
אין ביקוש? 7 מיליון נסיעות בשנה בקווי השבת שמשרד התחבורה מחריש - וואלה רכב
בתחילת המלחמה ביטל משרד התחבורה קווי שבת מיוחדים בטענה לחוסר ביקוש. כעת חושפים וואלה וארגון 15 דקות כמה באמת נוסעים בקווי השבת המעטים שפועלים בישראל
ואלה הוא צהובון מסריח שמוציא כתבות זולות ופרובקטיוביות בשביל קליקבייטים.![]()
אין ביקוש? 7 מיליון נסיעות בשנה בקווי השבת שמשרד התחבורה מחריש - וואלה רכב
בתחילת המלחמה ביטל משרד התחבורה קווי שבת מיוחדים בטענה לחוסר ביקוש. כעת חושפים וואלה וארגון 15 דקות כמה באמת נוסעים בקווי השבת המעטים שפועלים בישראלcars.walla.co.il
הסירחון האמיתי זה להגיע באוטובוס הדחוס הראשון במוצש בגלל הכפייה הדתית, להתקע ולקחת מונית או ללכת ברגל כי אין תחץואלה הוא צהובון מסריח שמוציא כתבות זולות ופרובקטיוביות בשביל קליקבייטים.
לא יודע מאיפה הביאו את הנתונים האלו, אבל לי יש נתוני מסלקה מעדליא, ובין שישי ב-15:00 לשבת ב-15:00 יש 11 אלף תיקופים בסופש ממוצע. כלומר יותר לכיוון ה-700 אלף בשבתות בשנה ולא 7 מיליון. מתוכם 40% זה מהשירות האוטונומי למחצה של מזרח ירושלים.
באמת שקשה לי עם נתוני פייק האלה. מאיפה הוא הביא 300 אלף תיקופים ב-2024 בין 7 ל-8 בבוקר בשבת שהרוב הם קווי חיפה. מהנתונים שלי יש, בין 6 ל-9 בבוקר יש 100 אלף תיקופים, מתוכם 60 אלף במזרח ירושלים ו-9,000 בנצרת רבתי.
הנתונים דיברו על 7 מליון נוסעים, ולא 7 מליון תיקופים. רוב נסיעות השבת הם במסגרת נעים בסופ״ש. וכן, אכן יש ביקוש נרחב לתחבורה ציבורית בשבת, וגם אהדה נרחבת של חלק די גדול מהציבור לנסיעות אלו.ואלה הוא צהובון מסריח שמוציא כתבות זולות ופרובקטיוביות בשביל קליקבייטים.
לא יודע מאיפה הביאו את הנתונים האלו, אבל לי יש נתוני מסלקה מעדליא, ובין שישי ב-15:00 לשבת ב-15:00 יש 11 אלף תיקופים בסופש ממוצע. כלומר יותר לכיוון ה-700 אלף בשבתות בשנה ולא 7 מיליון. מתוכם 40% זה מהשירות האוטונומי למחצה של מזרח ירושלים.
באמת שקשה לי עם נתוני פייק האלה. מאיפה הוא הביא 300 אלף תיקופים ב-2024 בין 7 ל-8 בבוקר בשבת שהרוב הם קווי חיפה. מהנתונים שלי יש, בין 6 ל-9 בבוקר יש 100 אלף תיקופים, מתוכם 60 אלף במזרח ירושלים ו-9,000 בנצרת רבתי.
על סמך נתונים מויקיפידה, כל ההסעות העירוניות בשבת, זה לא יותר מ-2 מיליון נוסעים בשנה.הנתונים דיברו על 7 מליון נוסעים, ולא 7 מליון תיקופים. רוב נסיעות השבת הם במסגרת נעים בסופ״ש. וכן, אכן יש ביקוש נרחב לתחבורה ציבורית בשבת, וגם אהדה נרחבת של חלק די גדול מהציבור לנסיעות אלו.
איך מודדים ביקוש לשירות שלא קיים? המטרונית היא רק קו אחד מתוך מערכת, ברור שכאשר המערכת לא פועלת בשלמותה הביקוש יהיה שונה. אם אתה רוצה להעריך ביקושים באמת תסתכל על הנוסעים ביום העצמאות כאשר חלק גדול מהקווים עובד כולל הרכבת.על סמך נתונים מויקיפידה, כל ההסעות העירוניות בשבת, זה לא יותר מ-2 מיליון נוסעים בשנה.
