כשנשמע קול הרעם בחוץ אני שמעתי מוזיקה, שמעתי את הצילים של 'King of Kings, Lord of Lords, Conquering Lion of the Tribe of Judah', התחלתי לשיר את הצלילים ששמעתי וכל החבר'ה התעוררו והקשיבו לי. הם אמרו לי משהו כמו 'צריך ללכת להקליט את השיר הזה באולפן, זה נשמע כמו משהו עם צליל חדש'. הם דיברו בצורה הזאת כל הזמן על כל דבר שהם שמעו אבל אני לקחתי את זה ברצינות, מבין? מהרגע הזה התחלתי לחפש אולפן, לקח לי זמן להבין איך הדברים האלה עובדים. אז הלכתי לחפש את Leroy Wallace שקראנו לו Horsemoutí . שרתי לו את השיר והוא אמר שלדעתו זה נשמע כמו סגנון חדש של מוזיקה. אז הוא אמר שהוא יביא בסיסט וגיטריסט. באותה תקופה הוא ניגן בלהקה שנקראה Generation Gap אז הוא הביא אותם עם הכלים שלהם ל gully bank, שזו הייתה הנקודה הכי מרוחקת ב Waterhouse באותה התקופה. אז הוא הגיע עם צ'ינה ופאמלי מן. כשהם שמעו את השיר שלי וניגנו את האקורדים הם אמרו כן, זה יכול לעבוד בתקליט, עכשיו כל מה שנותר לי להשיג זה כסף בשביל ללכת לאולפן. " בשביל להשיג את הכסף לאולפן יאבבי חזר לעבודה הקודמת שלו בשריפת הסירים, זאת חרף האזהרות של הרופאים מבית החולים שטענו שעבודה זו מזיקה לבריאותו, בדיוק כשהשיג את הכסף הדרוש הוא חלה שוב . "אכלנו אייטל וישנו בחוץ ללא קורת גג. זה הוביל אותי בסופו של דבר לבית החולים. שם נאמר לי שאני סובל מתת תזונה, אולכוס, שלשולים ודלקת ריאות. אמרו שאני סובל מקדחת המוח, אמרו שאכלתי יותר מידי מדבר אחד ופחות מידי מדבר אחר, כל זה השפיע על הקייבה שלי. ככה שיצאתי מבית החולים לא יכולתי לעבוד ולא הצלחתי לארגן את הכסף. זה הייה מאוד קשה. הכסף שהצלחתי להשיג הספיק לשכור את אולפני 'דינאמיק' לחצי שעה בלבד. בקושי הצלחתי לקנות את סרט ההקלטה, אבל המוזיקאים כל כך האמינו בשיר והם אמרו לי שהם ינגנו בחינם, כי מסר כזה צריך להשמע ולהגיע לקהל גדול ככל האפשר." בתחילת שנות השבעים יאבבי בילה זמן רב בכנסיה של ה- Ethiopian World Federation שנוהלה ע"י האח ג'ו, בווטרהאוס. כשיאבבי שמע את קולות השירה שבוקעים מהכנסיה הוא החל לשיר יחד איתם. כשהאח ג'ו שמע את קולו הוא הזמין אותו להצתרף ולשיר יחד איתם. במקום לשיר את השירים של הכנסיה, יאבבי שר א השיר שלו, 'Carnal Mind' , שיר שמבוסס על מזמור כנסייתי מוכר. השיר התקבל בצורה יפה בקרב חברי הכנסיה עד שהאח ג'ו החליט להקליט את השיר באולפן. בזמן שהוקלט השיר הלהקה של ג'ו כללה את Albert Griffiths מהגלאדיאטורס ו Roydel Johnson, שהייה חבר בהרכב המקורי של הקונגוס. יאבבי נשאר מאחור והטיון יצא בתחילת 1972 בשם 'Go To Zion' by Brother Joe and the Rightful Brothers' יאבבי נפגע מזה שלא נכלל בהקלטה של השיר הזה והוא החליט להקליט בעצמו שירה על הרידדים שלו שהוא הקליט בשנה הקודמת עם צ'ינה, הורסמאות' ופאמלי מאן. יאבבי חסך בערך 50 דולר ג'מייקני שהספיקו לו להקליט את השירה על הרידדים שכבר הוקלט.
