יוסי בתרפוקר
New member
אחריות ואשמה
בוא ואעזור לכולם כדי לרדת לסוף דעתי בענין אחריות ואשמה...
מע"צ לא אשמה במצב הכביש, זכותה של מע"צ להחליט על הקצאת משאבים לתיקון זמני לכביש , בהתאם לרמת התנועה בו ולרמת הסיכון.
בכביש שבו נוסעות כרגע משאיות כבדות ( להערכתי עם משקל יתר ברור, אבל מצריך בדיקה ואכיפה ) ונמצא בשלב של בניה מחדש - אין היגיון לתקן תיקון יסודי...
הכביש במצב "זוועתי " - זו אמירה מאוד סובייקטיבית. רוכבים מנוסים רכבו על המסלול ולא חשבו שהוא בגדר סכנת נפשות, זוועתי ושאר מילים גדולות, אלא שיש בו בורות בשלוש נקודות ספציפיות, פעם בשול הימני, פעם בשול השמאלי, ופעם בפניה עצמה, במקום שתמיד היה ויהיה פניה קשה.
יש רוכבים שאמרו באופן ספציפי שעדיף לדחות או לבטל את המרוץ מאשר לקיים אותו במסלול בתאריך המקורי - להערכתי הרוכבים הללו הם מיעוט קולני, בעוד שרוב הרוכבים היו מעדיפים פתרון של סימון המכשולים והשארת המסלול והתאריך המקורי - אולם הרוב הזה ( להערכתי זה הרוב ) היה דומם ולא צפה שהדברים יתפתחו לדחייה !
הדחייה פגעה במספר גדול של רוכבים שלא יוכלו להשתתף באליפות המסטרס, ואשר היו מהותיים לתחרות בפרו. וכן אני מעריך שהדחייה תפגע גם ברוכבים אחרים מן המסטרס הגילאים שלאחר איחוד הקטגוריות ימצאו את עצמם בסיטואציה תחרותית שונה לגמרי.
גם איחוד הקטגוריות הצפוי בבית גוברין לא יוסיף לבטיחות ולסיכון עבור הרוכבים המשתתפים, גם המסלול בבית גוברין טומן בחובו בורות וסיכונים ( כמו כל כביש שעליו רוכבים באופניים, בואו ונתמודד עם העובדות ...)
אני מקווה שאיחוד הקטגוריות לא יגרור נפילות והתרסקויות כתוצאה מפלוטון גדול ועצבני יותר, וכבר היו דברים מעולם.
נכון שכולנו מונחים מאינטרסים, אבל חשוב ללמוד שכרוכבים כדאי לנו לחשוב האם השינוי שאני דורש באופן אישי עלול לפגוע במספר רב של רוכבים אחרים, ואם כן האם השינוי הוא באמת מוצדק ?
כמעט כל אחד ואחד מאלו שטענו שהמסלול ברמה זוועתית ולא בטוחה השתתף בעבר במירוצים שבהם היו מכשולים דומים ואף מסוכנים וקשים יותר כמו לדוגמה חומצת חלב ( עם שערי הבקר, הפרות שרועות בשטח, הבורות והאבנים בפניה וכו' ) ולא הגדיר את המסלול כלא בטיחותי, פשוט כי היה חשוב לו להשתתף במירוץ,
הצד השני של המהלך הזה הוא שבעצם כל מי שירצה לשנות מסלול שאולי לא מתאים לו במחינת מצב הכביש, המבנה הטופוגרפי וכל סיבה שהיא יכול להרים דגל ולהודיע לאיגוד ולמע"צ שהכביש במצב לא בטיחותי ( וכל כביש בארץ נופל לקטגוריה הזו, כי גם עיני חתול באוטוסטרדה מהווים סיכון לרוכב..) וכל מי שחפץ חיים ורוצה להמנע מתביעה של רוכב שנפל יעדיף לבטל את המרוץ מאשר להיות חשוף... ( זה נכון לגבי מע"צ, וגם איגוד האופניים נמצא במילכוד בענין זה, משום שפורמלית כשמישהו מוציא משהו כתוב שהכביש ברמה לא בטיחותית - מי שלא יפעל לתיקון המצב חשוף לתביעה)
האחריות שלנו כרוכבים ( ולא האשמה כלפי אף אחד מן הרוכבים ) היא להכיר את הפרטים ואת המציאות המורכבת שבה אנו נמצאים , לשקול בטרם אנחנו צועקים "זאב, זאב" כי בפעם הבאה שנצעק זאב זה לא יזיז לאף אחד, ולחשוב האם כל אחד מאיתנו יכול לעבור את המכשול בזמן מרוץ או שבאמת יש שם סיכון שכולם חשופים עליו.