על סמך המטרונית, הביקושים התיאורטיים לתחבורה בשבת דומים לשעות הערב המאוחרות של יום חול. זה ביקוש יותר גדול מכלום, אבל לא משהו נרחב מדי.
לא אתה טועה. אי אפשר להשוות שבת בישראל ל-Sunday של העולם המערבי.איך מודדים ביקוש לשירות שלא קיים? המטרונית היא רק קו אחד מתוך מערכת, ברור שכאשר המערכת לא פועלת בשלמותה הביקוש יהיה שונה. אם אתה רוצה להעריך ביקושים באמת תסתכל על הנוסעים ביום העצמאות כאשר חלק גדול מהקווים עובד כולל הרכבת.
הנוסעים בישראל לא מתנהגים שונה משאר העולם, אם באירופה יש ביקוש גם בארץ יהיה ביקוש.
כאשר רוצים לתקוע פרויקט או שינויי אחד הטיעונים הכי נוחים זה שאין ביקוש, לפני פתיחת הרכבת לכרמיאל היו הרבה שאמרו שהקו מיותר, למה בעיר של 50 אלף צריך רכבת...והנה מיליון נוסעים בשנה מוכיחים שצריך.
שירות במקטעים אף פעם לא יראה את אותם מספרים כמו מערכת מלאה. אני לא יודע לתת הערכה של ביקוש לאוטובוס לחיפה על סמך רכבים בתל אביב. אני יודע שבמדינה נורמלית צריכה להיות תחבורה 7 ימים בשבוע ולא 5 וחצי. מי ששומר שבת יוכל להמשיך לעשות זאת גם כאשר האוטובוס יפעל, בצפון יש אזורים שלמים שאין בהם בכלל רוב יהודי וגם שם אין תח''צ בשבת.לא אתה טועה. אי אפשר להשוות שבת בישראל ל-Sunday של העולם המערבי.
נתחיל מזה שאחוזים נכבדים מהאוכלוסייה שומרת שבת. כאשר מסתכלים על אוכלוסייה שמשתמשת בתחבורה ציבורית (ואני לא מכוון רק לחרדים) האחוז גבוה עוד יותר: וגם זה קשור לכך שאוכלוסייה ענייה יותר היא זאת שיותר שומרת שבת. בנוסף, באירופה מסחר ברחוב ורוב הקניונים עובדים בימי ראשון. בארץ לא. ולפי תנועת הרכבים בתל אביב למשל, אני גם יכול לשער שביקושים דומים מאוד לאזור 22:00-23:00 ביום חול ממוצע. שזה לא "אין ביקוש". ואני לא נכנס בכלל לעניין הזה שהתחבורה הציבורית הקיימת מאוד רחוקה למלא את הצרכים של אנשים בשבתות כמו ביקורי קרובים וידידים. וגם שירות לחופי הים בקיץ ברוב הערים בישראל הוא בעייתי.
וביום העצמאות מלא שירות שצריך לעבוד לא עובד. בגלל שמרנות את המפעילים שעובדים על אותן מפות במשך שנים. ומלא קווים שמלאים מאוד במוצאי שבת לא עובדים ימי עצמאות.
לא אתה טועה. אי אפשר להשוות שבת בישראל ל-Sunday של העולם המערבי.
נתחיל מזה שאחוזים נכבדים מהאוכלוסייה שומרת שבת. כאשר מסתכלים על אוכלוסייה שמשתמשת בתחבורה ציבורית (ואני לא מכוון רק לחרדים) האחוז גבוה עוד יותר: וגם זה קשור לכך שאוכלוסייה ענייה יותר היא זאת שיותר שומרת שבת. בנוסף, באירופה מסחר ברחוב ורוב הקניונים עובדים בימי ראשון. בארץ לא. ולפי תנועת הרכבים בתל אביב למשל, אני גם יכול לשער שביקושים דומים מאוד לאזור 22:00-23:00 ביום חול ממוצע. שזה לא "אין ביקוש". ואני לא נכנס בכלל לעניין הזה שהתחבורה הציבורית הקיימת מאוד רחוקה למלא את הצרכים של אנשים בשבתות כמו ביקורי קרובים וידידים. וגם שירות לחופי הים בקיץ ברוב הערים בישראל הוא בעייתי.
