אבחנה חדשה

ipinivo

New member
אבחנה חדשה

הי,
זה יהיה ארוך..
אני לא בן אדם שכותב בפורומים, אבל חייבת לפרוק.
נתחיל מהסוף- בני בן 4 וחצי וקיבלנו אבחנה של ASD. אני לא מערערת לחלוטין על האבחנה, אך יש לי בעיה גדולה עם איך שהיא בוצעה.
כאמור, בני בן ארבע וחצי, כן היה לו עיכוב במוטוריקה גסה בשלב מסוים (אך הדביק אותו לחלוטין ע"י כמה טיפולי פיזיותרפיה). אמר מילה ראשונה ברורה רק בגיל שנה וארבע, אך לאחר מכן התפתחות השפה הייתה תקינה, עד לאחרונה. כעת בהחלט יש לו גמגום, ולעיתים קרובות קשה להבין את הרעיון העומד מאחורי המשפטים שלו.
בני נכנס בפעם הראשונה השנה לגן עירייה. היה לו קשה להסתגל לגן, והיו מ"ס חודשים של בכי בבקרים.
כבר כ-10 ימים אחרי תחילת השנה הגננת שלו הודיעה לנו חגיגית שבננו מאד מאד מאד מעוכב, בכל התחומים, ושאנחנו חייבים לפנות בדחיפות להתפתחות הילד. מאוחר יותר סיפרה לי בגאווה (!) שכבר ביום הראשון לגן, כשבכה בפרידה, היא פשוט ידעה שהוא חריג. היא חשבה שזה מעיד על חוכמתה הרבה, ולא על כך שתייגה את בני מהרגע הראשון.
פנינו להתפתחות הילד בקופ"ח, ועברנו אבחון של כמה חודשים, שבאמת היה מאד מקיף. לציין שבני בהתחלה מאד חשש מהמקום (קופ"ח), המפגש הראשון היה לחלוטין מבוזבז כי הוא בכלל לא שתף פעולה, והמפגש השני היה יותר טוב. במפגש של ה-ADOS הייתה מאבחנת אחרת, שהוא לא הכיר, והוא בכלל לא שתף פעולה.
כאן טוויסט קטן בעלילה- אני בעצמי רופאה, ממש לא בתחום הנוירולוגיה/רפואת ילדים/פסיכיאטריה, אבל בכל זאת רופאה ואני מכירה את המושגים והמערכת.
הבנתי מהר מאד שהן חושבות על ASD, אבל גם הייתה לי תחושה שמהרגע שהוא לא שתף פעולה במפגש הראשון הן כבר החליטו שזה ASD וכל השאר היה "לחפש מתחת לפנס".
וגם- אני בהחלט חושבת שלבני יש לכל הפחות קווים אוטיסטיים (יש לו לפעמים נוקשות מסוימת, לא אוהב חברת בני גילו חוץ משל אחותו הקרובה אליו מאד בגיל) אך לכל היותר ASD בסגנון אספרגר.

קבלתי את הדוח היום ודי חשכו עיני, ולא בגלל אבחנת ה-ASD, שאותה אני מקבלת ואין לי עצב עליה פשוט כי לא נראה לי שה-ASD שלו (אם קיים) הוא ברמה שתפריע לו תפקודית בצורה משמעותית בעתיד ולא נראה לי שזה גורם לו לסבל.
בדוח היו דברים פשוט שקריים. ואני מדגישה שנית- אני רופאה, אני מכירה את המושגים ויודעת לזהות סימפטומים. היו דברים כמו נפנופי ידיים, סידור מכוניות בשורות, מסובב גלגלים, אקולליה. לא היה ולא נברא.
יותר גרוע- בדוח של הגננת היה רשום שיש לו התנהגות מסוכנת, ולמה? כי הוא סיפר לגננת שהוא יצא עם אבא שלו לטייל והוא נפל, כמה פעמים. הגננת גם כותבת שהוא מטיח את הראש ברצפה, מה שמעולם לא אני ולא אביו ראינו, והגננת מעולם לא דיווחה לנו על דבר כזה.