בעיני, אחרי הרבה שנות רכיבה, הבורות הללו אינם נעימים, יכלו לגרום למי שמגיע אליהם להצטרך להאט, אבל הם ברורים מאוד, במקומות מוגדרים ולא סופר מסוכנים ואת הסיכון של נזק לאופניים ולגלגלים מבורות אפשר היה להוריד על ידי שימוש בגלגלים רגילים ולא גלגלי קרבון ( זו לפחות היה התכנון שלי...)
לדעה זו שותפים רוב רוכבי המסטרס פרו, וגם אחרים, בדיוק כמו ששומעים בפורומים ובפייסבוק שסימון הבורות היה מספק במחינתם
מעבר לכך - בחיים כמו במירוץ , למעט בוולודרום, תמיד יש מכשולים בכביש, וכדאי להתאמן ( פיסית, ומנטלית ) כדי להיות מספיק מקצועיים וממוקדים כדי להצליח ולצלוח אותם בשלום.
אני אומר את זה דווקא מתוך המקום שאני קודם כל רוכב בכביש ככלי תחבורה, ועושה את זה מגיל צעיר מאוד, כך שכבישים ללא מכשולים הם לוקסוס בעיני - אני מברך ונהנה אם זה המצב, אבל מתכונן ורגיל לכך שבשוליים וגם במרוץ מחכות לי הפתעות, וזו אחריותי להתמודד איתן ולהישאר בחייים, בדיוק כמו שזו אחריותי במירוץ שכולל ירידה ארוכה במיוחד לרכוב במהירות שבה אני יכול לשלוט באופניים, ולא אחריותו של מארגן המרוץ להגביל את מהירותי בירידה ( אלא אולי להתריע שיש ירידה ארוכה ושחשוב לרכוב בצורה בטוחה..)
מציע לכל רוכב ולכל מי שמעורב מצד מע"צ, האיגוד והמשטרה לחשוב על החלק שכל אחד יכל לעשות , ויוכל לעשות בעתיד כדי שהמרוצים יתקיימו בזמן, ולא מי אשם בדחייה.
אני חוזר ומציע לרוכבים להבין את משמעות המילים כי הגדרות מפוצצות עשויות לחזור בעתיד כבומרנג, ולפגוע במי שהשתמש בהן עכשיו בהקשר ובמקום לא צפוי.
רק בשמחות
יוסי
בוא ואעזור לכולם כדי לרדת לסוף דעתי בענין אחריות ואשמה...
מע"צ לא אשמה במצב הכביש, זכותה של מע"צ להחליט על הקצאת משאבים לתיקון זמני לכביש , בהתאם לרמת התנועה בו ולרמת הסיכון.
בכביש שבו נוסעות כרגע משאיות כבדות ( להערכתי עם משקל יתר ברור, אבל מצריך בדיקה ואכיפה ) ונמצא בשלב של בניה מחדש - אין היגיון לתקן תיקון יסודי...
הכביש במצב "זוועתי " - זו אמירה מאוד סובייקטיבית. רוכבים מנוסים רכבו על המסלול ולא חשבו שהוא בגדר סכנת נפשות, זוועתי ושאר מילים גדולות, אלא שיש בו בורות בשלוש נקודות ספציפיות, פעם בשול הימני, פעם בשול השמאלי, ופעם בפניה עצמה, במקום שתמיד היה ויהיה פניה קשה.
יש רוכבים שאמרו באופן ספציפי שעדיף לדחות או לבטל את המרוץ מאשר לקיים אותו במסלול בתאריך המקורי - להערכתי הרוכבים הללו הם מיעוט קולני, בעוד שרוב הרוכבים היו מעדיפים פתרון של סימון המכשולים והשארת המסלול והתאריך המקורי - אולם הרוב הזה ( להערכתי זה הרוב ) היה דומם ולא צפה שהדברים יתפתחו לדחייה !
הדחייה פגעה במספר גדול של רוכבים שלא יוכלו להשתתף באליפות המסטרס, ואשר היו מהותיים לתחרות בפרו. וכן אני מעריך שהדחייה תפגע גם ברוכבים אחרים מן המסטרס הגילאים שלאחר איחוד הקטגוריות ימצאו את עצמם בסיטואציה תחרותית שונה לגמרי.
גם איחוד הקטגוריות הצפוי בבית גוברין לא יוסיף לבטיחות ולסיכון עבור הרוכבים המשתתפים, גם המסלול בבית גוברין טומן בחובו בורות וסיכונים ( כמו כל כביש שעליו רוכבים באופניים, בואו ונתמודד עם העובדות ...)
