אז מה אתם חושבים על מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר?

phoenix2000

New member
אז מה אתם חושבים על מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר?

הסרט יצא לפני שלושה ימים וטרם דיברו עליו כאן.
מי כבר הספיק לראות אותו?

אני באופן אישי די התאכזבתי. הסרט היה מהנה סה"כ אבל היו בעיות ממש רציניות בתסריט שפגעו לי בהנאה (אולי בהמשך אני גם אפרט עליהן. לא רוצה לעשות ספויילרים עדיין).
בכל מקרה, אני לא מעריץ את ג'יי ג'יי אבראמס יותר מידי. הוא מוכיח פעם אחר פעם שהוא במאי ללא חזון שבעיקר מעתיק מקודמיו. הסרטים שלו מרגישים יותר כמו פאנפיק מושקע למקור מאשר משהו שיכול לעמוד בזכות עצמו. כך היה בסרטי מסע בין כוכבים שלו שהיו מטופשים וחסרי כל היגיון פנימי, וכך זה גם חוזר על עצמו בסרט החדש של מלחמת הכוכבים. למעשה, אפשר להשוות הרבה בין הריבוטים של אבראמס למסע בין כוכבים לבין 'הכוח מתעורר' ביחס שלהם לסרטים המקוריים.
'מסע בין כוכבים: האויב שבפנים' מחקה את 'זעמו של חאן' כמו ש'הכוח מתעורר' מחקה את 'תקווה חדשה'. וכן, האקשן מגניב יותר והאפקטים טובים יותר (לא חוכמה גדולה. עברו כמעט 40 שנה אחרי הכל) אבל אין ספק שהמקוריים עשו את זה הרבה יותר טוב בכל הנוגע לבניית תסריט, אפיון הדמויות והעולם.

אני נותן לסרט החדש ציון 7.5 מתוך 10. הוא יותר טוב משובו של הג'דיי אבל נופל מהסרט המקורי שיצא ב77 אותו הוא מנסה לחקות, וכמובן גם מ'האימפרייה מכה שנית' המעולה שעדיין נחשב בעיניי לסרט הטוב ביותר בסדרה הזו.

מה אתם חושבים על הסרט?
(נא להזהיר ולהיזהר מפני ספויילרים בתגובות)
 

phoenix2000

New member
מהיכרותי איתך, את אוהבת פאנפיקים, אז כן


בגדול, הסרט מהנה. במיוחד השליש הראשון שלו. השחקנים עושים עבודה טובה, יש הומור טוב וקטעי האקשן עובדים נהדר. הבעיה המרכזית היא התסריט שמרגיש עצלני ואפוי למחצה. אני לא רוצה להיכנס לספויילרים, אבל כל הנסיבות שהובילו למפגש בין גיבורי הסרט פשוט הרגישו לי מאולצים. 'תקווה חדשה' עשה את זה פי אלף יותר טוב. ההתחלה שלו אמנם הייתה איטית, אבל אירוע הוביל לאירוע בצורה נכונה. הנסיבות שהניעו את הדמויות ממקום למקום הרגישו טבעיות והכל פשוט התחבר וזרם בצורה מאוד אמינה וברורה.
בסרט החדש הכל הרגיש מקרי מידי. לא היה יותר מידי הגיון שחיבר בין סצינה לסצינה. למעשה, זה הרגיש כאילו היו לא מעט סצינות חשובות שירדו בעריכה כדי לשמור על סרט באורך סביר, או שהתסריט פשוט לא היה אפוי עד הסוף.

אם את 'מעריצה' של הטריולוגיה המקורית אז אני ממליץ לך ללכת, רק תשתדלי להנמיך ציפיות. אם לא, אז עדיף לחכות לסרטים טובים יותר שאמורים לצאת בקרוב.
 

Y. Welis

New member
כן... זה לא עוד 'הוביט' אינסופי. הפעם יש מטרה לאפקטים


(ספוילר מרומז)


גם אם ההבדלים בין הסדרות מצטמצמים (בעיקר בזכות סצינת 'הגשר של קאזאד-דת' סטאר-דום'... אם כי אני מסופק אם הוא יחזור בבגדי לבן בסרט הבא...).

לא הכל עבד - הקאסט החדש נראה חדש מדי (חיבבתי את המשניים - וותיקי הסדרות של JJ - גרונברג השמנמן, הסיני מ'אבודים' ואפילו הקול של אמנדה פורמן היכנשהו) והישן מתאמץ מדי - אבל המכלול עובד ויש סאגה. יש סינסוונד. ובעיקר - זה מה יש, כי היה יכול להיות פחות טוב.
 