אני רוצה עזרה בשבילו בשנה הבאה. אני חושבת שגן תקשורת זה Overkill ואני רוצה או שילוב יחידני או גן משולב, במידה ובאיזה פלא עדיין יש מקום. אבל המסמכים שיש לי זה דוח גננת שבו כתובים גם סילופים כמו שהוא לא יודע להתבטא במשפטים פשוטים, לא יודע לרוץ/לקפוץ, והדוח מהתפתחות הילד שם מתואר ילד שלא מפסיק לעשות stimming, שמתבטא אך ורק במשפטים סתומים וחסרי משמעות, שמסוכן לעצמו ומטיח את הראש בקיר.
אני חוששת לגשת לוועדת שילוב/השמה חריגה עם הדוחות האלו, שכן זה כל המידע שיש לוועדה והוא כאמור שגוי. בהתפתחות הילד כתבו שהן ממליצות על גן תקשורת, ואני לא רוצה כאמור גן תקשורת. אני חוששת שיחליטו שהוא כל כך חריג, שהוא לא יכול לנסות שילוב.
מרגישה שתייגו אותי כאמא בהכחשה, כשזה ממש לא המצב ואין לי בעיה עם אבחנת ה-ASD. וכאמור אין לי כרגע זמן לאבחון חוזר.

מחפשת המלצות לגבי הוועדות/תמיכה/עצות/וכו

תודה על ההקשבה
 
הסיפור שלך מוכר לי

כך איבחנו גם אחד הבנים שלי. רשמו בדוח דברים שלא קיימו אצלו. מה שכן, בועדה הכי חשוב זה לא הפרטים אלו. אלא עמידה שלך על הדרישות שלך.
כלומר אם תדרשי ותעמדי על שלך: שאת רוצה בשבילו שילוב יחידני.
אז זה מה שתקבלי!!
הכי חשוב להיות מאוד החלטית ואסורטיבית בדרישה שלך בשילוב יחידני. לא יכולים ללכת נגדך. אבל אם לפני זה תצליחי לפנות למישהו באופן פרטי לקבל המלצה בכתב, זה יעזור. את לא חייבת איבחון מלא. רק חוות דעת והמלצה לשילוב יחידני.
 
תבקשי מפסיכולוגית בגן שתסתכל עליו

דברי איתה מראש ותסבירי לה בדיוק מה את רוצה שהיא תבדוק.
קחי בחשבון שיש מצב שאכן יש התנהגות בגן שהוא לא מראה בבית. או שיש דברים שאת לא שמה לב.
או תפני לפסיגולוגית פרטית כדי שתבוא להסתכל עליו במסגרת, הם חייבים לאשר לה.
ואל תשאירי אותו עוד שנה בגן הזה, חפשי גן עם גננת יותר נחמדה, עדיף כזאת שיש לה נסיון בשילוב.
 

ipinivo

New member
תודה רבה לשתיכן


קיבלתי שמות של נוירולוגים ילדים מומלצים באופן כללי, אך אולי יש למישהו מחברי הפורום המלצות לגבי אנשי מקצוע (פסיכולוגים/נוירולוגים/פסיכיאטרים) מומלצים לקבלת מכתב כזה המלצה על שילוב יחידני? כל מי שנתקלתי בו על כה נעול לחלוטין על חינוך מיוחד.
כמו כן (אאוטינג..)- אנחנו באזור מודיעין. יש במקרה למישהו המלצה על גננות גן חובה פתוחות לשילוב?
 
האם את בטוחה ששילוב יחידני הוא הפתרון הנכון?

אני תוהה למה כולם ממליצים על חינוך מיוחד.
באופן אישי, הגישה שלי היא להתחיל ממשהו "קל" כמו שילוב, אלא אם יש סיבות ברורות לכך שזה לא מספיק.
לדעתי, לא יכולים להכריח אותך לשלוח אותו לחינוך מיוחד, אלא אם ברור שהוא מאד מסוכן לסביבה וגם הסייעת לא תעזור.
אז תחליטי את מה נכון עבורו, ותפעלי כדי לקבל את זה.
 

