אהבה בתנ"ך

EastGirl83

New member
אהבה בתנ"ך

שלום לכולם, אני סטודנטית שעושה סמינריון על סוד האהבה בין זוגות מעורבבים בתחום של חינוך וקבלה. אני אשמח מאוד אם תעזרו לי וברצוני לשאול אותכם על זוגות מעורבבים (יהודי ובן זוגו שאינו יהודי) שמופיעים במקרא וכיצד הם נתפסו בקרב הציבור... בעיקרון העבודה עוסקת על סוד האהבה בקבלה, כאשר הדגש שלי הוא על סוד אהבה בין זוגות מעורבבים שמצליחים לבסס את האהבה שלהם ולראות את האור למרות שאחד מהם אינו יהודי. אודה לכם מאוד אם תעזרו לי.
 

פלגיה

New member
לא נראה לי שתמצאי משהו חיובי

כי באופן עקרוני הגישה המסורתית של היהדות היא להתנגד לנישואי תערובת. אם יהודי מתחתן עם גויה - הילדים לא יהודים אם יהודיה מתחתנת עם גוי, הילדים אמנם יהודיים אבל החשש הוא שהגוי ימנע מילדיו חינוך יהודי.
 

EastGirl83

New member
אבל

לפי הקבלה, ואני עוד בתחילת הדרך ולכן אני לא אומרת את זה בביטחון מלא, העם היהודי הוא האור לכל הגויים, ולכן אם נוצר מגע שנשמה גוייה יחד עם נשמה יהודית, אז למעשה זהו סוג של סדר מסויים על מנת שהיהודי יראה את האור לשאר הגויים.... משהו כזה... אני עדיין בתחילת הדרך...
 

פלגיה

New member
לא נראה לי בכלל

העם היהודי הוא אור לגויים - נכון אבל האור יישאר רק אם לא יהיה ערבוב בין האומות. אם נוצר קשר בין נשמה גויית לעם היהודי - אותה נשמה יכולה להתגייר, וזה מעיד עליה כי נשמתה היתה כבר במעמד הר סיני עם כל נשמות העם היהודי.
 
שמשון ודלילה

שלמה המלך ונשותיו הרבות אחאב ואיזבל עד כמה שזכור לי אין ביקורת שלילית ישירה אבל הדבר אינו רצוי שכן התוצאות הן עזיבת דרך ה' וכו' יש את הסיפור של רות המואביה ובועז, כאן המצב היה שונה (היא "התגיירה")
 

EastGirl83

New member
אחת המטרות שלי

להראות שדווקא שהם זוגות מעורבבים, אז הם המשיכו את דרך אלוהים ולא פנו לעבודת אלילים, ואפילו אמונתם התחזקה... חשבתי בהתחלה על רות המואביה ובועז... אחאב ואיזבל זו בדרך השלילית, שעכשיו עולה לי רעיון להביא אותם בדרך הפוכה.. לפי הקבלה כאשר בני האדם חוטאים בצורה לא מוסרית, אז הסדר נפגע וזה גם בא לידי ביטוי על ידי הטבע, אז במקרה של אחאב ואיזבל ועבודת אלילים, בתקופתו של אליהו הנביא, אלוהים הביא בצורת. אני עדיין מגבשת כל מיני דעות על זוגות שונים במקרא.
 

