איזה פורום מקסים! אפשר להצטרף?

אם תמשיך להסתמך על ויקיפדיה

ועל בסיס מה שכתוב שם גם להשמיץ אמונות של אחרים לא תגיע רחוק. ולעייננו - זה זרם ביהדות, בין אם הוא מדבר אילך ובין אם לא. בעיני (ולגבי בלבד) זה אחד הסיכויים האמיתיים של היהדות לשרוד.
 

masorti

New member
האם אתה טוען...

שהדברים הכתובים כאן אינם נכונים? בטח שזהו זרם ביהדות. אלא שבינו לבין אתאיזם ההבדל פצפון ועיקרו תיבול ביידישקייט פולקלוריסטי. זכותך כמובן לחשוב שזהו הסיכוי של היהדות לשרוד. זכותי כמובן לחשוב אחרת. אם כל הקשר למסורת היהודית היא בחירת כמה "מנהגים עממיים" שנתפשים כ"חמודים" וללא שום מחויבות של ממש, אז גם המעט הזה ינשור ברגע שאותם שרידים יפריעו לחיי היום יום.
 
אני חולק ומסכים

בהחלט לשנינו יש זכות להאמין בדברים שונים, זה כל הכייף פה
. לגבי הזרם, בניגוד ל"חילוניים" או לאתאיסתים, הרקונסרבטיבים כן מוצאים משהו להתפלל אליו (אל), וזה דבר ענק, כי אתה בכלל מוצא מקום והצדקה לתפילה בחיים שלך, דבר שאוטומטית מאפשר לך להתקרב ליהדות ב500 מטר. היהדות הרקונסרבטיבית מעודדת לימוד תורה, דבר שגם ה"חילוניים" וגם האתאיסתים לא עושים (ואף מגלים התנגדות לה, במובן מסויים). לגבי "מנהגים עממים" - יש דברים בנוסף לדת ביהדות, כמו תרבות (וזאת דוגמא אחת). אני חושב שנכון לשמר מנהגיים תרבותיים שלנו כעם ולא נכון לבחון את קיומו של מנהג במבחן הדת (וזה גם לא כל כך נכון להניח שהדת היא מוצא הכל). ולגבי "שום מחוייבות" - מחוייבות אמיתית זה דבר שאדם יוצר לעצמו ולא שחברה או מסגרת כופה עליו. סיימתי את כתב ההגנה שלי
 

masorti

New member
הרקונסט' מוצאים משהו להתפלל אליו?

הרי לפי האתר שהבאתי: "כמו כמה מההוגים היהודים בימי הביניים, קפלן טען כי אלוהים אינו ישות אישית, וכי התיאורים האנתרופומורפיים של אלוהים הם, במקרה הטוב, מטאפורות לא מושלמות. התאולוגיה של קפלן אף טוענת כי האל הוא הסכום של כל התהליכים הטבעיים שמאפשרים לאדם למצות את עצמו." אז לאיזה אל בדיוק אתם מתפללים? כל הרעיון בתפילה לאל היא שאתה פונה ליישות תודעתית. אם ה"אל" הוא סכום תהליכי מיצוי עצמי, אז אתם בסה"כ עושים מדיטציה ותו לא - אך אינכם מתפללים. אני לא רואה שום מניעה שגם אתיאיסט מצוי יבצע מדיטציה למטרת התבוננות עצמית וזיכוך הנפש. יפה שאתם מעודדים לימוד תורה ושימור מנהגים יהודיים. אלא שכל זה הוא בחזקת תחביב ותלוי בנוחות אישית. כל זמן שזה לא יתנגש בכלום אז תרגישו מחויבים לכך, אבל ברגע שזה יפריע - לפרט לא יהיה אינטרס ליצור לעצמו מחויבות להמשיך בכך והמחויבות תתפורר ותתפוגג.
 