זמר ומפיק הרגאיי האגדי Vivian Jackson שידוע בכינויו Yabby You נפטר שלשום, 12 בינואר בקלרנדון, ג'מייקה. למרות שבשנים האחרונות הוא סבל מבעיות בריאות חמורות ולא הוציא מוזיקה חדשה מדובר לטעמי באחד מאומני הרגאיי הגדולים בכל הזמנים. המוזיקה שהוא עשה בשנות ה70 מגיעה לדעתי לרמה של שלמות עם שילוב מופלא בין רידדימים כבדים, הרמוניות מהפנטות ולירקס עם מסרים חזקים ואמיתים. אתמול בלילה, כשנודע לי על החדשות העצובות החלטתי לתרגם את החוברת שצורפה לאוסף Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 שיצא בלייבל BLOOD & FIRE. מומלץ לקרוא את הדברים בזמן האזנה לאלבום האוסף המשובח. Yabby You - Jesus Dread 1972-1977 בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת, החלו להשמע קולות חדשים במוזיקה הג'מייקנית. אומנים מובילים מאותם הימים כמו Justin Hinds and the Dominos, the Ethiopians ואפילו ה- Wailers שרו בתקופה זו שירים עם מסרים "שורשים" אבל בנקודה זו משהו החל להשתנות. דור חדש של אומנים, זמרי רוטס מובהקים החלו את הצעדים הראשונים שלהם ושינו את המוזיקה הג'מייקנית. להקות כמו ה- Abbyssiniansוה- Gladiators,יחד עם אומנים כמו Burning Spear ו Roy Little , כולם החלו להקליט מוזיקה שורשית כבדה לפני סוף העשור. מוזיקת הרגאיי עברה את אחד משינויי הסגנון התקופתיים שלה. הרוקסטדי הקצבי חלף מן האופנה ובמקומו החלו להשמע מקצבים איטיים וכבדים יותר, התכנים הרומנטים הוחלפו בתכנים שורשים שהושפעו מאוד מתנועת הראסטהפראיי שזכתה לפופולריות רבה בג'מייקה של אותם הימים. עידן הרוטס החל! באותם הימים בהם התרחש השינויי, Vivian Jackson (Yabby You) החל את הקריירה המוזיקלית שלו בצעדים מהוססים. יאבי נולד בקינגסטון בשנת 1946, אחד משבעה ילדים. כשהייה בן 12 עזב את הבית ומצא עבודה בבית מלאכה לבנית 'כדים הולנדים' (סוג של סירים שנפוץ בג'מייקה) לא רחוק מ Wattethouse, אחד הגטאות של קינגסטון. כשהייה בן 17 הוא החל לסבול מבעיות בריאותיות קשות כתוצאה מתזונה לקוייה. כשהשתחרר מבית החולים הוא סבל מדלקת פרקים שמנעה ממנו לחזור ולעבוד במקום עבודתו הקודם. הוא נאלץ לחיות ברחובות והתקיים מכספים שזכה בהם בהימורים על מרוצי סוסים. החיים ברחובות איפשרו ליאבי וחבריו לנהל במשך שעות ארוכות דיונים וויכוחים, בעיקר על נושאים דתיים ופילוסופים. "יש את זרם הראסטה, יש את זרם הבובו ויש את זרם האייטס. הראסטות סגדו להיילה סלאסי, ראסטהפראיי. באותה תקופה השתייכתי לאנשי האייטס. אנחנו האמנו שאלוהים זה כוח שיצר את הבריאה והוא קיים בכל אחד מבני האדם. הראסטות האמינו שהיילה סלאסי הוא התגלמות של המשיח שחזר לעולמנו. ככה שתמיד היתה ביננו מחלוקת על נושאים אלה." האמונות האלה של יאבבי היו שונות מהאמונות של החברים שלו. "הם התעסקו עם ראסטאפאראיי אבל אני התעסקתי בג'ה כהתגלמות של ישו הנוצרי". יום אחד ב1969, ישב יאבבי עם חבריו הראסטות, בינהם Tony Brevett מהמלודיאנס וחברים מהגלאדיאטורס, עשן הצ'אליס המתיק את האווירה ועוד וויכוח החל: "אני אמרתי שאני לא מזהה בסלאסי את התגלמות האל, מכיוון שלפי דעתי האל שוכן בגוף של כל אדם. האדם הוא תפארת הבריאה וגוף האדם משמש מקדש חי לאל. דברים אלה יצרו מחלוקת גדולה עם כל הראסטות. אני עמדתי על דעתי והם על