אז מתי יהיה סיכוי לשלום ?

u r i el

New member
שתי גירסאות.

זו של ישעיהו :
... וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהוָה אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלָ‍ִם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה....

וזו של מיכה :
... וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים יִהְיֶה הַר בֵּית יְהוָה נָכוֹן בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא הוּא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ עָלָיו עַמִּים. וְהָלְכוּ גּוֹיִם רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר יְהוָה וְאֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיוֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר יְהוָה מִירוּשָׁלָ‍ִם. וְשָׁפַט בֵּין עַמִּים רַבִּים וְהוֹכִיחַ לְגוֹיִם עֲצֻמִים עַד רָחוֹק וְכִתְּתוּ חַרְבֹתֵיהֶם לְאִתִּים וַחֲנִיתֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשְׂאוּ גּוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּן עוֹד מִלְחָמָה. וְיָשְׁבוּ אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ וְאֵין מַחֲרִיד כִּי פִי יְהוָה צְבָאוֹת דִּבֵּר. ומתי יש סכוי שזה יקרה ??? כש ... כִּי כָּל הָעַמִּים יֵלְכוּ אִישׁ בְּשֵׁם אֱלֹהָיו וַאֲנַחְנוּ נֵלֵךְ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לְעוֹלָם וָעֶד.

אני , כמובן, מצדד בנבואתו הפוסטמודרניסטית של מיכה
 
שני נביאים

המכחישים זה את זה, עד שיבוא השלישי ויכריע ביניהם.

ניטשה, כה אמר זרתוסתרא - "על המלחמה ועל אנשי המלחמה", בתרגום פרישמן:

אַל לָנוּ בַקֵּשׁ חֲנִינָה מֵאֵת אוֹיבֵינוּ בְנַפְשֵׁנוּ וְאַל לָנוּ גַם מֵאֵת אֵלֶּה אֲשֶׁר אָהַבְנוּ בְּכָל-מְאֹדֵנוּ. כִּי עַל-כֵּן הָבוּ עַתָּה וְאַגֵּד לָכֶם דְּבַר-אֱמֶת!

אַחַי לַמִּלְחָמָה! אֲהַבְתִּיכֶם בְּכָל מְאֹדִי. אֶחָד מִכֶּם הָיִיתִי וְגַם הִנֵּנִי. וְגַם אוֹיבְכֶם הִנֵּנִי בְנַפְשְׁכֶם. כִּי עַל-כֶּן הָבוּ עַתָּה וְאַגֵּד לָכֶם דְּבַר-אֱמֶת! יָדַעְתִּי אֶת הַשִּׂנְאָה וְאֶת הַקִּנְאָה אֲשֶׁר בִּלְבַבְכֶם. אֵין אַתֶּם גְּדוֹלִים עַד-בִּלְתִּי דַּעַת שִׂנְאָה וְקִנְאָה. כִּי-עַתָּה הֱיוּ עַל-הַמְּעַט גְּדוֹלִים עַד-בִּלְתִּי הִכָּלֵם בָּהֶן! וְאִם-נִבְצְרָה מִכֶּם מִהְיוֹת קְדוֹשֵׁי דַעַת, הֱיוּ לָהּ עַל-הַמְעַט לְאַנְשֵׁי מִלְחַמְתָּה. כִּי אֵלֶּה הֵמָּה הַחֲבֵרִים וְהָרָצִים אֲשֶׁר לִפְנֵי קְדוּשָׁה כָזֹאת. רֹאֶה אָנֹכִי אַנְשֵׁי צָבָא רַבִּים: וְלוּ רַק רָאִיתִי אַנְשֵׁי מִלְחָמָה רַבִּים! "בִּגְדֵי שְׂרָד" יִקָּרֵא לַבְּגָדִים אֲשֶׁר הֵם לוֹבְשִׁים: וְלוּ רַק הָיוּ שְׂרִידִים בֶּאֱמֶת.