וביום העצמאות מלא שירות שצריך לעבוד לא עובד. בגלל שמרנות את המפעילים שעובדים על אותן מפות במשך שנים. ומלא קווים שמלאים מאוד במוצאי שבת לא עובדים ימי עצמאות.
ובדרך אגב- בצרפת בימי שני חלק מהמקומות סגורים.צפה בקובץ המצורף 124347
צולם היום בצרפת, מדינה שבה המסחר ביום א' מסתיים בסביבות 13:00 . יש מסעדות ובמרכז ההיסטורי של העיר היו אפילו מזכרות בחנות טבק (מקבילה לחנות עיתונים שמוכרת גם לוטו, לעיתים במקומות כאלו מוכרים גם כרטיסי אוטובוס ובירוקרטיה נמוכה). להפסיק את התח"צ הם לא יפסיקו כי זה שירות חיוני לציבור.
לגבי ישראל - מארחיי, שאינם נוהגים, אינם שומרי שבת. כשאני בארץ עם רכב תמיד יש לאן לצאת בשבת ותמיד יש שם מצוקת חניה: כיכר דה שליט ליד החוף בהרצליה, שמורת השרון, קניון מול הפארק ברעננה שם יש מסחר וקולנוע בשבת "בשולי המחנה". אין שום הגיון בכך שדברים פשוטים כמו גלידה ליד הים בהרצליה, סרט בקולנוע או קניות בטיב טעם יהיו מעבר להרי החושך עבורם כאשר אלו מקומות עמוסי אדם.
רמות הביקוש הדחוי שלא מקבל מענה די גדולות לדעתי משום שישנם ציבורים שלמים התלויים בתח"צ להתניידות עצמאית מעבר לטווח הקצר של הדו גלגלי. בני הנוער תלויים בהורים להתניידות בסופי השבוע, בגילאי הצבא זה מסובך יותר כי לעיתים מדובר בחלוקת רכב עם ההורים, סטודנטים ששוכרים בקרבת הלימודים יתכן שגם בעלי הרישיון בקרבם לא יחזיקו רכב כדי לחסוך. אחת הסיבות שמרבית הנוסעות בתח"צ הן נשים היא שבעבר נשים לא למדו לנהוג (אותי לימדה אישה ובזכותה עברתי טסט ראשון) אך ישנן גם נשים עם רישיון שמעדיפות שלא לנהוג. בנוסף - הוצאת רישיון אינה חובה ויש אנשים רבים שבוחרים שלא לעשות את תהליך לימוד הנהיגה והטסטים, תהליך פתוח שהתוצאה או צפי הזמן וההוצאות עד לתוצאה אינם מובטחים או ידועים (אישית החלטתי שלא אמשיך אחרי כישלון בטסט חמישי, מעולם לא הייתי מנחש שאני נהג של טסט ראשון).
בנוסף - למארחיי יש קשר לירושלים, אך הם אינם יכולים לבקר בה (או בכל מקום אחר בישראל) בסופי השבוע כשהם פנויים ממחוייבויות אחרות.
טוב שיש נתונים לגבי מי שמשתמשים בכבשת הרש שאיכשהו עדיין קיימת.
חבל שעשו עניין פוליטי מדבר שצריך להיות שירות ציבורי ובחירה אישית. אי אפשר תמיד לגור במרחק הליכה או רכיבה מהמשפחה והחברים.
ובדרך אגב- בצרפת בימי שני חלק מהמקומות סגורים.
איך מודדים ביקוש לשירות שלא קיים? המטרונית היא רק קו אחד מתוך מערכת, ברור שכאשר המערכת לא פועלת בשלמותה הביקוש יהיה שונה. אם אתה רוצה להעריך ביקושים באמת תסתכל על הנוסעים ביום העצמאות כאשר חלק גדול מהקווים עובד כולל הרכבת.
הנוסעים בישראל לא מתנהגים שונה משאר העולם, אם באירופה יש ביקוש גם בארץ יהיה ביקוש.
