איך עבד נתניהו המושחת על היועמ"ש ולמה נערף ראשה של פרקש

איך עבד נתניהו המושחת על היועמ"ש ולמה נערף ראשה של פרקש

וינשטיין: "השר שטייניץ הבטיח לי שמעמדה של פרקש־הכהן לא ייפגע"
http://www.themarker.com/dynamo/1.2710926

היועץ המשפטי לממשלה: "המלצתי הראשונית לשרים היתה להימנע מקידום הרפורמה ברשות החשמל בחוק ההסדרים"

"המלצתי הראשונית לשרים היתה להימנע מקידום הרפורמה ברשות החשמל בחוק ההסדרים. אך בסופו של דבר, ולאחר ששר האנרגיה הבטיח לי כי מעמדם של המכהנים לא ייפגע, ולאחר שהוסברה לי חשיבות הצעד, הוריתי כי בישיבת הממשלה יוצגו לשרים הקשיים במהלך, אך מבלי להורות על מניעתו המשפטית" — במלים פתלתלות אלה הסביר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, למבקר המדינה, יוסף שפירא, את הנסיבות שהביאו לפני שבועיים את הממשלה להחליט על הדחתה של יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש־הכהן, במסגרת חוק ההסדרים למשק."

"הישראלים ייקנסו ב-7.3 מיליארד שקל" - הדו"ח הדרמטי שהוביל להדחתה של אורית פרקש
http://www.themarker.com/dynamo/1.2706214

רשות החשמל נגד מתווה הגז: "אם יאושר - החשמל יתייקר ב-6%, והגז ב-30%". מונופול תמר הקפיץ את עלות הגז של חברת החשמל ב-13.5 מיליארד שקל

"לטענת הרשות, היעדר הטיפול המשמעותי בחוזי הגז העתידיים במשק, כפי שאמנם עולה ממתווה הפשרה - יביא לזינוק של 30% במחיר הגז במשק עד ל-2030. זאת, בשל הנצחת מנגנון ההצמדה הבעייתי שמבטיח את המשך האמרת מחיר הגז – ולא בוטל במסגרת המתווה.
התוצאה של זינוק זה במחיר הגז תהיה "קנס" שבו יחויב ציבור צרכני החשמל בישראל בסך של לפחות 7.3 מיליארד שקל (מהוונים ל-2030) – שמשמעותו העלאת תעריף החשמל במשק ב-6%. זאת, מזהירה הרשות, נוסף על החשש כי עם אישור המתווה המקל, יפנו אליה יצרני חשמל פרטי שחוזיהם נפסלו בעבר – בטענה כי הם מנופחים – ואז תידרש הרשות לדון בהם מחדש ולאשרם, תוך העמסת עלויות נוספות על תעריף החשמל.
"העלות השנתית העודפת תלך ותאמיר ככל שתקופת הסכמי הגז תתקדם", מזהירה רשות החשמל. "ב-2021 לבדה ישלם ציבור צרכני החשמל עלות עודפת של כמיליארד שקל בשנה בגין מחירי הגז, בשל אי הטיפול בהם. ב-2025 תאמיר העלות העודפת שבה יישא הציבור ל-1.3 מיליארד שקל בשנה"."

פלוג, כחלון ושפירא משרטטים לנתניהו קווים אדומים

http://www.themarker.com/dynamo/1.2704638

פלוג ראתה את גורלם של רגולטורים סוררים, אך יישרה קו עם כחלון ושפירא לגבי האיומים האסטרטגיים שהמתווה לא פותר וניצבה גם למול התנהגותו הבלתי אחראית של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שלטענתו, נהנה מגיבויו של נתניהו

"גם פלוג ויועציה קוראים עיתונים. גם הם עדים לתיאורי התזת ראשם של רגולטורים סוררים. לכן, ולמרבה האכזבה, הסתפקה פלוג בתיאורים עמומים ומרומזים על מתווה "סביר", ועל "נסיבות שנוצרו". זאת, מבלי שציינה את מחיר ההשלמה עם מונופול גז זר, את שינוי ההחלטה שקיבלה הממשלה, בתמיכת בנק ישראל, על יצוא הגז (2013) - ומבלי שהצטרפה לביקורת על ויתור ריבונות ישראל למשך 10–15 השנים הבאות (סעיף היציבות)."
בשני קווים אדומים אחרים, לעומת זאת, כן היה צריך לצפות להתערבות בנק ישראל, וזו אמנם הגיעה. הראשון הוא החשש האקוטי מפני אי־אספקת גז. כפי שהוסבר שוב ושוב, מתווה הפשרה מול המונופול לא נותן מענה לספקות הכבדים שמרחפים מעל פיתוחו במועד של מאגר לווייתן. חמור מכך, הוא מתיר יצוא מוקדם של גז מהמאגר היחיד שעומד כיום לרשות המשק, תמר, ובסתירה לעמדת כל גורם ממשלתי מקצועי רק לפני שנתיים.
בנק ישראל לא מתעלם מהפגיעה הפוטנציאלית בביטחונה האנרגטי של ישראל. נגידת הבנק חוברת לכחלון, לחברו לסיעה, השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ולמבקר המדינה, יוסף שפירא, ומתנה את תמיכתה במתווה בקביעת אבני דרך אפקטיביות לפיתוח מאגר לווייתן, כלומר הצבת סנקציות ברורות לכל עיכוב בפיתוח המאגר כבר בשנה הקרובה, ולא ב–2019. זאת, לרבות עצירת יצוא הגז, הנחת תשתית נוספת לחוף בכפייה או פיקוח מחירים זמני, ולו כדי שישראל לא תעמוד אז בפני שוקת שבורה ותלות באיש מקצוע בודד. וכל אלה, לצד תמרוץ בעלי המאגר האדישים - דלק ונובל אנרג'י - לפתחו, אף שאינם להוטים לקרב את המשק לעידן של תחרות."
הקו האדום השני הוא בשאלת ההתמודדות עם מציאות מונופוליסטית בשוק הגז, ביום שלאחר כישלון התחרות המובטחת במתווה, או לאחר שייוודע על עיכוב חיבורם של מאגרי גז נוספים על תמר. גם כאן מצטרפת פלוג לאוצר ולשפירא בקריאה לכונן מנגנון פיקוח ממשלתי על מחיר הגז, באופן שימנע תמחור לא מרוסן במציאות של תלות בתמר בלבד. כאן היא גם רומזת לקריאה העולה מדו"ח מבקר המדינה האחרון - לאפשר את השלמת עבודתה של ועדת הפיקוח על מחירי הגז, שהוקפאה בהוראת הדרג הפוליטי בדצמבר האחרון.
בכך, מיישרת פלוג קו עם עמידתם העיקשת של הדרגים המקצועיים, בכל הנוגע לאיומים האסטרטגיים שלא נענו במתווה המוצע. על אף אמרותיה החלביות, פלוג דואגת לחזית אחידה מול התנגדותו הבלתי אחראית של שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שלטענתו, נהנה מגיבויו של נתניהו.


עכשיו כבר אין כל ספק בכך, שנתניהו ראש הממשלה הכי גרוע והכי מושחת בתולדותיה של מדינת ישראל.
 
למעלה