הֱיוּ נָא לִי אֲנָשִׁים אֲשֶׁר עֵינָם מְבַקֶּשֶׁת תָּמִיד אוֹיֵב, – אֶת אוֹיִבְכֶם אתם. אָכֵן יֵשׁ בָּכֶם אֲחָדִים אֲשֶׁר יוֹשֶׁבֶת בָּהֶם הַשִּׂנְאָה לְמִן רִגְעָם הָרִאשׁוֹן. אֶת אוֹיִבְכֶם צְאוּ וּבַקְּשׁוּ, אֶת מִלְחַמְתְּכֶם קוּמוּ וְלִחֲמוּ, וּלְמַעַן מַחֲשַׁבְתְּכֶם תִּהְיֶה הַמִּלְחָמָה! וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תִּכְרַע מַחֲשַׁבְתְּכֶם וְתִפּוֹל, וְקָרָא בֹר לְבַבְכֶם גַּם אָז עוֹד: "נִצָּחוֹן!"

אֶת הַשָּׁלוֹם אֶהֱבוּ כְמוֹ דֶרֶךְ לְמִלְחָמוֹת חֲדָשׁוֹת. וְאֶת הַשָּׁלוֹם הַקָּצָר אֶהֱבוּ מִן הָאָרֹךְ. וְלֹא אִיעָץ לָכֶם לָגֶשֶׁת לָעֲבוֹדָה, כִּי אִם לַמִּלְחָמָה. וְלֹא אִיעָץ לָכֶם לָגֶשֶׁת לַשָּׁלוֹם, כִּי אִם לַנִּצָּחוֹן. תְּהִי עֲבוֹדַתְכֶם מִלְחָמָה, יְהִי שְׁלוֹמְכֶם נִצָּחוֹן!

יָכוֹל הָאָדָם שֶׁבֶת דֹּם וְהַחֲרֵשׁ רַק בִּהְיוֹת לוֹ חֵץ וָקֶשֶׁת: בִּלְעֲדֵי זֹאת יַרְבֶּה לַהַג וִיבַקֵּשׁ מָדוֹן. יְהִי שְׁלוֹמְכֶם נִצָּחוֹן. הַאֲמַרְתֶּם: הַתַּכְלִית הַטּוֹבָה הִיא הַמְּקַדֶּשֶׁת גַּם מִלְחָמָה? וְאוּלָם רְאוּ אָנֹכִי אוֹמֵר לָכֶם: הַמִּלְחָמָה הַטּוֹבָה הִיא הַמְּקַדֶּשֶׁת כָּל-דָּבָר וְכָל-עִנְיָן. הַמִּלְחָמָה וְרוּחַ הַגְּבוּרָה פָעֲלוּ גְדוֹלוֹת בָּאָרֶץ שִׁבְעָתַיִם מֵאַהֲבַת הָאָדָם לְרֵעוֹ. לֹא חֶמְלַתְכֶם, זוּלָתִי גְבוּרַתְכֶם מִלְּטָה עַד כֹּה אֶת הָאֻמְלָלִים.

מַה-טּוֹב, תִּשְׁאָלוּ? – כִּי יִהְיֶה אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל, וְהָיָה זֶה טוֹב. תֹּאמַרְנָה נָא הַנְּעָרוֹת הַקְּטָנוֹת אִשָּׁה לִרְעוּתָה: "כָּל הַיָּאֶה וְכָל אֲשֶׁר יָנִיעַ אֶת הַלֵּב וְהָיָה זֶה הַטּוֹב".רַבִּים אוֹמְרִים לָכֶם כִּי אֲנָשׁ&#1
 
<<<

מַה-טּוֹב, תִּשְׁאָלוּ? – כִּי יִהְיֶה אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל, וְהָיָה זֶה טוֹב. תֹּאמַרְנָה נָא הַנְּעָרוֹת הַקְּטָנוֹת אִשָּׁה לִרְעוּתָה: "כָּל הַיָּאֶה וְכָל אֲשֶׁר יָנִיעַ אֶת הַלֵּב וְהָיָה זֶה הַטּוֹב".רַבִּים אוֹמְרִים לָכֶם כִּי אֲנָשִׁים אֵין לֵב אַתֶּם: וְאוּלָם לִבְּכֶם אֱמֶת. וַאֲנִי אֹהֵב אֶת הַכְּלִמָּה אֲשֶׁר רַחֲשֵׁי לִבְּכֶם מִתְכַּסִּים בָּהּ. נִכְלָמִים אַתֶּם בְּמַעֲלוֹת שִׁטְפְכֶם וַאֲחֵרִים נִכְלָמִים בְּמוֹרְדוֹת שִׁטְפָם. חִדְלֵי תֹאַר אַתֶּם? הָבוּ אַחַי, עֲטוּ לָכֶם אֵפוֹא עַל כָתֵף אֶת הַנִּשְׂגָב, כִּי הוּא אַדֶּרֶת כָּל חִדְלֵי תֹאַר! וּבִגְדוֹל נִשְׁמַתְכֶם וְהָיָה לָהּ רוּחַ עֵינַיִם וּבִהְיוֹת לָכֶם שִׂיא גֹבַהּ וּמָלֵאתֶם רִשְׁעָה. הֲלֹא יְדַעְתִּיכֶם! יֵשׁ רִשְׁעָה לַזֵּד וְלַחַלָּשׁ גַּם יַחַד, וְאוּלָם אֵין שְׁנֵיהֶם מְבִינִים אִישׁ אֶת אָחִיו. הֲלֹא יְדַעְתִּיכֶם!

