אולי בכל זאת ל' צדק בנוגע למיסטיקה ולגנוסיס

אולי בכל זאת ל' צדק בנוגע למיסטיקה ולגנוסיס

כי יש בה העברה של הטוב והרע מתחום המעשה לתחום המציאות.
 

u r i el

New member
סרטן זה טוב או רע ?

האם תמיד הוא תלוי מעשה ? שמעת על ילדים עוללים שמתו ממחלות ? איזה מעשה הם עשו שגרר את מותם ? זה לא רע זה ?

לא בכל דבר ועניין צדק ליבוביץ.
 
למה הכוונה?

איך מיסטיקה קשורה בכלל לתפיסות של טוב ורע?
אני טוען שכל הבעיות שאפשר למצוא במיסטיקה תקפות גם למתמטיקה.
היחס בין המיסטי לעולם הוא אותו יחס שבין המתמטי לעולם. מתמטיקה היא מיסטיקה.
במתמטיקה אין טוב ורע. אבל...
הגנוסיס אומר שתי רשויות ואם נמצא אנלוגיה הקשורה למתמטיקה- "רשות" עולם האידאות של המספרים מול "רשות" העולם האמפירי.
אריסטו טען שהמספרים מצויים *בשיתוף* עם הדברים ועימת זאת עם התפיסה הפיתגוראית שהמספרים מצויים *במקביל* לדברים. הראשונה תפיסה מאחדת, השניה תפיסה של פירוד לעולמות שונים.
 
הטוב גנוז בחושך. (המגיד ממזריטש)

אספר לכם סיפור...

היה פעם זקן סיני ולו בן צעיר וסוס. הסיני חי בכפר קטן.
יום אחד הסוס ברח מהאורווה.
באו אנשי הכפר ואמרו לסיני הזקן, "כמה שזה רע."
שאל אותם הזקן, "מאיפה אתם יודעים אם זה טוב או רע ?.
למחרת חזר הסוס. יחד עמו הגיעו סוסי בר רבים.
האיש ובנו פתחו את דלת  האורווה וכל הסוסים נכנסו פנימה.
באו אנשי הכפר ואמרו לזקן, "כמה שזה טוב."
ענה להם, "מאיפה אתם יודעים אם זה טוב או רע?"
יום אחר כך נפל הצעיר בעת שניסה לאלף את אחד מסוסי הבר ושבר את הרגל.
באו אליו אנשי הכפר ואמרו לזקן: "כמה שזה רע."
ענה להם הזקן, מאיפה אתם יודעים אם זה טוב או רע ?
לאחר מכן, באו אנשי צבא ולקחו את צעירי הכפר למלחמה, שבה נהרגו חלק מהם.
אבל את הבן של הסיני לא לקחו, כיוון שרגלו הייתה שבורה.

אז מאיפה אנחנו יודעים אם משהו שקורה הוא טוב או רע???


מה שקורה הוא אירוע.
ואירוע אינו טוב או רע. הוא רק אירוע.
ההתייחסות שלנו לאותו אירוע הופכת אותו לטוב או רע בעינינו.
זאת בהתאם להתנסויות שעברנו בדברים דומים,
או בהתאם לחינוך שלנו שלימד אותנו לשפוט דברים, או בהתאם לאמונות שלנו.
 
המאמין האמיתי מבין שלגבי האדם "המכיר"

את ה', לא קיים כלל המושג רע, אלא קיים אך ורק המושג טוב.
"ואני קירבת אלוהים לי טוב"
עצם קרבת אלוהים היא היא הטוב.
 
כשהסוס הלך לאיבוד זה רע

כי הסוסי בר היו יכולים לבוא בלי קשר. כשאדם שבר את הרגל זה רע כי הוא בלי רגל. זה שלא לקחו אותו לצבא לא מאפשר לו ללכת. אבל כל זה לא קשור לטוב ורע ערכי.
 
חיים, תכלס הכל אחד!


אני מעתיקה את הקטע שכתבתי למעלה,
בבקשה קרא אותו שוב, לאט ובהבנה.


מה שקורה הוא אירוע.
ואירוע אינו טוב או רע. הוא רק אירוע.
ההתייחסות שלנו לאותו אירוע הופכת אותו לטוב או רע בעינינו.
זאת בהתאם להתנסויות שעברנו בדברים דומים,
או בהתאם לחינוך שלנו שלימד אותנו לשפוט דברים, או בהתאם לאמונות שלנו.
 
חיים, ללדת זה כואב, האם זה דבר רע?


לא כל כאב הוא רע.
ויש כאב שמצמיח למקום חדש.
ויש כאב שגורם לנו לחשבון נפש.
ויש כאב שמאותת לנו שהגיע הזמן לשחרר ולהתקדם הלאה.
כל כאב הוא סוג של אירוע..
ההתייחסות שלנו לאותו אירוע הופכת אותו לטוב או רע.
שתמיד נחשוב טוב.
 

u r i el

New member
אתה שואל איך מיסטיקה קשורה לטוב ורע ?

פשוט מאד. המיסטיקה על גילגוליה השונים מביטה למשל ברע ״בעיניים״ ולא מטאטא אותו אל מתחת לשטיח כדרכם של פילוסופים אפולוגטיים מסויימים. על השאלה התיאולוגית החטטנית : כיצד זה מן האפשר שיש רע בעולם אם מקור העולם באל שהוא כליל הטוב ? על שאלה זו עונה העולם המיסטי בתעוזה רבה - יש רוע כי גם באלוהות יש פן של רוע ואין הוא כליל הטוב ! הרמב״ם מורח את הסוגיה כדרכם של האפולוגטים הדתיים בכך שהוא מוכר לנו עולם שאין בו רוע לכשעצמו אלא כל מה שהוא רע הוא בעצם העדר של טוב כמו החושך שהוא העדר האור, שזה מבחינת האדם הסובל קישקוש בלבוש שהעולם המיסטי מטפל בו בדרך פסיכולוגיסטית-דתית פרקטית וכנה ולא במתק שפתים אפולוגטי מתייפייף.
 
לגבי הקבלה זה לא מדויק אלא אם כן "האלוהות" כולל את כל העולם

הנסתר. עתיק יומין הוא עינא חד דרחמי. רק בזעיר אנפין יש גם דין. ניתן לומר ששורש הרע הוא בצמצום הראשון שלפחות לפי ההבנה שלנו הוא לא מוסבר. הקבלה אכן טוענת שיש רע. שיש שדים. אם היא מסבירה אותו או רק נותנת לו ביטוי זו שאלה פרשנית.
 

u r i el

New member
אינני מכיר טקסט ללא פוטנציאל פרשני. אין דבר כזה בעיניי.

בנוסף, אין דבר כזה "ה-קבלה", אף היא עשויה שיטות שונות, תפיסות שונות אולם ניתן לומר בכללות שהעולם העליון משתקף בעולם התחתון ולהפך וכן שיש אינטראקציה בין העולמות המשפיעים זה על זה. על כל פנים אחת התרומות הנועזות של אחד האספקטים של חלק מהשיטות במחשבה הקבלית היא הפקעת הרוע מבילעדיותו בתחומי האדם בלבד והעברתו גם לאלוהות. מערכת הספירות איננה אך ורק מבדילה בין הצד הזכרי לצד הנקבי, בין הימין לשמאל, אלא בפירוש גם בין הטוב לרע, והסיטרא אחרא שאומנם יונק מהשפע של הקדושה הוא בעל מהות משלו וכך עד לגאולה השלמה אשר רק בעקבותיה יחוסל גם הרע.
 
למעלה