קודם כל

אמרתי לך שויקיפדיה היא לא מקור עם אמינות גבוהה, בעיקר בגלל שאין גורם מקצועי שמאמת את הנתונים בה (ויש ערכים מאוד חסרים או מגמתיים). ולגבי מה שכתבת, אני לא יודע איך אתה רואה את עצמך, אבל לדעתי כשמדברים על אלוהים בתור ישות עם מין ("האל הוא" כמו שאמרת - משמע שהאל הוא זכר? עם איבר מין זכרי?!), עם תודעה וכו' מאנישי את האל ונותנים לו צורה אנושית כמעט מגומרת. בעיני זה מאוד קרוב למה שעושים כעובדים אלילים ומפסלים אותם, רק בלי לעשות ממש פסל. אתה נותן לאלוהים צורה, מאפיינים וייחוסים כאילו הוא נגזר מן האנושות וצריך להיות מתואר על פי הקריטריונים שבהם אתה מתאר בני אדם. אני חושב שאלוהים והאנושות נמצאים על מימדים שונים לחלוטין ולכן אי אפשר לצפות בכלל שתיהיה בינם חפיפה כמו שאתה מתאווה לה. אני חושב שכל אדם דתי יסכים שאלוהים מהווה את "סך כל התהליכים שמאפשרים לאנושות למצות את עצמה ולהגיע לרמה מוסרית גבוהה יותר" (שים לב שאתה הלחפת את המילה "אנושות" ב"אדם" והשמטת את החלק השני של המשפט). בעיני, לאור ההגדרה הנ"ל, זה לא נכון ולא הגיוני לייחס לו תכונות כמו "אומץ" או "סלחנות" ("אל מלא רחמים..." {ושוב האל הוא זכר עם בולבול...}) (סלחנוש), מכיוון שהוא לא בן אדם עם תודעה, אופי ואישיות; ומכן (ואולי הכי חשוב) שהציפייה לייחס את האלוהות לאנושות היא לא נכונה בכלל, בעיקר לאור זאת שרובנו רוצים (ואלו שלא אולי צריכים לרצות) ולשאוף לייחס את עצמם לאלוהות, משמע לשאוף לדרגת הקדושה, הטוהר והמוסריות (ושאר הערכים והמידות הטובות שהיינו רוצים לעצמנו). נכנסתי פה ממש לעומק התיאולוגיה (וזה קשה לבוא ולפתוח לניתוח לב תורה שלמה ומורכבת) אבל אני מקווה שעשיתי את זה ברור. הבנת בעיקרון למה אני מתכוון?
 
ורק דבר אחרון

שבאמת לא התייחסתי אליו - אני (ואני לא מדבר בשם כל הרקונסרבטיבים, כי אין זה מתפקידים ואני גם פשוט לא רוצה) מוצא משהו להתפלל אליו. בניגוד לאתאיסט או ל"חילוני", אני מוצא שם משהו למעלה שיכול לתת לי, ולכן יש לי אל מה להתפלל.
 

אנילה1

New member
ההבדל בין חילוני לדתי הוא מהותי.

אדם דתי בכל מיני רמות של עשיית מצוות, הוא אדם מאמין באלוהות. האלוהות עומדת במרכז ההוויה שלו. חילוני לעומת זאת אינו לוקח בחשבון את האלוהות בחיי היום יום. החילוני יכול לבצע ריטואלים דתיים, כגון ברית מילה, לחגוג חגים יהודיים, להדליק נרות בשבת, לנשק מזוזות. ללמוד תנ"ך גמרא משנה. זה עדיין לא נותן לו את האמונה באל אחד. או בכלל באל. חילוני לומדת יהדות לא כאורח חיים אלא כתרבות העם שלו. הוא לומד את התנ"ך כחלק מהמיתולוגיה של העם היהודי. זה בכלל לא מתקשר לדת, אלא רק לתרבות. צריך להתחנך לאמונה באל אחד, מגיל מאוד צעיר. אותו דבר נדרש חינוך למצב של אי אמונה. יש דתיים בחברה שמסוגלים להפסיק להאמין בקיום האל, ואז הם חייבים לעזוב את הדת והחברה בה גדלו, אלה היוצאים בשאלה, או לחילופין, לבחור להשאר במצב של אפיקורוס, דבר שמחייב אותם לחיות בשקר. הם נאלצים לחיות חיים כפולים לפעמים קורה שאיש לא מאמין נופלת עליו "הארה" כתוצאה מסמינר זה או אחר ביהדות, והוא מתחיל להאמין והופך לאיש דתי. אלה החוזרים בתשובה. אבל רוב האנשים לא משנים את אמונתם במשך חייהם.
 

