SnapDragon
New member
אביתר בנאי ושלומי שבן, 27.11.11
לא, לא באמת. אבל אחרי הערב הזה, זה בקלות יכל לקרות. (פגישה אקראית בחדר אמנים) הפתעות הזויות בהמשך. הרבה פעמים אחרי הופעה אתה מנסה לתרגם ולהוציא את המשהו הזה שהתחולל בך החוצה לעולם. לא תמיד זה אפשרי. כשכן, אתה מריץ את זה עם מי שהיה. ומספר למי שלא היה. ומרפרף על התמונות. ונזכר כשמצחצח שיניים. וחושב על זה גם במיטה...עד שהשינה לוקחת את זה, ואותך. וכשאתה עובר את כל זה וכלום לא יוצא, או לא יוצא מספיק, או שאין מצב לעבור את זה בדרך הקונבנציונאלית, כמצבנו אנו - אתה כותב את זה. או לפחות, בגלל זה אני פה. לכתוב את זה החוצה. ההתרגשות שנוצרה והצטברה מאז ההצצה ל"תחרות כלבים" בביצוע המשותף, שלחשה בהפתעה שאביב הביא איתו רוח חדשה, נעימה כמו לטיפה, לביצוע הזה, ומי יודע מה יבוא בעקבותיו - הקסם שלה היה טמון ואצור בוידאו ההוא, וכמעט בו בלבד. אבל אולי כדאי שנתחיל מהתחלה. - הופעה של אביב גפן היא הופעה של אביב גפן; על סיפַּה של הבמה, לאורך כל השורה, ניצבו נרות-נרות מצהיבים ומשוועים. קריפי #1. נדלג על ההתחלה, אביב שר כמה משיריו, מוכרים ומוכרים פחות. מיטלמן הפציע בקולות שניים. היה קצת מוזר לעכל את הקול שלו, להיווכח למודעות שבאתי - ביחד עם עוד כמה עשרות, מאות אנשים - לשמוע את הקול הזה, שעוד מוגבר מתוך המיקרופון. מחוץ להופעה הזו, מאז שקראתי פעם, לפני איזה עשור ומשהו, שאביב, קבל עם ועדה, מודה ומכיר בערך הקול שלו - יש לי רק הערכה אליו, בזכות זה. ולא רק. בנאדם מוכשר, אין ספק. (לנצח "ארבע עונות" יהיה אחד השירים האהובים עלי. שיר ילדות, גם ילדותי שלי, בניחוח נוסטלגיה מתקתקה) ועדיין. בחזרה להערב. פסטיבל הפסנתר. והקול הזה, חצי מטר ממני. מוגבר דרך מיקרופון. - הוא הצליח לנגוע כשסיפר שהתקופה של "אור הירח" (האלבום) הייתה די קשה בשבילו. בתקופה שעולמות המשפחה (גירושים של ההורים), האהבה (פרידה) והחברוּת (חבר טוב שנהרג) התנפצו באחת. כהמשך ישיר, הוא שר את "אבדון" ויותר מאוחר גם את "קוצים" שהוקדש כשיר אהבה לבן שלו, בסימן לרדיפה אחרי החלום שלך. תחושה כללית שהרגשתי ממנו היא שפעם הוא צעק מבלי לדעת, ומה לא. מכל רמ"ח איבריו. קיצון הקיצוניות. מתישהו בשנים האחרונות הוא הרפה בבת אחת ומאז הוא בוחר כל פעם מחדש להעמיד עצמו חשוף, ולהרשות שמבין כל המילים והמנגינות שלו תזלוג כמיהה אנושית להבנה ואהבה. זה כל מה שהוא רוצה. במעטה של בטחון וגאווה ( - ההופעות שלי בחו"ל, הילד שלי, שירה בצרחה קטנה באחד השירים, סטייל פעם - ) אך מעטה שקוף מראש, שנראֶה באמת. בעיני מי שמסתכל אל מעבר לקול ולחזות הלונדונית. מאמינה שלא הייתי היחידה. מבלי שהתאמצתי. כי עם הזמן, הכל חולף. ומפה לשם, ישוב על פסנתר, הוא ביצע את "תתחנני אלי". התשואות שחשבו שאביתר יכנס באמצע פסקו כשהבינו שזה לא יקרה. ביצוע מהיר וקצת חסר כבוד לפסנתר. והנה לנו טעימה ראשונה מ'אביב שר אביתר'. מעין "השיר שיר יעקב, והגרון - גרון עשיו". כמובן שהביצוע הזה הזמין אחריו את אביתר, שתפס צד בבמה וגיטרה ופתח ב"חלולים" של אביב. שיר בעל 5 שורות - חלולות גם הן - ולא