אח גדול - אח קטן

אח גדול - אח קטן

בעקבות השאלה של צוציקגדול, אך בלי קשר ישיר אליה, אני מנסה להבין מה זה הענין הזה של "אח גדול". כלומר - ברור שמי שגדול יותר מצליח לעשות יותר דברים, ושיקול הדעת שלו מעט יותר בוגר (אם כי זה תלוי גם בהפרש הגילאים, ובסגנון אישי - יש אנשים שגם בגיל 50 בעלי שיקול דעת של פעוט...). ברור גם שיש מצבים בהם הגדול "אחראי לשלום" הקטן, או מצופה לעזור לו, או מלמד אותו משהו. אבל נדמה לי שברוב המצבים, בעיקר ככל שהילדים גדלים, הפערים מצטמצמים, ולא אמורה להיות משמעות להפרש הגיל מבחינת - למשל - התיחסות ההורים. למשל - נשארים בבית שני ילדים, בני 14 ו 16. מובן ששניהם אחראים באותה מידה לכך שהבית ישאר במצב סביר, לא? למשל - (בכ"ז חוזרת לצוציקגדול) - מהו אותו מושג של "היררכיה משפחתית"? כיצד אתם תופסים אותו? כיצד הוא מתבטא בביתכם? (כאמור - אני לא מתיחסת למקומות המובנים כמו ללמד, לעזור וכדו' שנובעים ישירות מהפרש הגילאים, אני מנסה לתפוס את המשהו המעורפל יותר שאני מבינה שכן קיים בכל/מרבית הבתים.)
 

iris mom of two

New member
אז אצלנו

אין כל כך היררכיה. לגדולה יש יותר חובות, ולכן גם יותר זכויות. היא יכולה להישאר לבד בבית לזמן קצר (כשאנחנו יוצאים בערב אנחנו כן לוקחים בייביסיטר). היא מטפלת בקטן המון, מכינה לו ארוחת בוקר ועכשיו גם ארוחת צהריים. יש לה יותר חופש מבחינת ללכת לישון, היא יכולה ללכת לישון יותר מאוחר.. אבל בעיקרון אני מתייחסת אליהם כשני ילדים שונים מכל הבחינות, לא רק כגדולה וקטן. יש להם תחומי עניין שונים, יש להם העדפות שונות. למשל: הגדולה אוהבת לקרוא לבד. לא סובלת שמקריאים לה סיפור. הקטן אוהב את שעת הסיפור, ואפילו שהוא אוהב לקרוא עדיין לא הגיע לשלב שהוא אוהב לקרוא לעצמו. הבטחתי לו שכל עוד שהוא אוהב את זה אני אמשיך להקריא לו ספרים, בלי קשר למה שהגדולה עושה. אבל כנראה שעדיין אנחנו מצפים מיותר מהגדולה, ויש לה בעיקר יותר חובות
, אבל היא כל כך אחראית ועצמאית שזה נהדר!
 

Kalla

New member
ההבחנה היא לא שרירותית

במובן שמחליטים מראש שלגדול, בגלל שהוא גדול, מגיע יותר. אבל הדברים יוצאים כך באופן טבעי. למשל, הגדול, מתוקף היותו הראשון בתור, בוחר חדר והקטנים צריכים להסתפק במה שנשאר. למשל, ככל שמתבגרים הולכים לישון יותר מאוחר או יוצאים למסיבות עד שעות מאוחרות, וזה טבעי ונובע מההפרש בגיל. ואם בן 14 ובן 16 נשארים בבית, זה יהיה אמנם התפקיד של שניהם לשמור על הבית, אך יחד עם זאת מי שיהיה תמיד האחראי האולטימטיבי זה הגדול יותר. גם בגיל ההתבגרות הפרש של שנתיים הוא משמעותי.
 

michal@gal

Active member
מנהל
אצלנו זה מגיע מאופי הילדים

הגדולה היא באופיה "בוסית", ולכן היא מנהלת את האחים שלה. אם שני הקטנים יותר נשארים לבד, בדרך כלל דווקא הקטן ינהל את אחותו.
 
למעלה