כמה שמות
מכיוון שזה תחום רחב מאוד - אלפי ספרים, מאות מגזינים ומבקרים/עיתונאים - אי אפשר כמובן להקיף את הכל, ואפילו לא לגרד את קצה הקרחון. לכן, אני מעלה רק כמה שמות כדי לתת מושג כללי (ולחלוטין שטחי ולא מעמיק או רחב) ורעיונות מאיפה אפשר להתחיל. עתונים: יש רק שני ירחונים טובים כיום העוסקים ברוק, לדעתי. שניהם בריטיים: Mojo ו-Uncut (שעוסק גם בקולנוע). יש נסיונות בשוליים, פה ושם, וחלקם גם מוצלחים, אבל אני לא מכירה אותם מספיק טוב. בארה"ב יש את Rolling Stone הוותיק, אבל הוא מזמן כבר לא עתון מוסיקה. יש גם את Spin, אבל זה לא הטעם שלי. יש ירחונים הפונים לתתי-קבוצות (אוהדי מטאל, למשל, או ראפ, דאנס וכיו"ב), יש ירחונים הפונים לאספני תקליטים (Record Collector, לדוגמא) וכיו"ב. רובם אינם בעלי השפעה תרבותית כלשהי. בין השבועונים, ככל הנראה עדיין NME הוא הטוב ביותר, למרות שהוא מושמץ תכופות ואיום הסגירה מרחף עליו כבר שנים (כל שאר השבועונים הבריטיים נסגרו מזמן: המלודי מייקר, sounds, וכו'). אבל אני מודה שלא קראתי את השבועון מזה שנים, ואין לי מושג מה מתרחש בו כיום, מלבד האתר הלא-רע שלו ברשת. אין לי כאן מספיק מקום כדי להסביר את ה"מפה" של הכתיבה על הרוק, אבל בקיצור נמרץ מאוד: כל הכתיבה על רוק התחילה בעיתונות (הן בארה"ב והן בבריטניה). מבקרי הרוק היו, כולם, עיתונאים שדיווחו על "חדשות" ועל הופעות וראיינו את האמנים. תור הזהב של עתונות הרוק היתה בשנות השבעים, ולאחר מכן החלה הירידה. בשיאה, לעתונות המוסיקה היה כח עצום - במיוחד בבריטניה - והשפעה מכרעת על תעשיית המוסיקה ועל תרבות הרוק בכלל. עתונאים - שנהפכו בהדרגה למבקרים - היו מוכרים לא פחות (ולעיתים יותר) מהאמנים עליהם כתבו. אנשים קנו את העתונים (בעיקר השבועונים) בשביל לקרוא את המבקר האהוב עליהם, ולא רק כדי לדעת מה חדש ומה מתרחש. כיום עתונות הרוק כפי שהיתה מוכרת, כבר לא קיימת. המבקרים הרציניים כותבים, ברובם, עבור העתונות המיינסטרימית (בטורים אישיים ומדורי מוסיקה), וכן כותבים ספרים. הספרות על הרוק צמחה בעצם במקביל לירידת כוחה של עתונות המוסיקה. ספרים על רוק יצאו כבר בסוף שנות הששים, אבל חוץ מחריגים, היה מדובר או ב-cash-in - ספרים בכריכה רכה על אמני-השעה, שנכתבו ברישול ופורסמו לשם עשיית רווחים בלבד. בשלב מאוחר יותר נכתבו ביוגרפיות סנסציוניות ע"י עתונאים (שלא מתחום המוסיקה) (לדוגמא, Hammer of the Gods, על לד זפלין). הכתיבה הרצינית - הן ביוגרפיות והן ניתוח של המוסיקה ושל תרבות הרוק - החלה בעצם רק באמצע/סוף שנות השמונים (ברובה), והיא עולה ופורחת היום. קל יותר לדבר על מיהם המבקרים החשובים, ודרך זה לתת המלצות על ספרים ספציפיים. מכיוון שיש הבדלים מהותיים בין הכתיבה בארה"ב לזו שבבריטניה - המקבילה להבדלים התרבותיים בין שתי הארצות - אבחין גם בין המבקרים מכאן ומשם. בנוסף להבדל זה, בין האמריקאים לבריטים, חשוב מאוד לזכור שלכל מבקר סגנון ייחודי משלו או שלה, ונקודת מבט שונה מאוד מהאחרים. ונתחיל אם האמריקאים דווקא: המבקר האמריקאי שנחשב לחשוב ביותר מעולם, הוא לסטר באנגס (Lester Bangs). בנגס כתב בשנות השבעים. הוא נפטר בשנת 1982 (או 1983). אוסף של מאמרים פרי עטו ניתן למצוא בספר Psychotic Reactions and Carburetor Dung שיצא לפני כמה שנים, בעריכת גריל מרכוס (ועליו, בהמשך). ספר נוסף עם מאמרים שלו הוא Mainlines, blood feasts and bad taste: a Lester Bangs Reader שגם כן יצא לפני כמה שנים. לאחרונה ראתה אור גם הביוגרפיה של באנגס, שכותרתה Let It Blurt. הביוגרפיה נכתבה ע"י ג'ים דה-רוגטיס (Jim DeRogatis) שהוא בעצמו מבקר אמריקאי ידוע. חפשו ברשת את מאמר הביקורת של באנגס על אלבומו של ואן מוריסון, Astral Weeks, לדוגמא למה האיש היה מסוגל לעשות עם כתיבה על רוק. גריל