מתוכן, אלא מחיים. השירה הייתה יפהפיה, כמו שתמיד יניב השילוב הזה של ליווי כלי נגינה עדין עם הקול הצלול הזה שמרחף באוויר. אבל בשורה תחתונה, לא היה מעבר. גם השיר אחריו, מלווה בנעימה קליטה ונעימה, ושוב הקול הזה, שעולה לגבוהים ולא חוזר משם, אבל המילים שנשזרו בין השורות סיפרו על "קריעת עור מהידיים" ו"תירי בי", ופשוט היו 'לא'. תווים ראשונים התנגנו וצלצלו מוכר. "תחרות כלבים" ההוא, שלא הצליח לשחזר את הקסם. וזה לא רק היעדר הראשוניות...אבל לזכות שניהם, עוד חוזר הניגון ההוא. אביתר עזב את הקסילופון (גלוקנשפיל, באדיבות חברנו הדקדקן), צעד לפסנתר והנה לנו מוצג קריפי #2 : (אתם יושבים?) תיאטרון רוסי. לפני שתחנקו קלות משאיפת אוויר חדה, יש גבול לכל תעלול. אביתר ניגן, ואביב שר. ולנצח האצבע תנדוד ללא הכרעה מבין שניהם מה יותר מזעזע. אם חשבתי אי פעם, בחלומותיי הפרועים (גם לא), איך יהיה לשמוע את אביתר ולוּ מנגן את השיר הזה, לשם האמוציות שבפסנתר, אז אני לא יודעת מה חשבתי לי. בפנים חתומות וקודרות שלא חושפות שום רגש - גם בקטעים ה"קשים" - הוא ניגן את השיר באצבעות למודות ומקצועיות, בלי טיפול עדין מחד אך גם לא דורסני (אז מה נשאר, תשאלו? קהות), וסיים בצרימה. הקהל השתלהב. לי פשוט הרגיש רע. (והייתה מי שאמרה, בהיקש גאוני, שעם שלל הנרות מסביב, זה מה שעלה באוב). חיבוק לאביב, שבדיוק אז החליט להכריז שמכל החיבורים למוזיקאים בעברו, החיבור לאביתר הוא נטו אומנות. שאי אז, בשלהי 2007 הוא שמע על הבחור ופילל ש"שיט, הלוואי שלא יאהבו". ומאז - היסטוריה. וגר זאב עם כבש, והכרזה היתולית של אביב ש"הנה, חילונים ודתיים ביחד על במה. מי אמר שלא". אביתר מצידו הגיב באמירה על "השראה אלוקית" בכמה ממנגינותיו של אביב, והתחיל לשיר את "סוף העולם". המנגינה אכן מדהימה, ואיכשהו, למרות הדיבור על "סוף העולם" והכל, בשיר הזה דווקא כן היה מקום לאביתר. כי לפחות יש מים בבור הזה. יש עם מה לצאת. אביתר ירד, אביב המשיך ל"האם להיות בך מאוהב", שתמיד יצליח להזיז משהו בפנים. אחריו, באותו קו, "יומן מסע". הדרן מזוייף, ומי עלה אם לא אביתר. לבדו. צלילים ראשונים בפסנתר. עוצר. נאנח, ומשחרר: "ננסה". ומשם התנגן לו "אור הירח", בסולו חמוד ויפה, שגם הוא - תאמינו או לא - גוייר בסופו במקום צרחה למרפא ("והאור שמרפא אותו זורח"), ושזירת "אין עוד מלבדו", שדווקא השתלבה יופי, בלי כח. "עד מחר" משותף, שהונמך ושונה בפתיחה לטובת אביב. השיר אמנם לא פעל את פעולתו הרגילה, והקולות השניים לא זרמו ממש טוב, אבל הייתה שם הרבה גיטרה טובה, ביחד עם כוונות. וגילוי נאות ומפתיע - אם אביב היה צריך לשיר את השיר לבדו, משל היה שלו (וחייבים לדמיין לרגע עולם בו לאביתר אין כל קשר לשיר הזה, אחרת זה לא עובד) - הוא דווקא שר אותו יפה. הייתי נהנית מביצוע שלו לבד. בעולם ההוא... ו...scene. אביב נפרד מכולם ומ"חברי החדש, אביתר בנאי". ותם ונשלם לו הסיפור המוזר של האירוח בשעת לילה. "ויש כמה שעדיין מנסים...". אז הוא ניסה. אין הרבה מילים יפות פה