מִי יִתֵּן וְהָיוּ לָכֶם אוֹיְבִים אֲשֶׁר תִּשְׂנְאוּ לָהֶם וְלֹא אוֹיְבִים כִּי תָבוֹזוּ לָהֶם. מִי יִתֵּן וְהָיְתָה גַאֲוַתְכֶם עַל אֹיִבְכֶם: אָז בְּכָל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה חַיִל וְהָיָה זֶה חֵילְכֶם גַּם אַתֶּם. הָרִים יָד בַּאֲדוֹנוֹ – הֲלֹא זֶה כְּבוֹד הָעֶבֶד. וְאוּלָם יְהִי כְבוֹדְכֶם אַתֶּם שָׁמֹעַ! וְגַם בְּצַוּוֹתְכֶם וְהָיָה גַּם זֶה לָכֶם הַקְשׁיב. מִי אִישׁ מִלְחָמָה נֶאֱמָן וְעָרְבָה עָלָיו "שׂוּמָה עָלֶיךָ" שִׁבְעָתַיִם מִנִּי "חָפַצְתִי". וְגַם אֲשֶׁר יִנְעַם לָכֶם וְהָיָה גַּם זֶה לָכֶם דָּבָר אֲשֶׁר צֻוֵּיתֶם. תְּהִי אַהֲבַתְכֶם לַחַיִּים אַהֲבָה לְתִקְוַתְכֶם הַנִּשָּׂאה: וְתִקְוַתְכֶם הַנִּשָּׂאה תְהִי נָא הַמַּחְשָׁבָה הַנִּשָּׂאה אֲשֶׁר לְחַיֵּיכֶם! וַאֲנִי פֹה מְצַוֶּה לָכֶם הַיּוֹם אֶת מַחֲשַׁבְתְּכֶם הַנִּשָּׂאה – וְזֹאת תּוֹרַת הַמַּחְשָׁבָה הַהִיא: עָשׂוּי הָאָדָם דָּבָר אֲשֶׁר עָלֵיכֶם לָעֹז עָלָיו עַד הִכָּחֲדוֹ. וְאַתֶּם פֹּה חֲיוּ אֶת חַיֵּיכֶם חַיֵּי שָׁמֹעַ וְחַיֵּי מִלְחָמָה! מַה-בֶּצַע בְּאֹרֶךְ-יָמִים? מִי אִישׁ מִלְחָמוֹת הֶחָפֵץ חֲנִינָה?

לֹא אָחֹן אֶתְכֶם, כִּי-אִם אֲהַבְתִּיכֶם בְּכָל-מְאֹדִי, אַחַי לַמִּלְחָמָה!
 

iricky

New member
במה ניטשה גדול מאוריאל שאתה מבקש

למכור לנו דווקא את הכרעתו ולא את הכרעת אוריאל? החסר משוגעים אנוכי?
 
בכל לא גדול יותר

כי לכלב החי הוא טוב מהאריה המת. מה גם שבניגוד לתקינות הפוליטית - אני חש קרבה לבני עמי על פני קרבה לגויי הארץ. אני משתדל - אם כי לא תמיד בהצלחה - להתחזק באהבת ישראל. הבאתי את ניטשה בנימה היתולית, וכי יעלה על דעתך שאחשיב את נבואותיו כבעלות תוקף להכריע בין שני נביאים אמתיים של ה'?
 

iricky

New member
לא נביאים אמתיים אלא נביאי אמת

מי יודע, אני מתקשה לפענח אותך ולכן אני בוחן את כל האפשרויות. האמת, שדווקא האפשרות שזו מהתלה לא עלתה בדעתי.
 

u r i el

New member
אחד אלהינו.

