איך עובדים עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז קשה?

yaeli232

New member
איך עובדים עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז קשה?

שלום לכן אני מורת שילוב ויש לי קבוצה של 8 ילדים, כל אחד מורכב ומיוחד מאוד הילדים שלי מקסימים, הענין הוא שעדיין לא מצאתי את הדרך אל ליבם, הדרך להגיע אליהם, ויש לי דד ליינים מטורפים לעמוד בהם. מדובר בילדים בכיתה אלף, חלקם עם בעית קשב וריכוז קשות (כל גירוי הכי קטן והם לא איתי, ולוקח 10 דק לאסוף אותם בחזרה ללמידה). בנוסף יש לי ילדה שדורשת, ממש דורשת 200 אחוז ממני כל הזמן, ואם היא לא מקבלת את זה- ומיד - היא קמה ויוצאת מהכיתה (ילדה בת 6!!). ניסיתי להסביר לה שיש לי 8 ילדים ואני לא יכולה להיות איתה כל הזמן, אבל היא, כל פיפס לא במקום ישר נעלבת לי והולכת. ממש כואב לי עליה, הלוואי והיה לי זמן להקדיש לכולם את מלוא תשומת הלב, ולשבת איתם באופן יחידני, אבל אין לי ולבית הספר את הפריבילגיה הזו, ואני חייבת לגבש אותם כקבוצה, לקדם אותם ולהתקדם איתם - אחרת לא אשיג שום דבר. למישהו /י יש עצות מה אני יכולה לעשות כדי לגבשם לקבוצה, ולהביא אתם ללמידה? ברור לי שיש אצלי רמות שונות.רק 3 מתוך ה-8 ילדים באמת יושבים ולומדים. 2 נוספים בכלל ברמת מוכנות, ו-3 שמנטרלים את כל הקבוצה שלי כי הם מנהיגים "שליליים" בכיתה, וגוררים אחריהם את האחרים להתנהגות לא מקובלת לחלוטין. בקיצור, אני צריכה למצוא דרך ודחוף ביותר לנטרל את ההפרעות האלו, ע''מ שתתבצע למידה, ובו בזמן לעמוד לרשות הילדה עם הבעיות הרגשיות. הקיצר אשמח לרעיונות / עצות / טיפים שכן אני חדשה ביותר (זו שנת הסאטז' שלי כמורת שילוב). בתודה אני
 
עובדים לאט לאט וביסודיות

נשמע שאת במירוץ מטורף... משהו כמו קבוצת ילדים מתרוצצת, צועקת, שאי אפשר לעשות בה כלום. זה גם מתסכל ובוודאי יש איזו סיבה לריצה הזו, שאת רוצה מהר תוצאות ולהרגיע מערכת. אולי את מרגישה גם לחץ מכל הכיוונים, ההורים שרוצים שהילדים יסתדרו, המורים שמעוניינים בהצלחה, וביה"ס שמקציב לכך שעות ובוודאי מעוניין בתוצאות מהירות. כשיש לילד פיגור כלשהו, אין לחץ, כשיש הפרעות קשב והפרעות בכיתה, יש קצת יותר לחץ. בכל מקרה, קודם כל צריך להבין ולהבדיל בין הפרעות קשב לבין בעיות התנהגות ומשמעת. לעשות מיפוי של מה שאת כבר יודעת עליהם – אבחונים, דיווחי הורים, דברים שאת רואה בשטח. זה אומר הרבה הרבה חושבים אחרי השיעורים. למשל, עשי סדר במה שכתבת, וראוי לעשות זאת בטבלאות, כדי לעשות סדר גם למוח שלך, שבוודאי משתגע מהעומס הגדול שנפל עליך והדרישות להגיע לאנשהו... רצוי להשתמש לפי התל"א / תח"י כדי לבנות תוכנית ורק אז אפשר לעבוד איתם טוב יותר. בינתיים, ספרי, האם את צריכה לשלב אותם בתוך הכיתה הרגילה, או שקודם את עובדת איתם ואחר כך משלבת ? האם הקבוצה היא מגובשת, או שפשוט יש 8 ילדים שלא מסתדרים בכיתה ואומרים עליהם שהם קבוצה? אחרי שתתני את האינפורמציה הזו, אוכל לעזור לך קצת יותר. ואל ייאוש... לאט לאט... חינוך זו השקעה
 

