איך אני מגדיר את עצמי כיהודי?

<ההגדרה הראויה לדעתי> אין חשיבות לדעתך

בעניין הגדרה ראויה ליהודי. יהודי זו מציאות, אין לה קשר לרצון, השקפה, שאיפה או כל אינטרס אחר. יהודי נקבע על פי הייחוס אמא יהודיה = בן יהודי גם אם יתכחש לכך וירצה להמיר את דתו. אמא לא יהודיה --> בן לא יהודי וזה גם אם יודיע ברבים שהוא יהודי, יקיים תרייג מצוות, יהיה לאומי כמה ששייך הייחוס הוא שקובע. ולכן אין כאן מקום לדעות פרטיות
 

ליבליך

New member
התכוונתי להגדרה הראויה לצורך חוק השבות

ובעניין זה אני חושב שדעתי רלוונטית, כאזרח של המדינה שחוקקה את החוק הזה. לדעתי המדינה לא צריכה להתעניין בפרשנות ההלכתית למושג "יהודי", אלא להגדיר אותו באופן שבו היא רואה אותו. כמובן שההלכה רשאית להגדיר יהודי בכל אופן שתבחר, וגם על כך אני רשאי להביע את דעתי - אבל היא אמנם לא תהיה רלוונטית.
 

arriy80

New member
דעתך אכן רלוונטית לצורך חוקי המדינה

אני חושב שלא לזה התכוון פותח האשכול. כי הרי לצורך חוקי המדינה, אפשר להכניס - באופן חוקי - כל פרמטר להגדרה, אך חוק זה יחול רק על המדינה בה הוא חוקק. מי שאינו אזרח ישראלי, וכרגע לא מתעניין באזרחות כזו, לאיזו הגדרה יהיה שייך? במה תתבטא יהדותו? וגם לגבי חוקי המדינה, דעתי היא (כמו בהתכתבות קודמת) ששימוש בהגדרה ידועה תוך שינוי הפרמטרים שלה, הוא הטעיה! אם יש צורך למדינה לקבוע הגדרה לאזרחיה (או למתאזרחיה), אולי היה כדאי להשתמש בהגדרה חדשה (אולי "ציוני" במקום "יהודי") ולא לפגוע בהגדרה קיימת. יפה כתבת את דעתך בה הנך קובל על כך שהציבור החילוני נתן את "מפתח הכניסה" למדינה בידי הדת. אך הרי מקימי המדינה עשו זאת! הם רצו "מדינה יהודית" וכהגדרתה זו, היו צריכים להתייחס ליהדות! אולי יחליטו שהמדינה אינה קשורה ליהדות, היא תקרא "מדינה ציונית", וההגדרה בחוק השבות תהיה "ציוני" ולא "יהודי", ובהגדרה זו יכלו לכלול את כל מה שעולה בראשם... החל משחקני ספורט, דרך תורמים לסוכנות היהודית, וכלה בנרשמים לדת הרפורמית (כמובן במקרה והם לא מתאימים ל"יהודי" ע"פ היהדות). אך - כנראה - שאז יקומו תושבי הארץ שמזוהים דווקא עם ההגדרה "יהודי" ויפעילו את הכלים שהדמוקרטיה מעמידה לרשות האזרחים בכדי לחוקק ולהתאים את החוק לרצונם לראות במדינתם דווקא מדינה "יהודית" ושכאלה יהיו גם אזרחיה.
 