arana1

New member
זו בעיה מטרידה נורא והרבה מעבר לקושי האוטיסטי

כי כמו שהדברים מסודרים עכשיו כל אדם שהוא רק טיפה רגיש, ביישן, נבוך ומופנם, כזה שצריך קשר אנושי עמוק וחכם וחיוני וקרוב בשביל לשרוד, רגשית, מוסרית ויצירתית, מייד מסומן על ידי כל המערכות כלקוי וחריג וצריך לתיקון וכיול כדי שיהפוך לגס רוח ושחצן כמו כולם.
ילד בוכה בפרידה ? וואוו, מייד להכחיד, להשמיד להשמיד להשמיד...
פעם אחת הגננת חיקתה בלעג את בכייה של ילדתי בזמן הפרידה והיא מייד חטפה מבט כזה ממני שכל פעם שהייתי נכנס לגן היא הייתה קופאת בבהלה.
שימו לב הורים יקרים, המימסד, וביחוד המקצועי, שונא ומפחד מילדים רגישים, יצירתיים ומקוריים, והוא לא בוחל באמצעים.

אני רואה בטלוויזיה שוב ושוב איך סמכויות המקצוע מצדיקים התעללות והחרמה ויחס רע כלפי כל ילד שלא מתנהג כאילו הוא מתנת האל לאנושות אלא מבטא רגישות בין אישית עמוקה וחכמה.

כמה זמן עוד נשתוק מול מערכת שמתירה את דם ילדינו ?
הרי ברגישים יותר כל זה נצרב ונצבר כטראומה שאחרי זה תהרוס להם את החיים.

לא ניתן למצוא הורים שאינם פחדנים ? שיעמדו על דעתם ? שיגידו לא ?

גם אלי פנו ואמרו הילדה רגישה מדי, מופנמת מדי, לא מספיק קבוצתית, עשינו מעקב והיא בשלה, מקורית, עומדת על שלה ולא משחקת כמו כולם.

לא אמרתי להם שאני אוטיסט אבל הבהרתי להם במילים הכי מנומסות שבמבחינתי הם יכולים לקפוץ לי, וככל שיותר הורים יעמדו בפרץ כך המערכות יצטרכו להפסיק לדרוס ולדרוך על כל מי שמעט רגיש ושונה ומקורי מהממוצע.
 

grayart

New member
תגובה

קודם כל חשוב שדעי, ההורים מחליטים אם הם רוצים חינוך מיוחד או שילוב או לא זה ולא זה (שגם זו אופציה) מדובר בזכאויות, לא בחובות, ואף אחד לא יכול להכריח אותך לממש את הזכאות.
אני לא רופא, אבל אחרי האבחון היו לי בדיוק את החששות שלך, שחתיכת הנייר הזו שנקראת אבחון תיחק את השליטה על גורל הילד מהידיים שלי, וזה בהחלט לא כך במציאות.

ללא ספק יש מכבש לחצים מצד המערכת ואנשיה , אבל בסופו של דבר, כל הלחצים האלו הם בניסיון לשנות את ההחלטה שלך, כי מה שאת תחליטי זה מה שקובע! נקודה!. אם הם היו מחליטים הם לא היו צריכים כל כך ללחוץ ולשכנע.

בדרך כלל כותבים דברים הרבה יותר גרועים על הילד, זה הכל למען הזכאויות וההקלות ולא שווה להתייחס לזה.
כל האבחנות הללו בתחום רפואת הנפש\פסיכולוגיה לא שוות הרבה.
לפני כמה שנים לא הייתה אבחנת ASD ובעוד כמה שנים כנראה שאבחנה אחרת תחליף אותה.
זה לא כמו אבחנה רפואית של עששת בשן (כשברור שיש שם חור).
זה משהו שרירותי שהרופאים לא מבינים בו, והרפואה כולה עדיין לא הבינה, אולי כי מתייחסים לכל הנושא כאל מחלה, אבל זה לא חשוב עכשיו...

אגב, המאבחנים עצמם הרבה פעמים מודים בזה להורים בחדרי חדרים, שהם נותנים אבחנת ASD "חמורה" כדי לתת לילד זכאויות רבות שאותם הוא לא יקבל עם שום אבחנה אחרת.


