אההממ היי...
אני חדשה..

חני 21

New member
אההממ היי... ../images/Emo13.gif אני חדשה..

יש לי שאלה שדיי מציקה לי ... אני יקצר כמה שאועל.. אוקיי אז חברה שלי ילדה בן, והמוהל לא הסכים למהול כיוון שהם רצו לקרוא לבן נמרוד. הטענה שלו הייתה שנמרוד היה איש רע. ואני שואלת: מי היה נמרוד ומה הוא עשה רע? באשר לתינוק, נמצא רב אחר שלא התעניין בשם.
 

masorti

New member
נמרוד נזכר בבראשית פרק י'...

אביו של נמרוד היה כוש (כוש הוא בנו של חם ונכדו של נוח). וכך נאמר על נמרוד: "וְכוּשׁ, יָלַד אֶת-נִמְרֹד; הוּא הֵחֵל, לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ. הוּא-הָיָה גִבֹּר-צַיִד, לִפְנֵי ה'; עַל-כֵּן, יֵאָמַר, כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד, לִפְנֵי ה'. וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל, וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה, בְּאֶרֶץ, שִׁנְעָר. מִן-הָאָרֶץ הַהִוא, יָצָא אַשּׁוּר; וַיִּבֶן, אֶת-נִינְוֵה, וְאֶת-רְחֹבֹת עִיר, וְאֶת-כָּלַח. וְאֶת-רֶסֶן, בֵּין נִינְוֵה וּבֵין כָּלַח--הִוא, הָעִיר הַגְּדֹלָה. (בראשית י', ח'-י"ב) בקיצור, מדובר בנינו של נוח שהיה גיבור ציד והפך למלך ובונה ערים חשובות. הבעיה עם נמרוד היא בגמרא ובמדרשים. על פי המסופר במדרשים, עקב סירובו לעבוד אלילים נקלע אברהם לעימות עם נמרוד מלך אור כשדים. הושלך לכבשן האש, וניצל בנס. הנה לינק שמצאתי ברשת על הנושא, ומתוכו פיסקה רלוונטית: "הנסיון הראשון היה עוד קודם, כשאברהם היה עדַין באור כשדים, והושלך שם לכבשן האש בגלל אמונתו ביחוד השם והתנגדותו לעבודה הזרה של נמרוד וחבריו. אברהם אבינו מאמין בה' ומוכן להשרף על קידוש שמו. בגמרא מובא שאברהם אבינו לא רק היה מוכן להשרף על קידוש השם, הוא גם ישב עשר שנים בבית סהר אצל נמרוד בגלל מלחמתו בפסילים שלו (ב"ב צא, א)."
 
אם לשמות יש משמעות,

ובתנ"ך זה הגיוני שכן, אז פשוט מאוד להבין את המשמעות של השם נמרוד, ולמה חז"ל הסתייגו ממנו, והגיעו למה שהגיעו, בין אם כפשט או כמדרש.
 

masorti

New member
אם מותר לי להציע הסברים נוספים...

הנה מאמר שכתבתי פעם בדיוק על נושא זה והעליתי לקישורי פורום הסטוריה. אני נוטה לאמץ את הצעה ג' שם (האחרונה), אבל לא קבעתי מסמרות בנושא. יש להעיר מראש שהמאמר לא בהכרח מסתדר עם התפישה הדתית המסורתית. אני ממליץ לקרוא את המאמר, ולו רק בשל הסקירה ההסטורית המובאת בו על מסופוטמיה באלף השלישי לפני הספירה.
 

masorti

New member
הערה לגבי המאמר...

הפואנטה שלו היא לנסות לזהות את נמרוד עם מלך אמיתי ששלט במסופוטמיה (כולל אור-כשדים). במידה ויש אי התאמה לתיאור המקראי היא ברמת התקופה או בחלק מהפרטים, ולא כסתירה ישירה לעצם הזיהוי המקראי של נמרוד כמלך קדום של מסופוטמיה.
 
נראה לי

הגיוני לחפש את נמרוד כמלך אמיתי במסופוטמיה, בעיקר משום שכך הוא מופיע בתנ"ך. אבל אולי ניתן להתחיל את החיפוש בהתחקות אחר שם העיר "נמרוד" הנמצאת במסופוטמיה והיתה עיר מרכזית באותה התקופה. וסתם אנקדוטה שלא קשורה לדעתי על המאמר, אני די מסכים לקשר שבין kish ל-kush...
 

masorti

New member
העיר נמרוד היא העיר האשורית כלח...