"האם האדם הוא פשוט טעות של אלוהים? או שאלוהים הוא טעות של האדם?" [ פ. ניטשה ]

עליונותו של אדם-העל ראוי לה שתבטא ביכולתו להיות סובלן כלפי זולתו, לאו דווקא בהיותו מרדן, לוחם ונאבק. רק חיות ממיתות את עצמן בקרבות על הגמוניה או טריטוריה וכיוצ"ב. אין זה מבטל בעיני את עקרון "הקם להורגך השכם להורגו" ובוודאי שיש לאדם סיבה טובה להגן על חייו.

אלהים - ראוי לו מצד האדם שלא יהיה סיבה לשפיכות דמים, אני סובלן כלפי אחי המאמינים בכל הדתות, למרות שמבחינתי מאז ליבוביץ "אלהים מת" [ ניטשה ].

"מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים? אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע, וּשְׂפָתֶיךָ מִדַּבֵּר מִרְמָה. סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב, בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ." [ תהילים לד, יג-טו ]
 

kaner91

New member
ההיסטוריה האנושית

היא כרוניקה אחת גדולה של "קרבות על הגמוניה או טריטוריה" יותר מכל חיה אחרת הקיימת בטבע.
אין זה אלא אירוניה אחת גדולה שהוגי האנושות ניסו חדשות לבקרים להראות את עליונותו ה"מוסרית" של האדם על שאר עולם החי.
 

u r i el

New member
אבל

אלהים צריך היה להיות מחוץ לכל אלה, דווקא משום שחיות האדם מוצאות ממילא סיבות להיות חיות.
אם כבר מתייחסים לאל תוך מתן תארים - לפחות האלהים שבו הייתי אני הייתי בוחר, היה אל סובלן, המכיר בעליונותו וייחודו ואינו מתנהג כפעוט קנאי.

המטאפורה המקראית של אל קנאי החס על כבודו איננה לרוחי, אולם יש לה ביהדות, לדאבוני, משקל כבד גם בנארטיב, גם בהגות וגם בהלכה.
 

kaner91

New member
אידאת האלוהים

יכולה להיות זהה בין שני היריבים, המפרשים את דבריו (או את אלו המתיימרים למסור את דבריו) אחרת.
הרי ברור שהעניין הוא לא אלוהים, העניין הוא הפרקטיקות התרבותיות המשתמשות בו כבשלהן ולמטרותיהן.

לא מספיק לדכא את אלוהי הדת, יש לספק אלטרנטיבה תרבותית ראויה, אחרת הרשעה תצא ממקום אחר, בתחפושת אחרת ועם נימוקים אחרים. ולא חסרות לנו דוגמאות.
 

u r i el

New member
אתאיסטים

אינם שופכים דם בשם אלהים.
לפחות את הדם הרב הזה אפשר היה למנוע.
 

kaner91

New member
אבל זה בדיוק העניין

שהסיבה שהם רוצחים איננה אלוהים (אם כי זה יכול להיות הנימוק שלהם) אלא המסגרת התרבותית שבה הם חיים המשתמשת ברעיון של אלוהים לצרכים מסויימים.
תעלים את אלוהים מהמשוואה ויצוץ משהו אחר: עליונות המנהיג, כוחה של היד הנעלמה, הדיקטטורה של הפרולטריון, זכות אבות ושאר רובים חיידקים ופלדה.

הרי באותו קו מחשבה גם דגלו אותם גברים-נאורים-לבנים שדיברו על חשכת ימי הביניים ועל נבערותה של הכנסייה בעוד הכושי מגיש להם קפה וקרקפת האינדיאני עוד לא הספיקה להרקיב בפח האשמה.
 

u r i el

New member
לא.

למה אנחנו כאן ולא בזימבאבואה ?
חשוב על כך, אידיאת האלהים הצמיחה את הארץ המובטחת של היהודים ואת טיסתו של מוחמד על אל-בוראק המכונף הישר להר הבית ומאז הם ואנו חיים על חרב מדממת.
את הפתרון שהציע ליבוביץ כלפי ״השטחים״ - להסתלק מהם, צריך להחיל על כל הארץ. נשמע רע מאד. אני יודע. אבל כשנסתלק מכאן נוכל לנדוד למקום שבו לא נצטרך להשמיד שבעה עמעמים במצוות אלוהי אברהם ונוכל להגות אלהים חדש, הומני יותר, שיבטיח לנו ארץ מבלי לחסל את יושביה, או לוותר על האידאה לגמרי.
אני מצטער אם השעשוע הבדיוני הזה מזעזע מי שהם, אבל בפורום ליבוביץ שבו מותר לומר שאלוהים אינו רוצה, ואינו אוהב, ואינו מצווה, ואינו יורד על סיני - אין מנוס אלא להודות שנחלי הדם שנשפכו על רגבי אדמה זו מזה למעלה מ-3000 שנה, נשפכו הודות לטקסטים עבריים קדומים שנכתבו מתי שהוא ונתקדשו מתי שהוא ע״י אבותינו.
 

