אוטורוטציה

למה לא המשכת בחישוב?

2000 קגמ - מרחק הזנב נניח 5 מטר, אז יש להפעיל כח אוירודינמי של 400 קג. אם יש בזנב משטח של חצי מטר, והרוח היא 140 קשר, וזוית ההתקפה של כ 5 מעלות, אני לא רואה בעיה להתמודד - להיפך. סביר להניח שאכן מדובר בפחות מ 5 מעלות, אבל זה בהחלט אפשרי ברמת התכנון. התאונה המדוברת היתה לפני שנים בודדות, ומה שאני שמעתי, יד רביעית, היה בהחלט מה שתואר למטה: עברו לאוטו-רוטציה תוך כדי האצה קדימה, עד כ- 140 קשר, הנקודה שבא "אין צורך" ברוטור זנב...ומשם טסו לבסיס ונחתו במהירות הזאת "כמו מטוס" באוטורוטציה. רוטור הזנב הוא "בזבוז" ונועד להתגבר על הטורק של הרוטור הראשי. הגיון התכנוני מחייב שבמהירות מסוימת (ורצוי - דומה למהירות שיוט גבוהה) המבנה עצמו יקטין את הצורך ברוטור הזנב למינימום. במסוק היחיד בו טסתי, R22, בהחלט היתה מהירות טיסה שבה לא נדרשו רגלים כלל - רוטור הזנב היה בזוית התקפה אפס - כאשר יש להוסיף טיפה רגל שמאל(!) במהירויות יותר גבוהות.
 

yanivush8

New member
מיקי, תוכל להסביר יותר?

מדוע אתה מדגיש שרגל שמאל בשימוש במהיריות גבוהות, והאם יש קשר לאי-הסימטריה של הדחף של הרוטור האחורי (והראשי) במהיריות הללו?
 
זה לא שונה ממטוס

גם במטוס כמות הרגל שיש להוסיף (בדר"כ רגל ימין) קטנה עם המהירות. אם ה"פחית" על הזנב מכוונת בצורה נכונה, או במהירות שיוט אין צורך בשום רגל ... ובמהירות גבוהה יותר, אף מכניסים רגל שמאל. אפשר לכוון את ה"פחית" כך שלא תדרש שום רגל במהירות יחידה. במהירות אחרת נדרשת רגל שמאל (יותר מהר) או ימין (יותר לאט). הפחית בעצם קובעת זוית התקפה "בסיסית" או טבעית להגה הכוון. בהליקופטר אותו העקרון (בשיוט). לגבי ה"פחית" בזנב, NOYFB כנראה צודק, שהמקביל לה זאת זווית הכוונה מסוימת ברוטור הזנב (אבל לא מצאתי לזה סימוכין).
 

noyfb

New member
יש כמה וכמה בעיות בהערות שלך.

1. איש לא דבר על גבה רב אלא על תרגול בגבה, להבדיל מתרגול עד לקרקע. גובה רב ומסוקים, לא ממש שידוך.. 2. "משטח של חצי מטר" במהירות של 100 [ או אפילו 140 ..] קשר , לא מייצר כל כך מהר 400 ק"ג עלוי. אולי..אם שינו את חוקי האווירודינמיקה למהירויות נמוכות, בשנים שלא הייתי כאן. 3. גם "רמת התכנון" שאתה בד"כ לא ממש מעריץ, תתקשה בכך. אני משער שרמה "מעשית" יותר, יכולה להצליח בכך , בכוח. יש הוכחות. 4. אולי ה"הגיון התכנוני" שלך מחייב העדר צורך ברוטור זנב , בינתיים המספרים מדברים וזה לא מסתדר כל כך ,בטבע. 5. בכל מסוק , כאשר הרגליים ב"אפס" , יש כבר מראש זווית הכוונה [ התקפה] לרוטור האחורי. כיוון שאין לי ספק שאכן באותו רובינסון דו-מושבי בו הוטסת פעם , ב ד ק ת שאכן זה אפס בלי להכניס רגל, מדובר אולי בדגם מיוחד ... אקסטרא משהו, LT סופר טורבו.. או משהו.
 
כרגיל, אתה לא קריא

פשוט אי אפשר להבין אותך, אבל בו נתרכז בדבר אחד: משטח של חצי מטר ב 140 קשר לא מייצר 400 ק"ג עילוי? אז איך ססנה עם 10 מטר כנף ופי שתים משקל מחזיקה במהירות 40 קשר? 10 מטר כנף המייצרים 800 ק"ג ב 40 קשר מייצרים ב 140 קשר 140/40 בריבוע או פי 12.25 עילוי תעשה לבד חשבון. ואחרון, אני מצטט מהספר Principles of Helicopter Flight WJ Wagtendonk pg 71 tail rotor failure if the helicopter's forward speed provides adequate directional stability, loss of anti-torque capability is not immediately threatening, but the helicopter probably cannot land at that speed אני בטוח שתגיד שגם הספר מדבר שטויות. ולידעתך, הליקופטרים טסים יופי גם ב 8,000 רגל (ואף עשו זאת במלחמת לבנון)
 

YHS

New member
רגע חבר'ה, רגע

אני ניגש להביא פיצוחים..... או. קיי. תתחילו.....
 

noyfb

New member
לפני שאתה משקיע בפיצוחים, אני

ב"חוץ". גם, היה כאן די נחמד עד לא מזמן וגם ,יש "מלחמות" חסרות טעם מראש. כולם הזהירו אותי , אני מציית.
 

