איך אני מגדיר את עצמי כיהודי?

Pirate Captain

New member
איך אני מגדיר את עצמי כיהודי?

במסגרת לימודי מחשבת ישראל (מחר מתכונת) אני לומד על פרשת אופיאזן וסביב השאלה...מי הוא יהטודי.. לפי משה זילברג היהדות (בטענתו הוא לא מתייחס לדת) מתקשרת להיסטוריה ואם רו]יאסן למשל התגייר בעבר אז הוא לא נחשב כיהודי עכשיו עולה לי השאלה האם אני יהודי? מבחינת המוצא כן מבחינת השפה כן מבחינת הטריטוריה כן-הארץ המובטחת , מבחינת מנהגים כן (למרות שאני לא שומר מסורת) ומבחלינת ההיסטוריה אני מכיר אז כן.. אבל אני לא חי את כל הדברים שהזכרץי כעת ...אני לא מת על השפה העברית ואני די בור בשפה ,יחסית.. את ההיסטוריה אני בקושי מכיר ...לעומק ממש לא... מבחינת הטריטוריה ..אני רואה את עצמי גר בחוץ לארץ ולא יהיה לי אכפת.. מבחינת המוצא..שוב העובדה שהורי נולדו בישראל ואני נולדתי בישראל לא מחזקת ממש שוב,מבחינת הכל אני די בור ואני חושב שאם הייתי נולד בארץ אחרת.תרבות אחרקת הייתי מרגידש אותו דבר ואפילו יותר נקשר לזהות המקומית... עכשיו את מי אני מאשים בחוסר זהות הזאת? מבחינה אחת אני מגדיר את עצמי כיהודי כי נולדתי בארץ ואני חי בארץ... אבל מבלחינת מה שמעניקים לי והמחשב שלי אני לא רואה את עצמי כיהודי....אין משהו שמגדיר יהודים( חוץ מהדת, לא?) שוב אני נורא מבולבל נשדאלת בי השאלה ..מי הוא יהודי? ואני לא יודע כל הדתים הם יהודים? ארני אומר זאת כי בעבר הדת זארת ששאיחדה את היהדות.. האם אני יהודי בגלל השואה? בגלל שבן משפחתי היה בשואה ...ומשפחתי הייתה? העניין לא ברור לי וגם לחוק ( לפי פרשת רופיאזן ) ואז חיים כהן השופט אוןמר ...שאם ישנו הפרעה ואי סדר בחוק ...באובייטיבהיות צריך ללכת לפי הסווייקטיביות...שכל בן אדם יגידו את עצמו ... אך אני מסתבך ממש!
 

msch

New member
שאלה גדולה שאלת בני...

כך ענה הלל הזקן לקוטי שבא לשאול אותו שאלות בערב שבת בין השמשות . גם לך יש שאלה גדולה ואיזה כייף לך כי אם תרצה אתה פשוט יכול לצאת למסע ארוך וחשוב לנבחי זהותך האישית . להיות יהודי פרושו כל הזמן לברר ולחקור. בהצלחה.
 

Pirate Captain

New member
אני חושב שעם הזמן המצב יותר התבלגן ויסתחרר אח

ד עם השני... עם התפתחות הטוכנולגיה והימשכותו של הפוסט מדרנה
 
יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה

שנולדה לאמ יהודיה והן הלאה כלפי מעלה וזה לא משנה אם הוא מגדיר עצמו כיהודי או לא. עניין היהדות תלוי בייחוס בלבד ולא באמונה
 

Pirate Captain

New member
אז למה בפרשת רופיאזן

הוא לא קיבל תעודת זהות ישראלית שמראה שזהותו יהודית..
 
לא מכירה את הפרשה המדוברת

אבל יהודי על פי ההלכה נקבע לפי הייחוס. מדינת ישראל כידוע אינה מדינת ההלכה ולכן כל מה שקורה כאן (כולל הרבנות הראשית) לא בהכרח תואם להלכה
 
מדינת ישראל הוקמה לא לפי דעת תורה

והוזה המדינה קבע ש"ככל הגויים בית ישראל" ואחת ממטרותיו היתה לנשל את היהודים מהנכס היקר להם ביותר תורת ישראל. התורה היא ספר החוקים, הכללים וההלכות שמנחה את היהודי בהנהגותיו. מאחר ואין במדינה התייחסות הולמת לדברי התורה נוצר בלבול וההגדרה של מיהו יהודי סולפה מהיסוד.
 
לא אינני נטורי-חרטא

ואני מתעבת אותם בכל מאודי. אבל ההגדרה הוזה המדינה , לפי דעתי הולמת את מה שקורה היום במדינה חוץ מזה אין פה שמץ השמצה הכל אמת לאמיתה
 
זה לא שאני נלחץ

כמו שאת טועה, וחבל להשתחצן סתם. התורה מלמדת אותה שלהיות צנועים זו מידה גדולה.
 

arriy80

New member
יש להכיר בהבדל בין הדברים

פרשת רופאייזן (האח דניאל) היתה דוגמא להבדל בין החוק במדינת ישראל לבין חוקי היהדות. לפי חוקי היהדות, יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה או שגוייר לפי ההלכה היהודית. הגדרה זו אינה יכולה להתבטל באף דרך, "ישראל אע"פ שחטא - ישראל הוא". אותו כומר מומר, נולד כיהודי, במשך חייו נכנס למנזר והפך לכומר, בכך גרם לאחרים (ולעצמו) לראותו משוייך לדת אחרת. לפי חוקי היהדות, הוא עדיין ממשיך להיות יהודי. החוק במדינת ישראל, מגדיר "יהודי" אחרת מחוקי היהדות, ולפיכך הוא התקשה בקבלת אזרחות כמו לכל יהודי. וכנכתב, שהחוק הישראלי מגדיר "יהודי" אחרת מחוקי היהדות, תעודת הזהות הישראלית מראה "זהות ישראלית" אולי גם "זהות יהודית לפי חוק השבות", אך לא זהות יהודית ע"פ היהדות.
 