פלגיה

New member
אז הנה

שלמה המלך ונשותיו הנכריות (מלכים א' פרק י"א): וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, אָהַב נָשִׁים נָכְרִיּוֹת רַבּוֹת--וְאֶת-בַּת-פַּרְעֹה: מוֹאֲבִיּוֹת עַמֳּנִיּוֹת אֲדֹמִיֹּת, צֵדְנִיֹּת חִתִּיֹּת. ב מִן-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר אָמַר-יְהוָה אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא-תָבֹאוּ בָהֶם וְהֵם לֹא-יָבֹאוּ בָכֶם, אָכֵן יַטּוּ אֶת-לְבַבְכֶם, אַחֲרֵי אֱלֹהֵיהֶם--בָּהֶם דָּבַק שְׁלֹמֹה, לְאַהֲבָה. ג וַיְהִי-לוֹ נָשִׁים, שָׂרוֹת שְׁבַע מֵאוֹת, וּפִלַגְשִׁים, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת; וַיַּטּוּ נָשָׁיו, אֶת-לִבּוֹ. ד וַיְהִי, לְעֵת זִקְנַת שְׁלֹמֹה, נָשָׁיו הִטּוּ אֶת-לְבָבוֹ, אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְלֹא-הָיָה לְבָבוֹ שָׁלֵם עִם-יְהוָה אֱלֹהָיו, כִּלְבַב דָּוִיד אָבִיו. ה וַיֵּלֶךְ שְׁלֹמֹה--אַחֲרֵי עַשְׁתֹּרֶת, אֱלֹהֵי צִדֹנִים; וְאַחֲרֵי מִלְכֹּם, שִׁקֻּץ עַמֹּנִים. ו וַיַּעַשׂ שְׁלֹמֹה הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה; וְלֹא מִלֵּא אַחֲרֵי יְהוָה, כְּדָוִד אָבִיו. {ס} לא התייחסות חיובית. שמשון ודלילה (שופטים פרק יד) א וַיֵּרֶד שִׁמְשׁוֹן, תִּמְנָתָה; וַיַּרְא אִשָּׁה בְּתִמְנָתָה, מִבְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים. ב וַיַּעַל, וַיַּגֵּד לְאָבִיו וּלְאִמּוֹ, וַיֹּאמֶר אִשָּׁה רָאִיתִי בְתִמְנָתָה, מִבְּנוֹת פְּלִשְׁתִּים; וְעַתָּה, קְחוּ-אוֹתָהּ לִי לְאִשָּׁה. ג וַיֹּאמֶר לוֹ אָבִיו וְאִמּוֹ, הַאֵין בִּבְנוֹת אַחֶיךָ וּבְכָל-עַמִּי אִשָּׁה--כִּי-אַתָּה הוֹלֵךְ לָקַחַת אִשָּׁה, מִפְּלִשְׁתִּים הָעֲרֵלִים; וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן אֶל-אָבִיו אוֹתָהּ קַח-לִי, כִּי-הִיא יָשְׁרָה בְעֵינָי. ד וְאָבִיו וְאִמּוֹ לֹא יָדְעוּ, כִּי מֵיְהוָה הִיא--כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים; וּבָעֵת הַהִיא, פְּלִשְׁתִּים מֹשְׁלִים בְּיִשְׂרָאֵל גם לא חיובי - הוא התחתן איתה כתואנה לצאת למלחמה בפלשתים (והסוף לא היה טוב) אחאב ואיזבל - אין צורך לומר לך שההתייחסות היא שלילית. לגבי רות - בועז לא היה בעלה הראשון. הראשון היה הבן של נעמי מחלון. ברור שהיא התגירה לפני נישואיה לבועז, כנראה עוד לפני נישואיה למחלון. אם היא גיורת - זה לא נישואי תערובת. והציווי בתורה: דברים פרק ד': כִּי יְבִיאֲךָ, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ; וְנָשַׁל גּוֹיִם-רַבִּים מִפָּנֶיךָ הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי, וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי--שִׁבְעָה גוֹיִם, רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ. ב וּנְתָנָם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְפָנֶיךָ--וְהִכִּיתָם: הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם, לֹא-תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם. ג וְלֹא תִתְחַתֵּן, בָּם: בִּתְּךָ לֹא-תִתֵּן לִבְנוֹ, וּבִתּוֹ לֹא-תִקַּח לִבְנֶךָ. ד כִּי-יָסִיר אֶת-בִּנְךָ מֵאַחֲרַי, וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים; וְחָרָה אַף-יְהוָה בָּכֶם, וְהִשְׁמִידְךָ מַהֵר.
 

ע מ י ש

New member
צריך להבדיל בין נשואין

לבין אהבה. גם אסתר נשאה לאחשורוש לא?
 

