אוליי מישהו יכול להסביר או לעזור

  • פותח הנושא א77
  • פורסם בתאריך

א77

New member
אוליי מישהו יכול להסביר או לעזור

אבי הונגרי, (נפטר לפני כמעט חודש מנהג אוטבוס דורסן) בן 82.5. אמי תחי´ מטרסילבניה. אני מכיר פחות ויותר את המשפחה. אבל מכל השיג ושיח שאני רואה כאן, אוכל לדלות הרבה יותר ממה שאני מכיר ויודע. ותודה מראש. אגב נזכרתי, יש לי מסמכים אוריגינליים. לא מעט. לדוגמא רשימות מבית ספר ביאסי שברומניה. או התכתבויות בין הקהילה היהודית בגאלאץ ובין שרי הממשלה שם, ואני מדבר על עבר של 100 שנה, ועוד. אוליי אוכל לעזור למישהו בדברים אלה.
 
מסמכים מגלאץ

היי! אמרת גלאץ - קפצתי
מקור משפחתי, משפחת הרשקוביץ מגלאץ (כנראה...). אשמח אם תוכל לבדוק, האם במסמכים שבידיך יש אזכור כלשהו למשפחה זו (אם יהיה, אספק בידך שמות פרטיים). תודה, ארנון
 

ornan

New member
מסמכים מגאלאץ

שלום! מס´ משפחות שלו בעלייה הראשונה והקימו את זכרון יעקב מוצאם מהעיר גאלאץ. נשמח אם נוכל להעזר בחומר שבידך, ככל הידוע לי גם משפחת ניידרמןמקורה מעיר זו, אשמח אם תבדור במסממכיך. תודה ארנה
 

א77

New member
אז גאלאץ

מגאלאץ יש לי התכתבויות בין הקהילה היהודית, או משהו כמו האיגוד המקצועי היהודי לבין מרדי ושרי ממשלה, שם אין בעיקרון הרבה שמות. פרט לחתומים על כל מכתב שבהתכתבות. מיאס יש לי הרבה שמות. אבל אם ראית שהכנסתי ציור שמן של ניסן בק שוהל. בעץ של משפחת בק כאן בפורום. אז יש לי ציור שמן של בית הכנסת בגאלאץ, גם זה כההוא. המקורי אצלי וברשותי... הייתי שם כבר מספר פעמים. ואני יכול לברר בדרכים שונות. ולדוגמא היה בגאלאץ האדמו"ר מאדז´וד. הוא היה אחד מבניו של האדמו"ר הראשון מבוהוש. הוא נקבר בבית העלמין בגאלאץ, ולעניינינו: מיכיון שהוא נפטר ערירי, מילא את מקומו בן משפחתו, הרב הלפרין בנו של האדמו"ר מווסלוי הוא שימש באדמו"רות שם בגאלאץ, ולאחר פטירת אביו נקרא האדמו"ר מואסלוי. הוא הכיר הרבה מאד מגאלאץ. הוא נפטר לפני כחמש עשרה שנה. בנו יושב היום על כסא האדמורות. הוא מקבל קהל בבית מדרשו של אביו, ברח´ בן גוריון 71 תל אביב. אני יודע שהוא שולט טוב ומכיר הרבה גם מגאלאץ.
 

TheShis

New member
לגבי גאלאץ.

אחיה של סבתו של אבי, OVADYA MATASSARU, אמור להיות קבור בגאלאץ לצד אשתו BERTHA. שניהם נולדו בסביבות 1880 ונפטרו בשנות הארבעים המוקדמות. איותים נוספים של שם המשפחה הם MATASSIARU ו-MATASARO. כל ניסיונותי לאתר את קבריהם עלו בתוהו עד כה. האם יש לך מידע לגבי בתי הקברות בעיר? תודה.
 

א77

New member
הייתי שם לאחרונה לפני כשנתיים

אבל אני מעודכן גם משם בדיוק. אז ככה: למזלך הטוב, הקהילה היהודית בגאלאץ מאורגנת מאד טוב. הרבה יותר טוב מכל הקהילות האחרות. יש משרדים מסודרים, עם צוות עובדים וראש קהילה. יש שם ארגון הכנסת אורחים או בית התבשיל ליהודים נזקקים. אז כמדומני שבתחום הזה הכל פועל לטובתך ולמזלך, רק אם תנצלי את זה. אוסיף לך בקשר לבית העלמין היהודי. מטרתי בביקורי היתה השתטחות על קברו של הרב הקדוש האדמו"ר מאדז´וד - גאלאץ. אחד מ18 ילדיו של האדמו"ר הראשון מבוהוש-רומניה זכר צדיק וקדוש לברכה. וכמובן כשהייתי בבית הקברות, ראיתי את המקום כשהוא שמור מאד. מטופח ונעול. יש שומר במקום, והכל מתנהל כמובן ע"י הקהילה היהודית. אז אם זה מה שראיתי, הריני משער ב99% וזה מנסיוני, שיש לקהילה פנקסי ורשימות קבורה מדוייקות. אני יודע שיש להם מסמכים ישנים ביותר שם, ואין סיבה שדווקא הדבר הזה לא יישמר. אולי אוכל לנסות לברר כתובתם, אם תרצי דרך הדואר.
 

TheShis

New member
תודה רבה.

אני אודה לך מאוד אם תוכל לברר את כתובתם. אני חושב שיצא לי גם להגיע לגאלאץ, אבל לא לפני הקיץ של השנה הבאה.
 

א77

New member
תגובה מס´ 2

ושכחתי לציין שככל הידוע לי, זהו בית העלמין היהודי היחיד בגאלאץ. יש שם מצבות מכל מינ תקופות. ישנים וישנים יותר.
 
נתת לי שבב של תקווה... ../images/Emo45.gif

כיצד, אם כן, ניתן לחפש באותן רשימות? האם הם מבצעים חיפושים דרך הדואר, דוא"ל, טלפון או משהו כזה? ארנון
 

א77

New member
אין להם מחשב

הם אוליי פרימיטיביים, אבל מאד מסודרים, ראיתי שם את עבודת המזכירות. יש לי ספר של הנהלת הקהילה היהודית בבוקרשטי. אודות בתי כנסיות בכל רומניה. וודאי אוכל למצוא שם את הכתובת בבוקרשט. ואותם אפשר לשאול על הכתובת בגאלאץ. אמנם מסורבל. אבל אם אין הזדמנות אחרת כלשהי, כדאי ככה. יש לי תחושה, ואני גם מאמין שבקלות הם יוכלו לאתר, רק הבנתי לפי איך שאני מכיר, שכדאי לעשות זאת בשפה הרומנית, העברית תגביל את העיסוק בנושא לאנשים מאד מסויימים וחבל.
 
האם אתה תוכל לסייע בכך ../images/Emo39.gif

האם לך יש שם קשרים ואתה דובר את השפה הרומנית
נשמע שאתה מכיר את הביורוקרטיה שם - האם תוכל לסייע לנו בכך
ארנון
 

א77

New member
אני לא מכיר את הרומנית

פרט לאונו דוי תרי פטרו ג´ינג´ שסר שבתא. וגם מולטסו מסק ועוד קצת. אבל כשיש לי עניין להגיע למשהו אז אני מפעיל כל השתדלויותיי.
 
למעלה