אביב הוא או אביב היא ?

python 4

New member
שמחה רבה שמחה רבה -

אביב הגיע פסח בא. זכר לא? שיואו, איזה קיץ חם.. היה לנו חורף קר.. עונה זה אומנם בנקבה אבל שמות העונות הם בזכר. גם בצרפתית זה ככה - saison בנקבה, printemps בזכר (עונה ואביב, בהתאמה).
 

python 4

New member
עוד משהו...

אביב זה אומנם סוג של עונה מבחינה הגיונית, אבל לשונית 'אביב' ו'עונה' הם שני שמות עצם נפרדים ולכן האחד יכול להיות בזכר והשני בנקבה. זה כמו שבעל חיים זה בזכר, אבל יש בעלי חיים שהם בנקבה, כמו ציפור ולטאה.
 

שולצצצ

New member
כתודה על העזרה, קבל שיר שכתבתי

ניצוצות של אביב אביב הוא ריח של הזדמנות, עליצות של ילדות, נחשול של חרמנות. אביב הוא צבעים מפכים, חיים שמתחדשים, שמיים מתבהרים. אביב, תסניף ותרגיש - לא תשאר אדיש.
 

python 4

New member
יו, שיר יפה!../images/Emo99.gif

עכשיו אני מבין למה שאלת..
 

גנגי

New member
האוגד במשפט שמני

שבו הנושא והנשוא אינם מתאימים מינית אינו מחוייב - הוא יכול להתאים לזכר או לנקבה, ולפיכך ניתן לומר - האביב הוא עונה יפה, או האביב היא עונה יפה.
 

hapax legomenon

New member
את בטוחה?

מה דעתך על המשפטים שלהלן: (ה)חולצה הוא פריט לבוש. (ה)שושנה הוא פרח. (ה)כלב היא חיה. (ה)רעיון הזה היא בעיה. נראה לי, שהמשפט האביב היא עונה יפה. נשמע לנו סביר, כי אנחנו מפרשים את 'אביב' כשם של העונה. כמו במשפטים חנוכה הוא חג טוב. גל היא ילדה של ים.
 

הכימאית

New member
hapax צודקת, וגנגי טועה.

מתוך "ודייק" מאת יעקב בהט ומרדכי רון: כינויי הגוף (הוא, היא, הם וכו'), הבאים כאוגד, אינם אלא חזרה על הנושא. לפיכך יותאמו למין ולמספר של הנושא: "הדם הוא הנפש" (דברים יב, כג) "הלוחות מעשה אלהים המה" (שמות לב, טז) לכן: חינוך הנוער הוא מטרה נעלה. הרכבות בישראל הן מודרניות ביותר. הספרייה הלאומית היא נכס תרבותי חשוב. בני הנוער הנם עיקר תקוותו של העם. גם ב"ילקוט תיקוני לשון" מאת חנה מגיד נקבע: האוגד (כינוי הגוף השלישי) צריך להתאים במין ובמספר לנושא, כי האוגד הוא מעין חזרה על הנושא - הבעיה היא הכסף. הכסף הוא הבעיה. כל רכושי הוא ספרים יקרים אלה. ספרים יקרים אלה הם כל רכושי. גם האוגד (הפועל "היה" במשפט השמני) יתואם לנושא - הבעיה היתה הכסף. הכסף היה הבעיה.
 

john1987

New member
למעשה, את טועה, לדעתי

הנטיה של האוגד להתאים לנשוא מתגברת ולא ניתן לתקן אדם שמדבר כך כיוון שזו טעות בפני עצמה - הדקדוק המוחי שלו מכתיב לו לדבר כך - וזה כיוון ששפות משתנות. ספר אמור לתאר לא להכתיב (באנגלית זה יותר חביב: a book is supposed to describe, not perscribe)
 

hillelg

New member
../images/Emo45.gifאכן

ישנם לא מעט מקרים במקרא, שבהם האוגד מקבל את המין של המילה שאחריו. בפרט בכתיב. מצטער שאני לא זוכר כרגע דוגמות, אבל לא זכורים לי מקומות ספציפיים.
 

hapax legomenon

New member
כדאי לדעת

שמוסכם על כל חוקרי העברית המקראית, שבמקרא אין אוגד, אם כי הדעות חלוקות באשר לתפקידו של כינוי הגוף בדוגמאות שהובאו.
 

