גישה של או הכול או כלום
לגבי שדה תעופה: כמו שכתבתי, לא נצטרך כלל משהו מעבר לנתב"ג + נבטים ב־50 השנה הקרובות. אבל בהנחה שכן, ניתן יהיה להרחיב את נבטים, אם חיפה לטיסות בינ"ל (קיימת תוכנית כבר היום), את עובדה ותמנע (אם העומס יהיה באיזור אילת).
וגם יש אופציה לבנות במגידו. לא אמרתי שזה מה שיתבקש, אבל קיימת אופציה אם באמת יהיה צורך לכך. ואם באמת יהיה צורך לשדה תעופה גדול מעבר למה שציינתי מעלה, אז כנראה שהוא יהיה יותר גדול מהצורך להרחיב את העיר עפולה. אבל אז יתכן שגם יהיה יותר כלכלי לבנות אי מלכותי. אולי גם יהיה ריאלי לבנות שדה בעטרות. בגלל זה הגישה שלי היא קודם להרחיב את הקיים.
גם לגבי מתקני התפלה וכד', איני מבין את הגישה של או הכול או כלום. כל מתקן שקיים היום בים התיכון ניתן להרחבה. הבעייתיות בזה היום היא שכל מתקן מופעל על ידי חברה מסוימת שיש לה יכולות וצרכים שאולי לא יאפשרו זאת—אבל הפתרון לזה הוא לא בניית מתקן חדש ביבשה, או על אי, אלא לשנות את הכללים כך שיאפשרו הרחבה. באופן כללי המקום העיקרי שנשאר הוא באיזורי אשקלון, חדרה ועכו–נהריה (יש תוכנית לבנות שם מתקן כזה). בעתיד הרחוק, כאשר יוצרים תעלה לנמל אילת החדש, יהיה ניתן לבנות גם שם מתקן גדול.
שום דבר מהנ"ל לא יפגע קשות באוכלוסיות באיזור, ואלא אם תהיה עליה מאסיבית מארה"ב או משהו בסגנון, זה גם יספק את הצרכים של אוכלוסיית ישראל ל־100 השנים הקרובות בערך, שלא לדבר על טכנולוגיות חדשות שבתקווה יומצאו עד אז, או שלום שאולי יחתם עם מדינות האיזור.
כמו כן אני ממש לא רואה את הדברים "רק דרך חור המנעול", אבל גם לא רואה סיבה לבזבז כספי ציבור לשווא, ומבין שיש גבול לכמה ניתן לבזבז. הרכבת לאילת משתלמת כי היא תאפשר פיתוח של כל איזור הערבה וחשובה אסטרטגית למדינה. כנ"ל מסילת העמק. מתקני התפלה (באופן כללי) יקרים בהרבה משאיבה מוגברת מאקוויפר ההר, אבל חייבים לשמור על המאזן הטבעי ולא ניתן לטווח ארוך לשאוב יותר מים ממה שמגיע. אבל איים מלכותיים? איזו חשיבות אסטרטגית ארוכת־טווח יש להם?
כמו כן אני לא בטוח שכולם מבינים את ההשלחות הביטחוניות של איים מלכותיים. ביבשה יש לנו גם הגנה קיימת מתקדמת ביותר, וגם קשה יותר בהרבה להרוס מתקני יבשה. בים נצטרך לפחות להכפיל את גודל הצי, כלומר עלויות של עשרות מיליארדי שקלים לא כולל עלויות תחזוקה וכוח אדם. ויש גם את עלויות בניית האיים עצמם ותחזוקתם היקרה. מצטער אבל אני לא רואה איך זה משתלם בהתחשב ליתרונות הבינוניים שיש להקמת האיים.