kaner91

New member
אין לי מחלוקת עימך

על כך שהדתות המונותאיסטיות הן על הפנים.
אלא שלדעתי אין שום קשר ל'אלוהים', בני אדם קוראים בשם אלוהים כבר אלפי שנים, כמות הפרקטיקות שנוצרו בשמו הן כחול אשר על שפת הים.
אידאת אלוהים לא מצמיחה שום דבר, היא הפילגש של הדתות.
הדתות הן בסך הכל עוד סוג מבנה פוליטי וחברתי.

אני לעומתך, לא שש לעזוב את הארץ.
 

u r i el

New member
אינך לעומתי.

גם אני קשור לארץ הזו, לפחות אמוציונאלית דרך משפחתי ודרך החינוך והתרבות שספגתי כאן. אני שח על העיקרון. בלי אלהים - פחות שפיכות דמים.
 
האם אתה יודע שדווקא המזרחי תמך ביוזמת אוגנדה?

היוזמה לא יצאה אל הפועל לא בגלל מניעים דתיים אלא בגלל מניעים לאומיים.
 

u r i el

New member
התער של אוקאם

את רשעותם של הרשעים אפשר לצמצם ע״י סילוק סיבות ״מיותרות״.

אינני רשאי לדבר בשמם של אלה הסוברים שנאמנות לברית עם הקב״ה מחייבת ישוב הארץ הזו דווקא, זו דעתי הפרטית מאז עידן ליבוביץ בחיי. אבל שיהיו כנים דיים כדי להודות שאלמלא הובטחה הארץ הזו ( על פי אמונתם ) לצאצאי אברהם יצחק ויעקב היה נשפך הרבה פחות דם.
ואם לא אלהים ירד על סיני כדי להביא את דברו אלא איזה סופר קדמון או חבורת סופרים - עאכו״כ שזו סיבה מיותרת לשפיכות דמים.
וכך הם הדברים באשר לאמונת ישו או מוחמד.
 
תפסיק כבר לדבר על ליבוביץ כאילו הוא כופר

באמת נמאס לי כבר לקרוא את השטויות שלך. ליבוביץ יכול ללמד דתיים רבים פרק בציוט טוטאלי למצוות האל.
בעניינים הפוליטיים ליבוביץ קרוב מאד לעמדתם של חרידים רבים שגם הם (להוציא חב"ד ואולי עוד כמה חסידים) נוטים שמאלה ביחס לציבור הדתי לאומי, בין השאר בנימוק שקיום הברית האלהית בעניין ארץ ישראל מותנה בקיום חלקו של עם ישראל בברית, כלומר בקיום המצוות, ושאין שום משמעות דתית להחזקה בכח בשטחי ארץ ישראל ע"י צבא מדינת ישראל. גם עמדתו של ליבוביץ מגיעה מאותו מקום שהיא מגיעה אצל אותם חרדים, ז.א. מאמונה ולא מכפירה.
 

u r i el

New member
מעולם לא דברתי על כך שליבוביץ

כאילו כופר.
ליבוביץ הוא כופר בלי כאילו ועמדתו זו מקובלת ואמינה עלי.

אתה לעומתו כאילו נמאס לך לקרוא את השטויות שלי - אבל קורא אותן בצמא. אינך אמין. עובדה.

ליבוביץ כופר באלהי חכמינו שעיצבו את דת משה. זה שהוא צודק מצד ההגיון הדסקורסיבי - על כך אין להתווכח. אבל דת משה לא מושתתת על הגיון דסקורסיבי אלא על נארטיב מיתולוגי. גם זו עובדה.

עכשיו בוא נראה אם קראת את דברי או שהעדפת שלא, מכוון שנמאס לך לקרוא את השטויות שלי.
 
למעלה