מהות, קשיים ומיומנויות
את צודקת- לפעמים אנשים נותנים לאותן מילים משמעויות שונות
וזה מסבך את ההבנה ההדדית, את השיח ביניהם.
אז אנסה להבהיר את משמעות המונחים מבחינתי:
 
בגיל ההתבגרות, אנשים שאלים את עצמם, במודע או לא,
שאלות כגון: מי אני? מה אני?
הם בודקים, מתנסים, מחפשים.
לדבר החמקמק הזה כוונתי כשאני מדברת על מהותו של הבנאדם.
איזה סוג של פרח הוא?
מה צבעיו?
מתי הוא פורח?
למה הוא זקוק כדי לפרוח?
אוטיסטים הם פרחים נדירים.
לנסות לקרבם לנורמה, לנסות לגרום להם לסגל צבעים של פרח נפוץ
(למשל התנהגויות והתנהלויות)
זמני פריחה או כמויות מיים ואור של פרח רגיל
(למשל קצב התפתחות או צרכים שיש לילדים נ"טים)
זה לנסות לנרמל אותם.
זה לשבור אותם.
זה לא יעשה את הילד חזק יותר, להיפך.
 
מיומנות היא טכניקה.
למשל הגיה- אם הילד "בולע" מילים הגייתו לא ברורה,
הוא מדבר אבל לא מבינים אותו, הוא מתוסכל
ונמנעת ממנו החויה והצמיחה שנובעת מאינטראקציות חיוביות.
אם אפשר לעזור לו לשכלל את הטכניקה שלו
בדרך נעימה ומכבדת- נהדר.
 
זה נהיה מסובך כשהקושי במיומנות אינו טכני בלבד
אלא נובע מסיבה עמוקה יותר
נעוץ במהות של הילד.
אם למשל הילד לא מדבר לא בגלל קושי טכני
אלא כי -
"לא תקשרתי בדיבור, לא מפני שלא הייתי מסוגל ללמוד להשתמש בשפה,
אלא מפני שפשוט לא ידעתי שזו הייתה מטרת הדיבור.
הלמידה איך לדבר היא פועל יוצא של הידיעה לשם מה לדבר -
ועד שלמדתי שלמילים יש משמעות,
לא הייתה כל סיבה להתאמץ ללמוד לבטא אותן כצלילים.
ריפוי בדיבור היה סתם הרבה אימונים חסרי משמעות
של חזרה על צלילים חסרי משמעות מסיבות חסרות הגיון.
לא היה לי כל מושג שזו יכלה להיות דרך להחליף משמעויות עם עוד תודעות. "
מתוך
http://www.solashelly.org/gaps.html
לכן לדעתי חשוב להתחיל מלהקשיב לילד.
אם הוריו של סינקלייר היו מקשיבים לו
היו מבינים שאין טעם עבורו בטיפול אצל קלינאית תקשורת.
הוא בהחלט זקוק למשהו, אבל משהו אחר.
 
קושי מוטורי- מה הכוונה? במה בדיוק הוא מתקשה?
ממה הקושי הזה נובע?
איך הוא בא לידי ביטוי?
וההתנגדות שלו- לְמה בדיוק הוא מתנגד? לשיפור המוטוריקה?
או לטיפול כלשהו?
את צודקת- לפעמים אנשים נותנים לאותן מילים משמעויות שונות
וזה מסבך את ההבנה ההדדית, את השיח ביניהם.
אז אנסה להבהיר את משמעות המונחים מבחינתי:
 
בגיל ההתבגרות, אנשים שאלים את עצמם, במודע או לא,
שאלות כגון: מי אני? מה אני?
הם בודקים, מתנסים, מחפשים.
לדבר החמקמק הזה כוונתי כשאני מדברת על מהותו של הבנאדם.
איזה סוג של פרח הוא?
מה צבעיו?
מתי הוא פורח?
למה הוא זקוק כדי לפרוח?
אוטיסטים הם פרחים נדירים.
לנסות לקרבם לנורמה, לנסות לגרום להם לסגל צבעים של פרח נפוץ
(למשל התנהגויות והתנהלויות)
זמני פריחה או כמויות מיים ואור של פרח רגיל
(למשל קצב התפתחות או צרכים שיש לילדים נ"טים)
זה לנסות לנרמל אותם.
זה לשבור אותם.
זה לא יעשה את הילד חזק יותר, להיפך.
 
מיומנות היא טכניקה.
למשל הגיה- אם הילד "בולע" מילים הגייתו לא ברורה,
הוא מדבר אבל לא מבינים אותו, הוא מתוסכל
ונמנעת ממנו החויה והצמיחה שנובעת מאינטראקציות חיוביות.
אם אפשר לעזור לו לשכלל את הטכניקה שלו
בדרך נעימה ומכבדת- נהדר.
 
זה נהיה מסובך כשהקושי במיומנות אינו טכני בלבד
אלא נובע מסיבה עמוקה יותר
נעוץ במהות של הילד.
אם למשל הילד לא מדבר לא בגלל קושי טכני
אלא כי -
"לא תקשרתי בדיבור, לא מפני שלא הייתי מסוגל ללמוד להשתמש בשפה,
אלא מפני שפשוט לא ידעתי שזו הייתה מטרת הדיבור.
הלמידה איך לדבר היא פועל יוצא של הידיעה לשם מה לדבר -
ועד שלמדתי שלמילים יש משמעות,
לא הייתה כל סיבה להתאמץ ללמוד לבטא אותן כצלילים.
ריפוי בדיבור היה סתם הרבה אימונים חסרי משמעות
של חזרה על צלילים חסרי משמעות מסיבות חסרות הגיון.
לא היה לי כל מושג שזו יכלה להיות דרך להחליף משמעויות עם עוד תודעות. "
מתוך
http://www.solashelly.org/gaps.html
לכן לדעתי חשוב להתחיל מלהקשיב לילד.
אם הוריו של סינקלייר היו מקשיבים לו
היו מבינים שאין טעם עבורו בטיפול אצל קלינאית תקשורת.
הוא בהחלט זקוק למשהו, אבל משהו אחר.
 
קושי מוטורי- מה הכוונה? במה בדיוק הוא מתקשה?
ממה הקושי הזה נובע?
איך הוא בא לידי ביטוי?
וההתנגדות שלו- לְמה בדיוק הוא מתנגד? לשיפור המוטוריקה?
או לטיפול כלשהו?