אילעאי עופרן בהקשר ל- "סודות" ובנוגע ל"תורת הסוד"

אילעאי עופרן בהקשר ל- "סודות" ובנוגע ל"תורת הסוד"

אילעאי עופרן :
זה לא קשור לקבלה. זה לא קשור לרוחניות. זה לא קשור למיסטיקה. זה קשור רק ל"סודיות".
סודות יוצרים מצב של שולט ונשלט ושוללים כל אפשרות לביקורת.
זה נכון לגבי סודות צבאיים, זה נכון בקשר למסיבות הפתעה, זה נכון במיוחד בנוגע ל"תורת הסוד".
אין סודות טובים!
 
יורם, על תורת הסוד...

אילו ידעה העז שהיא עז, היו רגליה
מסתבכות זו בזו.
אילו ידע הדג שהוא דג, היה שוקע
למעמקי הנהר כגוש עופרת.
העז, ההר והדג והנהר יודעים עצמם
בידיעה שאינה יודעת.
"רק האדם מנסה לדעת" בידיעה היודעת
ועל כן אין האדם מצליח להיות אדם
כשם שהעז היא עז, הדג הוא דג,
ההר הוא הר והנהר הוא נהר (קולות האדמה)
יורם, גם אם נדע את הידיעה שאינה יודעת עצמה
לא נוכל להביעה במילה!

"הסוד" טוב למי שיודע להכין את "הכלי" שלו כראוי.
 

Souffle01

New member
כן כן,אבל אפשר להבין את המילה

איך הוא שר בשיר שהבאת,ממציא לנו מחילה לא רק בשעת הנעילה.

אחלה שיר!!!
 

Souffle01

New member
דיברת על סוקרטס- ההמצאה

אמרת שהרמב"ם גם למד "ממנו"


ממציא כל נמצא.
 
נכון, אבל

- אם היית מחזיק בסוד מדהים שיגעת מאד למצוא אותו האם היית מוכן לחלוק אותו?
- אם היית מקבל סוד מדהים כזה בלי שיגעת, האם הוא באמת היה מעניין אותך? הרי המשחק הוא העיקר ולא הניצחון.
- אם היית מקבל סמכות של בעלי סוד מה זה אומר עליך? אולי הבחירה בגורל כזה מושכת טיפוסים מפוקפקים שעדיף שיקבלו סמכות. מי שבוחר במבנה סמכות- כנראה שזה מה שראוי לו. זבש"ו.
- אם היית סומך על עצמך מספיק, האם היית יכול למצוא (או להמציא) את הסודות? מדוע לא? יש אינספור רמזים וחידות ומה זה משנה בעצם אם חשפת סוד או המצאת אמת חדשה? מאין לאדם סודות בכלל? אין אמת מוחלטת והכל פרי דמיונם של אנשים אז השתמש בדמיונך שלך ושתה מים מתוך בארך.
 

Souffle01

New member
אני סתם משחק אותה ערסוואת - אני בחור די ביישן

זו נישה כזו שמאפשרת לך לשחק עם מילים.

אז לא נעלבתי.

זו הפלטפורמה,שאנחנו מסתתרים.

:)
 
אולי תנסה

להתנתק מהשיח הוולגרי באמצעי התקשורת ההמוניים שעובדים בשיטת הפרד ומשול ומבלבלים אותך ברעש זהויות ריקני. יש תוכן רעיוני\ערכי שמעניין אותך בקשר לנושאים שנידונים פה? או שאולי אתה ממחפשי הזהות הנודדים במדבריות הנראטיבים וצועקים מנטרות בעדיות או נגדיות כלשהן בתקווה לשמוע הד בשיממון... מה יש לך לומר? אם לא תאיר מי יאיר לך?
 
רועי, ארבעה נכנסו לפרד"ס

רק אחד מהם (רבי עקיבא) יצא בשלום.
שלושת האחרים לא יכלו "להכיל" את "הסוד".
"הסוד" לא מובן מאליו.
למעשה, שום אדם איננו יכול להעביר שום הכרת אמת לאדם אחר.
מה שאמנם כן אפשר להעבירה היא אך ורק אינפורמציה באופן מילולי,
אך לא יותר מזה.
להכרת האמת מגיע האדם אך ורק באמצעות כוחו המתעורר
שהוא כאמור הרצון, ובאמצעות כוחו השכלי.
רועי, אין אמת מוחלטת?

"כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כלו יצא."
כל אדם ועולמו. כל אדם והאמת שלו. מכוח הרצון וכוח השכלי שלו.
"הידיעה" מגשרת בין "עולמות" (עולם האמת ועולם השקר) וחושפת את עולם השקר.
מהו שקר? - אין זה אלא אמת במסיכה. (לורד בירון)
שבת שלום.
 

Souffle01

New member
פרדס - פשט - רמז - דרש -וסוד

ספרי לי קצת על הפרדס הזה.

האם הפרדס הזה קשור לעולם ומלאו?
 

Souffle01

New member
לא למדתי גמרא - אבל אם ניקח נוסח אחד של הדברים- את הדרש

של פרופסור רחל אליאור
שהיא מדבר על אלישע בן אבויה
היא מדברת על שתי רשויות בשמיים.

אחד חז"ל והשני האיסיים,מגילות קומראן.

כשאת משתמשת במילה פרד"ס,את מחייבת(מבקשת) את האדם להכנס אל תוך הגמרא.

מדוע את עושה כך?
 

Souffle01

New member
האיסיים=הצדוקים

אינני בקיא בין השניים.

ובכל זאת,לשאלתי.
 

