קיצוניות לא מועילה אף פעם לאיש
ההיסטוריה היא דבר מורכב, ויש להתבונן בה במורכבותה. העמדה שלך אנטי-דתית קיצונית, הייתי אומר- על גבול הפנאטיות. עכשיו, הרשה לי להתייחס לנקודות שלך אחת אחת: 1. בוודאי שהכנסייה בימי הביניים נראית כמוסד החשוך ביותר עלי אדמות, כאשר משווים אותה לחברה המודרנית והסובלנית של היום. אבל תחשוב לרגע, האם בחברה הימי ביניימית החילונית, הלא כנסייתית, היה חופש דיבור ומחקר? חופש כתיבה ואומנות? המדינה האירופית החילונית (ובאירופה, בניגוד לעולם האיסלאם, היתה הפרדה די ברורה בין רשות חילונית לדתית) נתנה חופש דיבור למאמיניה? מחקרים חדשים ומאוזנים, שמשוחררים מהבלי הערצת הרנסנס והנאורות, מגלים שדווקא הכנסייה היתה הגורם היותר מקל מבין הגורמים הפעילים באותו העולם. חשוב להשוות את הכנסייה הקתולית ליתר הגורמים שפעלו בעולמה. כאשר אתה עורך השוואה כזאת, אתה מגלה שהכנסייה עינתה פחות, הרגה פחות, שרפה פחות, דיכאה פחות מכל רשות אחרת בתקופתה. שוב אני מעלה את מקרה ציד המכשפות. לא רק שהכנסייה השתתפה בו פחות מרשויות המדינה השונות, אלא גם שרבים מהספקנים הבודדים שפקפקו בעניין המכשפות באופן כללי, באו משורות הכנסייה והאינקוויזציה. 2. הטיעון שהעלת בנוגע ליצירות האומנות לא מחזיק מים. כל רשות, בעולם שאינו סובלני במהותו כמו העולם האירופי העתיק, מעודדת יצירת אומנות מסויימת ומדכאת אחרות. יותר הגיוני להניח דווקא, שרבות מיצירות האומנות שאתה מכיר היום, כמו למשל ציוריו המפורסמים של מיכאלאנג'לו בקפלה הססטינית, או ציוריו של רפאל, לא היו נוצרות אילמלא תמיכת האפיפיורים של הרנסנס. גם מדבריך עולה ששום אב קדוש לא החליט "לחסל הומואים", ולכן הטענה שלך דמגוגית מיסודה. הכנסייה לא היתה גורם שדיכא אומנות, אלא בדיוק להיפך- היא היתה גורם שעודד אומנות. בנוגע לספרי הגות, נכתבו רבים כאלו תחת חסות הכנסייה, חלקם ממיטב ההגות העולמית. הכנסייה דיכאה ביד ברזל ספרים שלא היו נוחים לה- אבל תמכה באחרים. גם תחת הרשויות החילוניות, להזכירך, היתה צנזורה חמורה וחריפה. 3. שוב מדובר בהשערה פרועה, אבל בהיסטוריה אנחנו עוסקים בעובדות ולא בניחושים. ידוע אמנם על כתבי יד מסויימים שנמחקו בידי נזירים קנאים, כמו מקרה של "הרפובליקה" של קיקרו שנמחק כדי לפנות מקום לפרשנותו של אוגוסטינוס לספר תהילים. אבל אלו הם מקרי השוליים. רוב הספרים הפגאניים, למשל האיליאדה והאודיסיאה, שומרו באופן פעיל על ידי הנזירים- עובדה שאתה מנסה בעקביות להתעלם ממנה. האמת היא שהכנסייה בעיקר שימרה, ואילולא היא- הדברים לא היו משתמרים ולא היית יודע על קיומם היום. העולם התרבותי, אם כן, חב חום עצום לכנסייה הקתולית מבחינה זו. 4. במרתפיהן של רשויות רבות שמורים מסמכים שיכולים להעשיר את הידע האנושי, והן לא ממהרות לחשוף אותם. אני בעד חשיפה מוחלטת- אבל הכנסייה לא שונה מבחינה זו מכל רשות אחרת. המניעים הקונספירטיביים שאתה מייחס לה הם מגוחכים. 5. האפיפיור הקודם, יוחנן פאולוס השני, הביע צער פעמים רבות על חטאי הכנסייה השונים. יש מקום להביע צער על חטאי הכנסייה, אבל מכיוון שהכנסייה לא היתה אכזרית יותר, ובדרך כלל גם אכזרית פחות, מכל גורם אחר בתקופתה- אין מקום להכאה מיוחדת על חטא. 6. הטמפלרים לא נרצחו על ידי הכנסייה, אלא על ידי מלך צרפת פיליפ "היפה", מסיבות פיננסיות. האפיפיור, ברוב נבזותו, שיתף פעולה, אבל הוא לא היה הגורם העיקרי.