מרכוס (Greil Marcus) הוא גם מבכירי המבקרים האמריקאים, והוא כותב כבר יותר מ-30 שנה. מרכוס כתב ספרים רבים, שכולם מומלצים, אבל רובם מיועדים רק ל"מתקדמים" ולבעלי סבלנות של פיל, שכן מרכוס הוא אינטלקטואל במובן הקלאסי של המילה. הספר הידוע ביותר שלו - ואחד הספרים החשובים ביותר על רוק אמריקאי שנכתבו אי פעם - הוא Mystery Train: Images of America in Rock’n’roll Music. מי שרוצים להבין מה זה רוק אמריקאי, מה שורשיו, התרבות ממנה צמח (במובן הרחב והעמוק ביותר) - הספר הזה הוא מומלץ ביותר עבורם. מבקר נוסף מהדור של מרכוס הוא דייב מארש (Dave Marsh). מארש היה אחד מהכותבים שהשפיעו עלי ביותר. ולמרות שאני חולקת כיום על חלק מתפישותיו, תפישתו את הרוק עדיין נמצאת איפשהו בבסיס הגישה שלי למוסיקה. בניגוד למרכוס האינטלקטואל, מארש הוא גיבור מעמד הפועלים, שעבורו רוק אינו אמנות גבוהה או עיסוק אינטלקטואלי, אלא ביטוי של אמנות עממית, המשקפת מציאות מעמדית, סוציו-אקונומית, אם תרצו - אך אמנות בסופו של דבר מבטאת את תמצית ההומניזם והחוויה האנושית. הייתי ממליצה על כל ספר שלו (למרות שאיכות ספריו משתנה). הוא כתב ביוגרפיה (בשני חלקים) על ברוס ספרינגסטין, שלמרות מגרעותיה, היא חשובה בכדי להבין את ה"ראש" של מארש. הוא גם כתב ביוגרפיה על הלהקה האהובה עליו, ה"מי" (the Who), בשם Before I get Old, שנחשבת לביוגרפיה הממצה ביותר עליהם, אבל היא לוקה בחסר, לדעתי, בדיוק משום שמארש מתעלם מהצד האינטלקטואלי של הלהקה, ולא נכנס לניתוח השירים. הוא כתב גם ספר מקסים על השיר Louie Louie, דרכו הוא מספר את סיפורו של הרוקנרול האמריקאי, בעצם, והוא גם אחראי לשתי המהדורות של Book of Rock Lists המרתק (המהדורה הראשונה יותר טובה). מבקר נוסף מאותו דור הוא רוברט כריסטגאו (Robert Christgau), הכותב כיום ב-Village Voice כמדומני. יש לו גם אתר טוב ברשת. כריסטגאו נחשב עד היום לאחד המבקרים האמריקאיים המשפיעים ביותר, וספריו - בעיקר ה"מדריכים" שלו לקניית תקליטים - הם ה"תנ"ך" של מבקרים רבים אחרים (שאוהבים להתווכח אתו, גם אם הם מעריצים אותו). בין המבקרים שצמחו בסוף שנות השבעים/תחילת שנות השמונים, ניתן למנות את לגס מק'ניל (Legs McNeil) שהספר שהוציא לא מזמן "Please Kill Me", על סצינת הפאנק בניו יורק באמצע שנות השבעים, זכה לתשבחות מרובות, ונחשב לטוב ביותר שנכתב על תקופה זו. מבקר נוסף הוא דייויד פריק (David Fricke) שהוא יותר "מיינסטרימי" בכתיבתו, אבל אמין מאוד. הוא כותב כמדומני עדיין ב-Rolling Stone. מבקרים נוספים, שאזכיר רק בשם: Richie Unterberger (כל הספרים שלו ככל הנראה טובים), טימותי ווייט (שנפטר בפתאומיות לפני שנה או שנתיים), פיטר גורלניק, ניק טושס (Tosches), ויקטור בוקריס (Bockris) שכתב ביוגרפיה על לו ריד, ואת הביוגרפיה המצויינת על קית' ריצ'רדס. עוד עתונאי מ-Rolling Stone הוא בן פונג-טורס (Fong-Torres), שאף שהוא לא מבריק, הוא אחראי לאחת הביוגרפיות החשובות שנכתבו על אמן אמריקאי, זו של גראם פארסונס, "Hickory Wind" (הספר יוצא במהדורות מעודכנות מדי כמה שנים). בין המבקרים הצעירים יותר, יצויין Greg Kot שכותב ב-Chicago Tribune(?), צ'אק אדי, מייקל אזראד (Michael Azzerrad, או איך שמאייתים את שמו) שכתב את אחת הביוגרפיות הטובות ביותר על נירוונה, "Come As You Are" ולפני שנה הוציא את הספר "Our Band Could Be Your Life: Scenes From the American Underground 1981-1991", הסוקר את הקריירות של להקות פוסט-פאנק והרדקור אמריקאיות משנות השמונים. הספר כבר נחשב לחשוב מאוד בתחומו, ולצערי אין לי אותו עדיין, למרות שזה בהחלט ב"רשימת הקניות" שלי. וכן המבקר הכי שנוי במחלוקת כיום - צ'אק קלוסטרמן (Klosterman). טוב, אני רואה שאצטרך גם חלק ב', ואולי גם חלק ג'. מילא.