Y. Welis

New member
וביקורת יותר מקיפה (ספויילרים)

יש הרבה מחוות לטרילוגיה המקורית - אולי יותר מדי. ציפינו לסרט שיצליח בפני עצמו, בלי להיאחז בעבר בכל רגע. לעיתים זה עובד, אבל מעט מדי.
&nbsp
* בעיית העריכה - למרות שהסרט מתפצל ל-3 חלקים (כמו ב'ג'די') הוא לא נערך באופן שמחבר בינהם; הטייסים למעלה שמים לב לפיצוץ למטה דקות ארוכות אחרי שקרה. זו החמצה.
&nbsp
* בעיית קאסט - דייזי בסדר, אבל ביוגה פחות (מה לו ולחרב-אור?). יש גם בעיה בהסרת מסיכה - עדיף שלא, עד לרגע האחרון, אחרת - ספייסבולז...
&nbsp
נראה גם שהם כמו צופים בקאסט הוותיק; כמו הבמאי עצמו שמסתכל כמו ילד על הקאסט הישן, רק מזוויות חדשות - כאילו נכנס בעצמו לתוך הסרט ומסתכל מסביב, למקומות שהמצלמה היתה מכוונת במקור (או למשל מדמיין שהאן יתפעל מרובה-הקשת של צ'ואי... רמת ההתפעלות הילדותית מורגשת). הם לא ממש חלק מהאירוע - הם מבקרים; זו בעיה.
&nbsp
* הסיפור - למה דייזי רוצה לחזור לכוכב המדברי? (לחכות למשפחתה שלא תחזור; לא נאמר מספיק; קל לנחש מי אביה - אוי סבא!). מה דוחף את פין (PUN) לפעול נגד המיסדר? מדוע האן ממשיך להסתובב בחלל כמו פעם? ולמה הפיקוד של ליאה נראה כמו קומזיץ?
או איך דייזי (ריי) לומדת כ"כ מהר - כבר חששתי שעד סוף הסרט היא תהיה אבירה מלאה...
&nbsp
בקושי זיהיתי את אוסקר אייזיק - כ"כ הרבה חיוכים... בלי ספק האופטימי שבתפקידיו. אבל מה עם לקדם אותו כדמות? להתחרות על לבה של ה'נסיכה' החדשה? יש לקוות שבסרט הבא נראה אותו יותר. הוא התקוה החדשה. מגיע לו דיאלוגים.
&nbsp
הקטעים הטובים היו עם האן וצ'ואי וחבורות המבריחים... זה היה קומיקס נטו, שיכול להילקח מכל קטע ב-EU, ובעיקר חוברות הקומיקס האינסופיות, שהיו הראשונות שהרכיבו את ה-EU (היו כמה שתורגמו לעברית, אגב; ראיתי בזמנו בסוף השמונים בחנות משומשים בירוש'. נדירות למדי היום).
זה היה קטע כמו שצריך להיות, אבל זה כנראה יהיה היחיד, כי האן אינו גאנדאלף (והאמת שהופתעתי שצ'ואי לא ירד לחלץ אותו). האמת שזה היה צפוי כי פורד אמר ביותר מראיון אחד שהאן לא צריך היה לשרוד אחרי ה'אימפריה'. כנראה התנאי שלו לחוזה: עכשיו הוא משוחרר (אינדי - הבא בתור).
&nbsp
מבחינה רגשית - לא הרבה הצליח; לא היה רגע מצמרר. בלא מעט רגעים הצטערתי שפיטר ג'קסון לא היה על הסט... למרות חסרונותיו ב'הוביט', הוא ידע לייצר צמרמורות. אבל היו דברים קרובים. עדיין הלוויה ראויה להאן היתה מתבקשת. הסיום גם היה מהיר מדי (ומשהו בפנים של ליאה היה מתוח כמו מסיכה. היא לא נראית כ"כ מבוגרת במציאות - מצער שעשו עליה עבודה כזו פלסטית).
&nbsp
יש אגב משהו מוזר ב-3D, או בכלל בזוויות המצלמה (או שאולי זה קשור למסך ה-IMAX הקעור שבו ראיתי, שאמנם חד אבל לא שומר על האשליה בקצוות) - הדמויות נראות קטנות מדי ולא ממלאות את המסך. לא מיתמרות לגובה מספיק. זה מוריד מהרושם. צריך לראות על מסך נורמלי ובלי 3D מיותר כדי לוודא, אבל אם זה כך צולם, הרי שזה מוריד מהרושם.
&nbsp
אגב 'גולום' (סנוק) הוא אכן גולום - אנדי סרקיס... והנה החיבור המשמעותי השני (מלבד הגשר הנזכר) בין שרה"ט לסרט. היה מצער לגלות שזו הולוגרמה. משהו כזה ענקי וגרוטסקי, היה מוסיף לרושם. מגע אירופאי קצת.
&nbsp
עדיין מומלץ. כמו שציינתי - זה מה יש. זה המיטב שהמוחות יצרו; כדאי להנות.
 

