מרחק וגובה..
חנן ידידי; לא בדיוק ברור לי משאלתך למה אתה מתכוון. באם "התחלת גישת מכשירים" הכוונה היא ממש לנקודת ההתחלה של הגישה, הרי היא יכולה להיות גם כ 30 מייל מהמסלול. או יותר קרובה אבל ביצועית כקשת של 180 מעלות במרחק של 20מייל מהמסלול. באם הכוונה היא לנקודת ההתחלה של הגישה הסופית, אז נקודה זאת היא שרירותית בלבד. הנמכות מדויקות, כגון ILS, מתוכננות בצורה שתיתן גישת הנמכה עם זוית של 3 מעלות. פה ושם תמצא גם הנמכה יותר שטוחה, כ 2.75 מעלות, בגלל בצורך להפרדה אנכית מתנועה אוירית מעל להנמכה, או הנמכה תלולה יותר, עד 3.25 מעלות, בגלל מכשול קרקעי, טבעי או לא טיבעי. זה אולי נשמע "רק" כחצי מעלה מקיצוניות אחת לשנייה, אבל זה משמעותי בטיסה עצמה. מרבית ההנמכות הן של 3 מעלות. וגובה התחלת ההנמכה הוא כ 5.5 עד 6.2 מייל מתחילת המסלול, בגובה של בין 1800 רגל ועד 2100 רגל מעל המסלול. פני השטח מתחת להנמכה אינם מענינים, כל זמן שיש מרווח מתאים. מישור הנמכה שכזה נותן זוית גישה כפי שציינתי, בשעור הנמכה שתלוי כמובן במהירות הקרקע של המטוס. ככל שהמהירות גבוהה, כן שיעור ההנמכה גבוהה יותר. דרך פשוטה וקלה לחשב את שיעור ההנמכה הדרוש למהירות קרקע מסוימת, היא למצוא את מהירות הקרקע, = מהירות אויר אמיתית +/- הרוח, להכפיל ב 10ולחלק ב 2. מכאן "יוצא" שבמהירות קרקעית של כ 110 קשרים, דרוש שיעור הנמכה של 550 רגל לדקה. שאלת הקפה אינה משמעותית. מה שחשוב הוא שהגישה מבוצעת בצורה מבוקרת, שנותנת לטייס אפשרות להחליט מה יעשה באם אינו מרגיש בנוח בתחתית ההנמכה, מבלי לבצע תרגילי משיכות חדות, או מחצית "לופ" לנסיקה, ובדרך זאת אולי גם להתנשק עם "אמא אדמה". הנמכות לא מדויקות, VOR או NDB למשל, מבוצעות עם אותה דרך מחשבה, ללא מישור הנמכה אלקטרוני. אבל כל במיספרים זהים. אני מקווה שעניתי על שאלתך. והיה כי לא, אנא הצר את "זוית השאלה" למען אבין בדיוק למה כוונתך. הנמכות נעימות... מייק..