אני מקווה שאיחוד הקטגוריות לא יגרור נפילות והתרסקויות כתוצאה מפלוטון גדול ועצבני יותר, וכבר היו דברים מעולם.
נכון שכולנו מונחים מאינטרסים, אבל חשוב ללמוד שכרוכבים כדאי לנו לחשוב האם השינוי שאני דורש באופן אישי עלול לפגוע במספר רב של רוכבים אחרים, ואם כן האם השינוי הוא באמת מוצדק ?
כמעט כל אחד ואחד מאלו שטענו שהמסלול ברמה זוועתית ולא בטוחה השתתף בעבר במירוצים שבהם היו מכשולים דומים ואף מסוכנים וקשים יותר כמו לדוגמה חומצת חלב ( עם שערי הבקר, הפרות שרועות בשטח, הבורות והאבנים בפניה וכו' ) ולא הגדיר את המסלול כלא בטיחותי, פשוט כי היה חשוב לו להשתתף במירוץ,
הצד השני של המהלך הזה הוא שבעצם כל מי שירצה לשנות מסלול שאולי לא מתאים לו במחינת מצב הכביש, המבנה הטופוגרפי וכל סיבה שהיא יכול להרים דגל ולהודיע לאיגוד ולמע"צ שהכביש במצב לא בטיחותי ( וכל כביש בארץ נופל לקטגוריה הזו, כי גם עיני חתול באוטוסטרדה מהווים סיכון לרוכב..) וכל מי שחפץ חיים ורוצה להמנע מתביעה של רוכב שנפל יעדיף לבטל את המרוץ מאשר להיות חשוף... ( זה נכון לגבי מע"צ, וגם איגוד האופניים נמצא במילכוד בענין זה, משום שפורמלית כשמישהו מוציא משהו כתוב שהכביש ברמה לא בטיחותית - מי שלא יפעל לתיקון המצב חשוף לתביעה)
האחריות שלנו כרוכבים ( ולא האשמה כלפי אף אחד מן הרוכבים ) היא להכיר את הפרטים ואת המציאות המורכבת שבה אנו נמצאים , לשקול בטרם אנחנו צועקים "זאב, זאב" כי בפעם הבאה שנצעק זאב זה לא יזיז לאף אחד, ולחשוב האם כל אחד מאיתנו יכול לעבור את המכשול בזמן מרוץ או שבאמת יש שם סיכון שכולם חשופים עליו.
בעיני, אחרי הרבה שנות רכיבה, הבורות הללו אינם נעימים, יכלו לגרום למי שמגיע אליהם להצטרך להאט, אבל הם ברורים מאוד, במקומות מוגדרים ולא סופר מסוכנים ואת הסיכון של נזק לאופניים ולגלגלים מבורות אפשר היה להוריד על ידי שימוש בגלגלים רגילים ולא גלגלי קרבון ( זו לפחות היה התכנון שלי...)
לדעה זו שותפים רוב רוכבי המסטרס פרו, וגם אחרים, בדיוק כמו ששומעים בפורומים ובפייסבוק שסימון הבורות היה מספק במחינתם
מעבר לכך - בחיים כמו במירוץ , למעט בוולודרום, תמיד יש מכשולים בכביש, וכדאי להתאמן ( פיסית, ומנטלית ) כדי להיות מספיק מקצועיים וממוקדים כדי להצליח ולצלוח אותם בשלום.
אני אומר את זה דווקא מתוך המקום שאני קודם כל רוכב בכביש ככלי תחבורה, ועושה את זה מגיל צעיר מאוד, כך שכבישים ללא מכשולים הם לוקסוס בעיני - אני מברך ונהנה אם זה המצב, אבל מתכונן ורגיל לכך שבשוליים וגם במרוץ מחכות לי הפתעות, וזו אחריותי להתמודד איתן ולהישאר בחייים, בדיוק כמו שזו אחריותי במירוץ שכולל ירידה ארוכה במיוחד לרכוב במהירות שבה אני יכול לשלוט באופניים, ולא אחריותו של מארגן המרוץ להגביל את מהירותי בירידה ( אלא אולי להתריע שיש ירידה ארוכה ושחשוב לרכוב בצורה בטוחה..)
מציע לכל רוכב ולכל מי שמעורב מצד מע"צ, האיגוד והמשטרה לחשוב על החלק שכל אחד יכל לעשות , ויוכל לעשות בעתיד כדי שהמרוצים יתקיימו בזמן, ולא מי אשם בדחייה.
אני חוזר ומציע לרוכבים להבין את משמעות המילים כי הגדרות מפוצצות עשויות לחזור בעתיד כבומרנג, ולפגוע במי שהשתמש בהן עכשיו בהקשר ובמקום לא צפוי.
רק בשמחות
יוסי