YHS

New member
אוףףףףףףףףף, ../images/Emo4.gif נו, טוב

עוד מעט יש ראיון עם שימון פרס
 

yanivush8

New member
חברים יקרים, למה שלא נהפוך את הדיון

הזה למשהו פורה? אין טעם לחשוב שכל תשובה בסגנון "אני יודע יותר טוב ממך" היא בהכרח לא מועילה, בעיקר אם הדברים מגיעים מפיהם של מקצוענים. למרות שאני אישית חושב שיש לי מה להציע, אני תמיד מקשיב לאחרים גם אם אני לא כ"כ אוהב את סגנון הכתיבה, אני יכול רק להרוויח. ויש לי חידה/שאלה: מה הגורם העיקרי להגבלת המהירות של המסוקים, ואני לא מדבר על צורה אווירודינאמית או הספק המנוע...
 

YHS

New member
מה שהגביל

היא המהירות הקווית של קצה הלהב המתקדמת. 'תה חמוד אתה...
 

noyfb

New member
יש כאלה שפשוט אין טעם. גם כשהם

מבינים משהו, זה לאט מידי לסבלנות שלי . אז הפעם אני פשוט מקבל את ההמלצות הרבות של מנוסים ממני ... לגבי השאלה שלך , המיגבלה המסורתית למהירותם של מסוקים , היא כמובן מהירותו של קצה הלהב הנע בכיוון הטיסה. הוא מגיע קרוב מדי למהירות הקול , מה שמאד מקשה ובכמה וכמה תחומים.
 
הטרול בטיבו

אחרי שהשמיץ, פסל, טעה ... הוא אומר שאין לו סבלנות...אתם הבנתם את זה חברים? פתאום אין לו סבלנות... אה כן, לא לשכוח. יש לו כמה חברים. מה זה כמה, עשרות. מאות, שמכירים את הפורומים ויודעים שלו תהיה לו סבלנות ...אז הם "הזהירו" אותו ... "המליצו לו" לרדת מהנושא... נוי פאביאן, או מה שהקיצור NOYFB לא יהיה: יצאת גמד!
 

noyfb

New member
אתה מבין.. ? [אני אסביר לך

לאט לאט הפעם] . אין לי עניין מיוחד להאיר את עיניך בשגיאות העקרוניות והבסיסיות שאת מבצע בכל פעם שאתה מחליף את הסטיק בעיפרון. רמזו לך על כך הרבה אחרים עוד בטרם טרחו להאיר גם את עיני . מה שממחיש את העובדה שאתך...פשוט אין טעם. גם אם אני "גמד" כדבריך , יש לי עליך יתרון אחד ענק : א נ י יכול לנתק מגע מ מ ך בכל עת . אתה לא יכול.... נ.ב: אני משער שהתכוונת בכותרת ל"במייטבו" ולא ל"בטיבו"...
 
שוב אתה לא מוכן להודות בטעות?

מה קרה, מישהו סיפר לך את הסיפור האמיתי של אותו הליקפוטר של ח"א, אז החלטת פתאום "לפרוש בכבוד"? אז לתשומת ליבך, זה מאד לא מכובד. למה שלא תודה פשוט בטעות: שהיה סיפור כזה, הליקופטר שאיבד רוטור זנב והמשיך לטוס עד לנחיתה. שאפשר להפיק 400 ק"ג ליפט גם מחצי מטר כנף ב 140 קשר. וישה, אני שמח לבדר אותך. אני גם בטוח שאתה מכיר את הסיפור מח"א, למה שלא תהיה מועיל ותסביר את הענין לנויפב?
 
תודה על הלינק!

אבל למה להרוס ל NOYFB את התאוריה עם העובדות? בטח הוא יטען עכשיו שכל מה שבבטאון ח"א זה שקר לבלבל את האויב?
מקווה שלפחות יתר הקוראים כאן מבינים את ההבדל בין "צריך לעשות סדר באגדות. "מבנהו אווירודינאמי" אינו יכול להתגבר על המומנט האדיר שמקורו בהתנגדות האוויר לסיבוב הרוטור הראשי. אפילו לא קרוב. " על פי NOYFB לבין "ככל שהמסוק טס במהירות גבוהה יותר, מתנהג הזנב האנכי בדומה לזנב של מטוס ולרוטור הזנב אין כמעט השפעה על ייצוב המסוק" על פי טייסי ח"א בבטאון.
 
למעלה