שלהם, עד שכל העסק נהייה משעמם. לפתע החל לרדת גשם וכולם הלכו לישון. כשהם נרדמו התחלתי לשמוע משהו, כמו קול מוזר בתוך המחשבות שלי, משהו כמו שירה של מלאך. כשנשמע קול הרעם בחוץ אני שמעתי מוזיקה, שמעתי את הצילים של 'King of Kings, Lord of Lords, Conquering Lion of the Tribe of Judah', התחלתי לשיר את הצלילים ששמעתי וכל החבר'ה התעוררו והקשיבו לי. הם אמרו לי משהו כמו 'צריך ללכת להקליט את השיר הזה באולפן, זה נשמע כמו משהו עם צליל חדש'. הם דיברו בצורה הזאת כל הזמן על כל דבר שהם שמעו אבל אני לקחתי את זה ברצינות, מבין? מהרגע הזה התחלתי לחפש אולפן, לקח לי זמן להבין איך הדברים האלה עובדים. אז הלכתי לחפש את Leroy Wallace שקראנו לו Horsemoutí . שרתי לו את השיר והוא אמר שלדעתו זה נשמע כמו סגנון חדש של מוזיקה. אז הוא אמר שהוא יביא בסיסט וגיטריסט. באותה תקופה הוא ניגן בלהקה שנקראה Generation Gap אז הוא הביא אותם עם הכלים שלהם ל gully bank, שזו הייתה הנקודה הכי מרוחקת ב Waterhouse באותה התקופה. אז הוא הגיע עם צ'ינה ופאמלי מן. כשהם שמעו את השיר שלי וניגנו את האקורדים הם אמרו כן, זה יכול לעבוד בתקליט, עכשיו כל מה שנותר לי להשיג זה כסף בשביל ללכת לאולפן. " בשביל להשיג את הכסף לאולפן יאבבי חזר לעבודה הקודמת שלו בשריפת הסירים, זאת חרף האזהרות של הרופאים מבית החולים שטענו שעבודה זו מזיקה לבריאותו, בדיוק כשהשיג את הכסף הדרוש הוא חלה שוב . "אכלנו אייטל וישנו בחוץ ללא קורת גג. זה הוביל אותי בסופו של דבר לבית החולים. שם נאמר לי שאני סובל מתת תזונה, אולכוס, שלשולים ודלקת ריאות. אמרו שאני סובל מקדחת המוח, אמרו שאכלתי יותר מידי מדבר אחד ופחות מידי מדבר אחר, כל זה השפיע על הקייבה שלי. ככה שיצאתי מבית החולים לא יכולתי לעבוד ולא הצלחתי לארגן את הכסף. זה הייה מאוד קשה. הכסף שהצלחתי להשיג הספיק לשכור את אולפני 'דינאמיק' לחצי שעה בלבד. בקושי הצלחתי לקנות את סרט ההקלטה, אבל המוזיקאים כל כך האמינו בשיר והם אמרו לי שהם ינגנו בחינם, כי מסר כזה צריך להשמע ולהגיע לקהל גדול ככל האפשר." בתחילת שנות השבעים יאבבי בילה זמן רב בכנסיה של ה- Ethiopian World Federation שנוהלה ע"י האח ג'ו, בווטרהאוס. כשיאבבי שמע את קולות השירה שבוקעים מהכנסיה הוא החל לשיר יחד איתם. כשהאח ג'ו שמע את קולו הוא הזמין אותו להצתרף ולשיר יחד איתם. במקום לשיר את השירים של הכנסיה, יאבבי שר א השיר שלו, 'Carnal Mind' , שיר שמבוסס על מזמור כנסייתי מוכר. השיר התקבל בצורה יפה בקרב חברי הכנסיה עד שהאח ג'ו החליט להקליט את השיר באולפן. בזמן שהוקלט השיר הלהקה של ג'ו כללה את Albert Griffiths מהגלאדיאטורס ו Roydel Johnson, שהייה חבר בהרכב המקורי של הקונגוס. יאבבי נשאר מאחור והטיון יצא בתחילת 1972 בשם 'Go To Zion' by Brother Joe and the Rightful Brothers' יאבבי נפגע מזה שלא נכלל בהקלטה של השיר הזה והוא החליט להקליט בעצמו שירה על הרידדים שלו שהוא הקליט בשנה הקודמת עם צ'ינה, הורסמאות' ופאמלי מאן. יאבבי חסך בערך 50 דולר ג'מייקני שהספיקו לו להקליט את השירה על הרידדים שכבר הוקלט.