אחד בפה, אחד בלב

  • פותח הנושא taro
  • פורסם בתאריך

taro

New member
אחד בפה, אחד בלב

עם כל הכבוד ללייבוביץ´, הוא נוטה להמאיס את עצמו די מהר בעזרת שימוש במונחים לא מדוייקים במכוון, ובעיקר בעזרת סתירות לוגיות עצמיות חמורות ביותר. לדוגמא, השימוש הבנאלי שעושה לייבוביץ´ במילים פאשיזם ונאציזם. פאשיזם הינה תופעה ריאקציונית בעלת אסתטיקה רומית-כוחנית, שהייתה ייחודית לאירופה של החצי הראשון של המאה שעברה. לייבוביץ´ עושה במילה שימוש שהוא עצמו בז לו ("פאשיסט הפך להיות כינוי גנאי לכל מי שאתה לא אוהב"). במקרה של הנאציזם, שבהחלט יש נקודות השוואה רבות ומעניינות בינו לבין הציונות, לייבוביץ´ מפספס את ההשוואה בין עקרונותיהן המוסריים והאסטתים של שתי התנועות, ומתמקד בהתנהגות חיילי צבא ישראל וחיילי הוורמאכט, דבר בנאלי, וגם לא מדוייק, שכן כל צבא מתנהג כך, ויכול היה להתנהג כך במקרה הצורך. וכמובן שקיימות הסתירות. לייבוביץ´ חושב שהדת בפוליטיקה היא הפילגש של המדינה, אך רצה להקים מפלגה דתית. הוא מסרב לקבל את פרס ישראל, אך מוציא את ספריו בהוצאת משרד הביטחון. הוא טוען כי אין לקחת את חייו של איש, אך טוען שאת היטלר הייתה חובה מוסרית לרצוח אם היה נתפס לאחר המלחמה, ועוד בלי משפט! (מה שנוגד לחלוטין את היהדות, פעמיים). הוא יוצא נגד הלאומיות אך תומך בציונות, הוא יוצא נגד ההומאניזם אך כאשר הוא מנמק נגדו הוא מביא טיעון הומניסטי מובהק: "האינקוויזציה הוציאה להורג בכל שנות פעילותה רק 30 אלף איש להורג, ובאירן נרצחו רק 400 איש, פחות מהרוגי מלחמת לבנון" (מה עוד שהאבסורדיות שבו בולטת לעין). בקיצור, לייבוביץ´ נאה דורש, אך לא נאה מקיים.
 

גרי רשף

New member
התבטאויותיו של ליבוביץ

1. אני חושב שלליבוביץ היתה פרשנות משלו למושגים פשיזם ונציזם. בשבילו הם לא סימלו את אלו שעשו השמדת עם אלא את אלה שהפכו את המדינה לערך עליון. במושג יודו-נאצים הוא התייחס לימין שהופך את המדינה לערך (ולא שמישהו כאן מבצע השמדת עם עם תאי גזים). 2. ליבוביץ היה מעורב מעט בפוליטיקה בשנותיה הראשונות של המדינה, אך בהמשך חל מהפך בדעותיו על יחסי דת ומדינה. מהשקפה שקראה לשינויים רדיקליים בדת נוכח הקמת המדינה אבל לגישה מסתגרת שדרשה מהדת להיפרד מהמדינה (כלומר- כדתי הרוצה להגן על דתו ולא כישראלי החרד למדינתו). 3. אני חושב שליבוביץ הדגיש שהוא אינו פאציפיסט (כלומר אינו מתנגד באופן מוחלט למלחמות), אינו קוסמופוליט (אינו שולל קיום מדינות ועמים), אינו הומניסט (הערך העליון עבורו אינו האדם אלא האל). 4. אני חושב שאת הטיעון ´ההומניסטי´ שהבאת הוא העלה דווקא כדי לנגח את ההומניסטים. הוא לא ראה עצמו הומניסט לא במובן זה שהוא בז לחיי אדם, אלא במובן זה שזה אינו ערך עליון עבורו. כל מה שכתבתי כאן מבטא את האופן שבו אני מבין את ליבוביץ וכיצד הוא ראה את הדברים (לדעתי), ולא את דעתי האישית. אין לי כוונה לשמש לו סנגור בנושא השימוש בביטוי ´יודו נאצים´ (למשל).
 