כאשר רוצים לתקוע פרויקט או שינויי אחד הטיעונים הכי נוחים זה שאין ביקוש, לפני פתיחת הרכבת לכרמיאל היו הרבה שאמרו שהקו מיותר, למה בעיר של 50 אלף צריך רכבת...והנה מיליון נוסעים בשנה מוכיחים שצריך.
ברור. אם אין מערכת שלמה שהנוסע יכול להתנהל בה DOOR TO DOOR אז מי שיש לו אוטו ישתמש בו ומי שאין לו ישאר בבית. ולכן זה מצחיק לנסות להעריך ביקושים לשירות או מוצר שלא קיימים.לגבי שירות חלקי בלבד - בירושילם יש את מוניות הרב קוק ממרכז העיר לתל אביב. הבעיה שכדי להשתמש בהן צריך להגיע למרכז העיר. זה שהן קיימות לא אומר שיש לתושבי שכונות העיר כמו גילה, קריית יובל, או כמובן הסטודנטים של הגבעה הצרפתית איך להגיע אליהן.
ראינו בשרשורים קודמים שלא צריךברור. אם אין מערכת שלמה שהנוסעת יכול להתנהל בה DOOR TO DOOR אז מי שיש לו אוטו ישתמש בו ומי שאין לו ישאר בבית. ולכן זה מצחיק לנסות להעריך ביקושים לשירות או מוצר שלא קיימים.
מה מערכת? למדנו משרשורים קודמים שכל נוסע צריך אוטובוס אחד שיגיע ישירות מביתו ועד הבית של חמותו בשביל ארוחת שישי. ועוד אחד לחוף הים האהוב עליו בשבת בבוקר.ברור. אם אין מערכת שלמה שהנוסעת יכול להתנהל בה DOOR TO DOOR אז מי שיש לו אוטו ישתמש בו ומי שאין לו ישאר בבית. ולכן זה מצחיק לנסות להעריך ביקושים לשירות או מוצר שלא קיימים.
כמובן שהכוונה שלי לא הייתה במקרה הזה לאוטובוס ישיר מדלת לדלת כמו בשירשורים הקודמים חחח, אלה שלנוסע תהיה היכולת להשלים את כל מסלול הנסיעה שלו בתח''צ גם אם זה מצריך מספר החלפות, אם יש קטעים חסרים בדרך הוא יקח רכב.ראינו בשרשורים קודמים שלא צריך
מה מערכת? למדנו משרשורים קודמים שכל נוסע צריך אוטובוס אחד שיגיע ישירות מביתו ועד הבית של חמותו בשביל ארוחת שישי. ועוד אחד לחוף הים האהוב עליו בשבת בבוקר.
אבל גם אתה מביא מספרים לא נכונים.ואלה הוא צהובון מסריח שמוציא כתבות זולות ופרובקטיוביות בשביל קליקבייטים.
לא יודע מאיפה הביאו את הנתונים האלו, אבל לי יש נתוני מסלקה מעדליא, ובין שישי ב-15:00 לשבת ב-15:00 יש 11 אלף תיקופים בסופש ממוצע. כלומר יותר לכיוון ה-700 אלף בשבתות בשנה ולא 7 מיליון. מתוכם 40% זה מהשירות האוטונומי למחצה של מזרח ירושלים.
באמת שקשה לי עם נתוני פייק האלה. מאיפה הוא הביא 300 אלף תיקופים ב-2024 בין 7 ל-8 בבוקר בשבת שהרוב הם קווי חיפה. מהנתונים שלי יש, בין 6 ל-9 בבוקר יש 100 אלף תיקופים, מתוכם 60 אלף במזרח ירושלים ו-9,000 בנצרת רבתי.
ועוד נתון חשוב הוא הביקוש הסמוי שהיית יודע עליו רק אם השירות היה קיים. אם נוסע מעוניין להגיע מחיפה לתל אביב כדי לבקר את משפחתו ביום שיש בערב יודע שאין לו איך לחזור בתח''צ אז לא תראה אותו בנסיעה שלא קיימת בשישי בערב אבל גם לא תראה אותו בנסיעת ההלוך שעדיין קיימת בשישי בצהריים. כנ''ל לגבי נוסעים ממשיכים בקווי המעטים שכן עובדים בשבת.אבל גם אתה מביא מספרים לא נכונים.
