TV ומיני בישין

TV ומיני בישין

על הנושא הזה נפרדו דרכנו (שלי והפורום). אני די לא רוצה אותו בהיכל הקודש של האודיו. לטעמי אין מקומו כאן. ברם, בימים שהפורום דומם, באין ציפור שיר, גם הת_ת זמיר...
ה-TV החל בשפופרות ריק עם מסך פלורוצנטי וקרן קטודית, שרצה בקווים אופקיים. פעם על כל האי זוגיים, ופעם על כל הזוגיים. 625 שורות ב-PAL. היא נקראה CRT או /ק"ק (שפופרת קרן קטודית).
לימים, הוכנסו בו שיפורים: SONY הוציאה פטנט על Trinitron והיתה המובילה במשך 2 עשורים באיכות המסכים שלהם. Panasonic הוסיפה צבע (ל-3 צבעי היסוד: R G B)).
לימים, המסכים עברו מיחס 3:4 בין רוחב ואורך (Aspect Ratio). א"כ המסכים החלו לעבור ליחס 16:9, לטובת המסך הקולנועי. המסכים היו גדולים וכבדים ובקושי עברו את דלת הבית.
המסכים עברו להיות שטוחים, והטכנולוגיה נטשה את ה-CRT ועברה לפלזמה. מחירם היה גבוהה, בעיקר מהסיבה שאחוזי הפסילה היו גבוהים, ומשמסך יוצק מזכוכית, ויותר מ-3 פיקסלים היו תקולים, כל המסך נפסל. את הפלזמה ירש ה-LCD. האיכות עברה מ-720P או כמעט HD, ל-FHD ואח"כ כמובן ל-2K (נקרא QHD), 4K (נקרא UHD) ועכשיו גם 8K...
2 טרנדים, שהיו להיט זמני ונעלמו: D3 ומסך כעור. כ"א מגבלות ובעיות שלא הגיעו לפתרון ראוי. עיקר הטרנד של D3 הגיע בעקבות הסרט AVATA שהיה סרט באורך מלא ב-D3.
גם הגודל הלך וגדל. משהו שלא ניתן היה לחלום עליו בטכנולוגיית ה-CRT. כך שהמסכים מגיעים בגדלים של 55", 65"...וגם מעל 100".
אחרי שהבינו שהבעיה העיקרית של מסכי ה-LCD היא השחורים, בשל השיטה של הארה מאחור, וה-LCD, כחוסם אור, לא מצליח לחסום ב-100% את האור בשחור. LG יצאה עם ה-OLED, עכשיו רבים רוכשים את הפלטפורמה (מסך) מ-LG, ומוציאים דגמים משלהם: SONY, Panasonic, B&o, ואפילו SAMSUNG הצהירה שתחל לפתח את טכנולוגיית ה-OLED.
SAMSUNG דוגלת בטכנולוגיה שנקראת QLED ובה אזורים מהמסך מוחשכים בהתאם לתמונה המוקרנת לשפר את השחורים (CR). המקבילה של LG נקראת Nano Cell. אותה גברת שמחלקת את המסך ל-64 אזורים. אלו, זולים מהותית מה-OLED. יתרונו של ה-OLED כאמור בניגודיות מצויינת (שחור אבסולוטי) בעוד שה-QLED עולה עליו בעצמת הארה.
בשורה התחתונה, אנחנו עדין בתנועה, ומחשבים מסלול מחדש. הטכנולוגיות שהיו אך לפני 10 שנים (D3) או מסך כעור נעלמו כשם שבאו. וטרנדים חדשים בוודאי עוד יצוצו. כרגע המילה האחרונה היא 8K.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
מספר הערות. אכן, לפנסוניק היה מסך שהלוגו שלו הכיל 4 צבעים,
והצבע הרביעי היה צהוב. ככל שתיקנתי מסכים מהסדרה הזו, היו להם בכל זאת "רק"
3 תותחי צבע במסך, ומרכיבי הצבעים היו RGB "כמו בכל מסך אחר".
ואגב... גם לסוני היה "קוויניטרון".
https://www.deviantart.com/dev-catscratch/art/Sony-Quinitron-334048886
פריצת הדרך המשמעותית אכן הייתה הטריניטרון של סוני, והיתרונות היו: א. יותר אור.
ב. המסכים שלהם היו גליליים ולא כדוריים. משמעות הדבר: העיוות של הגופים האנכיים והארוכים השתפר.
במהלך השנים, סוני גם הצליחו לייצר מסכים יותר ויותר שטוחים, עד שהגיעו ממש
למסכי CRT שטוחים לחלוטין.
ואגב, היצרן היחידי שהצליח להתחרות בסוני עם מסכי CRT שטוחים היה LG.

עידן הפלזמה עבר שיכלולים וככל שזכור לי, הם דיברו על 13 דורות ואולי יותר של
מסכי פלזמה.
לראשונים לא הייתה רזולוציה גבוהה, וגם הפיקסלים נטו להישרף לא מעט.
ככל שפיוניר התקדמו בתחום, הם ייצרו מסכי KURO (שחורים) באיכות גבוהה.
פנסוניק, שהתחרה בהם (קשות) בהיקף המכירות, ייצר מסך בעל גוון ירוק, ואיכותו
הייתה נחותה יחסית למתחרה.
אלא ש... בשנת 2009, פיוניר החליטה לצאת מתחום ייצור הפלזמות, והם
מכרו את הפיתוחים האחרונים שלהם לפנסוניק. האחרונים המשיכו וייצרו פלזמות
עוד מספר שנים לא רב וחדלו.
נכון. במקביל, גם LG, היטאצ'י וסמסונג ייצרו פלזמות, אבל הם לא היו "ברי השוואה"
לפיוניר ו/או לפנסוניק.

