אולקוס הוא אינו הסיבה לכל כאב ברום הבטן

אולקוס הוא אינו הסיבה לכל כאב ברום הבטן

אורי (שם בדוי), בן 60, פעיל, עובד ומאוד אנטליגנטי סובל מזה שבע שנים מכאבים ברום הבטן לעיתים תכופות. כמובן שהוא ביקר אצל רופא המשפחה ועבר מספר פעמים אולטרסונד כיס המרה ו CT בטן ללא ממצא חריג. זאת ועוד, רופא גסטרו ביצע גסטרוסקופיה פעמיים כדי למצוא את סיבת הסבל, אך פרט לדלקת קלה בכרום הפנימי של הקיבה, לא נמצא שום דבר אחר. לאורך כל התקופה הוא טופל בתרופות סותרי חומצה שונות, אבל...הכאבים לא עברו.
מה עושים? במצב שכזה הפנו אותו להערכה של פסיכיאטר. כילד טוב, אורי פנה לפסיכיאטר וקיבל תרופות לאיזון המתחים בחיים.

לאחר תקופה מסוימת הגיע החולה למרפאה שלי בשל בליטה בסקרוטום הימני, חשש לבקע. שאלתי אותו כמה זמן הוא יודע על זה וענה שידוע לו "מספר שנים" אבל אף פעם לא הפריע לו. הוספתי ושאלתי "והכאבים שיש לך כל השנים ברום הבטן, מתי הם מופיעים? בכל מצב? גם במאמץ וגם בשכיבה?" החולה השיב שהכאבים אינם מופיעים בעת שכיבה. השכיבה אף משפרת את הכאב.
החלטתי לספר לו סיפור אישי. גם לי היה בקע במפשעה וסבלתי מכאבים דומים ברום הבטן. ברגע שהמעי ירד לשק אשכים, היה לי קשה לעמוד ובקושי הצלחתי לסיים תפילה בעמידה מבלי לסבול. בתור כירורג ידעתי שלמרות הכאבים אינני בסכנה ומשכתי את הטיפול במשך שנתיים עד שהחלטתי לעבור תיקון בקע וכל הכאבים חלפו. ב"ה. "גם אצלך יהיה אותו דבר", אמרתי לו. "תוכל להיות בטוח."
הוא התקשה להאמין אבל כך היה. כעבור שבוע ימים מתיקון הבקע, אורי חזר לביקורת והכאבים שמהם סבל במשך שבע שנים נעלמו כשלא היו.

גוף האדם בנוי בצורה כזו שתחושת לחץ וכאב במעי הדק מורגשת ברום הבטן. המעי שנמצא בתוך שק האשכים, כאשר הוא לחוץ על ידי תעלה צרה, יגרום לתחושת כאב למעלה מהטבור באפיגסטריום.
למרבה הפלא, רוב רופאי המשפחה ורופאי הגסטרו אינם מודעים למצב זה, ולכן הם מוכנים לבצע בדיקות גסטרוסקופיה וקולוסקופיה מבלי לשאול או לבדוק אם לחולה יש בקע מפסעתי.
חשוב לציין שהתסריט הזה אינו קורה לכל אחד שסובל מבקע מפשעתי. הכאבים השכיחים מבקעים שייכים לאיזור המפשעה בצד של הבקע.

נדיר? ידידי הותיק שיושב לידי בבית כנסת בשבתות סיפר לי לפני שנים על אותו בעיה ועל כוונתו לגשת לרופא גסטרו לבירור. נשאלו 2-3 שאלות, והוא עבר תיקון בקע במפשעה וכך כל הכאבים עברו.
אם כך כנראה שהמצב לא כל כך נדיר.
 
למעלה