tamarhp

New member
למה?

אם אני מתעניין בבודהיזם - זה כבר הופך אותי למשהו אחר?
 
כי חילוני

זה ביטוי גנאי (מרוכך יותר מ"לא יהודי") שניתן ע"י האורתודוקסיה ליהודים שהתרחקו מהיהדות. אם אתה מתקרב ליהדות, אתה, בראייתם המקטלגת והשיפוטית, שוב "יהודי".
 

tamarhp

New member
התעניינות היא עדיין לא התקרבות...

והתקרבות היא עדיין לא הצטרפות וביצוע בפועל.. יכול להיות אדם שמאד מתעניין ביהדות בצורה מחקרית-מדעית, אבל לא כדת להצטרף אליה..
 
נכון

אבל זה לא פורום מחקרי אלא חברתי, והאנשים שמתעניינים פה ביהדות עושים את זה מתוך עניין אישי וקרוב אליהם. ברגע שאתה לוקח את ההתעניינות למקום של סקרנות אינטימית, כי חסר לך, כי זה מדבר אליך או כי אתה רוצה להיות חלק - התקרבת.
 

B l o n d i e

New member
../images/Emo70.gif נכון, אבל...

"ארבעת הפרקים, שהחינוך של הדור שנתרחק מקדושתה של תורה צריך שיתקרב על ידם אל מקור הקודש צריך שיתקרב על ידם אל מקור הקודש הם: 1. כבוד הדת [לתת בכלל מקום לדת היהודית, יש בתוכו מקום למורשת] 2. חיבת הדת 3. הכרת הדת 4. קיום הדת" רק בזכות ואחרי ההכרה יגיע (בתקווה) הקיום. כך שבמובן מסוים, התעניינות היא בהחלט שלב של התקרבות... חומציזה, שאני בכלל סוברת שבמהות האמיתית אין כזה מושג חילוני, ובטח מי שמתעניין בדת קשה לקרוא לו במושגי חוֹל כלשהם. יהדות זה לא בודהיזם.
 

רקסיי

New member
בכנות, הדבר האחרון שאתה יכול לבקש

מאדם דתי הוא לשכנע אותך להפוך ל"יהודי חילוני" כשכתבת שהידע שלך מגיע מהישיבה. אתה מצפה שאדם דתי יעזור לך להפוך ללא דתי? אם יש לך שאלה ספיציפית הוא יכול לענות. לדעתי אין "יהדות חילונית" אחידה כמו שאין "יהדות דתית" אחידה. יש דתיים לאומיים, יש חרדים מחצרות שונות וכל אחד חושב שהזרם שלו נכון. כל "יהודי חילוני" בוחר לו את הדרך שלו להתקרב ליהדות או להתרחק ממנה. יש חילוניים ששונאים את היהדות או לא מגדירים את עצמם כיהודים ויש חילוניים שמתקרבים ליהדות וכל אחד יש לו דרגת אמונה באלוהים או חוסר אמונה שלו. אני עושה חלק מהטקסים מהסיבות שלי וחילוניים אחרים עושים טקסים אחרים מהסיבות שלהם.
 
למעלה