הגורם ש"שבר" את שוק הפלזמות היה העלאת / הכפלת כמות הפיקסלים.
כשמגמה זו החלה לכבוש את השוק, יצרני הפלזמות "הרימו ידיים" וחדלו לייצר את
סוג המסכים הזה.

מסכי הLCD שיוצרו במקביל, הפיקו רמת תאורה חזקה יותר מהפלזמות, אבל להם
היו "מחלות ילדות" אחרות, כמו פריצות אור, שחור שלא היה שחור ומריחות באזורים
הכהים. וכמובן, שגם מסכי ה-LCD היו יקרים, ומסכים "גדולים" היו נדירים ויקרים מאד.

בשנת 2010 (או שבאזור אותה שנה), יצאה חב' סמסונג עם "המצאה" חדשה, והיא
מסכי ה-LED.
החידוש היה למעשה חידוש בסוג התאורה, כאשר נעשה מעבר מתאורת פלואסצנט
אחורית לתאורת נוריות LED בהיקף המסך. באופן זה, יכלו לייצר מסכים שטוחים יותר,
אבל הטענה כנגדם הייתה, שהתמונה מוארת יותר במרכז ובהיקף חסרה תאורה.
היו שטענו גם, שבאזורים הכהים, התמונה נטתה לכחול כהה במקום לשחור.

מעבר ל"מקור האור", מסכי ה-LCD ומסכי ה-LED היו דומים, ולכן, כל מה שנטען כנגד
אלה, התאים גם כנגד רעיהם החדשים יותר. השחור לא היה ממש שחור, ובאזורים כהים,
ניתן היה להבחין ב'צלליות רפאים', שהכעיסו מאד את הצופים.
במהלך הזמן, פותחו גם מסכי LED בעלי תאורה אחורית, ואיכות התמונה השתפרה.
שארפ יצאו עם מסך בעל 4 צבעים (הוסף פיקסל צהוב), והיה גם מי שהוסיף פיקסל לבן,
כדי לשפר את עצמת האור.
והנה, LG יצא עם מסכי OLED, שבהם אין מקור תאורה ומחיצה חוסמת אור.
הם יצאו עם מסכי OLED, שבהם כל פיקסל מורכב מנורית LED זעירה.
LG "לא המציאו את הגלגל", אבל הם היו היחידים שהחלו לייצר מסכי OLED בייצור
המוני, בהתחלה ברזולוציה של FHD, ובהמשך הם גם עברו ל-4K.
הם מוכרים את הפאנלים הללו גם ליצרנים נוספים, כמו סוני, פנסוניק, פיליפס, לווה אופטה ו-B&O.
מדי שנה הם מייצרים מסכים "טובים יותר", גדולים יותר, דקיקים יותר ואפילו מסכים מתקפלים.
תאר לעצמך טלוויזיה, שרק לאחר הפעלתה, המסך מתרומם מתוך ארגז מאורך שניצב על ארונית...
כיבית? הוא מתקפל בחזרה פנימה.
או... טלוויזיה שהמסך שלה מוצמד לקיר באמצעות מגנטים, וכל העובי שלו כעובי גיליון בריסטול...
אין גבול ל"פטנטים".
והנה, באו יצרנים, שהחלו לייצר מסכים בעלי אזורי תאורה רבים. אלה הם מסכי ה-FALD.
היכן שאין צורך בתאורה, נורות הלד כבות, והיכן שיש צורך, הן דולקות.
באופן זה, נוצר מצב, בו השחור נשאר שחור (כי אין תאורה שיש לחסום אותה),
וכשיש צורך באור חזק, הלדים מספקים אותו היטב.
החיסרון העיקרי של המסכים הללו, הוא שבאזור שהוא קרוב לאזור מואר, נותרת עדיין
הילת אור "מיותרת", והמומחים ממליצים שלא לצפות במסכים אלה בחדר ממש אפל,
אלא בחדר שבו רמת התאורה נמוכה. כך ניתן לטשטש את הילות האור המיותרות הללו.
דגמים שונים ויצרנים שונים, הרבו או המעיטו את כמות אזורי התאורה, וכל המרבה
הרי זה משובח.
את הביקורות היותר טובות, קצרו מסכי פנסוניק, אלא שהם לא מגיעים כעת לארץ
ע"י יבואן "מסודר".
לסוני יש מספר דגמים של מסכים מן הסוג הזה, ומשנה לשנה הם משתפרים,
כאשר במקביל מחיריהם גם יורדים.
לסמסונג יש את סדרת מסכי ה-QLED, שהם בערך אותה גברת בשינוי אדרת, וכן.
הם גם הכריזו שבקרוב ייצאו עם סידרת מסכי OLED משלהם.

הבעיה היותר גדולה היא הגדלת המסכים.
הגדלת המסכים מצריכה הגדלה של הפיקסלים, והגדלת הפיקסלים יוצרת שוב מצב,
שבו הם נראים לעין, ופיקסל גדול גם לא מאיר בצורה אחידה.
אז באו סמסונג והחלו לייצר טלוויזיות גדולות עם מסכי 8K, וכמובן שהיד עוד נטויה...
ואכן, נכון. מרבית היצרנים ירדו מהרעיון לייצר טלוויזיות של תלת מימד,
ולאחרונה, לא תפגוש כבר את המסכים הקעורים (קעור מלשון קערה).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
למעלה