יוסי ר1

Active member
מעורבים

לEastGirl83 שלום. יש לך תאוריה מסויימת, ואת רוצה לפתח אותה לכלל עבודה. עצתי לך לבדוק ראשית את כל הדוגמאות של קשר מעורב בתנ"ך, ולראות אם יש דוגמא אחת לפחות שתואמת את התיזה שלך. אם לא תמצאי, חבל לך על הזמן. מהיכן בכלל שאבת את הרעיון הזה דווקא לעבודתך? כדי לבסס טענה שכזו, אם תרצי שעבודתך תיחשב לרצינית, תצתרכי להסביר איך זה עולה בקנה אחד עם כל ההסתייגויות העקביות שיש בכל מקור מסורתי - תנ"ך, תושב"ע, פסיקה וקבלה. משימה שלי נראית בשמיים. עדכני אותנו בבקשה אם תגיעי למשהו.
 

EastGirl83

New member
הרעיון שבחרתי

הוא רעיון שפשוט אני רואה אותו כי הוא מתרחש במציאות, ולמרות שהוא התרחש במציאות הרבה יהודים שכן מעורבים בקשר זוגי עם אנשים שלא יהודים, אז שמרו על הזהות שלהם ואף התחברו לדת יותר מאשר שהיו קודם. הרעיון הכללי שלי, וכך אני רואה אותו, במיוחד בתקופה של ימנו שהקבלה ורעיון המשיחיות תופסת תאוצה, הוא להראות שאהבה בין בני זוג ועל אחת כמה וכמה אהבה בין בני זוג מעורבבים שאחד מהם הוא יהודי הוא אהבה אמיתית, כפי שאהבתנו היא לאלוהים. כי אחרי הכל, יש לנו אמונה אחת בבורא עולם ולא משנה מאיזה פלג אתה. בקבלה כן מתייחסים לנצרות ולאיסלאם ואברהם משמש כחסד לכולם והתפקיד של היהדות היא לעביר את האור לגויים. הבסיס לרעיון שלי הוא המצווה "ואהבת לרעך כמוך" ולכן אני כן מעלה על הדעת את התזה הזאת ולהרחיב אותה עד כמה שאני יכולה. כפי שציינתי קודם לכן, חשבתי על איזבל ואחאב כצד שלילי בגלל הבצורה, כי בקבלה, עבודה אלילים משמע בין היתר עונש מהטבע, כי הסדר נפגע. ולעומת זאת חשבתי להראות את רות ובועז, כאשר הדגש הוא יותר על רות משום שבעקבות אהבתה היא ראתה את האור ואם אני לא טועה רות משתייכת לנצח ישראל...
 

יוסי ר1

Active member
לכי בכוחך זה והושעת את ישראל.

כאמור, אני עצמי מפקפק באפשרות לפתח ולהוכיח תיזה כמו שהצעת ממקורות מסורתיים, אבל כאמור, אם תגיעי למשהו , נשמח להתעדכן.
 

ע מ י ש

New member
כמה שאלות

אם כבר קבעת את דעתך, מה עוד יש לך לחקור? שאלה נוספת, ידוע לנו שיש הרבה מאד נשואי תערובת בקהילות יהודיות בעולם. האם גם שם את רואה את התופעה של התחברות אל הדת יותר מקודם? אם כן מדוע איננו מבחינים בתופעה זו בצמיחה במספר היהודים בעולם? האם את סבורה כי אנשים דתיים יתחתנו בנשואי תערובת? האין זו בעיקר תופעה הנפוצה בין חילוניים? האם תוכלי להוכיח כי חילוניים שתחתנו עם בני דת אחרת החליטו לשנות את עורם ולהיות דתיים?
 