. אבל בכל זאת יש. אני מעריצה את אביב שהעז וגיוון ויצר את המפגש הזה. אני מבולבלת קצת מאביתר, שלא טרח בשביל עצמו למצוא לו מקום משלו בחלקים מסויימים באירוח הזה. ובגדול, אני שמחה שזה קרה והייתי שם. (והנה. יצא לי. עכשיו טוב. *שאיפה איטית*)
לא, לא באמת. אבל אחרי הערב הזה, זה בקלות יכל לקרות. (פגישה אקראית בחדר אמנים) הפתעות הזויות בהמשך. הרבה פעמים אחרי הופעה אתה מנסה לתרגם ולהוציא את המשהו הזה שהתחולל בך החוצה לעולם. לא תמיד זה אפשרי. כשכן, אתה מריץ את זה עם מי שהיה. ומספר למי שלא היה. ומרפרף על התמונות. ונזכר כשמצחצח שיניים. וחושב על זה גם במיטה...עד שהשינה לוקחת את זה, ואותך. וכשאתה עובר את כל זה וכלום לא יוצא, או לא יוצא מספיק, או שאין מצב לעבור את זה בדרך הקונבנציונאלית, כמצבנו אנו - אתה כותב את זה. או לפחות, בגלל זה אני פה. לכתוב את זה החוצה. ההתרגשות שנוצרה והצטברה מאז ההצצה ל"תחרות כלבים" בביצוע המשותף, שלחשה בהפתעה שאביב הביא איתו רוח חדשה, נעימה כמו לטיפה, לביצוע הזה, ומי יודע מה יבוא בעקבותיו - הקסם שלה היה טמון ואצור בוידאו ההוא, וכמעט בו בלבד. אבל אולי כדאי שנתחיל מהתחלה. - הופעה של אביב גפן היא הופעה של אביב גפן; על סיפַּה של הבמה, לאורך כל השורה, ניצבו נרות-נרות מצהיבים ומשוועים. קריפי #1. נדלג על ההתחלה, אביב שר כמה משיריו, מוכרים ומוכרים פחות. מיטלמן הפציע בקולות שניים. היה קצת מוזר לעכל את הקול שלו, להיווכח למודעות שבאתי - ביחד עם עוד כמה עשרות, מאות אנשים - לשמוע את הקול הזה, שעוד מוגבר מתוך המיקרופון. מחוץ להופעה הזו, מאז שקראתי פעם, לפני איזה עשור ומשהו, שאביב, קבל עם ועדה, מודה ומכיר בערך הקול שלו - יש לי רק הערכה אליו, בזכות זה. ולא רק. בנאדם מוכשר, אין ספק. (לנצח "ארבע עונות" יהיה אחד השירים האהובים עלי. שיר ילדות, גם ילדותי שלי, בניחוח נוסטלגיה מתקתקה) ועדיין. בחזרה להערב. פסטיבל הפסנתר. והקול הזה, חצי מטר ממני. מוגבר דרך מיקרופון. - הוא הצליח לנגוע כשסיפר שהתקופה של "אור הירח" (האלבום) הייתה די קשה בשבילו. בתקופה שעולמות המשפחה (גירושים של ההורים), האהבה (פרידה) והחברוּת (חבר טוב שנהרג) התנפצו באחת. כהמשך ישיר, הוא שר את "אבדון" ויותר מאוחר גם את "קוצים" שהוקדש כשיר אהבה לבן שלו, בסימן לרדיפה אחרי החלום שלך. תחושה כללית שהרגשתי ממנו היא שפעם הוא צעק מבלי לדעת, ומה לא. מכל רמ"ח איבריו. קיצון הקיצוניות. מתישהו בשנים האחרונות הוא הרפה בבת אחת ומאז הוא בוחר כל פעם מחדש להעמיד עצמו חשוף, ולהרשות שמבין כל המילים והמנגינות שלו תזלוג כמיהה אנושית להבנה ואהבה. זה כל מה שהוא רוצה. במעטה של בטחון וגאווה ( - ההופעות שלי בחו"ל, הילד שלי, שירה בצרחה קטנה באחד השירים, סטייל פעם - ) אך מעטה שקוף מראש, שנראֶה באמת. בעיני מי שמסתכל אל מעבר לקול ולחזות הלונדונית. מאמינה שלא הייתי היחידה. מבלי שהתאמצתי. כי עם הזמן, הכל חולף. ומפה לשם, ישוב על פסנתר, הוא ביצע את "תתחנני אלי". התשואות שחשבו שאביתר יכנס באמצע פסקו כשהבינו שזה לא יקרה. ביצוע מהיר וקצת חסר כבוד לפסנתר. והנה לנו טעימה ראשונה מ'אביב שר אביתר'. מעין "השיר שיר יעקב, והגרון - גרון עשיו". כמובן שהביצוע הזה הזמין אחריו את