יש עלויות אבל יש גם עלויות אלטרנטיביות
לא יהיה חכם סתם לזרוק ככה באוויר שאתה מתנגד בגלל העלויות, הרי צריך גם לבדוק את העלויות האלטרנטיביות לו אותו מתקן תשתית ממוקם ביבשה, לדוג':
* איבוד קרקע יקרה שלא ניתן לפתח אותה.
* ירידה במחירי הנדל"ן באזור.
* עלויות טיפולים רפואיים בתושבים שחלו עקב מגורים סמוכים למתקן תשתית (אם הוא אכן עלול לפגוע בבריאות התושבים).
עלות הקמת תשתית של אי מלאכותי היא כ-2 מיליון דולר לדונם פחות או יותר. עלות קרקע במרכז הארץ בוא נגיד שהיא סביב המיליון דולר לדונם. העניין הוא שכשמדובר במתקן תשתית ביבשה אז אתה משחרר לשוק לא רק את הקרקע שהמתקן יושב או אמור לשבת עליה, אלא גם את הקרקעות מסביב. במקרה של שדה תעופה מדובר אולי בפי 20 משטח השדה עצמו.
תחשוב למשל כמה כסף יגיע לרשויות מהיטלי השבחה עקב העתקה של מתקן תשתית כלשהו...
בקיצור, צריך לעשות תחשיב מדויק אבל על פניו בהחלט אפשרי שהעלות האמיתית, כל עוד בודקים אותה מול עלות אלטרנטיבית, אינה כה גדולה.