אז מה יש לכם להגיד, לשאול, להעיר, לספר על זה?

u r i el

New member
לא.

הביקורת שלי היא רק חלקו של העניין.
החלק האחר הוא השאלה 'למה' כפי שהעלתיה כבר כאן.
למה החכם ליבוביץ אומר דבר נחרץ בעל אופי חד משמעי שמנוסח שכאילו הוא 'חוק טבע' בשעה שכולנו יודעים מנסיוננו ומנסיונם של אחרים שאין הדבר כך.
למה ?
 
הוא אכן הטיל ספק בכל נושא החינוך.

למרות שכולנו רואים שרוב ככל ילדי בתי הספר הדתיים נשארים דתיים, ורוב ילדי בית ספר חילוני נשארים חילוניים ומי שקיבל חינוך ימני נשאר בדרך כלל ימני ומי שקיבל חינוך מוזיקלי נעשה חובב מוזיקה וכו' וכו'
אמנם אין מתודה שתגרום לך בהכרח לרצות דבר זה או אחר אבל אפשר לומר בביטחון שכל אלה שרוצים דבר מה הגיעו לזה באמצעות מתודה כלשהי ולא הגיעו לזה משום מקום.
איך אפשר לרצות דבר מבלי שתהיה לך אינפורמציה עליו?
 

י ו ר ם 7

New member
"בדרך קניית הזהירות" -שיחות על

"מסילת ישרים" לרמח"ל
"כן אני חוזר ואומר לכם כי בענין החינוך אני מגשש באפלה.
אומרים שמבחינה פסיכולוגית השפעה חינוכית יכולה להיות רק לתביעה קטגורית,
וכמובן שאין כל ערובה לכך שהיא אמנם תצליח, אם כי יתכן שהיא תצליח"
 

אלב85

New member
דעתי של' מתכחש למציאות

על מנת להעביר את הרעיון שלו. במציאות ישנה מתודה (ז שהיא לא עובדת תמיד, לא מעלים אותה), אך מכיוון שיותר חשוב לו להעמיד פנים של לוגיקה מאשר לאמר אמת, הוא מתכחש לכך.
 

iricky

New member
במציאות ישנם נסיונות אבל לא מתודה

מתודה זה רצפט. עשה א, ב, ג. עדין לא נמצא רצפט חינוכי, או לפחות לא כזה שיהא מקובל על כל בני אדם, או אפילו על רובם.
 

אלב85

New member
זה שמתודה לא עודת במאה אחוז מהמקרים

לא אומרת שהיא לא קיימת.
זה כמו שתאמר שאין מתודה לרזות
אין מתודה ללמוד שפה
אין מתודה להפוך להיות אדם רגוע
אין מתודה לשמור על נקיון השיניים
אין מתודה לגדל ילדים שאינם מעשנים
אין מתודה ללמוד נהיגה על אופניים
אין מתודה לאלף כלבים
למה? כי יש מקרים בהם מתודות כאלה ואחרות נכשלות.
 

u r i el

New member
במקרה של אילוף כלבים

יתכן שליבוביץ יאמר לך שמאחר שאין לכלב תודעת רצון הרי שלא חל עליו מה שאמר לעיל, ובאמצעות התניה ניתן לאלף - וזו המתודה.
אבל אז יש מקום להתווכח אתו על עניין תודעת הכלב - וזה כבר עניין אחר.
 
חז"ל אומרים

"לא ראיתי אינה ראיה" הוא הדין במשפט: "אין אני מכיר דרכים לאמונה, אלא רק את האמונה עצמה" זה שאינו מכיר לא הוכחה שאין דרכים לאמונה. וכי עולה על דעתו שהמאמינים כולל אלה שבאו הרבה זמן לאחר מכן, ולא ראו ניסים וכו' הגיעו לאמונה מאליהם ללא דרכים לאמונה?
 

iricky

New member
ישנן דרכים הרבה לאמונה

אבל אף לא אחת מהן מובילה בהכרח ובוודאות לאמונה. אין אף דרך שבסופה מובטח לך שתגיע לאמונה. הדרך לאמונה היא אינסופית. אתה הולך בה והולך בה ותמיד נשאר באותו מקום.
 

u r i el

New member
המילה " בהכרח "

אותה אתה מוסיף היא ה - דבר שחסר בכל אמירותיו הנ"ל של ליבוביץ.
ליבוביץ וודאי הכיר את המילה הזו אולם משום מה אין הוא משתמש בה. ככל שזכור לי מכתביו ובמיוחד מאלה המיוחסים לו הוא ממש כאילו מתעקש שלא להוסיף אותה, והשאלה הגדולה היא - למה ?!

" ... אין מתודה בעולם שתוכל לכוון את הכרעתו והחלטתו זו. אין גם דבר במציאות שיכול להביא אותו לידי אמונה, אם אין היא נובעת מהכרעתו והחלטתו... " המילה הקטנה "בהכרח" חסרה במשפט כזה כדי להפוך אותו מאמירה נחרצת ובלתי נכונה לאמת פשוטה ומובנת מאליה.
 
שום דבר לא " מובטח" גם לא לוח הכפל

אם תוכיח לאדם ע"פ לוח הכפל שהוא חייב לשלם סכום מסוים והוא לא בא לו לשלם, אז הוא לא ירצה לשלם.

ליבוביץ טוען במאמר שהבאת שאין דרכים לאמונה.
ואני שואל אם אין דרכים לאמונה כיצד אותם אלה שכן מאמינים (אני לא מדבר על אלה שלא הגיעו לאמונה וגם לא על אלה שפרשו) הגיעו לאמונה ללא דרכים לאמונה?
 

u r i el

New member
... והדבר ה"מובטח", היחיד שאני מכיר הוא

המוות.
 
למעלה