יש לי שני ילדים בגני תקשורת.
אני הייתי ממליץ על הגנים האלה לכולם, גם לילדים רגילים, ובהחלט מגיעים לגנים האלה גם ילדים רגילים שההורים שלהם הצליחו להוציא להם אבחנה ולזכות אותם בגן. (זה גם הרכזת בגן שלנו אומרת, שהיא רואה הרבה פעמים ילדים בגן תקשורת שקיבלו אבחנה אבל הם לא בספקטרום לדעתה\דעת שאר הצוות)
זו חממת לימודים שאת לא מסוגלת לתאר, ומה שקרוי "טיפול" זה לא כמו שזה נשמע, אלה שעות של משחק אישי וקבוצתי, ועבודה פרטנית בדיוק כמו בכל גן רגיל אבל ברמת השקעה עצומה, שחבל שלא קיימת בכל מערכת החינוך.

יש הבדל גדול מאוד בין מה שקורה בגנים לבין מה שקורה בבתי הספר.
הרבה הורים בוחרים בגן תקשורת בגיל הגן ובשילוב בבית ספר רגיל בגיל בית ספר.
הסיבה העיקרית היא שבגנים התקשורתיים מקבלים הרבה הרבה הרבה יותר מאשר במסגרת גנית רגילה.
ובבתי הספר התקשורתיים מקבלים אותו הדבר כמו בבית ספר רגיל ולפעמים אפילו פחות.

אתמקד בגן.
ילד שלומד בגן תקשורת זכאי לקבל במסגרת הגן, מה שנקרא סל בריאות מקדם.
אלו 14 שעות טיפול שבועיות, אליהם מוסיפים 3.4 שעות טיפול שבועיות שמספק משרד החינוך, כלומר 17.4 שעות טיפול (ואצלנו עוד שעתיים שבועיות מתרומות).
שלא לדבר על צוות שכולל 2 גננות, 3 סייעות (הרבה פעמים גם בת שירות), וכל זה על 8 ילדים שברוב המקרים אפילו לא מבינים ולא רואים איפה "הבעיה" התקשורתית שלהם.

בגן רגיל אין את כל זה.
כל הסל המקדם של 14 שעות טיפוליות בכלל לא ניתן בגן רגיל.
הילד זכאי לשילוב, זה אומר סייעת נוספת לגן שתכלס מתחלקת בין עוד 30 ילדים.
שעות שילוב בצורת גננת שילוב , פעם בשבוע בערך, ואולי תראה אותו גם מנתחת התנהגות פעם בחודש, אולי.
טיפולים זה רק שלושה, אבל לא במסגרת הגן אלה בקהילה דרך קופות החולים. להשיג מטפלים טובים מהקופה זה סיוט, אפשר לקבל פרטי עם החזרים, וגם אז קשה למצוא משהו פנוי, ופרטי יקר מספיק שכל טיפול כזה אחרי ההחזרים יכול עדיין להגיע ל100 שח ויותר.
שלא לדבר על הטירטור לילד, וקושי של שיתוף פעולה בין המטפלים.

אני לא הייתי פוסל גן תקשורת.
כשאת אומרת שזה OVERKILL אני מבין ומנחש שאת לא באמת יודעת איך מתנהל גן כזה.
כמובן שיש גם ייתרונות לגן רגיל.
חברת הילדים הרגילים הרבה פעמים כוחנית ומרושעת, יש מצב שעדיף להתרגל למצב הזה מוקדם בחיים מאשר ליפול למים שורצי כרישים בשלב מאוחר יותר בחיים.

החשש העיקרי שלנו לפני הגן היה שהילדים יגיעו לגנים עם ילדים נמוכים ואלימים ומנותקים ושהחברה של הילדים בכלל לא תתאים להם, ובסוף ראינו שהילדים בגן אפילו יותר גבוהים מהם מבחינה תפקודית.