הגדרה עצמית

כשמה כן היא עצמית ואפילו השכינה לא תפר את זכותך לעשות דרכך.. וחיפושיך כראות עיניך (מאינפורמציה מסווגת ופנימית.)
 

arriy80

New member
הגדרת "יהודי" ובטויה

הגדרת "יהודי" ע"פ היהדות היא: מי שנולד לאם יהודיה, או שגוייר לפי חוקי היהדות. לדעתי, הגיוני יותר להתייחס להגדרה שיוצר היהדות טבע, ולא להגדרות מחודשות שלא תמיד יש להן בסיס. כתבת מספר אפשרויות, וכבר עמדת על הבעיתויות שלהן. הסטוריה - ומי שחושב שהתנ"ך הוא אוסף אגדות עם שנכתבו אי-שם במהלך ההסטוריה, בלי קשר למאורעות במציאות, אז לא יחשב כיהודי? לפי דעתו ייתכן והעם היהודי נוצר מבליל של עמים, אם כך, מדוע שלא ירצה להתייחס לעם המקורי (אם ידוע עליו), ולא לתולדה - העם היהודי? טריטוריה - ומי שגר מחוץ לטרטוריה, ואינו מרגיש קשר לארץ היהודים, לא יחשב כיהודי? ומי בכלל יקבע מהי ארץ היהודים? שפה - מי שלא מכיר את שפת העם היהודי, את שפת התנ"ך, לא יחשב כיהודי? השואה - היו יהודים רבים שלא סבלו את זוועות השואה, לכן לא יחשבו יהודים? ובכן, ההגדרה המקורית שטבע יוצר היהדות, היא הגדרה שלא תלויה באף גורם שהוזכר לעיל, אלא - כנכתב - באם יהודיה, או בגיור. השאלה שצריכה להשאל בעקבות חוסר הזהות, היא שונה: גם אם אני מוגדר כ"יהודי", איך הגדרה זו באה לידי ביטוי? מה היא מזכה או מחייבת אותי? איזה מעמד היא מספקת לי או מעכבת ממני? זהו חוסר הזהות שמטריד הרבה מהחושבים בעם היהודי. את מי להאשים? תוכל לקרוא את ההודעה הזו של אופירה, כשתבדוק מי גרם לדברים שהיא כתבה, תוכל לדעת מי גרם לחוסר הזהות הזה.
 

ליבליך

New member
ההגדרה הראויה לדעתי

היא שמי שמרגיש שייך לעם היהודי, הוא יהודי. החיסרון בהגדרה הזאת היא שאי אפשר ליישם אותה: אין לנו שום אפשרות לבדוק מי באמת מרגיש רצון להיות חלק מהעם היהודי (לאו דווקא מהדת היהודית, אלא מקבוצת האנשים השייכים לעם היהודי, על שלל השקפותיהם ואמונותיהם השונות), ומי מעוניין ב"יהדות" למניעים תועלתיים כלשהם. פעם, אגב, זו היתה ההגדרה בחוק השבות: יהודי הינו מי שמצהיר בתום לב על היותו יהודי, ואינו בן דת אחרת. ברבות הימים הסתבר כי ההגדרה פרוצה מדי, וניתנת לניצול (עד שלב מסויים לא היה אינטרס לאנשים להגר לארץ, אז לא היה טעם להתחזות ליהודים...), והיא הוחלפה בהגדרה הדתית, עקב העדר קריטריון לא-דתי שיהיה פשוט ליישום באותה מידה. לכאורה, היינו רוצים לקבוע את חוק השבות על-פי שייכות לעם, שייכות לאומית ולאו דווקא דתית. הבעיה היא שלא לגמרי ברור מה מגדיר אדם כשייך לעם היהודי - פרט לעובדה שקבלת הסמכות הרבנית וקיום מצוות אינם קשורים לכך בכלל. לכן, התקבע הקריטריון הדתי, כי הוא לפחות קריטריון ברור וחד-משמעי (יחסית לכל אלטרנטיבה אחת, לפחות). הציבור החילוני בארץ, לדעתי, מפסיד הרבה מכך שהוא מותיר לסמכות רבנית-דתית לקבוע מי רשאי להצטרף אלינו כאחד מאיתנו ומי לא, ומשאיר את "מפתח הכניסה" למדינה בידי הדת. עדיפה, לדעתי, כל הגדרה אחרת בחוק השבות, ובלבד שהמדינה תקבע בעצמה מי זכאי לעלות לארץ לפי חוק השבות ומי לא, ולא תמסור את הסמכות הזו לגוף דתי.
 
למעלה