Y. Welis

New member
ועוד אלמנט 'טולקינאי'

החרב שמתגלית ל-ריי, ומגיעה אליה ברגע הנכון. ממש טבעת 'טובה'.
&nbsp
אני בהחלט בעד ג'קסון כבמאי לשני החלקים הבאים. הבחירה הנכונה היחידה (רק בעיה אחת: הוא ירצה להפוך אותם לטרילוגיה...).
 

Y. Welis

New member
גם. אגב יש סאונד ל-FORCE, די כמו הסאונד שהיה לטבעת

נשמע בסאבוופרים - בקולנועים הנתמכים בלבד...
 

Y. Welis

New member
תיקון - לא הוא יערוך, אלא עצמאי. 'טולקין אדיטור'

https://tolkieneditor.wordpress.com/
&nbsp
קיבל תשומת לב רבה למדי... הרעיון אגב לא חדש ויש עריכות עצמאיות דומות לסרטים ברשת, אבל כאן חומרי הגלם רבים במיוחד ויש סיכוי לתוצאה אלטרנאטיבית מוצלחת.
&nbsp
חבל שג'קסון לא חשב על זה. wing it, כמו שאמר בעצמו.
 

phoenix2000

New member
דווקא לשר הטבעות אתה משווה אותו?


כלומר, כן. יש דמיון, אבל לדעתי הכוונה פה הייתה לחקות את הטריולוגיה המקורית ולא את שר הטבעות. כל הקטע עם האן על הגשר זה חיקוי לקרב בין לוק לדארת' ויידר בהאימפריה מכה שנית. רק שלא היה שם שום קרב. רק 'טוויסט' אם אפשר לקרוא לזה כך (הריגה של דמות ראשית נחשבת כטוויסט?).
לא הייתה לי בעיה עם הקאסט החדש. השחקנים החדשים עשו עבודה טובה. הבעיה היא בדמויות שלהם.
אם נשווה את ריי ללוק אז אין ספק שלוק הוא דמות הרבה יותר טובה ואמינה. אם כדי ליצור דמות מגניבה אתה צריך לשמור על העבר שלה בסוד אז כנראה שהדמות הזאת לא מספיק טובה. ממתי הטוויסטים הפכו לנושא המרכזי בסרטים? זה כאילו התסריטאים חשבו על טוויסטים מעניינים ותפרו סביבם סיפור במקום לחשוב על סיפור מעניין ולתחוב לתוכו טוויסטים.
לוק ב'תקווה חדשה' הוא דמות מאוד ברורה. אנחנו יודעים עליו מספיק פרטים כדי שיהיה לנו איכפת ממנו. נוצר רושם שאנחנו יודעים עליו הכל, או לפחות כל מה שצריך לדעת עליו כגיבור. רק ב'אימפרייה מכה שנית' אנחנו מגלים יחד איתו שחלק מהדברים שידענו עליו הם לא נכונים וזה מה שהופך את זה לטוויסט טוב.
ריי לעומת זאת היא דמות שנשארת מיסתורית עד לסוף הסרט. כן, אנחנו יודעים שהיא סוחרת גרוטאות שננטשה על הכוכב ומחכה להוריה שישובו לקחת אותה, ושהכוח חזק עימה. וזהו. הרבה פרטים לגביה מוסתרים מהצופה. היא אמנם דמות מגניבה בפני עצמה אבל לא ממש הצלחתי להתחבר אליה כי אני לא יודע עליה מספיק. המסתורין סביבה מושך יותר מאשר היא עצמה וזו לדעתי בעיה.
לגבי פין, אני חושב שהתסריטאים מאוד התעצלו באפיון שלו. הוא חייל סער שחווה הלם קרב והחליט לשחרר את הטייס החטוף שמוחזק בידי האימפריה, סליחה, 'המסדר הראשון' כדי שיעזור לו לברוח. זה ממש עצלני בעיניי.
האם באמת יש הרבה חיילי סער שחווים הלם קרב?
האם יש הרבה חיילי סער שמחליטים לבגוד באימפריה/במסדר הראשון?
כלומר, הם חיילים סער. מגייסים אותם בתור ילדים ומעבירים אותם חינוך צבאי נוקשה. הם לא יודעים שום דבר אחר מעבר ללהיות חיילי סער.
היה יכול להיות הרבה יותר מעניין אם פין היה חייל סער שמופרד משאר חבריו ליחידה, פוגש בריי, מתחבר איתה, לומד דברים חדשים על החיים שמחוץ למסדר הראשון ואט אט מתחיל בתוכו מאבק פנימי בין מחויבותו למסדר הראשון לבין החיים השונים שהוא נחשף אליהם עד לרגע בו עליו לבצע את הבחירה הסופית- באיזה צד הוא נמצא.
במקום זאת הם עשו אותו פשוט חייל סער שבין רגע החליט לעבור צד. דווקא המאבק הפנימי של קיילו רן היה מעניין יותר, אם כי גם הוא לא היה אפוי עד הסוף.
 