ליבליך

New member
באמת צריך שתי הגדרות שונות

למעשה, צריך אולי אפילו שלוש: 1) ישנה דת יהודית, כשם שישנה דת נוצרית (למעשה הרבה זרמים שונים, אבל בואו נניח שמדברים על זרם ספציפי - נאמר קתולים). הסמכות להגדיר מי "מתקבל" לדת הזאת, או מי "חבר" בה, נתונה בידי הסמכות הדתית שמקובלת על מאמיני הדת הזו. 2) ישנו גם עם יהודי, כשם שישנו עם צרפתי או איטלקי. כיצד מחליטים מיהו צרפתי, או מיהו איטלקי? אין הגדרה מדוייקת, אבל ניתן לחשוב על פרמטרים רבים שמשותפים לעמים בד"כ - כגון שפה, טריטוריה, ו"תרבות" מסויימת, ולרוב גם מוצא משותף. לא כל החברים בעם עונים לכל הקריטריונים, ולא לכל הקריטריונים חשיבות זהה - לכל עם יש את הדגשים הייחודיים לו - ולכן קשה מאוד לנסח הגדרה מדוייקת. לדעתי, ההגדרה הטובה ביותר שאפשר למצוא היא מעט "מעגלית": איטלקי הוא מי שיתר האיטלקים בדרך-כלל מקבלים אותו כאיטלקי. זו אמנם הגדרה מעגלית, אבל היא לפחות מספיק טובה כדי שאם נדע מיהו איטלקי כיום, נדע איך להמשיך מכאן הלאה. לדעתי אותה הגדרה תופסת גם לגבי העם היהודי. הסמכות להחליט מי "מתקבל" לעם, אם כך, מסורה לדעתי בידי כלל החברים הנוכחיים בעם. 3) וכמובן ישנה הגדרה מטעם מדינת ישראל, שמעוניינת לקבוע מי רשאי "להצטרף" אליה. הסמכות לקבוע את ההגדרה הזאת היא בידי הרשות המחוקקת של המדינה. לדעתי, מטרת המחוקקים המקוריים של חוק השבות היתה לנסות להגדיר הגדרה שדומה לסעיף 2. הסתבר שקשה מאוד להגדיר את זה, ולכן לבסוף, אחרי תקופה שבה היתה הגדרה "פרוצה יותר לניצול", אימצו לבסוף את ההגדרה הדתית (סעיף 1). מה שמסבך את העניין, כמובן, הוא שגם העם וגם הדת נקראים באותו השם ("יהודי"), למרות שחלק גדול מהעם - ואולי אפילו רובו - אינו מקבל עליו את הסמכות הדתית ואת הגדרותיה (לא רק בתחום זה, אלא גם בתחומים אחרים), ותובע בצדק את זכותו להגדיר את יהדותו כדוגמת סעיף 2. מצד שני, הדת תובעת - וגם היא בצדק - את זכותה להגדיר את עצמה. וכך, שני גופים מגדירים שני דברים שונים ("בני העם היהודי" ו"בני הדת היהודית"), וקוראים להם באותו שם ("יהודים"). פעם, לפני קום המדינה, היה מקובל בידול מסויים. לשיוך הלאומי שימשה המילה "עברי", והיו הפגנות למען "מדינה עברית ועליה חופשית". אולי שווה לחזור לזה, למען הבהירות - והמדינה תוכל להחליט שלא מעניין אותה מיהו יהודי, אלא רק מיהו עברי.
 

arriy80

New member
הגדרות חדשות

הצורך בהגדרות חדשות (או בהגדרה מחדש של הישנות) נובע מבעיה חברתית ולא מהותית. כלומר, החברה רוצה לצרף אליה חברים חדשים, ורוצה לקבוע בעצמה את הקריטריונים לקבלתם. צורך זה אינו צורך מהותי! מהות היהודי כפי שקובעת ההגדרה הראשונית - לא השתנה! הצורך החברתי - מובן, אך כשמשתמשים בהגדרה קיימת, זהו מעשה מרמה. הפתרון הוא - כנראה - הגדרה חדשה שתתאים לצרכים הנוכחיים, ומתוקף היותה מוגדרת בידי החברה, תוכל להשתנות בעתיד בהתאם לצרכי החברה. <מטרת המחוקקים המקוריים של חוק השבות היתה לנסות להגדיר הגדרה שדומה לסעיף 2> נכון, אך הם לא עשו זאת כ"ברירת מחדל", אלא לאחר שבן גוריון שלח את שאלתו המפורסמת לארבעים וששה הוגי דעות יהודים. רובם חיוו דעתם בהמשך המצב הקיים - "יהודי" ע"פ ההלכה היהודית. <חלק גדול מהעם - ואולי אפילו רובו - אינו מקבל עליו את הסמכות הדתית ואת הגדרותיה > מהיכן הקביעה הזו? לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 56% הם מסורתיים-דתיים-חרדים, המחשיבים את דעת היהדות המסורתית (זו שהועברה במסורת), מכאן שדווקא הרוב יקבל עליו את ההגדרה המקורית. נניח ומדובר באדם מסורתי (39% מהיהודים במדינה) שלא חפץ בנישואי תערובת. כיצד יגיב אם בתו תציג לפניו בחור הרשום בתעודת הזהות כיהודי? הוא לא יטיל ספק ביהדותו! הוא יסמוך על המסמך הרשמי של המדינה! אך לו היה יודע שלפי ההלכה בחור זה אינו יהודי לפי ההלכה וממילא אינו יהודי על פי השקפתו, לא היה נותן יד לנישואין כאלו! זה הוגן לגרום למדינה לרמות אותו?
 
שלום../images/Emo13.gif איפה אתה לומד?

גם אני למדתי מחשבת ישראל והשאלות שאתה שואל מוכרות לי מעצמי (לא לכולן מצאתי תשובות). יש סיכוי שאתה תלמיד של יעקב?
 
למעלה