yaeli232

New member
לחץ אדיר

שלום יונה ותודה על התייחסותך אני נמצאת תחת לחץ אדיר מצד מנהלת בית הספר, שרוצה לראות תוצאות ומיד, ולא מוכנה בכלל לשמוע על תלמידים שלא ידעו לקרוא או לכתוב, בייחוד לא בכיתה אלף. גם יש לחץ רב מצד המחנכות לראות תוצאות. קיבלתי 28 תלמידים בסה''כ לתגבר, כולם בקריאה ובכתיבה. התלמידים הם מכיתות אלף ועד גימל (כולל). הקבוצות של כיתות גימל פחות או יותר מגובשות, ו"קל" יותר לעבוד איתם מהבחינה הזו. כיתות בית ואלף יש קושי רב מאוד. פשוט לקחו ילדים שמתקשים והחליטו לעשות מהם קבוצה. שם גם יש לי הכי הרבה עבודה, כי הם נמצאים בפערים משמעותיים לעומת בני גילם, שאינם בשילוב. כל תלמידי השילוב יוצאים מהכיתה שלהם לחדר שלי, ועובדים שם. אני יכולה מאוד להבין את הקשוי של תלמידי כיתה אלף, שגם כך הכול חדש להם, פתאום הם צריכים לשבת ליד תלמידים שהם לאו דוקא אוהבים, ולאו דוקא מסתדרים איתם, ומי זו המורה הזו שמבקשת מהם לעבוד? ולמה אני נמצא מחוץ לכיתה שלי? וכו וכו כתבתי תח''י לכל התלמידים שלי. מיפיתי את הקשיים של קבוצת אלף, ומהמיפוי עולה: תלמידה אחת עם קשיים רגשיים. תלמיד אחד שיש לו הפרעת קשב וריכוז. מתבטא בהסחות דעת רבות, כל גירוי או קריאה בשמו מסיחים אותו מלמידה, מסתובב המון בכיתה, אינו מסוגל לשבת על הכסא לרגע אחד בשקט, מתנדנד, מרגיש לי כאילו מופעל ע''י מנוע. תלמיד אחד עם בעיות התנהג'ות (לא הפרעת קשב וריכוז) - תלמיד זה נמצא ברמת מוכנות לכיתה אלף. תלמיד אחד שיש חשד שיש לו בעיות שמיעה (בטיפול) - מנסים לשכנע את ההורים לשלוח אותו לבדיקת שמיעה, שכן הרבה פעמים אני קוראת לו והוא לא מגיב כמו שמצופה ממנו. 4 תלמידות מקסימות נוספות הן המלאכיות שלי, איתן אני מרגישה שיש עם מי לעבוד, יש להן מוטיבציה גבוהה להתקדם ולהצליח, ואיתן באמת אני הכי מתקדמת. בקבוצת אלף, נראה לכאורה שהפערים גדולםי : יש לי 4 תלמידים "חזקים" לעומת 4 תלמידים שזוקקים לתמיכה רבה מאוד. אולי כדאי לי להושיב אותם מסביב לשני שולחנות נפרדים? קבוצת החזקים ישבו סביב שולחן אחד ויעבדו עצמאית, וקבוצה החלשה יותר יעבדו איתי? הקושי טמון גם בשיטת הקריאה (בלי סודות ויש לי סוד) הדורשת תיווך רב מצד המורה.כלומר הרבה מהתקדמות שלהם תלויה בהמצאותי הפיזית איתם. בקיצור, אני צריכה לחשוב על דרך לפצל את הקשב והריכוז שלי כך שגם אהיה קשובה לצרכי התלמידים, ובו זמנית אקדם את כולם בלמידה. חשוב לי מאוד לומר שיש אצלינו בבית הספר מדינויות לא לשלוח תלמידים לאבחון עד לכיצה גימל (!!!) שזה לדעתי פשוט חבל כל כך, כי אין לי בעצם כלים לעבודה מסודרת איתם. בנוסף רציתי לומר שההורים של התלמיד עם בעיות התנהגות מכחישים שהוא כזה, ומיותר לציין שאין שיתוף פעולה מצד ההורים בטיפול בנושא. התלמיד הזה הושעה פעמים רבות מבית הספר, בעקבות אלימות קיצונית מאוד כלפי צוות בית הספר, תלמידים אחרים ורכוש בית הספר. לגבי התלמיד עם הפרעת קשב וריכוז- אני מנסה לקבוע פגישה עם ההורים. באופן כללי אני מאוד מאמינה שתלמידים עם בעיות התנה' אינם מפריעים סתם, אלא זה בד''כ נובע מתסכול שלהם מהמערכת, שאינה עונה לצרכים שלהם. אני מצליחה לעבוד יפה (לדעתי) עם תלמידםי אחרים שיש להם בעיות התנה', אך אצלו משום מה איני מצליחה להגיע לשורש הבעיה. ניסיתי לקחת איתו לשיחות אישיות והוא אינו נפתח ואינו מספר לי למה הוא מרגיש מתוסכל, ומבחינה זו אני מרגישה לגביו פספוס, כי הוא ילד נבון מאוד. מקווה שקיבלת תמונה קצת יותר מלאה לגבי הקבוצה שלי....אשמח מאוד לעצות לגבי סידור הכיתה, אופן העבודה עם התלמידים הללו, ודרכי התמודדות עם בריחה מהכיתה, הפרעות התנהגות וכו'. בברכה אני
 