הלדיל

New member
הבעיה שלי עם דמותו של פין

היא שרואים בבירור שהוא נהנה מהלחימה. זה לא מתיישב עם הלם הקרב שלו מקודם (נאמר שהוא תברואן - לא בדיוק הטיפוס שיעבור אימונים בסיבולת קרב.) התיאוריה שפיתחתי אחרי מחשבה ארוכה היא שהוא אביר רן במסווה. רואים את קיילו רן נועץ בו מבטים בכפר והוא זוכר את שמו של החייל במפורש אחר כך. הוא טוען באוזני פו שהוא יודע רק איך להחזיק רובי לייזר ומאוחר יותר הוא נלחם בחרב.
ואני לא מבין למה כולם מתלהבים מריי. מדובר בנערת האקשן הסטנדרטית - אין בה שום דבר שמבחין אותה בצורה ברורה מנערות אקשן אחרות והיא יכלה להיות נער.
 

מיכאל ג

New member


אין לו הלם קרב, הוא פשוט הבין שהוא עושה משהו לא מוסרי. אבל לירות בלוחמי האימפריה זה בסדר, הם לא חפים מפשע, או משהו.
זה באמת לא אמין שגם הוא וגם ריי רק אוחזים בחרב ופתאום יודעים להשתמש בה.

אני כן אהבתי את פין, בגלל ההומור של הדמות. מרגישים שהוא מתלהב כשהוא אשכרה עושה משהו חדש כמו לפוצץ חלליות אויב. בעיקר האינטראקציה בין פין לריי, זה כמעט מרגיש כמו דמויות של ווידון.
 

Y. Welis

New member
הוא מייצג את הצופה = אייבראמס

שרצה כילד לשחק במכשירים.
&nbsp
כל הסרט הוא תירוץ למבט מודרני של מבוגר, על מה שריתק אותו בילדותו. משחק בצעצוע של פעם.
&nbsp
שימו לב למשל לפיצוצים של ה-TIE או הספינות האחרות; בסרטים המקוריים לא איכפת מה קורה להן אחרי הפיצוץ; כאן - כל רסיס מוצג והמצלמה עוקבת אחרי כל שריד... כל חייל שמועף באויר, נוחת בפריים. הוא רוצה ריאליזם של מבוגר; הוא רוצה לחוות כל פרט.
&nbsp
קשה להתחבר להנאה של הדמות (פין) מה'צעצועים' - הוא הרי חי בעולם הפנטסטי הזה... לא הספיקו לו כל הנשקים של המיסדר? השתכנעתי מההנאה שלו רק כשידעתי שהוא מייצג את הבמאי. הוא השליח שלו - ה'ילד' שבו.
&nbsp
המבוגר שבו התמקד בקלוזאפים, שהם סימן ההיכר של JJ (מאז 'משימה ב. אפשרית 3'). ניסה לרדת לעומקן של הדמויות, אבל ללא הצלחה. רק הצלקת בלחי הימנית של דייזי נחקקה בזכרוני...
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

הלדיל

New member
חסרה פה רק תחרות ספירת הראשים


זהו אחד המניעים הקלאסיים ביותר של חיילים לצאת לקרב: הרדיפה אחרי אקשן. הבעיה היחידה שלי היא שזה מתנגש עם אפיון הדמות מקודם כמישהו שרואה מעבר לאקשן והריגושים של שדה הקרב ורואה גם את הגופות. זה מגיע לשיא כשהוא מציע להשליך את המפקדת הישירה שלו לתוך מדחס אשפה (ברור לי לאור הדמויות המעורבות שהמפקדת _אכן_ הושלכה למדחס האשפה הקרוב. אף אחד לא האשים את האן סולו מעולם באמות מידה מוסריות גבוהות למדי). אני מבין מאיפה זה בא אבל זה סותר לחלוטין את האדם שנגעל מהטבח בכפר בג'אקו בתחילת הסרט.
 

