sos....sos

חדת קרן

New member
sos....sos

מדוע ניטשה בהולדת הטראגדיה העמיד את אפולו מול דיוניסוס דווקא ? הרי אפולו .. גם הוא .. בעל מצבים משתנים ... גם הוא ייצרי למה למשל .... אפולו אינו עומד מול הדס אני זקוקה דחוף לתשובה ... באמצע עבודה !!
 

Dia Leoghann

New member
מכיוון שדיוניסוס הוא אל הטרגדיה

אינני מכיר את הכתבים של ניטשה אבל אולי.... הטרגדיה של דיוניסוס היא מותו מחדש בכל שנה בחורף (כמו פרספונה). אחד הסמלים של דיוניסוס הוא הגפן. את הגפן בחורף גוזמים לגמרי - משאירים רק גזע ערום ועלוב שלא נראה שהוא מסוגל לצמוח מחדש. ככה גם דיוניסוס בכל חורף נקרע לגזרים (יש אומרים שבידי הטיטאנים) ומת בסבל וכאב רב. פרספונה לעומתו יורדת למלוך בשאול - דיוניסוס פשוט מת בייסורים בכל שנה מחדש. לכן הוא אל הטרגדיה. בברכת אור, Dia Leoghann
 

כרמית.

New member
תשובה

השאלה הזאת היא יותר ספרותית מאשר פגאנית, ומחזירה אותי לימי האוניברסיטה העליזים. אגב הולדת הטרגדיה היא אחת מן היצירות היפות ביותר שנכתבו והיא מומלצת בחום. ניטשה העמיד את אפולו מול דיוניסוס מפני שהם הפכים גמורים. זו הטבלה שהעתקתי ממחברת הספרות הגרמנית שלי: אפולו דיוניסוס שמש ארץ אגו איד פסיכה ארוס סטואי אפיקורסי רוח לב הגיון רגשות מחשבות תחושות סדר כאוס הגבלה עודף זכר נקבה היררכיה שוויון מדע אמנות שיטה ספונטניות קומפולסיביות אימפולסיביות עיר כפר קלאסיות רומנטיות ציויליזציה טבע אפולו לא נחשב ליצרי ולא לבעל מצבים משתנים, הוא השמש, שתמיד עומדת על כנה, גם כשהיא שוקעת היא נמצאת במקום אחר ותמיד תחזור, הוא מסמל סדר, ותרבות. למרות שהוא מסוגל לשנות צורה, (השמש שזורחת ושוקעת), מדובר בשינוי צורה מסודר ומובנה. תמיד זורח במזרח ושוקע במערב ולא מחסיר אף יום. בניגוד מוחלט לדיוניסוס. ניטשה לא שופט ערכית את שני האלים אלא מעמיד אותם זה מול זה כשני קטבים. הוא מעמיד אותם זה מול זה כדי להראות את הגיוון ואת האפשרויות בהתקיימות האנושית. למשל אנחנו יכולים להיות קומפולסיבים או אימפולסיבים או משהו באמצע.
 
למעלה