שאלה ביקורתית והצגת עמדה מטא-אתית חלופית
שלום לפורום, עברתי על הדברים הקודמים, בייחוד על הויכוח אם לסבל יש או אין משמעות ומהי אותה משמעות בכל מקרה... הייתי רוצה להציע גרסא קצת שונה שבה "אין לסבל משמעות", או במילים אחרות, אנחנו לא יכולים ללמוד ממנו על הקשר רחב יותר או היגיון עמוק מעצם עובדת הקיום שלו בתוכנו וההשפעה שלו על המין האנושי. הבעיה לפי דעתי בהנחה מטא-אתית כזאת (כלומר, של יסודות האתיקה) היא שבדרך כלל היא נעשית מרירה ופשטנית ובסופו של דבר לא מסבירה כמעט כלום (בתור תאוריה פילוסופית) ובטח שלא מעשירה את ראיית העולם ואת הקשר שלנו לדברים שהם בעלי משמעות... לצורך הענין הזה, הייתי רוצה להראות שאותה גישה שבה לסבל "אין משמעות", או שהוא לפחות סתמי כמו שבדרך כלל אנחנו תופסים צירופי מקרים או תופעות טבע, דווקא מאפיינות שורה של פילוסופיות שהן מאוד עשירות ולא פחות מלאות במשמעות מפילוסופיות של הגישה ההפוכה (כמו הדתיות, קאמי שהוזכר קודם, ובעצם הן הרוב...). דוגמא ראשונה לפילוסופיה שטוענת שלסבל האנושי, כמו להרבה תופעות אנושיות ולא אנושיות אין משמעות, או הסבר (מוסרי למשל) מעבר לצירופי מקרים היא האסכולה הפילוסופיה מהזמן העתיק שנקראת על שמו של אפיקורוס. דוגמאות נוספות ומאוחרות מהמאה ה-19 הן הפילוסופיות של ניטשה ושופנהוואר (שפרויד הלך בעקבותיהן) שלא ראו בסבל האדם לכשעצמו יותר מתופעת טבע שנגרמת משילוב של סיבוכים פסיכולוגיים, רוחניים, פיזיים וכו' שנובעים בהכרח מחוסר הרמוניה טבעי וצפוי מראש עבור מערכת אנושית כלכך סבוכה ויומרונית וגם מוגבלת מצד שני... אבל כאן הייתי רוצה להוסיף עוד שאלה על השאלה: האם העובדה שלסבל אין ככל הנראה הסבר תאולוגי שאנחנו מקבלים (בגישה הזאת), או תאוריה אחרת שהיא מעבר להסבר של סיבתיות מדעית... שבין כה וכה באמצעותה אנחנו מאשרים את רוב העובדות שאנחנו מסכימים עליהן... האם כל זה אומר שלתופעה של הסבל אין משמעות בשבילנו? לדעתי אם לסבל אין משמעות, רק מפני שביטלנו את אלוהים או את הצאצאים הפילוסופיים המטפיזיים שלו, אז למעשה לא תהיה משמעות באותה מידה גם להרבה דברים אחרים שמשום מה חושבים שהמשמעות שלהם תלויה בתאולוגיה או באיזושהי הצדקה מטפיסית\מוסרית וכו' שהיא למעשה ערבוב של תחומים שונים זה בזה (מדע,דת,מטפיזיקה, פיזיקה, אתיקה וכו'). המחשבה שלי היא שמשמעותו של הסבל לא תלויה בהסבר שהוא חיצוני לסבל, או בכוח גבוה יותר שלכאורה "מאציל" אותו ומעניק לו משמעות שלא ניתן למצוא בו בפני עצמו. בפועל גם כל ההצדקות החיצוניות של הסבל שלנו לא קשורות וגם לא יכולות להיות קשורות לתוכן הפנימי שלו שקיים רק בתוך בני אדם ורק בגלל בני אדם. ניטשה כתב באנטיכריסט שלו שלדעתו הכנסייה הנוצרים הקדומים שיבשו את המושג של "מלכות השמיים", או גן העדן, כי לדעתו הכוונה המקורית של ישו היתה שמלכות השמיים היא "חוויה שבלב", ולא שום מקום פיזי או מטפיזי שקיים לאחר המוות (לטענתו העולם הבא הנוצרי הומצא מאוחר יותר מסיבות מיסיונריות, ומחולשה של המאמינים הנוצרים...).