נתחיל מהשעות שמאד קשה לקבוע כי העסק זז לאורך השנה. אם נסתכל על נתוני רבעון רביעי 2024 (שחלקו עוד מושפע בצפון מהמלחמה עם לבנון כי חלקו לפני הפסקת האש, ושם רוב השירות הרשמי בשבת).
השבת נכנסה באזור 4, השירות מפסיק שעה לפני ולכן 15:00 זה אחלה.
השבת יוצאת בשעה 17:00, השירות מתחיל שעה אחרי אז זה עד 18:00.
בשישי היו בשעות האלה קרוב ל-24,000 תחקופים, ובניתוח שמנסה להבין גם מספרים נכונים יותר שאנחנו עושים לכל שאלה על מספר נוסעים (עקב אי תיקוף וכו' כנראה שהיו צריכים להיות כ-30,000 תיקופים. (אגב אחוז גדול, כ-50% מהם, בין 15:00 ל-16:00, אבל הטענה היא שאלה נוסעים שברובם אין להם ברירה אלא להידחס לנסיעות האחרונות לפני שבת בקווים שמסיימים פעילות ואם היה שירות סדיר הייתי רואה אותם מתפזרים קצת יותר טוב).
בשבת עד 18:00 יש 80 אלף תיקופים, ובאומדן שלנו כנראה אמורים להיות כ-104,000 תיקופים. גם כאן אם נוריד את השעה האחרונה (בין 17:00 ל-18:00, תהיה ירוידה גדולה יחסית אך לא באותה מידה ל-68,000 תיקופים או אומדן 88,000. (כ-20% מה-104 הם בשעה האחרונה לשבת שאפשר להתווכח אם להכליל אותה או לא).
ביחד, זה אומר שיש כאן טווח של בין 103 אלף ל-134 אלף בשבוע. ניקח את האמצע 118.5. נכפיל ב-51 שבועות שזה הסטנדרט להכפלה שנתית (כי תמיד יש גם חג שבתון כלשהו על שבת וכו'). ואתה מגיע לקצת יותר מ-6 מליון בשנה. הרבה יותר קרוב להנחה המקלה שלהם מאשר להנחה המחמירה שלך.
אז כן, הכל מפוזיציה. אבל נראה שהם מבוססים קצת יותר.
תוסיף לזה את נעים בסופ"ש, סבבוס ויוזמות אחרות שמגיעות בקלות לעוד 2 מליון נוסעים בשנה, תוסיף לזה את האמירה שאם השירות בשבת היה חף מפוליטיקה (הידעת שאפילו כדי להגדיל שירות פנימי בעיר כמו אום אל פאחם בשבת צריך אישור של מנכ"ל משרד התחבורה ושהוא לא נותן אותו בזמן האחרון) היה אפשר להכפיל את מספר הנוסעים הזה די בקלות. ואולי משם לגדול עוד.
התוצאה הבלתי משתמעת היא שבשבת צריך שירות אחר מיום חול, ואין ספק שצריך ]פחות שירות משמעותית מיום חול, אבל האמירה שלא צריך שירות כי אין ביקוש פשוט לא נכונה.
אז נשארנו עם הפוליטיקה.
וכמה מהשירות הזה שייך למערכת הסמי אוטונומית במזרח ירושלים?אבל גם אתה מביא מספרים לא נכונים.
נתחיל מהשעות שמאד קשה לקבוע כי העסק זז לאורך השנה. אם נסתכל על נתוני רבעון רביעי 2024 (שחלקו עוד מושפע בצפון מהמלחמה עם לבנון כי חלקו לפני הפסקת האש, ושם רוב השירות הרשמי בשבת).
השבת נכנסה באזור 4, השירות מפסיק שעה לפני ולכן 15:00 זה אחלה.
השבת יוצאת בשעה 17:00, השירות מתחיל שעה אחרי אז זה עד 18:00.