הועדות לדעתי נגמרו.
מה מבחינה מנהלית עושים עכשיו אני לא יודע להגיד לך...
אבל אני כן יכול להמליץ לשמוע עוד הורים, אולי גם בקבוצות בפייסבוק.
לקבל עוד קצת סיפורים על גני תקשורת.
לקבל החלטה שמבוססת על ידע ולא על פחד ודעה קדומה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
כוונתך אבחון חדש? כלומר שאת שוקלת לפנות שוב לאבחון?
או שכוונתך שבנוסף ל ASD ניתנה לו באבחון הקיים אבחנה חדשה
(משהו מעבר לאספרגר שנתפס אצלך כקל יותר)?
&nbsp
אוכל להגיב אחרי שאבין את כוונתך

&nbsp
בינתיים- ברוכה הבאה אלינו
 
אספרגר זו אבחנה קלה יותר

מי שמאובחן באספרגר בדרך כלל בתפקוד גבוה וצריך גם שהשפה תהיה טובה כולל עצמאות לכן כן זה נחשב תפקוד יותר גבוה לעומת אוטיזם קלאסי שלרוב אלו תפקודים נמוכים יותר .
 

schlomitsmile

Member
מנהל
כשאבחנת אספרגר עדיין היתה קיימת, כל מה שייחד אותה
לעומת שאר הספקטרום היה שהבנאדם התחיל לדבר (לבטא מילים) עד גיל שלוש
ושמבחן IQ יודע למצוא אצלו רמת אינטליגנציה ממוצעת לפחות.

זה לא אומר כלום על תקשורת מעל לרמה של הגיית מילים, אפילו לא על תפקודי יומיום.
ה
שלי למשל, "זכה" בזמנו בתואר הנכסף
למרות שחובבי הגדרות התפקוד
יגדירו את רמת תפקודו כבינונית, בתחומים מסויימים אפילו נמוכה.
לעומתו, א"ס אחר שאותם חובבי הגדרות תפקוד יגדירוהו כבעל תפקוד גבוה,
אבל התחיל להגות מילים בגיל 4, לא היה "זוכה בתואר".

לכן הוחלט לפני מס' שנים לבטל את האבחנה הזאת, אין לה למעשה משמעות.
 
זה לא משהוא שידוע לי

אני ידעתי שאפשר לאבחן אוטיזם ברמה בינונית אצל אספגרים אבל לא ברמה נמוכה אבל כל זה לא משנה בני אדם הם מורכבים מאבחנה כזו או אחרת ויש גם ערבובים ברמות למשל אצלי השכל נחשב תקין וכל השאר בינוני נמוך ואני לא מוגדר אספרגר אלא אוטיזם קלאסי לפי ידעתי לכן שוב התפישה המקובלת של אספרגר ורוב האספרגרים הם בתפקודים גבוהים יותר לפחות לפי ידעתי תמיד היו יוצאי דופן אבל זה לא הכלל אבל שוב לא בטוח זוכר מה קראתי ...
 

schlomitsmile

Member
מנהל
התפיסה המקובלת של אספרגר שגויה. כאמור- הקריטריונים לקבלת
הכותרת אספרגר ע"י א"ס היו הפקת מילים עד גיל 3
והשגת ציון ממוצע ומעלה במבחן IQ .
לא מעבר לזה.
נכון שכדי לקבל ציון ממוצע ומעלה בטסט,
צריך לרצות ולהצליח לתקשר ברמה בסיסית עם הבוחן,
מה שגורם לכך שהרבה מהמכונים "קלאסיים" לא מקבלים ציון כזה
למרות שרמתם השכלית ממוצעת ומעלה,
ועדיין זה ממש לא אומר הרבה על הבנאדם ואפילו על תפקודו,
כאמור אפילו בתפקודי יומיום ADL
&nbsp
לכן הכותרת 'אספרגר' בוטלה.
&nbsp
&nbsp
 
אוקי אני מבין תודה על המענה

לא אומר שהתםישה הזו תעלם לי בין רגע כי זה משרש חזק שאספרגר זה האלו המוזרים הגאונין הדברנים כמו אנשטיין וכו כך זה נתפש בחברה יש לי אחיות שאובחנו באספרגר והם בתפקוד גבוה בהרבה משלי לכן זה גם מתעצכ אותי מבינה ? אבל מאי מזכירה לי שגם שאתה ורבאלי יש לך המוו בעיות למשל התנהגותיות / חזרתיות וכו שמשגעות את העוחם לכן אני הופך סבלני יותר לאוטסטים ורבאלים אפילט שאננ מעדיך את השקט שלי ואת החוסר תקשורת .
 

