seafox אחלה קישור נתת. רק שאלה ...

seafox

New member
בבקשה,האמת שזה לא אני פרסמתי

את זה.מישהו אחר.התודות אליו :) אני לא הבנתי על מה את מדברת.תסבירי שוב בבקשה..
 

giladsh

New member
זהו סימול נפוץ בג´אז!

alt זה קיצור ל- altered- סולם הנגזר, בעצם, מהמינור המלודי. אם נתחיל את המינור המלודי ממדרגתו השביעית נקבל את סולם ה- altered. לדוגמא, ניקח את הסולם סיb מינור מלודי. צליליו יהיו: סיb, דו, רהb, מיb, פה, סול לה, סיb. אם נתחיל אותו מצלילו השביעי, נקבל: לה, סיb, דו, רהb, מיb, פה, סול, לה. זה יהיה סולם לה altered (לצרכי סדר, נקרא מעכשיו לדו- סי# ולרהb- דו# כי ההתייחסות תהיה לאקורד הבנוי על המדרגה הראשונה החדשה-לה). אם נבנה אקורד דיאטוני (בנוי מצלילי הסולם בלבד), על המדרגה הראשונה, צליליו יהיו: 1, 3, 7, (או- לה, דו#, סול), וצלילי המתח יהיו: b13, b5, #9 ,b9 (או- סיb, סי#, מיb, פה). באקורדים דומיננטיים צליל ה-5 או b5, אינו נחשב צליל המגדיר את תפקוד האקורד (החייב להיות בו), ולכן הוא הועבר מצלילי האקורד למאגר צלילי המתח. כשכתוב ליד שורש מסויים 7alt, הכוונה היא בעצם לאקורד שהוא דרגה ראשונה בסולם altered המתחיל מאותו שורש, כלומר, אקורד דומיננטי (ללא צליל ה-5 שאינו קיים בסולם!) בתוספת צלילי המתח הגזורים מהסולם (וצויינו קודם). באקורד ה-altered מותרים כל צלילי המתח לשימוש במצלול (אין avoid notes), מה שמאפשר לבנות מצלולים (voicings) מגוונים מאוד. כמובן, שאין הכרח להשתמש בכל צלילי המתח בו זמנית, אך, מן הסתם, ככל שירבו צלילי המתח, כך יהיה אפשר לזהות את המצלול עם הסולם הספציפי. צליל המתח ה"מזוהה" ביותר את הסולם הוא #9. דוגמאות למצלולים (מהנמוך לגבוה): לה, סול, דו#, פה, סי# (דו בקר) לה, סול, סי# (דו בקר), דו#, פה לה, דו#, פה, סול, סי# (דו בקר) לה, סול, סיb, דו#, מיb ויש עוד המון. ניתן להחליף כל אקורד דומיננטי (7) באקורד 7alt הבנוי על אותו שורש, כמובן, במידה שהמנגינה מאפשרת (כלומר, בנוייה מצלילי סולם alt המתחיל משורש האקורד). אם לדוגמה יש אקורד G7 ובמנגינה יש להb, (שהוא b9 בסולם), אין בעיה, אבל אם במנגינה יש רה שהוא צליל ה-5 ביחס לשורש (קוינטה זכה), אי אפשר להשתמש ב-altered ,שכן הוא לא מכיל את צליל ה-5 אלא רק b5. מקווה שההסבר היה מובן, אם יש שאלות, אשמח לענות.
 
כן, סוף סוף. תודה רבה. הסבר ברור ומ

מצה! אגב, כל הסיפור של צלילי מתח שלא חייבים לכלול את כולם קיים גם באקורדים מורכבים אחרים כמו ה13. הלא כך? האם היית רוצה להאיר את עיני/עינינו בקשר לשאר האקורדים הנפוצים בצורה דומה? הכוונה (לפחות מבחינתי) היא לא איך בונים אותם, אלא אילו מצלולים יותר פופלרים ולמה
 
כן, סוף סוף. תודה רבה. הסבר ברור ומ

מצה! אגב, כל הסיפור של צלילי מתח שלא חייבים לכלול את כולם קיים גם באקורדים מורכבים אחרים כמו ה13. הלא כך? האם היית רוצה להאיר את עיני/עינינו בקשר לשאר האקורדים הנפוצים בצורה דומה? הכוונה (לפחות מבחינתי) היא לא איך בונים אותם, אלא אילו מצלולים יותר פופלרים ולמה
 
למעלה