taro

New member
תגובה

1) לאומנות היא האלהת המדינה, זהו לאו דווקא פאשיזם, בוודאי לא נאציזם. לייבוביץ´ בחר בכוונה את המילים הכואבות, שהוא עצמו אגב מתנגד לשימוש הזול בהן. 3) הוא הדגיש שאינו פאצפיסט, אבל זה הוא עדיין מתנגד לרצח אדם שאינו בא להורגך (בחיבורו על המתות חסד). רציחתו של היטלר, כאשר הוא ככל האדם ואינו מהווה סיכון, אמור להחשב כרצח לכל דבר בעיניו, בעיקר כשהוא טוען שאסור לשפוט אותו (וכל אדם זכאי למשפט הוגן לפי היהדות). 4) למיטב ידיעתי הטיעון ההומניסטי הובא כדי להראות את יתרונותיה של הדת על פני ההומאניזם, אולם הנימוק שלו עצמו מעיד על צורת חשיבה הומאניסטית.
 

גרי רשף

New member
תגובה לתגובה

אקדים ואומר- אני לא הסניגור של ליבוביץ, לא מתלהב מכל מה שהוא אמר ודברים רבים לא מקבל לחלוטין. יחד עם זאת, אני חושב שאני יכול להבין דברים ודעות שלו על רקע השקפת העולם שלו ודרך התבטאותו, ויכול לא פעם להתפעל מחריפות טיעוניו וההיגיון הנוקב שלו גם אם אינני מקבל את המסקנות. לאור כל זאת אתה יכול להבין שאני אישית מצטער מאוד שהוא בחר להשתמש בצירוף יודו-נאצים. יחד עם זאת, ומבלי לבטל את הסתייגותי מדבריו, אני מבין שהפרוש שלו למושגים ´נאציזם´ ו´פאשיזם´ שונות מהמקובל. לאומנות היא הפיכת הלאום או העם לערך עליון, ופאשיזם (לדידו של ליבוביץ) הפיכת המדינה לערך עליון. לאור כל זאת יש להבין שליבוביץ לא התכוון כנראה לומר שישראל עוסקת בהשמדת עם בתאי גזים (טענה זו היא הרי מופרכת לחלוטין גם מבחינת הקיצוניים שבשמאלנים), אלא לבקר הלכי רוח לאומניים מסויימים שרואים לטעמו במדינה ערך. יש להדגיש שמבחינתו של ליבוביץ כאדם דתי- המדינה היא אמצעי ולא מטרה (כך גם צריך לחשוב הומניסט). אינני זוכר כרגע מה הוא בדיוק אמר והיכן, אך ממה שאתה מתאר אני יכול לשער שליבוביץ בתכוון לומר בדרכו שלו שלביקורתו כאדם דתי צריכים להיות שותפים גם הומניסטים. באופן כללי, שמאלנים רבים טעו וחשבו שהוא שמאלני כמוהם שכן הוא התנגד לכיבוש ותמף בהפרדת דת ומדינה, הטעות שלהם היתה שדעותיו של ליבוביץ נבעו מאמונתו כאדם דתי ולא מהשקפותיו ההומניסטיות. מכיוון שבהתבטאויותיו הפופוליסטיות הוא הדגיש יותר את מסקנותיו המדיניות ולא את הנחות היסוד שלו- הוא מצטייר לא פעם כהומניסט, למרות שהוא טרח להדגיש שאינו כזה.
 
למעלה