איך התנך מסביר את קיום הדינוזאורים?

masorti

New member
קראתי אותו מזמן ולא רשמתי פרוטוקול.

אני למשל לא זוכר שהוא הצליח להסביר את בעיית בריאת השמש והירח ביום הרביעי אחרי בריאת הצמחים. כנ"ל לגבי בריאת התנינים הגדולים אחרי העופות. וכיו"ב.
 

אלי ו.

New member
הרעיון אינו שיום = 24 שעות החל

מיצירת השמש אלא להראות שעד היום הרביעי זוהי שטות גמורה לחשוב שיום = 24 שעות מכיון שהמושג של יום = 24 שעות הגיוני רק כשהשמש קיימת. ברגע שקבלנו שיום בתורה אינו בהכרח 24 שעות הדרך לפירוש לעיל פתוחה.
 

ע מ י ש

New member
דחוק ביותר

או שיום או שלא יום. אתה לא יכול לכופף לצרכיך את המקרא המפורש רק משום שזה לא מסתדר לך עם הדינוזאורים. וכמובן שזה לא מסתדר לך עם שאר התנך. למה שלא נחזור אל ההגיון הפשוט האומר שזהו מיתוס אגדתי שבני האדם המציאו למען שלוותם?
 

usa2003

New member
אין סתירה בין תנ"ך למדע ולכן ..

הויכוח מיותר , לרבות השימוש במושגים כמו "חילול הקודש". התורה בת מעל 3000 שנה ולכן היא אכן אמת . לתורה רובדים של פשט , דרש וסוד . סביר להניח כי ברמת הפשט והדרש יתקיימו סתירות מול המדע אבל ברמת הסוד ככל הניראה לא ימצאו סתירות . התורה נכתבה לכלל בני האדם מכל הרמות מבורים גמורים ועד גאונים. כדי לכסות על הפער הזה ניכתבה ברמת הפשט כסיפורי פולקלור עממיים . זה המיוחד---> תורה יש אחת , שמתאימה לכל האנשים וכולם מוצאים בה עניין.
 

ע מ י ש

New member
יש סתירה מוחלטת בין דת למדע

אבל זה לא העניין כאן וגם לא המקום
 

usa2003

New member
קיימת התאמה צריך לדעת לקרוא את

מה שכתוב . התנ"ך הוא בנוי לוגית על 2 פרמטרים שקר ואמת החל מסיפור גן העדן. משום מה זה מזכיר לי את המחשב שהשפה שלו היא אפס ואחד , כן ולא (בינארי) . בקיצור לא יתכן שיש סתירה . מה ? אנשי המדע מטומטמים לדעתך ?
 

ע מ י ש

New member
אתה מבלבל שלא לצרך בין מושגים

התנך אינו דת ואנשי מדע אינם מדע. יש סתירה בין גישה מדעית באופן כללי לבין גישה דתית באופן כללי. (לפחות ככל שהדברים נוגעים ליהדות, לנצרות ולאיסלאם). העקרון של חשיבה מדעית הנו של חוקיות וסיבתיות בין תופעות, המדע אינו מוכן לקבל את קיומם של ניסים שהם מעל הטבע, הדת בנויה על העקרון כי יתכן ויהיו ניסים שאינם כפופים לחוקי הטבע. יתכן בהחלט שיש אנשים דתיים שעוסקים במחקר מדעי ובהחלט יתכנו אנשים שממלאים מצוות דתיות ואינם מאמינים. אסור לבלבל בין עקרונות לבין חיי היום יום.
 

usa2003

New member
זה שאתה ואני בין החיים זה הנס הכי

גדול שקרה ויכול לקרות לפחות מבחינתי . תחשוב מה הפוטנציאל הגלום בכל אדם להוליד חיים חדשים בעולם הזה , עכשיו תגזור מכך מה היה הסיכוי שלך ושלי להיוולד בכלל . אם כך אז כל שאר ה'ניסים' שאתה מתכוון אליהם בעצם בטלים בשישים. כי אם אתה ואני לא היינו נולדים לא הייתה להם בעצם חשיבות. תבין דבר פשוט בתורה /תנ"ך האלוהים = אמת . נסה להחליף בכל מקום שמוזכר השם אמור את המילה ---> אמת אז מקבלים את המשמעות של הטקסט מבלי להיתלות על אילנות יותר מידי גבוהים שנמצאים כביכול בשמיים .
 

אלי ו.

New member
איני רואה סתירה

התפיסה שלי (ואני מסתמך על חז"ל) היא שהתורה ודברי חז"ל הם אורתוגונליים למדע.
 

ע מ י ש

New member
אני מסכים שהם אורתוגונליים

זה אומר שהם יכולים להתקיים בצוותא, אבל הפילוסופיות סותרו.
 

אלי ו.

New member
הפילוסופיות בכיוונים שונים

ולכן סתירה נובעת רק אצל מי שמנסה ללמוד מדעים מהתורה או אמונה מהמדע. תפיסות כאלה נפוצות בעיקר בנצרות ואצל מאמינים מאוד תמימים ביהדות. אגב, תפיסה של "תורה אינה מדע" קיימת הרבה לפני שמישהו דיבר על דינוזאורים או אבולוציה ואפשר לראות אותה בין השאר אצל הרמב"ם.
 

masorti

New member
כדאי שתרענן את מושגיך המתמטיים...

כדי שהפילוסופיות יסתרו זו את זו צריך להיות להן לפחות היטל על ציר משותף. וזה סותר את הנחת האורתוגונליות.
 

ע מ י ש

New member
תאמין לי שזה לא כדאי

מספיק מורים בזבזו עלי זמן ולא הצליחו
 

גרי רשף

New member
יש לי שאלה עקרונית

חז"ל אמרו שאיוב לא היה ולא נברא רק משל היה.. האם העובדה שמה שמסופר בספר איוב לא קרה באמת- פגעה במעמדו של התנ"ך או באמונתו של מישהו? כנראה שלא.. כעת נניח שסיפור בריאת העולם בבראשית אינו אלא משל אף הוא, זה באמת משנה משהו לאדם המאמין? לא כל כך ברור לי המאמץ המושקע בלנסות להפוך ולסובב את הדברים כדי לתרץ בדוחק את אי ההתאמה הגלויה לעין בין העובדות המדעיות לסיפור המקראי. ומנגד- וכי התיאוריה המדעית פותרת את כל הקושיות? היא הרי מותירה אותנו עם אי הבנה בלתי פתירה בעליל המתמקדת באותה "נקודה סינגולרית" של המפץ הגדול.
 
למעלה