אביתר, שתפס צד בבמה וגיטרה ופתח ב"חלולים" של אביב. שיר בעל 5 שורות - חלולות גם הן - ולא מתוכן, אלא מחיים. השירה הייתה יפהפיה, כמו שתמיד יניב השילוב הזה של ליווי כלי נגינה עדין עם הקול הצלול הזה שמרחף באוויר. אבל בשורה תחתונה, לא היה מעבר. גם השיר אחריו, מלווה בנעימה קליטה ונעימה, ושוב הקול הזה, שעולה לגבוהים ולא חוזר משם, אבל המילים שנשזרו בין השורות סיפרו על "קריעת עור מהידיים" ו"תירי בי", ופשוט היו 'לא'. תווים ראשונים התנגנו וצלצלו מוכר. "תחרות כלבים" ההוא, שלא הצליח לשחזר את הקסם. וזה לא רק היעדר הראשוניות...אבל לזכות שניהם, עוד חוזר הניגון ההוא. אביתר עזב את הקסילופון (גלוקנשפיל, באדיבות חברנו הדקדקן), צעד לפסנתר והנה לנו מוצג קריפי #2 : (אתם יושבים?) תיאטרון רוסי. לפני שתחנקו קלות משאיפת אוויר חדה, יש גבול לכל תעלול. אביתר ניגן, ואביב שר. ולנצח האצבע תנדוד ללא הכרעה מבין שניהם מה יותר מזעזע. אם חשבתי אי פעם, בחלומותיי הפרועים (גם לא), איך יהיה לשמוע את אביתר ולוּ מנגן את השיר הזה, לשם האמוציות שבפסנתר, אז אני לא יודעת מה חשבתי לי. בפנים חתומות וקודרות שלא חושפות שום רגש - גם בקטעים ה"קשים" - הוא ניגן את השיר באצבעות למודות ומקצועיות, בלי טיפול עדין מחד אך גם לא דורסני (אז מה נשאר, תשאלו? קהות), וסיים בצרימה. הקהל השתלהב. לי פשוט הרגיש רע. (והייתה מי שאמרה, בהיקש גאוני, שעם שלל הנרות מסביב, זה מה שעלה באוב). חיבוק לאביב, שבדיוק אז החליט להכריז שמכל החיבורים למוזיקאים בעברו, החיבור לאביתר הוא נטו אומנות. שאי אז, בשלהי 2007 הוא שמע על הבחור ופילל ש"שיט, הלוואי שלא יאהבו". ומאז - היסטוריה. וגר זאב עם כבש, והכרזה היתולית של אביב ש"הנה, חילונים ודתיים ביחד על במה. מי אמר שלא". אביתר מצידו הגיב באמירה על "השראה אלוקית" בכמה ממנגינותיו של אביב, והתחיל לשיר את "סוף העולם". המנגינה אכן מדהימה, ואיכשהו, למרות הדיבור על "סוף העולם" והכל, בשיר הזה דווקא כן היה מקום לאביתר. כי לפחות יש מים בבור הזה. יש עם מה לצאת. אביתר ירד, אביב המשיך ל"האם להיות בך מאוהב", שתמיד יצליח להזיז משהו בפנים. אחריו, באותו קו, "יומן מסע". הדרן מזוייף, ומי עלה אם לא אביתר. לבדו. צלילים ראשונים בפסנתר. עוצר. נאנח, ומשחרר: "ננסה". ומשם התנגן לו "אור הירח", בסולו חמוד ויפה, שגם הוא - תאמינו או לא - גוייר בסופו במקום צרחה למרפא ("והאור שמרפא אותו זורח"), ושזירת "אין עוד מלבדו", שדווקא השתלבה יופי, בלי כח. "עד מחר" משותף, שהונמך ושונה בפתיחה לטובת אביב. השיר אמנם לא פעל את פעולתו הרגילה, והקולות השניים לא זרמו ממש טוב, אבל הייתה שם הרבה גיטרה טובה, ביחד עם כוונות. וגילוי נאות ומפתיע - אם אביב היה צריך לשיר את השיר לבדו, משל היה שלו (וחייבים לדמיין לרגע עולם בו לאביתר אין כל קשר לשיר הזה, אחרת זה לא עובד) - הוא דווקא שר אותו יפה. הייתי נהנית מביצוע שלו לבד. בעולם ההוא... ו...scene. אביב נפרד מכולם ומ"חברי החדש, אביתר בנאי". ותם ונשלם לו הסיפור המוזר של האירוח בשעת לילה. "ויש כמה שעדיין מנסים...". אז הוא ניסה. אין הרבה מילים יפות פה