Y. Welis

New member
יתכן שהשחקנית הגבוהה שהיתה בקומיקון בפאנל הסרט, היא זו שמתחת

למסיכה.
חשבתי שנראה אותה במקום כלשהו, אבל היא הגבוהה היחידה.
&nbsp
 

מיכאל ג

New member
גוונדולין כריסטי ממשחקי הכס - חשבתי שזה ידוע

כמובן שהיא שרדה לסרט הבא, האן סולו הרי יודע שניתן לשרוד את מדחס האשפה. ולא היה הרבה טעם לשכור אותה אם לא יראו את הפנים שלה אף פעם.
 

הלדיל

New member
זו לא הייתה הנקודה.

אם הם טרחו לרשום זכויות יוצרים על הדמות, אני מניח שהיו להם תוכניות לגביה. הנקודה הייתה, לדעתי, שמדובר באקט אכזרי יחסית למישהו שהסיבה לכך שהוא ערק הייתה סלידה מהאכזריות של המסדר הראשון. אני מסכים שהיא הייתה מאד מעצבנת אבל זו לא סיבה להשליך מישהו למדחס אשפה.
 

Y. Welis

New member
הדמיון אינו ל'אימפריה' כי -

אחד (טוב) מת והשני (הרע) ממשיך. אין הצלה (אלא אם האן יחזור בתוך ה'כוח'... יש סיכוי).
&nbsp
זו הקרבה נטו, של דמות המכשף-הזקן-המדריך, כמו שמפורט ב-12 השלבים של מסע הגיבור לפי קמפבל (יש הדגמות במאמריה של עליזה בן מוחה באתר סטארבייס המקומי).
&nbsp
האן הוא על תקן המדריך והוא חייב להקריב את עצמו כדי לאפשר לגיבור[ה] הצעירה להתבגר ולהיתנסות.
&nbsp
באיפיון הדמויות - מסכים לגמרי. בעיה קשה במרבית הסרטים המושקעים כיום: לא יודעים לבנות דמויות ולתת להן רקע. קיוויתי שקאסדן יהיה כאן בדיוק בשביל זה - לסגור את החורים האלה. מצער שהוא לא came through (אבל חכה - אולי תהיה גירסת DVD ארוכה..). הדמות של פין ללא מניע משכנע או מאבק פנימי; הדמות של ריי לא מסבירה מה מדריך אותה.
אתה לא מבין למה הם מתפצלים ביציאה מהטירה הטחובה (שאגב נראית ממש כמו מתוך משחק D&D ממוחשב).
&nbsp
הטוויסטים היו אכן רבים מדי; חסר מגע אנושי. אקבאר (הסלמאריאני - ראש הדג) היה צריך להיות הדמות הראשונה בין המפקדים ולפקד על הקרב; היה צריך להיות קשר בין הטייסים לאנשי הקרקע (ולמה האן ושות' עשו ריצות בשלג עם הנפצים?).
הרבה פוטנציאל שלא נוצל - אבל צ'אנס להכניס את החברים של JJ שהזכרתי (גרונברג, הסיני, פורמן).
 

phoenix2000

New member
אבל זה לא בהכרח העתקה משר הטבעות

אלה פשוט שחזור השלבים במסע הגיבור.

בניגוד לגנדלף, האן לא נעמד מול רן כדי לתת אפשרות לשאר הגיבורים שלנו לברוח. רן פשוט חוצה את הגשר ההוא מבלי שהוא מודע לנוכחות הגיבורים במקום והאן שמבחין בו מחליט להתייצב מולו בנסיון להחזיר אותו אל הצד הטוב. הדמיון היחיד הוא בצעקת ה"NOOO" של הגיבורים כשהאן נהרג ונופל.

אני מבין אגב שהאן אמור היה לשמש כדמות אב לריי (אפילו הזכירו זאת בסרט) אבל בשום שלב לא באמת הראו את השניים נקשרים אחד לשני. רגע אחד ריי עושה כל מיני שפצורים במילניום פאלקון ורגע אחרי האן כבר מציע לה עבודה. זה נראה כאילו היו שם לא מעט סצינות שירדו בעריכה שעסקו בהעמקת הקשר בין שתי הדמויות הללו.
 
למעלה