סיקור 20 שנות האויסטר, מאמר באנגלית.

Ccyclist

Well-known member

הסיקור עקרונית נכון עד שהוא מגיע לעידן התשלום באשראי מגע. הוא שוכח שכבר ב 1999 היו וולידטורי מגע צהובים על שערי הוולידטורים, אך במשך שנים הם היו קוריוז לא פעיל של משהו שיופעל בעתיד. מערכת האויסטר עברה מספר שיפורים מאז ההשקה בסוף יוני 2003, בייחוד בתחום התשלום המזדמן. כרוכב אופניים השימוש שלי בתחתית היה מאד מזדמן וחוויתי באופן אישי את ההתפתחות של המערכת. בהשקה המערכת היתה בעיקר תואמת כרטיסים חודשיים ושבועיים כולל תאימות של התקופתיים בלבד לקווי הארצית, לקח שנה וחצי עד שהשיקו גבול תשלום יומי למערכת הנסיעות המזדמנות ( Credit / ערך צבור ) וגם אז היו מגבלות על תאימות התשלום המזדמן - רק ב 2010, 7 שנים אחרי ההשקה , היתה תאימות מלאה של התשלום המזדמן לקווים הארציים ברחבי העיר. ב 2014 המערכת נפתחה לתשלומי אשראי מגע על בסיס מחירי הנסיעות המזדמנות. הטבלה במאמר מסקרת גם את יצירת כרטיסי הנוער במערכת.

מה שנאמר במאמר על "היעדר הצורך בשבועי" טועה ומטעה. היכולת לקבל הנחה של שבועי היא רק במקרה המאד ספציפי של נסיעות מיום ב' ועד יום א'. אפילו במערכת הנייר היה אפשר להתחיל שבועי או חודשי (30 ימים) בכל יום שהנוסע בחר. לתייר שבא לעיר לשבוע או שבוע פלוס שמתחילים בכל יום אחר עדיף לקנות שבועי. לתושב העיר שמתנייע בתח"צ באופן קבוע עדיף לקנות חודשי (כשבוע פלוס בחינם) או שנתי (כחודשיים בחינם) כי ההנחות מהם גדולות יותר.

הרעיון שכרטיס האויסטר יעלם לטובת תשלום באשראי מגע הוא בעייתי. אי אפשר להטעין כרטיסים תקופתיים לכרטיסי אשראי המגע, תיירים עלולים לשלם עמלות תשלומי חו"ל גבוהות על שימוש באשראי מגע, אי אפשר לטעון כרטיסי רשת המקנים אחוזי הנחה מסויימים לכרטיסי אשראי המגע. תשלום האשראי מגע מתאים לנוסעים מזדמנים בוגרים תושבי בריטניה וככזה הוא מאד נוח, אבל רק לקייס שימוש ספציפי ומוגבל. אם אני עולה לעיר ברכבת עדיין יותר זול לקנות כרטיס Travelcard רכבתי הכולל הלוך - חזור לעיר ונסיעות בלתי מוגבלות בעיר בפחות מעלות גבול התשלום היומי.

מה שחצי הוזכר בסוף הכתבה, כסיבה לכך שימי האוסטר ספורים בעיניי הכותב, היא העובדה שהאויסטר עירוני בלבד. לחברות הרכבת הארציות יש כרטיסים חכמים משל עצמן, אבל עד לאחרונה לא היתה תאימות מלאה ואינני יכול לאשר שהמצב תוקן. בשנה שעברה TFL הודיעה שלא תכבד כרטיסי נייר מגנטי עם Travelcard משום שהם מעכבים את הנסיעה בעיר. לפני הוירוס המפעילה שלי לא יכלה להטעין כרטיס הלוך - חזור עם Travelcard בהנחת כרטיס רשת לכרטיס החכם שלה, אלא רק כרטיס מחלקה ראשונה שעלה פי 5. משום שעדיין לא עליתי לעיר ברכבת מאז הוירוס אינני יכול לאשר אם המצב השתנה ואם יש תאימות מלאה.

הרב קו הארצי בארץ סבל אמנם מבעיות משלו, אך לפחות הוא תואם את כל המפעילות בכל המקומות. כשעולים על רכבות ארציות אל מחוץ ללונדון ישנה כריזה על כך שכרטיסי אויסטר אינם תקפים ברכבת (אם אין לה תחנות בתחומי העיר) או על כך שאינם תקפים מעבר לנקודה מסויימת במסלול הקו.
 
למעלה