זה לומדים מפשט התורה ממש
אין קדושה בשום באקזיסטנציה האנושית והקונטיגנטית, לא באדם, לא בחפץ, לא באדמה גם לא בלוחות הברית עצמם הכתובים באצבע אלוהים, אלא קדוש קדוש קדוש ה' ממקומו, ואילו האדם יצרו רע מנעוריו.
ואם בעניני פורענתא עסקינן, היא הנותנת. הנה מאמר קצר שלי על פרשת השבוע שהתפרסם בחמישי האחרון (ובשל היותו מיועד לכלל הציבור תסלח לי על הרדידיות הלשונית שבו:
"בפרשתנו הפותחת את ספר דברים - שכל מהותו לחזור, להוסיף, להעיר ולהאיר את ארבעת החומשים הקודמים - מצויין מספר פעמים שתי מילים בעלות אותו שורש עברי - י.ר.ש - שמשמעותן אחת: ירושת הארץ. אך יש הבדל ברור בין ירושה לבין הורשה, למרות הקרבה האטימולוגית. ירושה היא משהו שנוסף לך, הורשה היא משהו שנחסר ממך (עני=רש). פרשתנו מצווה לכבוש את הארץ ''ולהוריש'' את הכנעני, מתוך ההבטחה האלוהית שארץ זו היא ירושה שלנו.
במכלול זה של ''הורשה וירושה'' בפרשתנו הנוגעים לבני ישראל, מגיעים מספר פסוקים תמוהים הקשורים ל''הורשה וירושה'' של עמים אחרים: ''כִּי לִבְנֵי-לוֹט נָתַתִּי אֶת-עָר יְרֻשָּׁה..'', ו-''..וּבְשֵׂעִיר יָשְׁבוּ הַחֹרִים לְפָנִים וּבְנֵי עֵשָׂו יִירָשׁוּם..'', וכן, ''..וְהָעַוִּים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצֵרִים עַד-עַזָּה כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתֹּר..'', וכו', וכו'. פסוקים רבים של עמים ואומות שונים שנכחדו, שהמקרא לא מסתפק בתיאור טכני אודותם, שעוד לא הבנו מה זה רלוונטי כלל, אלא נותן גם תיאורים ''ציוריים'' על אותן מלחמות עמים, הורשות וירושות, כמו למשל: ''כִּי רַק-עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן: תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּה וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת-אִישׁ''. המקרא מקפיד לספר לנו כי מיטתו (ערשו) של עוג עשוייה ברזל, וגם מציינת את מידותיה הגדולות (הכפולות ממיטה סטנדרטית, ומכאן מגיעות כל האגדות על הדמות ''הענקית'' של עוג) משל הייתה סוכן שיווק של ''קינג קויל''.
כמדומני, וכאן חז''ל מאוד מפורשים ומפורטים בפרשנותם החד משמעית, אך גם בלעדיהם ניתן להבין מייד מה כוונת המקרא בתיאור המלחמות של העמים והאומות בעלי השמות הלא שגרתיים: ה''זמזומים'', ה''כפתורים'', העווים'', ''החורים'', ''האמים'' וכו', שלכאורה מעניינים לנו את ה..
והפשט הוא כך: אין עם אומה ולשון, שיש לה ''טאבו'' על אדמתה. אלא: ''לה' הארץ ומלואה''. ברצון אלוהים הוא נותן ירושה ל''כפתורים'', וברצונו הוא מוריש אותם על ידי ה''עווים''. ובדיוק אותו דבר: ברצון אלוהים הוא נותן ירושה לבני ישראל את ארץ הכנעני, וברצונו הוא מוריש אותם על ידי הבבליים, היוונים, הרומאים, המוסלמים וכו'.. זוהי ירושה על תנאי: מצד אלוהים היא נצחית ועומדת והיא תיושם אך ורק בתנאי שהצד השני יקיים את דברי אלוהים. ולא בכדי פרשה זו לעולם נקראת לפני תשעה באב, בו לפי המסורת ''רצון אלוהים'' היה שעמים אחרים יורישו ארץ זו מפני ישראל, מפני חטאיהם. והדברים נוקבים עד תהום. היו אימפריות גדולות מאוד, בעלות צבא חזק, איכותי, מיומן, שחשבו שבכוחן להחזיק בארצן כמה שיחפצו. תיאור ''ערש הברזל'' (כיפת?) של עוג מלך הבשן, לא נועד כדי לתאר מודעת ריהוט ב''יד 2'', אלא כדי לומר באילו עמים ואימפריות ''חזקות'' מדובר, אימפריות שנעלמו מעל במת ההיסטוריה. המקרא, לאדם המאמין (!) מציב עמדה ברורה אחת - חובות האדם לאלוהיו. והוא איננו טולרנטי (סבלני) לשום ''עבודה'' אחרת, בטח לא לכוחו של אדם זה או לעוצמת ארצו וצבאו".
ובבניין ציון וירושלים ננוחם.