Souffle01

New member
למה להכנס לבית המדרש

שמעתי שרבי עקיבא אמר מי יתן לי תמיד חכם ונשכהו כחמור.

בשביל מה להיות תלמיד חכם,שישברו לו את העצמות בבית המדרש.

רבי עקיבא כחמור גדול?

את יודעת פעם כינו הערבים את היהודים כחמור נושא ספרים.
היום לא צריך בית מדרש,הסמל של החמור הפך לאונברסיטה.

היום החמור מסתובב חופשי.
מה הבעיה?

מתקדמים הלאה.
 
בפרדס אני מקשיבה למנגינת החליל...


הֶחָלִיל
הוּא פָּשׁוּט וְעָדִין,
וְקוֹלוֹ כְּמוֹ
קוֹל שֶׁל הַלֵּב,
הֶחָלִיל.

כְּשִׁכְשׁוּךְ הַפְּלָגִים,
כְּמוֹ שִׁיר יְלָדִים,
כְּמַשַּׁק הָרוּחוֹת
בְּפַרְדֵּס מְלַבְלֵב -
הֶחָלִיל, הֶחָלִיל.

מַנְגִּינַת הֶחָלִיל לָאִילָן, לֶעָנָן,
מַנְגִּינַת הֶחָלִיל לְמִרְבַּץ עֲדָרִים,
מַנְגִּינַת הֶחָלִיל לְאָחִי הַקָּטָן,
מַנְגִּינַת הֶחָלִיל לֶהָרִים, לֶהָרִים.
הֶחָלִיל!

הַמַּקְשִׁיב לוֹ יוֹדֵעַ
יָדוֹעַ הֵיטֵב
הוּא יָעִיר אֶת הַדְּמִי,
הוּא יַרְוֶנּוּ בִּצְלִיל,
כְּמַשַּׁק הָרוּחוֹת
בְּפַרְדֵּס מְלַבְלֵב –
הֶחָלִיל, הֶחָלִיל.

לאה גולדברג.
 

u r i el

New member
אתה אמור להבין

שאם אותה ברייתא ב'חגיגה' העוסקת באותם ארבעה שנכנסו ב/לפרדס אכן עוסקת במה שאתה קראת לו "סוד" הרי שמכאן עלינו להסיק שאין כל רע בכך עקרונית, אלא שיש דרגות שונות של כניסה ב/לפרדס ולא כל אחד מסוגל להגיע לדרגתו של ר' עקיבא הדתי והמאמין, אפ' אם הוא ברוך מהשוק, רב או פרופ' באוניברסיטה. לעומת אלה המציצים שכדבריך "אינם יכולים להכיל את הסוד", יש אחרים שכן יכולים וביניהם מגדולי האישים בפלנטה הדתית כיוסף קארו איש ההלכה הענק, הזכור לטוב אפ' במקומותינו ההלניים כאן. עוד יש להעיר שבמקורותינו לא נכתב פרד"ס אלא פרדס ומאז - מסורות שונות מפרשות מילה זו בקשת רחבה של פירושים שפרד"ס ( פשט רמז דרש סוד ) הוא רק אחד מהם. ודע.

על כל פנים גם הרב משה בן מימון משתמש במילה "סוד" בהזדמנויות שונות, כולל ב'מורה' ואם כך גם הוא סוג של מציצן, לפי טעמו, לפי פרשנותו ולפי האופנה החביבה עליו, כמובן.
 

Souffle01

New member
כן,שמתי לב לזה

אבל אם נלך עוד קצת,המילה פרדס היא בכלל פרסית.

אז הולכים על דקויות,ולאן נגיע?


לשיר השירים.

חקר המקרא?

ווליזין,או איך שקוראים לו,או למקור שהוא שאב ממנו,אספינוזה.

למה לנו כאב ראש?
 

Souffle01

New member
ואז נחזור מאספינוזה לרמב"ם

ומהרמבם ליבנה.

ואז?
אומרים צדוקים: קובלין אנו עליכם פרושים, שאתם אומרים: כתבי הקודש מטמאין את הידיים וספרי הומריס אינו מטמא את הידיים! אמר רבן יוחנן בן זכאי: וכי אין לנו על הפרושים אלא זו בלבד?! הרי הם אומרים: עצמות חמור טהורים ועצמות יוחנן כהן גדול טמאים! אמרו לו: לפי חבתן היא טומאתן – שלא יעשה אדם עצמות אביו ואמו תרוודות. אמר להם: אף כתבי הקדש, לפי חבתן היא טומאתן, וספרי הומריס שאינן חביבין אינן מטמאין את הידיים.


לא הבנתי,מה הקטע עם החמור פה?
 

u r i el

New member
קוראים לו וולהאוזן.

הנוצרים המשכילים לא המציאו את חקר המקרא. כבר רבותינו ידעו לקרוא את המקרא בעיניים ספרותיות הרבה לפני המלומד שפינוזה. וכי כיצד קרא הרמב"ם את המקרא ? האם הוא לא זהה בו את תורת הנוכרי אריסטו ? חכמה בגויים תאמין תורה בגויים אל תאמין.
 

Souffle01

New member
אתה אמור להבין שבישראל יש יוצרים

דע ותבין.


היצירה העברית,היא רב גונית.

ולא רק במבי רב.

תשתחרר קצת.

יאני לא מכיר את יוסף קארו,לפחות את כתביו.

אבל אני יודע שיש יוצרים ישראלים גדולים וטובים.

ואל תזלזל!!!

כל הסגידה שלכם לרבנים,מגעילה אותי.
 
למעלה