סדר בבלאגן:
יש לי ניסיון של כמה וכמה שנים עם אלה אז הנה מדריך פיצפון או איך שתרצו לקרוא לזה, אני מציע לכולם לקרוא את זה, זה יחסוך לכם הרבה כאבי ראש מיותרים בהמשך. כל פעם שאתם מכווצים שיר מהביט רייט המקורי שלו שזה 1411 לביט רייט נמוך בפורמט אחר אתם מאבדים חלק מסוים מהשיר אבל זה לרוב טווח שהאוזניים של בני האדם לא שומעים\לא רגילים לשמוע. יש גם שתי דרכי כיווץ לחצי מהנפח שלא מפספסות פרטים מהשיר, זה נקרא loosless שתי הפורמטים האלה נקראים flac או הפורמט הלוסלס של אפל, ועכשיו לפורמטים שכן מאבדים מידע: mp3 הפורמט הבסיסי ביותר, אין מה להאריך, כולם יושוו אליו בגלל שהוא הכי נפוץ ומוכר. מעכשיו שאני אגיד יעילות אני ידבר על יחס איכות\נפח. wma מיקרוסופט טוענים שקובץ באיכות של 64 זהה לקובץ באיכות של 128, כמובן שלדעתי זה לא נכון אבל אני אומר שזה די קרוב ליחס של 1:1.8 (ברור לכם שקשה לשמוע הבדלים כאלה על מכשירים זולים נגיד כמו כ.קול זול שבא עם המחשב) ogg "ה"פורמט. לדעתי נשמע יותר טוב מכל פורמט אחר (לא לוסלס בודאי ) באותו הביט רייט, בעיקר ברייטים הנמוכים יותר(עד 128 ). mp3pro כמו wma מתימר להציע יחס של 1:2 ביעילות בינו לmp3 ולדעתי היחס בינו לmp3 מאוד דומה לwma aac הפורמט של אפל, לא מכיר אותו מספיק בשביל להגיד לכם מה ההבדל בינו לאמ פי שלוש אבל לדעתי הוא יותר יעיל בהחלט. והנה משהו שמרגיז שאנשים לא יודעים: לא להעביר מפורמט לפורמט(לא לוסלס ל לא לוסלס) כי אז כל פורמט מאבד את הפרטים שלו ויוצא שהפסדתם פעמיים, רוצים להשתמש בפורמט חדש? תהפכו את הדיסקים שלכם מחדש לפורמט הרצוי ואז אתם מאבדים פעם אחת מידע ולא פעמיים. אה כן, wma ושאר פורמטים מוגנים לא מצליחים בין השאר בגלל שהם מוגנים בזכויות יוצרים ואז כאבי ראש וכאבי ראש, לא כדאי. לסיכום, (אחרי הפורמטים שהם לוסלס) לדעתי, עקב שעות ארוכות של שמיעה, ogg הוא הפורמט היעיל ביותר וגם קוד פתוח כמו אמ פי שלוש, מה שהופך אותו לפורמט הכי טוב(שוב, לדעתי), אבל לא כולם (כולל האיפוד) תומכים בו. טוב די כמה אפשר לכתוב?