בשישי היו בשעות האלה קרוב ל-24,000 תחקופים, ובניתוח שמנסה להבין גם מספרים נכונים יותר שאנחנו עושים לכל שאלה על מספר נוסעים (עקב אי תיקוף וכו' כנראה שהיו צריכים להיות כ-30,000 תיקופים. (אגב אחוז גדול, כ-50% מהם, בין 15:00 ל-16:00, אבל הטענה היא שאלה נוסעים שברובם אין להם ברירה אלא להידחס לנסיעות האחרונות לפני שבת בקווים שמסיימים פעילות ואם היה שירות סדיר הייתי רואה אותם מתפזרים קצת יותר טוב).
בשבת עד 18:00 יש 80 אלף תיקופים, ובאומדן שלנו כנראה אמורים להיות כ-104,000 תיקופים. גם כאן אם נוריד את השעה האחרונה (בין 17:00 ל-18:00, תהיה ירוידה גדולה יחסית אך לא באותה מידה ל-68,000 תיקופים או אומדן 88,000. (כ-20% מה-104 הם בשעה האחרונה לשבת שאפשר להתווכח אם להכליל אותה או לא).
ביחד, זה אומר שיש כאן טווח של בין 103 אלף ל-134 אלף בשבוע. ניקח את האמצע 118.5. נכפיל ב-51 שבועות שזה הסטנדרט להכפלה שנתית (כי תמיד יש גם חג שבתון כלשהו על שבת וכו'). ואתה מגיע לקצת יותר מ-6 מליון בשנה. הרבה יותר קרוב להנחה המקלה שלהם מאשר להנחה המחמירה שלך.
אז כן, הכל מפוזיציה. אבל נראה שהם מבוססים קצת יותר.
תוסיף לזה את נעים בסופ"ש, סבבוס ויוזמות אחרות שמגיעות בקלות לעוד 2 מליון נוסעים בשנה, תוסיף לזה את האמירה שאם השירות בשבת היה חף מפוליטיקה (הידעת שאפילו כדי להגדיל שירות פנימי בעיר כמו אום אל פאחם בשבת צריך אישור של מנכ"ל משרד התחבורה ושהוא לא נותן אותו בזמן האחרון) היה אפשר להכפיל את מספר הנוסעים הזה די בקלות. ואולי משם לגדול עוד.
התוצאה הבלתי משתמעת היא שבשבת צריך שירות אחר מיום חול, ואין ספק שצריך ]פחות שירות משמעותית מיום חול, אבל האמירה שלא צריך שירות כי אין ביקוש פשוט לא נכונה.
אז נשארנו עם הפוליטיקה.
וכמה נסיעות שנתיות יש ביום חול ממוצע על מנת לבצע השוואה?![]()
אין ביקוש? 7 מיליון נסיעות בשנה בקווי השבת שמשרד התחבורה מחריש - וואלה רכב
בתחילת המלחמה ביטל משרד התחבורה קווי שבת מיוחדים בטענה לחוסר ביקוש. כעת חושפים וואלה וארגון 15 דקות כמה באמת נוסעים בקווי השבת המעטים שפועלים בישראלcars.walla.co.il
אני מסכים, צריך לנתק את הפוליטיקה מזה ולתת היכן שצריך, וזה יהיה משמעותית פחות מיום חול וכמובן עם הסתכלויות מוקדיות אחרות (ללא לימודים ותעסוקה, יותר למוקדי בילוי). לו רק זה היה נבנה כך לאורך השנים היינו יודעים.וכמה נסיעות שנתיות יש ביום חול ממוצע על מנת לבצע השוואה?
אני מעדיף במקום מספר שנתי לא רלוונטי שבעיקר נשמע גדול ודרמטי, שיתנו לי נתוני ממוצע יומי ושימפו היכן יש ביקוש וצורך אמיתי והיכן פחות...
אין ספק שהביקוש קיים (כ-25% מאזרחי מדינת ישראל כלל אינם יהודים. תיירים. כ-40% מאזרחי ישראל היהודים אינם שומרי שבת).
במקביל - אין ספק שהביקוש נמוך בצורה דרמטית מהדרישה שנשמעת (כ-75% מהנוסעים הבינעירונים + 60% מהנוסעים העירוניים שומרי שבת + שבת היא עדין גם בקרב אלו שפחות שומרים/ לא יהודים יום מנוחה שבועי עם ביקושים נמוכים לתחב"צ).
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.