והיא נקראה בשם נמרוד ע"י הערבים. כלומר: השם נמרוד ניתן לעיר רק לפני קצת יותר מ-1000 שנה, וזאת על שם נמרוד המקראי שמופיע בקוראן. הנה לינק על הנושא. והנה שורה מתוכו:
In antiquity, the town was known by the name Kalhu (Calah in the Old Testament). The Arabs called it Nimrud after Nimrod, the biblical mighty hunter, father of Ashur.​
 

masorti

New member
תגיד, אתה עושה צחוק?

הערבים קראו לכלח בשם "נמרוד" משום שלפי האמונה שלהם (הקוראן, בעקבות התנ"ך) גיבור בשם נמרוד בנה אותה. זה לא מוכיח שאכן היה גיבור בשם זה שייסד את העיר. ואם הייתי קורה לחיפה בשם "קריית זאוס" כי לדעתי זאוס בנה אותה, אז זה היה מוכיח שאכן זאוס היה מייסד העיר חיפה?
 
כן, זה מין הרגל שסיגלתי...

אתה מניח שלערבים יש אמונה כזו. אבל בכל אופן ידוע לנו על קשר בין נמרוד לכלח מהתנ"ך. אפשר להניח שהקשר הזה לעיר שידוע לנו מקומה כיום איננו מקרי, אפילו יותר משנוכל לומר שאין קשר בין השם שהערבים נתנו לבין המציאות. וכידוע, ארכיאולוגים הולכים רבות אחרי השמות שניתנים למקומות עפ"י המסורות הערביות.
 
זה רק אומר

שבקוראן כתוב סיפור דומה למה שהיהודים שומרים עליו אלפי שנים. זה לא מוסיף הרבה, חוץ מזה שזה מראה לנו איך הסיפור עבר את כל פער השנים האלה והגיע לידיעתם של הערבים.
 

masorti

New member
זה מה שטענתי מלכתחילה.

ולכן... א. לא אני המצאתי את הטענה על אמונת הערבים. ב. אמונה זו לא מוכיחה כלום על האמת ההסטורית מאחורי הסיפור. (ומכאן שקריאת העיר ע"י הערבים בשם נמרוד לא מוכיחה כלום)
 

masorti

New member
זה מוכיח דבר פשוט...

הערבים הכירו את הסיפור על נימרוד, וקראו לעיר שאמורה להיות קשורה אליו על שמו. אם לא ידעת, העיר אתונה קרויה על שם האלה אתנה שנחשבה לפטרונית העיר. האם זה לדעתך מוכיח שהסיפורים על האלה אתנה הם אמיתיים? (העיר נקראה "אתונה" הרבה לפני שהעיר נימרוד נקראה כך)
 

shushu10

New member
תודה לך מסורתי על הצגת המאמר

ונחזור לרגע לפסוק או שניים שנזכרים בתנ"ך על נמרוד - כתוב בבראשית - ונמרד גבור ציד, לפני ה' . גבור ציד מתאר דמות חזקה וגשמית; לפני ה'- מתאר תמימות ואמונה. איך מתקשרים שני התאורים על אופיו - ומדוע נמרוד דווקא, היחיד ברשימת בני נח, מוזכר יחד עם המלים "לפני ה'" והאם זה מתקשר בהמשך ההיסטוריה? ושאלה אחרונה - כיצד מלך מסופוטמיה מתהלך לפני ה' ולאיזה צורך התנ"ך מציין זאת כעובדה? (אני מבינה שזה ע"מ להציג את גודל מלכות ה' על פני העולם כולו, בתקופה ההיא)
 

shushu10

New member
"שני התיאורים על אופיו של נמרוד"

הערה - כמובן שיש בתנ"ך תיאורים "ניגודיים" כאלו, גבור ציד ותמים - ראה דוד המלך. שם אני מבינה את הקשר ואת המגמה. תחילה הוצג דוד בצד הרוחני היפה שלו ורק בהמשך, מציג דוד את סיפור גבורתו. התכוונתי לשאול מה הסיבה או המגמה בספורו של נמרוד?
 
אכן, אחת השאלות

היא מדוע חז"ל הפכו את נמרוד לדמות שלילית. מי שקורא את הפסוקים לפנמי שמגיע לדברי חז"לנו, יכול להבין שהתנ"ך דווקא מייחד אותו לטובה: "וכוש ילד את נמרוד, הוא החל להיות גיבור בארץ". (דברי הימים א', א' [את הפסוק בבראשית אני לא זוכר במדויק]) "הוא היה גיבור ציד לפני ה', על כן יאמר כנמרוד גיבור ציד לפני ה'" (בראשית י"א, אם איני טועה) בכל רשימות הדורות בתחילת בראשית, כשמוסיפים על מישהו מסוים עוד פרטים - זה בא לומר על יחודו לטובה. לדעתי הרמז לרשעותו של נמרוד קשורה במילה "ציד", המתקשרת לרוב בתנ"ך לרוע.
 
למעלה