אז יצא לי לתהות מעט על השוני בין האנשים.

seelinewoman

New member
היא דווקא פשוטה. אסביר


זאת ההגדרה של קארמה.
לכ פעולה/סיבה יש תוצאה.
אם תעשה ככה - יקרה ככה.
כלומר, זה הצפי לכל מה שקורה, אבל התוצאה הספציפית הזאת לא נקבעה מראש
משום שההחלטה היא שלך מה לעשות, ואתה עדיין יכול לשנות, כל הזמן עד כמעט הרגע האחרון.
אני יודעת שהטעות הרווחת היא לחשוב שאלוהים החליט מראש, ולא היא.
אלוהים/הגורל/אנא עארף נתנו לך את הכלים.
אתה תחליט.
אתה תבחר.
אתה תישא בתוצאות.
זאת מדיניות האחריות האישית של אלוהים שכל כך הרבה "מאמינים" מתנערים ממנה.
בעיניי זה יפהפה שיש לך כל הזמן יכולת לבחור מחדש לתקן מה שקלקלת או קלקלו אחרים.
 

poseidon111

Active member
שני דברים. אני שומע הרבה את המילה "קארמה",

וכל אחד לוקח זאת למקום אחר.
לי נראה שהיא באה להסביר דברים שלא ניתנים להסבר ראציונאלי, כפי שהדתיים נוהגם לומר "הכל מלמעלה", ותו לא.
אני כמובן לא מקבל זאת.
שנית, לא קיבלתי הסבר. למשל,אם הכל צפוי, זה לוקח בחשבון שהרשות נתונה לשנות זאת?
אם כן, מהי אותה רשות שבעצם צפויה מראש?
 

seelinewoman

New member
כל ההסברים האחרים ששמעת הם טעות

רק אני צודקת

אני יודעת שקארמה היא מילה שאוהבים לשבש ולכן היה לי חשוב לתקן.

אתה מתעקש להקשות לחינם.
אין כאן סתירה.
הכל צפוי במובן שאם תבחר בא' - זה מה שיקרה שם.
אם תבחר בב' - יקרה שם משהו אחר.
הרשות נתונה לך לבחור בין א' לב'.
הרי זה מה שאתה מלמד את ילדיך, לא?
אם לא תכינו שיעורים - כך וכך.
ואם לא תתנהגו יפה, זה מה שיקרה.
הבחירה בידכם כיצד לנהוג.
זה הכל.
וכל הטעויות נהוגות על ידי אנשים שמסירים מעצמם אחריות לבחירתם.
בבחינת: בוא נציית לחצי הראשון של המשפט ונתעלם מהשאר כדי לא להידרש לשלם את המחיר.
 

lefler11

New member
אנסה להסביר

הקארמה ממש לא אומרת שהכל צפוי \ "הכל מלמעלה"- היא אומרת שיש מחזור מלא של יחסי סיבה ותוצאה.

אז למה לא הכל צפוי - מהסיבה שיש לך אפשרות לכוון את מהלך החיים שלך באופן שישפיע על הקארמה.
השפעתם המצטברת של המעשים משפיעה באופן ישיר על המציאות - ומכך משתמעת אחריותו האישית של כל אחד על חייו.

קומפרנדה
 

poseidon111

Active member
דהיינו, אם אני שופע אור ואהבה אל הסביבה, זה

מה שאקבל חזרה ממנה?
 

lefler11

New member
יש לך סיכוי מצוין

אבל קח בחשבון שקארמה היא גם עניין של תזמון והמון סבלנות.

הרבה פעמים מאוד קשה (אפילו בלתי אפשרי) להבין את התוצאות ומה היתה הסיבה שהביאה להן.


ועוד דבר חשוב, כמו הכל בחיים, הכל בעיני המתבונן.
כלומר אם אתה לא מאמין בקארמה, ובכל זאת אתה מעניק לסביבה "שפע אור ואהבה" - יש מצב טוב שאתה גם מקבל בחזרה מהסביבה את האור והאהבה, אבל אתה פשוט לא מודע לזה (כאמור - הכל בעיני המתבונן...).
 

poseidon111

Active member
אז קארמה יכולה להופיע או שלא. לעיתים לא ניתן

אפילו להבין מדוע ולמה, והאם בכלל ניתן לשייך זאת לקארמה.
תמיד היא בעיני המתבונן בלבד, דהיינו היא לא משהו מוחשי ובלתי ניתן לעירעור.
לעיתים האדם אינו מודע אליה, אך זאת היא.
מאוד חמקמקה הקארמה הזו.
הייתי אומר כמעט כמו מי שטבע את המושג.
 

רינתי77

Active member
נו, לא צריך להגזים...אבל מצד שני,

מה שתקבל בחזרה גם הוא במידה רבה תלוי בפרשנות שלך.
ההסבר של סיליין מצד אחד ושל לפלר מצד שני מציירים את כל
התמונה הדטרמיניסטית של המציאות המתוארת ע''י המשפט
הנ''ל.
 

Anna begins cc

New member
אם יורשה לי,

כשאני אומרת את המשפט הזה, אין פה שום קשר לקארמה בעיניי.

קארמה בעיניי זה דבר מאד פשוט-
תעשה טוב, תקבל טוב.
תעשה רע, תקבל רע.