EastGirl83

New member
יש הרבה מה לחקור

ואמנם קבעתי את דעתי אך בכל זאת אני אמורה לפתח את דעתי בעניין זה כאשר הבסיס שלי היא אמונה באלוהים - אותו אלוהים, בורא עולם, ששלושת הדתות מאמינות ועובדות אותו. ואמנם אנחנו לא רואים צמיחה מהותית של יהודים בעולם, אבל אנחנו כן רואים חיבור אל הפנימיות שבקרב האדם, כלומר יותר ויותר אנשים מחפשים את המהות האמיתית שלהם ואת נקודת האור שבנשמתם. ובסוגייה של אנשים דתיים, אנשים שכביכול מאמינים באלוהים אך שוללים קבוצות אחרות שמאמינות באלוהים גם כן, יחשיבו אותי כאחת שחושבת לא נכון, אבל המטרה שלי היא פשוט להרחיב את הדעה שאלוהים הוא אחד גם בשביל הנצרות וגם בשביל האיסלאם, והעם היהודי, שמשמש כקו אמצע בקבלה בין קן ימין לקן שמאל (איסאלם ונצרות) הוא החיבור ומאפשר זרימה בין השנים והמטרה היא להגיע למצב של איזון ולהגיע לאהבה האמיתית. ולהוכיח בקשר לאנשים שכן החליטו להיות דתיים יותר, כן זה אפשרי, ויתרה מזאת, אני גם מתכוונת שהם בד בבד חיזקו את אמונתם בבורא עולם ושכל העולם הוא לפי סדר מסויים עם אהבה טהורה.
 

יוסי ר1

Active member
ל EastGirl83 שלום

יש לך השקפת עולם מעניינת, אך אין לה כל קשר עם מה שהמסורת של היהדות גורסת. מתודית את טועה. לסמן מטרה ולצייר סביבה את העיגולים זו לא הדרך לפגוע בול. ארשה לעצמי השערה מעט מתנשאת, ואניח כי ידיעותיך בתנ"ך ובקבלה אינן ברמת היכירות עמוקה, שאם לא כן קשה לי להניח כי היית בוחרת להוכיח תיזה זו ממקורות אילו. אם טעיתי, קבלי את התנצלותי מראש.
 

פלגיה

New member
לא אותו אלוהים בכלל

היה כאן דיון לא מזמן. בכלל לא ברור שהנוצרים הקתולים מאמינים באל אחד. לאור עיקרון השילוש יכול להיות מאוד שהדת שלהם היא לא מונותיאסטית בכלל. גם אם כן - מאפייני האל האחד הזה מאוד שונים בין הדתות.
 

ע מ י ש

New member
חשבתי שאת עושה איזה מחקר

אבל כנראה טעיתי. בכל מקרה, ראוי לבדוק את העובדות לפני שמגבשים עליהן דעה.
 

shushu10

New member
"ואהבת לרעך כמוך" אינו בשום פנים

מתן היתר לאסורי תערובת. רעך הוא רעך בתוך היהדות ויש אומרים רעך = האל. גם אהבת חסד, זו המופיעה בחתימתך אינה אהבה אחרת כי אם גמילות חסדים. יש איסור מוחלט ביהדות לשאת נכרי/ה, אלא אם כן התגיירו. הקבלה לא מהווה כל סמכות בדת. כיום נוהגים "מקובלים" לפרש פרשנות זרה את הדת שלנו, ויש בזה סכנה של ממש להבנת החוקים והמצוות. אין שום אפשרות לחבר בין מושגי אהבה לאור המציאות הקבלית-משיחית דהיום, או להושיב את כל כל הדתות תחת קורת גג אחת בשם אל אחד - עם התורה שהיא על-זמנית! דהיינו - תורה נצחית. אהבה = פתוחה ונגישה לכל בני האדם, אין לה גבולות של דתות או גזעים. דת = נושא סגור מעוגן בחוקים ומצוות. שימי לב שלכל דת יש מצוות וחוקים משלה ואי אפשר לחבר בין כל הדתות המונותאיסטיות בשם או בשל אהבה. אבל יתכן בהחלט כמו שאמר הנביא על אחרית הימים...וגר זאב עם כבש...
 

סמיאגול

New member
את צריכה להבחין בין התנ"ך

לבין המשנה, תלמוד וכו' מדובר במערכות נפרדות. גם בתוך התנ"ך יש הפרדה בין ספרים מסויימים לספרים אחרים מבחינת גישה, השקפת עולם וזה כולל גם את נושא נישואי התערובת. הדוגמה הטובה ביותר עבורך היא רות המואביה שהתחתנה עם אחת מבניה של נעמי. עוד נישואי תערובת ניתן למצוא גם אצל דוד שבניו העיקריים היו מנישואי תערובת: אבשלום, אדוניה ואפילו שלמה שאימו היתה יבוסית.
 
למעלה