אולי

uuuaaa

New member
ובכן

נושא נחמד, אבל קצת נדוש. וזה רק עניין של זמן עד שגוברנור יתחיל לדרוש הוכחות, ואיגרא ינסה למשוך אותנו לדבר על השואה. כתוב במסכת אבות "הכל צפוי והרשות נתונה" כלומר, ה' יודע מה תבחר אך הוא אינו מתערב בהחלטתך. (וגם אם אין אנו מסוגלים להבין זאת, עלינו לזכור שהוא כל-יכול). הדברים הנתונים להחלטתך הם רק אלה הקשורים ליראת שמיים, כלומר האם לפעול ע"פ דברי ה' או נגדם. גם המעשים אינם בשליטתנו אלא רק הרצונות. ועליהם אנו מקבלים שכר או נענשים.
 

SupermanZW

Well-known member
מעשים מול רצונות

הרי אנו פועלים ע"פ רצונותינו, אם מעשינו צפויים מראש הרי שתוכנתנו לבצעם ע"י אלוהים ואם לאו הרי שלא הכל צפוי. אך מתוך נקודת מבטך המעשים אינם בשליטתנו, אבל אלמלא הרצונות לא היינו מבצעים אותם, מכאן, שגם הרצונות נשתלו בנו ע"י בוראנו, אם כך מדוע עלינו לקבל שכר ועונש על מחשבותינו שנשתלו בנו ע"י אלוהים, איפה הצדק? מנקודת מבטי דבר אינו צפוי כי ניתנה לנו בחירה חופשית, אם אני צודק יש טעם בשכר ועונש ע"פ גישתך, אך אם אני טועה אין צדק בשיטת שכר ועונש, ואז תאשים את אלוהים. פרט לכך, אני טוען ששכר ועונש קיימים בעולם הזה ומה שקורה לנו הוא תוצאות מעשינו, ואין לכך שום קשר לעולם הבא או לדת, האם תוכל לסתור זאת?
 

uuuaaa

New member
תשובה

אני מאמין שאין קשר בין הרצונות שלנו לבין המעשים הנעשים בסופו של דבר, אלא, ה' לא רוצה לעשות ניסים גלויים, וכן בדרך שאדם רוצה בה מוליכים אותו, לכן ברוב המקרים ה' גורם לכך שהמעשה המתקבל הוא בהתאם לרצון האדם. זה שה' צופה על מעשינו ויודע את תוצאות בחירתנו, לא מחייב שהוא זה שקבע עבורנו מה להחליט. הוא לא מתערב בבחירה שלנו. גם אני מאמין שיש שכר ועונש בעולם הזה, אך עיקר השכר שמור לעולם הבא. אני חושב שאני יכול לסתור את דבריך, אבל אנחנו שוב נכנסים לויכוח האם יש הוכחות ליהדות או לא.
 

SupermanZW

Well-known member
הרצונות

ה' צופה גם על רצונותינו, משום שהוא "בוחן כליות ולב", אך אינו צופה אותם מראש משום שנתן לנו את האפשרות לבחור במה לרצות, אחרת היה זה אי צדק להעניש אדם על רצונותיו. אם אתה מסכים שיש שכר ועונש בעולם הזה מדוע עליהם להמשיך בעולם הבא בכל מקרה?, לדעתי אם הספיק אדם לקבל את כל שכרו ועונשו בעולם הזה מה הטעם שיכפילו לו זאת בעולם הבא, ורק אם לא הספיק לקבל שכרו ועונשו בעולם הזה יקבלם בעולם הבא, אם אתה מסכים גם שהעולם מונהג במידת הרחמים אזי שלאחר ששלם האדם את חובו על חטאיו בעולם הזה וקבל שכר על מצוותיו ממידת החסד נובע שאם תמשיך נשמתו את חייה בעולם הבא עליה להגיע לגן עדן, משום שיסורי העולם הזה מרקו כבר את נשמתו והוא ראוי כבר להכנס לגן עדן, אך אתה תטען בוודאי שאין סיכוי שהעולם הזה מספיק לנתינת השכר והעונש ושהשכר והעונש בעולם הבא הם מה שבאמת מגיע לאותו אדם, לכן אשאל אותך שאלה: מדוע על זמן מוגבל שהאדם מבצע עבירות ייתכן שיאלץ להישאר לנצח בגיהנום (ואל תתחיל עם משפט רשעים בגיהנום 12 חודש, הדבר אינו תופס למדור השביעי) למרות שמטרת הגיהנום לטהר את הנשמה, האם יתכן שהגיהנום אין בכוחו לטהר את כל הנשמות ושגם נצח לא יספיק?, הרי ה' יצר את הגיהנום וה' הוא מושלם, לכן לא יתכן שיצר גיהנום שלא יוכל לנשמה של אדם חוטא, גם אם חטאיו הם החמורים ביותר.
 