TankMaster

New member
ממש לא - היא דווקא צודקת מאוד

ואתה פשוט עוסק בעניין שונה לגמרי, והוא הרצון/נטייה/זיקה *שלך* לדבר בשפה המועדפת עליך. . . שאיננה עברית נכונה. בשפה העברית - והיא הנידונה כאן - על האוגד להתאים לנושא במין ובמספר. אלו הם כללי השפה. ומן הסתם, כאשר עולה כאן (בשונה מפורומים אחרים) שאלה בנוגע לכללי העברית, הכוונה היא לכלליה הרשמיים של השפה - ולא לאלטרנטיבות השונות והמשונות, לנטיות "המתגברות", ול"דקדוק המוחי שמכתיב לדבר אחרת". ומה אם הדקדוק המוחי של פלוני "יכתיב" לו לאיית מילה מסוימת בעשר שגיאות כתיב ?
תוכל לומר שאתה "מזדהה" עימו, אם תרצה, אך בוודאי לא תוכל לומר שהוא צודק - כי הוא לא . . . TankMaster
 

hillelg

New member
איזה כללים רשמיים בראש שלך

איפה הם כתובים בדיוק, האם כבודו יוכל להראות? באותה מידה יוכל ניוטון לומר לאיינשטיין: אמנם, הראית שלא תמיד הטבע מסתדר עם דבריי, אבל כלליו הרשמיים של הטבע אומרים כמוני! בדיוק כשם שכללי הטבע אינם אלא ניסיון שלנו לתיאור המציאות, תיאוריה שיש לתקנה ושבה להרבה כללים יש יוצאים מן הכלל (שמצייתים לכלל גדול יותר), כך הדבר, וביתר שאת, בלשון בכלל ובעברית בפרט. ואילו הייתה רואה כמה "שגיאות" (בעיניך) יש במקרא, לא היה לך שום מקור להסתמך עליו בעניין שפה "נכונה".
 

TankMaster

New member
אתה מוזמן להכיר . . .

את האקדמיה ללשון העברית, שמוסמכת בלעדית על פי חוק לעסוק בנושא. קשה לך אולי לקבל זאת - אבל ישנם בהחלט כללים ברורים בשפה העברית, וישנו הגוף הממונה על קביעתם ועידכונם מעת לעת. ישנה בהחלט שפה נכונה וישנה שפה שגויה, והמקרא איננו אינדיקציה לכך, כי אם הכללים הנהוגים כיום. וכאמור, כאשר נשאלת שאלה שמטרתה השגת אינפורמציה מדויקת בפורום, הכוונה היא לאינפורמציה נכונה על פי הכללים הקיימים בשפה העברית - כלומר על פי הכללים שנקבעו על ידי הגוף המוסמך לכך. אם העברית התקנית (וכאמור יש כזו והיא רשמית וכתובה בתקנות) איננה "מוצאת חן" בעיניך - אל לך להטעות אחרים בגין עמדתך זו. TankMaster
 

הכימאית

New member
תודה ל-TankMaster

שמגן עליי כל כך יפה. ולכל מי ששואלים מהם הכללים הרשמיים בעברית - ציטטתי שני ספרי דקדוק המאושרים על ידי משרד החינוך. לא מספיק טוב לכם?
 

TankMaster

New member
../images/Emo140.gif

עניין של אופי . . . וגם של רצון
כשאני קורא או שומע דברים כמו אלה שנכתבו כאן. . . ה -
שלי מתחיל לפעול ביתר שאת
. בכל מקרה, חשוב פשוט לדעת להבדיל בין דיון בלשני רגיל שבו כל אחד יכול להביע את עמדתו, אמונתו, תקוותו ושאיפותיו השונות והמשונות יהיו אשר יהיו - באשר לעברית ובכל עניין אחר, ובין מתן מענה אינפורמטיבי לשאלה שהובאה כאן על ידי אחד הגולשים, שעליה ראוי להשיב בהתאם לכללים הקיימים. לאחר שניתנת תשובה מוסמכת אפשר לדון ולפטפט עצמנו לדעת באשר לכללים עצמם, מקורם, יתרונותיהם, חסרונותיהם, ומידת הצורך בהם. כך אני רואה את הדברים, בכל אופן.
TankMaster
 

python 4

New member
הא, תרגיעי את ה- ../images/Emo149.gif שלך...

האשה ששאלה את השאלה במקור לא בהכרח התעניינה בנושא המרתק של אוגד במשפט שמני, היא בסך הכל רצתה לדעת אם אומרים אביב הוא עונה או אביב היא עונה כדי לכתוב שיר. לפיכך התשובה שנתתי לה היא מה שאני יודע שמקובל להגיד, שזה לדעתי מה שהיא רצתה לדעת, ולא בדקתי ולא ביקשתי אישור ממשטרת האקדמיה לפני כן. זה שאנחנו פורום בלשנות לא עושה אותנו שליחים של האקדמיה ומפיצי דעתה, וכאשר מישהו שואל שאלה בהחלט אפשר לענות לו בכמה דרכים - מה קובעת האקדמיה ומה קובע הרחוב. בכל מקרה עשית לי את היום, כי בפעם הראשונה עניתי למישהו וזה נכון.
 

