אז מי מתרגל השנה?

tulkin

New member
לא בדיוק....

יש בפתוחה את המסגרת של "הנחיה מוגברת", שזה בעצם שיעור של 3 שעות (עגולות) כל שבוע, במקום פעם בשלושה שבועות. אפשר לקרוא לזה איך שרוצים - אבל במסגרת הזו מלמדים. נקודה. בעצם זה שקול ל4 שעות הוראה באוניברסיטה, פלוס העובדה שיש תרגילים אותם גם צריך לבדוק - זה ממש שקול לשיעור פרונטלי רגיל באוניברסיטה של 4 ש"ש אם לא מעט יותר.
 

the new L

New member
בסמסטר האחרון

הייתי מנחה בפתוחה בהנחיה מוגברת, כך שאני מכיר את הנושא (ואני גם בוגר הפתוחה
). ועדיין, גם בהנחיה מוגברת, על פי הנחיות האוניברסיטה - המנחה לא אמור ללמד את החומר בשום אופן, אלא לעבור על נקודות לא ברורות, ולתרגל את החומר (לפתור שאלות מבחינות וממטלות ישנות). אני כן מסכים שבפועל זה לא קורה פעמים רבות (ולפעמים אפילו ביוזמתם של מרכזי ההוראה!) אבל זה מה שצריך לקרות...
 

tulkin

New member
הנחיתי בעבר 8 קבוצות בהנחיה מוגברת

וההנחיה המפורשת שקיבלתי ממרכז ההוראה היא ללמד את החומר. חוץ מזה בקורס שלימדתי (עם התלמידים שלימדתי), לא היה שום סיכוי שמי מהתלמידים ינסה להתמודד עם החומר לבד - כך שלא היתה באמת ברירה. אני מודה שאף פעם לא טרחתי לקרוא את "האני מאמין" של האו"פ בנוגע להנחיה מוגברת (כשאני למדתי בפתוחה עוד בשירות הצבאי שלי, לא היה קונספט כזה בכלל). אגב "לעבור על נקודות לא ברורות" זה בדיוק מה שעשיתי... אבל היו כל כך הרבה כאלה, שהרבה יותר פשוט היה לצייר קווים שלמים שמחברים את הנקודות. ובכלל - אני חסיד גדול של ללמוד מדוגמאות. מעולם לא נתתי הסבר תאורטי שלא במסגרת שאלה ספציפית שמנסים לפתור או דיון שמתפתח בעקבות שאלה כזו. אז גם את הכלל הזה של הפתוחה כנראה מילאתי באופן סביר. ובכל זאת - לימדתי את כל החומר לפרטי פרטים.
 
סליחה?

זה נכון שבקמפוסים מסויימים שממוקמים במרכז הארץ שולחים לגוב האריות רק מי שבאמת הולך לתת הרצאות פרונטאליות לכל דבר, אבל מה גורם לך לחשוב שזו הנורמה במפגשי הנחיה מוגברת? מנסיון, עם שתי המסגרות, זה הרבה יותר דומה לתרגול, ממש לא להרצאה.
 

tulkin

New member
סלחתי.

הכל תלוי באיך את מגדירה תרגול לעומת הרצאה. מה שכתבתי, כתבתי על סמך נסיוני. הן בהוראה באו"פ, הן כסטודנט באו"פ והן כסטודנט שעבר הרצאות ותרגולים מסוגים שונים ובסגנונות שונים. לפעמים תרגול מלמד הרבה יותר טוב מהרצאה. את צודקת בזה שאין לי מספיק נסיון כדי לדעת מה קורה במגוון קורסים ועל פני מגוון קמפוסים בסה"כ לימדתי 8 קבוצות, 2 קורסים (שניהם במתמטיקה) ובשלושה קמפוסים שונים (לא כולם במרכז הארץ). בהחלט לא מספיק כדי לקבל פרספקטיבה טובה.
 
אני לא.

ההגדרות הן לא שלי. הקניית החומר היא הרצאה, פתירת תרגילים היא תרגול, ומכללת ר"ג היא מכללת ר"ג... זה נכון, שבקורסי מתמטיקה ללא-מתמטיקאים למיניהם אין כ"כ הרבה יותר מלימוד מפתירת תרגילים תוך הדגמת טריקים.
 

tulkin

New member
טוב... את מעבירה את הדיון למקום אחר...

ראשית, לא ברור לי מה זו "הקניית חומר". האם זה אומר שהמרצה מדבר ומישהו מקשיב זו הקניית חומר? האם דיון בכיתה איננו הקניית חומר? האם שאילת שאלות איננה סוג של הקניית חומר? ואין לי מושג איזה סוג של תרגילים היו לך בחוג למתמטיקה, אבל כשאני למדתי מתמטיקה התרגולים היו הרבה הרבה מעבר לפתרון תרגילים. במובן מסויים הם הקנו הרבה יותר חומר מאשר ההרצאה - כי בעוד שבהרצאה "הקנו" לנו את המשפטים המרכזיים של התחום אותו למדנו עם ההוכחות הסטנדרטיות שלהן - בתרגולים "הקנו" לנו את היכולת להוכיח דברים לבד. לפעמים ההוכחות שנתנו לנו "כתרגיל" היו יותר מורכבות מההוכחות שהראו לנו בכיתה על הלוח - אלא שהם פורקו לחתיכות בצורה של סדרת שאלות מנחות. אז האם זה תרגיל או שיעור? אז ההגדרות הן אולי לא שלך, אבל אני די בטוח שהן גם לא חד משמעיות מבחינת התוכן של כל דבר. למידה היא דבר חמקמק, ויש סיבה שמשלבים סוגים שונים של הוראה במהלך קורס. הרצאה היא שיטת הוראה. היא לא "הקנייה של חומר". ועוד הערה קטנה: אני לא יודע למה את מזלזלת בקורסים של מתמטיקה ללא מתמטיקאים. אני מוצא אותם קורסים מאתגרים מאד ומעניינים מאד. האתגר שם הוא שונה, כמובן, מקורסים של מתמטיקאים. אבל בפירוש הם אינם אוסף של טריקים לפתרון בעיות כמו שאת מציגה את זה. ואגב - מעולם לא הייתי במכללת רמת גן.
 
לא, אתה העברת אותו למקום אחר ../images/Emo13.gif

אני לא אמרתי כלום על הערך הפדגוגי של תרגול ושהוא פחות מזה של הרצאה, אמרתי שאלה שני דברים שונים ושמפגשי ההנחיה בפתוחה במתכונת המוגברת לא נועדו להחליף את הלמידה העצמית מהספרים.
 

tulkin

New member
נו טוב...

מאז ימיי כאפסנאי בצבא אני מצויין בלהעביר דברים ממקום למקום בלי סיבה נראית לעין.
 

tayenka

New member
אני מלמדת

בפעם הראשונה (יצא לי כבר לתרגל). קורס שנתי, ואני עוד צריכה להשתלט על החומר...
 
למעלה