לעומת הרוחניות היהודית - היא חומרנית.
היהדות מדברת על רוחניות עליונה, שאכן קיימת מעבר להשגתו של האדם, ומשם התקבלה. שיוצר הגשמיות והרוחניות הוא זה שהתווה את דרך היהדות, ושהוא קיים ומשגיח על מעשינו. ואכן, הדרך שיוצר העולם התווה, היא הדרך הבלעדית לחיים בעולם. כמובן שהרוצה לסטות מהוראות היצרן, יוכל לעשות זאת וישא באחריות. ענין ה"רוח" החילוני לא מתקרב לרוחניות זו. חלק מהגדרת החילוניות, היא הכפירה בקיום כח עליון משגיח, כפירה בחיים לאחר המוות, כפירה בשכר ועונש על-אנושיים. חומרנות היא לאו דווקא חיי הוללות. חומרנות היא חיים סביב החומר. ומה חוץ מזה? לפי החילוניות, מה קיים מעבר לחומר? מה אפשר להשיג מעבר לחומר או השכלה עליו? ובעולם המעשה, מהי המטרה להשגה של הדתי? ומה תהיה המטרה של החילוני? הדתי יודע שמלבד השגת חיי חומר, הוא צריך לעמול ולהשיג רוחניות. מפני שלאחר מותו הוא משאיר את הגשמיות פה, ונשאר עם הרוחניות שהשיג. לעומתו, לחילוני אין דאגה להשיג רוחניות (איזו?), שהרי אינו מאמין בהשגחה עליונה, ואינו מאמין בחיים רוחניים לאחר אלו הגשמיים. ההפרדה בין חילוניות לחילונים היא מקבילה לסיבה ותוצאה. ההפרדה של החרדי מהחילוני היא לא בגלל אשיותו הקיומית, אלא בגלל דרכו ומעשיו. אף חרדי לא שולל את עצם קיומו של החילוני, אלא משיג על דרכו. אמנם לחילוניים יפריע כשמורה ינסה לגרום לתלמידיו לאמץ את דעותיו הדתיות. לא על כך דיברתי. לדתיים יפריעו דעותיו של החילוני גם בלי שינסה לשכנע לקבלם. דעותיו יחשפו כמעט בכל נושא לימודי. כל אדם מדבר מנקודת מבטו, מנקודת השקפתו, מנקודת ראותו את העולם. בשיעור מקצועי, חילוני לא כ"כ ירגיש בדעותיו הדתיות של המורה, בעוד שהדתי ירגיש בדעותיו החילוניות של מורו. זאת מפני שההשקפה היהודית מתבטאת בכל תחום, ובנקל אפשר לסטות ממנה. אף אחד לא מתאר את החילוני שהוא תמיד משועבד לתאוותיו. >חומרני בעל רמה "רוחנית" נמוכה< לדעתו של החילוני ייתכן ואין כאן האשמה כלל. בעוד שלפי הרוחניות היהודית, החילוני באמת רחוק מהרוחניות. הילדים החרדים אכן נחשפים לחילוני הממוצע (מלבד אולי ילדי מאה שערים וכד'). הם נפגשים בו באוטובוס, במרפאה, בדואר ובבנק. הם רואים את הרדיפה אחרי החומריות, והם באמת נוכחים לדעת שאין בתאורים השמצות ולא שקר. התאורים הם נכונים ומצערים (לפי השקפתם). כאן אבקש, שתכתוב לי מהי ההגדרה של "רוחניות", וכיצד אפשר להשיגה? ייתכן שאנו מדברים על הגדרות שונות, ולכן ההסתכלות שונה.