TankMaster

New member
python, שמתי לב

שיש לך איזו נטייה מוזרה לפנות כאן תמיד לאנשים בלשון נקבה . . . ללא קשר למין האמיתי שלהם. תמוה למדי, וזאת אעפ"י שכבר הסבתי את תשומת לבך לעניין הזה
לגופו של עניין, איש לא אמר שצריך "לבקש אישור" מן האקדמיה - אבל ראוי, לדעתי, להציג תחילה תשובה נכונה (וכן, יש מושג כזה "נכון") - לטובת השואל, ולאחר מכן להתפטפט עד אין קץ בכל השאלות התיאורטיות. האם הסיבה לפנייתה היא שהיא כתבה שיר או לא - את זה לא ידעת בעת שפנתה. בכל מקרה - זו כמובן בחירה אינדיבידואלית. כשאני נשאל שאלה בכל תחום שהוא בו אני עוסק - ראשית אני עונה את התשובה שתסייע לפונה, והיא התשובה המוגדרת, ולאחר מכן אוכל, אם ארצה, להתקשקש באשר לרצוי ומצוי עד שקיעת החמה. אך ראשית אני מוודא שאיני מטעה את הפונה. הויכוח כאן בכלל אינו בין "גישות". מצדי אתה מוזמן להאמין כי יש להמיר בהדרגה את העברית לסינית - כל יום, מילה אחת. אך כאשר מישהו ישאל כאן באשר לפירושה של מילה בעברית שכבר הספקת "לתרגמה" לסינית - מן הראוי שתיתן לו מענה נכון על פי השפה הקיימת, ולא על פי "שפתך" החדשה. אחרי שהשבת לו - תוכל לספר לו על כל תולדות סין מאז ייסודה ועד ימינו אנו. זו דעתי - זכותך לנהוג אחרת. כרגע - תרצה או לא תרצה - יש כללים לשפה. כרגע - אדם המנסח מסמך רשמי, המגיש עבודה אקדמית, או הכותב בכל מסגרת רשמית אחרת - נדרש בהחלט להקפיד על הכללים. וכן - יש כללים. נכונים או לא, במקומם או שלא - הם כתובים. זכותך להתעלם מהם, או לחילופין לפעול לשינוים, אך אינך יכול לספר לאורח בלתי קרוא שצץ כאן ומעלה שאלה, כי התשובה לשאלתו כלל איננה x כאשר x הוא הנכון, אלא דווקא y, פרי דמיונו של אדם כזה או אחר. צר לי - אך איני יכול לקבל זאת. זו הטעיה. זכותך, אגב, לחשוב אחרת, אך ודאי לא "לדאוג לכך" שעמדתי תהא כעמדתך. ממש לא. אתה תנהג לפי רצונך ומצפונך - ואני לפי אמונתי שלי. כפי שאמרת בעצמך "אפשר לענות לו בכמה דרכים - מה קובעת האקדמיה ומה קובע הרחוב". לכן, ברשותך - אני משתדל לענות בשם האקדמיה מדי פעם. מותר לי ? תודה. ואגב . . . "משטרת האקדמיה" ? האקדמיה ללשון העברית היא אחד הגופים הרשמיים הדוממים ביותר בארץ, קולה בכלל לא נשמע. יש לה אתר אינטרנט קטן ומצומק שמעטים בכלל פקדו אותו אי פעם, כולל לשונאים. ממש לא הייתי מגדיר אותה כמשטרה. היא נועדה לשמר ולעדכן את השפה העברית - הרשמית. אין לה , וגם לא לאף אחד אחר, שום יומרות - מן הסתם - לכפות את העברית הזאת על פלוני או אלמוני. אם תעיין באותו אתר קטנטן, תגלה שם גמישות מירבית כמעט בכל נושא המוצג שם, הרבה מעבר למקובל למשל בבתי הספר. הפתעות רבות מתגלות באתרם מדי פעם, והם ממשיכים להוסיף כל העת מילים שונות ומשונות, ולהתיר צורות דיבור נוספות בשפה. תנוח דעתך, אם כן. הם אינם "משטרה" - רחוק מזה. ואיש אינו צריך לבקש מהם אישור לשום דבר. איש כמעט איננו מכיר אותם, לצערי. ובכל מקרה, הרעשן שלי עובד וממשיך לעבוד . . . נכנס אדר ויש להרבות בשמחה, הלא כן ?? ואני שמח שעשיתי לך את היום . . . TankMaster
 

python 4

New member
עכשיו את תקשיבי לי טוב!!../images/Emo68.gif

זה מה שקורה כשנותנים לנשים לנהוג בטנקים. אתה כמובן צודק בהחלט. אה, ראיתי את האור!
רק בדבר אחד אני לא מסכים - בוודאי שיש משטרת אקדמיה. במו עיניי ראיתי אותם בפעולה. פעם דיברתי עם איזה מישהו, וכשסיימנו הוא אמר לי "טוב, אני ידבר איתך מחר", ואיך שהוא אמר את זה קפצו עליו חבורה של אנשים רעולי פנים וחטפו אותו כך מהרחוב. יותר לא ראיתי אותו. יש לי הרגשה שהוא כלוא אי שם במרתפים האפלים של האקדמיה, שם הוא כבול בשלשלאות כחוש ורזה ומשנן לעצמו "א' אית"ן בעתיד... א' אית"ן בעתיד..." חג שמח!
או שמא מועדים לשמחה? עדיין לא ענו לי על התהייה שלי מט"ו בשבט. האם בפורים אומרים חג שמח או מועדים לשמחה? אני יערוך מחקר בנושא ויפרסם את התוצאות בהקדם.
 
למעלה