ולמרות רצוני הרב, אני לא מאמינה שזה קיים.
(אני דווקא יותר בגישה של "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו", אבל ניחא.)

לגבי המשפט המדובר,
קודם כל, צריך לקחת בחשבון שזה משפט של רבי עקיבא ולכן משמעותו דתית מיסודו. כל אחד כמובן יכול לקחת אותו למקום שלו,
אבל עבורי, חייבת להיות איזושהי הכרה בכח עליון כלשהו בשביל להשתמש במשפט הזה.
לגבי משמעותו-
בעקרון יש שני פירושים לביטוי "הכל צפוי".
יש שאומרים שהכוונה היא שהכל נכתב מראש אבל לנו ניתן גם כוח הבחירה לשנות את מה שנכתב,
והגרסה השנייה הוא שצופים עלינו. אלוהים צופה בנו ונותן לנו את הרשות לבחור את דרכנו.

בכל מקרה, הכוונה היא- שום דבר לא חקוק בסלע. שום דבר לא סגור..
יש אלוהים בשמיים (או כל כח אחר) שברא אותנו, ששומר עלינו,
אבל עדיין- אנחנו לא מריונטות של אף אחד.
יש לנו את הכוח, בתור בני אדם, לשלוט על גורלנו, לבחור את הבחירות הנכונות לנו בעצמנו.

(דתי מדי עבורך. אני יודעת. אבל אתה שאלת..
)
 

poseidon111

Active member
את רואה אהבתי את הסברך, למרות שאני לא

מתחבר אליו כפי שכתבת.
יחד עם זאת את מחזירה אותי לשאלה ששאלתי את סיליין.
מה המשמעות של "צפוי" אם אני יכול לשנות את אותו צפוי. מה הביטוי המעשי והמוחשי לצפוי הזה?
צפוי בעיני הוא שאני יודע מראש, ואיני מתיחס למשמעות המילולית של המילה אלא למשמעות ההצהרתית.
 
אני אנסה להסביר למיטב הבנתי

ה"צפוי" הכוונה היא למה שאנחנו יודעים שהוא צפוי, אבל הרשות נתונה בידינו לבחור בין צפוי א' לצפוי ב'.
אין צפוי מוחלט, כי אם היה משהו צפוי ספציפי, הרי לא היתה נאמרת לנו כי הרשות נתונה, אלא שבו בשקט והמתינו לצפוי.
מכאן, להבנתי הצנועה, הצפוי מתייחס לאפשרות צפויה.
 

רינתי77

Active member
או! פה הטעות שלך!

"...צפוי בעיני הוא שאני יודע מראש.."- זאת הטעות. לא מדובר על זה
שאתה תדע מראש. מדובר על זה שכל הנתונים
קיימים, כלומר הסיבות ישנן, חוץ מאחת: הבחירה שלך.
אתה לא יכול לדעת את כל הנתונים שקיימים מראש, אבל בהתאם לבחירה שלך,
התוצאה תהייה x או y.
 

poseidon111

Active member
אם כך מה חידשו חכמים באימרתם? את יכולה

להגיד זאת על כל דבר בכל תחום פרט למדעים המדויקים.
מה החוכמה במשפט הזה?
מה המסר שלו?
מה אמור אדם להבין ולהקיש על התנהגותו, יותר ממה שמלמדת אותו אימו כשהוא בן שש?
 

Anna begins cc

New member
ושוב אני מתערבת..

זה לא שבא מישהו וניסה להביא תפיסת עולם חדשנית ומרעישה.
דברנו על דטרמיניזם, נכון?
נתת דוגמה לאנשים (דתיים, ברובם, לא?..) שלא רצים למקלטים כי מבחינתם כבר כתוב בספר אם הם ימותו היום או לא וזה ממש לא משנה מה הם יעשו. אם ירוצו, או לא ירוצו- מה שנכתב, יקרה.
אז המשפט הזה בא לסתור את זה.
לומר- אלוהים לא בוחר עבורכם.
הוא הציב בפניכם את הדרכים האפשרויות.
תרוצו, אל תרוצו, תעמדו במקום, תקנו שוקו לילדה.. כל דרך תוביל אתכם לתוצאה אחרת..
זה כמו משחקי מחשב אינטראקטיבים. יצא לך לשחק בכאלה פעם?..
העלילה של המשחק מתפתחת לפי הבחירות שאתה עושה.
תלך דרך הדלת האדומה- תמצא נסיכה ותתחתן.
תלך דרך הדלת הירוקה- נמר יטרוף אותך.
יש טקסט מוכן לשתי האופציות, יש גרפיקה, יש סאונד. כל הסצנה מאורגנת.
עכשיו מה שמשנה זה באיזו דלת תבחר לעבור.
 

lefler11

New member
ואם לקחת את זה עוד צעד קדימה

מעין "שחמט של החיים".

יש הרבה מאוד מהלכים שכל מהלך שתבחר לבצע (סיבה) יתכנו הרבה מהלכים של הצד השני (תוצאה) ובאנלוגיה לחיים כמעט אין סוף אפשרויות לכל מהלך.
מה שבטוח זה שכנראה נולדת (המשחק התחיל) ומתישהו תמות (המשחק ייגמר).
כלומר הסוף וההתחלה אכן ידועים מראש וצפויים - אבל על הדרך (האמצע) ניתן להשפיע.
.
 
למעלה