חשיבה משותפת מורידה לחצים

הילדים לא מקולקלים שצריך לתקן ולהחזיר לשולח. יש לקבוע פגישה עם כל הגורמים – המחנכת, היועצת, ואולי גם המנהלת. להראות את כל ההכנה שעשית, ולגבי תח"י – יש גם מועדים לביצוע. את המועדים בוודאי קבעת על פי יכולתם של הילדים. לאחר מכן יש לשתף את ההורים, ההורים שותפים מלאים בתוכנית (בהרבה מאד מקרים יש להם טיפים לגבי הילדים שלהם). כל הצוות אחראי להתקדמות הילדים, לא רק מורת השילוב ! ועל כן יש לפתוח בפני כולם את התוכנית, להראות מה יש לעשות ומי עושה מה, וכל כמה זמן ייבדקו הנושאים השונים. כשתהיה הסכמה לגבי התוכנית – את יכולה להתחיל לעבוד בצורה הנכונה. ומהי הדרך הנכונה ? כל ילד לפי הגדרת התוכנית שלו, וההספק איתו. כך יכול לרדת ממך הלחץ הזה, ותקבלי גיבוי, כשמקבלים גיבוי, בדרך כלל העבודה היא משותפת. כל כמה זמן לקבוע פגישה עם הצוות, לראות מה נעשה, איך נעשה, ומה צריך לשנות. התח"י נקבע לא לפי דרישות המנהלת, אלא לפי יכולות (חוזק) ולפי נקודות לשיפור (קושי). אחד הדברים המשמעותיים ביותר בלמידה, הוא הביטחון האישי. לפעמים המיומנויות האלו עוזרות לקבל ביטחון עצמי (כששולטים בהן) ולפעמים הן מורידות ביטחון (כשמתקשים בהן). לכן, את צריכה למצוא דרכים עוקפות לחיזוק הביטחון. לתת משימות קצרות, קצרות מבחינת ביצוע ומבחינת טווח הצלחה. רק אז הם יוכלו להחזיק מעמד ולהצליח. כל הזמן לחזק. כל הזמן לתת ביטחון באישיות שלהם, תוך כדי העמדת גבולות. לפעמים תוך כדי משחקים ניתן גם לבנות את הלמידה ובעיקר לתת כיף ורצון להיות במקום שהם מרגישים לא כל כך נוח. דרך המשחק להגיע ללמידה, עדיף מאשר "הוראה מתקנת" שמעמידה את הקושי במקום הראשון. אם בקבוצה אחת יש הרבה קשיים רגשיים, ראוי לערוך שם עבודה רגשית, כלומר, התח"י יהיה בהדגשה של פעילות לתחום הרגשי, כשהקריאה והכתיבה הם המשניים. כמובן, צריך גם אותם ללמד, אבל מי יכול ללמוד אלף בית כשהוא לא פנוי מבחינה רגשית ? משחקים, משחקים ועוד משחקים, יעשו אותם רוצים ללמוד, להיות קשובים, ויחד עם המשחקים שהם משחקים לימודיים, יבוא החשק ללמידה. כך אני מאמינה. עוד עזרה – תקבלי, תמורת עוד שאלות שלך
בהצלחה !
 
למעלה