schlomitsmile

Member
מנהל
אפילו המונח 'ורבלי' הוא בעייתי

א"ס שאינו מדבר כלל אבל מקליד ומתקשר בכתיבה,
הוא יותר ורבלי=מילולי מה
שלי
שכל שיחה (גם בכתב), כל תקשורת מילולית בכלל,
היא עבורו מאמץ סוג של "לשבור את השיניים" בשפה זרה.
בקושי קורה, וכשקורה- לאט ובטיפטוף דקיק.
&nbsp
הפקת מילים עד גיל 3, לא אומרת שמילים הן שפתו הטבעית של הבנאדם,
שהתקשורת שלו זורמת באפיק המילולי.
אי-הפקת מילים עד גיל 3 (גבול שנקבע שרירותית) או אפילו מאוחר יותר
לא שוללת תקשורת מילולית כתובה
(או דבורה אם לאחר גיל 3 הבנאדם כן התחיל לבטא מילים).
&nbsp
 

grayart

New member
זה בטח עוד ישתנה...

היום נותנים "ציון" (נדרשת עזרה, משמעותית, משמעותית ביותר) 1 , 2 , 3
ומפצלים את זה לשני תחומים חברתי והתנהגותי.
זה לשם האבחנה, כי דורשים שיהיו קשיים בשתי הקטגוריות, אחרת זה יחשב לאבחנה אחרת, לדוגמא SCD .
כל זה לדעתי האישית בולשיט פשטני....

אני מסכים איתך שהפקה קולית זה לא מספיק בשביל לגדיר תפקוד נמוך.
ויש לא מעט ילדים שלא דיברו עד גיל 4 או 5 , היו יותר חזקים בתחומים אחרים, ובגיל מבוגר כבר היו במה שנקרא תפקוד גבוה.
(אחר כך הולכים ומספרים עליהם שהם היו הכי נמוכים, והפכו להכי גבוהים , כשמראש לא באמת היו כל כך נמוכים).

לא ניתן להתיחס רק לאספקט אחד כקובע רמת תפקוד.
אבל בהחלט יש ילדים\מבוגרים שחלשים כמעט בכל התחומים, וכל המאפינים האוטיסטיים אצלם מאוד עוצמתיים.

אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש רמות תפקוד(לא אומר שאת מתעלמת אגב)
ולא ניתן להגדיר לפי תחום אחד , כמו שפעם מישהו הגדיר שגבוה זה אנטיליגציה מעל 60 או מספר אחר, הגדרה שתשים הרבה נמוכים באמת שהם סופר אינטיליגנטיים , בתוך התחום של התפקוד הגבוה.

אנשים הם מורכבים, ואוטיזם זה גם מורכב, ולכן שום אבחנה או הגדרה פשטנית לא יכולה להתאים לבנאדם.
 
אננ אישית לא תופש את זה

כדספראקסיה / אםראקסיה או בעיה פיזית אחרת אלא כרצון לסלקטיבות של השפה לכן אני רואה באוטסטים נמוכים אנשים מאוד מאוד רגשים שזקוקים לנבט מאוד תואם וטוב זו דעתי לפחות לי לא משנה שאני מאובחן בלקיות שפתיות /מוטריות קשות אני יש לי גישה שונה אישית לאוטיזם לכן עלי זה לא ממש משפיע .
 
אני מתבטא היטיב בהקלדה

אבל זה לא אומר שאני מתקשר עם כולם בהקלדה / דיבור או בכלל אני מרבית הזמן בכלל לא מגיב אני רוב הזמן נמצא בתוך עצמי שאני רוצה לתקשר אני בא לקבוצות וכותב אני לא כותב הרבה לרוב ויש תקופות שאני לא כותב בכלל גם ארוכות מאוד ואני בלי שום תקשורת במציאות אני בכלל לא מקליד אם אף אחד אני לא מתקרב לבני אדם בכלל במציאות , למשל באה החונכת של אמא שלי ואמרה לי שלום ולא הבטתי עליה אפילו המשכתי להיות בפלפון אז גם לי שפה לא באה טבעי השפה שלי היא יותר תנועה מאשר מלל אני רואה אני לא קולט שפה יותר מידי או משתמש בה זה מוזר אני יודע אבל כך אני ...
 
למעלה