uuuaaa

New member
תשובה

לא ייתכן לומר שה' אינו צופה את מחשבותינו. הוא כל-יכול. ואני לא מבין מה הבעיה עם מה שטענתי ? ה' צופה מראש, אך אינו מתערב בבחירה. אתה מנסה לקשר בין הדברים ולתלות ביניהם, אך זה אינו מחוייב. השכר והעונש של העולם הזה, מטרתם היא להקל ולסייע לאדם לקיים עוד מצוות או להימנע מהם, במקרה של עונש. כלומר אדם הבוחר בטוב יעזרו לו לשוב ולבחור בטוב, וביתר קלות ויאפשרו לו קיום נוח יותר של מצוות. נכון, השכר על מצווה הוא כל-כך גדול ועצום עד שאינו יכול להנתן בעולם-הזה. השכר חייב להמשך בעולם הבא. כי הוא נצחי, והעולם הזה קצר וחולף. ובנוסף לכך, עיקר השכר לא יכול להנתן בעולם הזה, כי זה היה פוגע בבחירה החופשית של בני האדם. וכן ישנם צדיקים שהתייסרו כל חייהם. האם זה הוגן ? למשל דוד המלך שהיה צדיק גמור ובכל זאת סבל מאוד (שאול רדף אחריו, בנו נלחם נגדו וכו'). מה המקור שלך לעניין מה שכתבת בנושא המדור השביעי ? אני מאמין שכמעט כל רשעי ישראל יצאו מהגיהנום. הגמרא במסכת עבודה זרה (הבאתי אותה כאן לפורום לפני כשבועיים), מפרטת מקרים בודדים ומיוחדים של רשעים אשר ישארו לנצח בגיהנום (למשל המחטיא את הרבים, כמו ירבעם בן נבט). אך הם מועטים מאוד. וכמו שכתוב בספר שמואל "לא ידח ממנו נדח". וכן ידוע שלא כל הרשעים "זוכים" להגיע מייד לגיהנום. ישנם כאלה שצריכים לעבור גלגולים, חיבוט הקבר, כף הקלע לפני הגיהנום וכו'.
 

SupermanZW

Well-known member
הגיהנום

עדיין כתבת על מקרים בודדים של רשעים שישארו לנצח בגיהנום, אך משום שה' יצר את הגיהנום היה עליו ליצור גם מנגנות אשר יוכל לטהר את הרשעים הנ"ל, משום שכל הנשמות הן ממנו וכאשר נשמה שיצר ה' סובלת גם הוא חש בצער. בקישור הבאתי קטע המדבר על הגיהנום, אני למדתי בעבר בכולל וזכרתי שנאמר לי שמהמדור השביעי בגיהנום לא יוצאים, אנסה להשיג מידע נוסף.
 

SupermanZW

Well-known member
עוד על הגיהנום

המדור השביעי של הגיהנום נקרא שאול, וכתוב שמי שיורד אליו לא יכול לעלות ממנו, אך השיטה בה נתקנות הנשמות בגיהנום היא במעבר ממדורות החמורים יותר לקלים יותר על לתיקון והיציאה ממנו, אם מהשאול לא ניתן לצאת הרי שהעונש הוא לנצח.
 

uuuaaa

New member
טוב

אני לא שמעתי על זה. ומה הקשר לבבא בתרא ט"ז ? ומה הבעיה עם זה שישנם נשמות שיסבלו לנצח ?
 

SupermanZW

Well-known member
הבעיה היא

שאם הם יסבלו לנצח לעולם לא יגיעו ליעוד שלשמו נבראו.
 
למעלה