אין ביקוש? 7 מיליון נסיעות בשנה בקווי השבת

EHP12

Well-known member
אני מסכים, צריך לנתק את הפוליטיקה מזה ולתת היכן שצריך, וזה יהיה משמעותית פחות מיום חול וכמובן עם הסתכלויות מוקדיות אחרות (ללא לימודים ותעסוקה, יותר למוקדי בילוי). לו רק זה היה נבנה כך לאורך השנים היינו יודעים.
אומדן הנוסעים השבועי ברבעון רביעי 2024 (רבעון שיא) היה יותר מ-20 מליון, אם נכפיל באותה שיטה, הרי נגיע ב-2025 ב2025 לכמליארד נוסעים בשנה. אז ה-7 מליון בשבת או אפילו 10 מליון (אם נהיה נדיבים עם כל נעים בסופש וכו') הם אחוז אחד בלבד.
אבל אם היינו בונים רשת כמו שצריך, היינו יכולים בקלות להגיע ב-26 שעות השבתה האלה. להרבה יותר, אי אפשר לדעת כמה וגם כמו שאתה מציין ההקבלות הבינלאומיות פחות עוזרות לנו, אבל לא אתפלא אם נוכל להגיע לכך ש-5% מכלל הנוסעים היו יכולים להיות ביממה בשבוע הזו וכמובן להתווסף לכלל הנוסעים הכללי. כלומר לדעתי בתכנון נכון, ממוקד והדרגתי אפשר להגיע ל-50 מליון נוסעים בשבת.

חשוב להגיד שהסטטוס-קוו משפיע על הכל, גם על ערים בהם יש שירות בשבת כדוגמת חיפה, שהוא לא מיטבי כי כל הזזה של מסלול או טיוב רשת ובוודאי תוספת נדרשת דורשים הסכמה "פוליטית" ולפיכך נמנעים מלעשות אותם. כלומר גם חיפה הפוליטיקה לא מאפשרת לעשות תכנון שממקסם את הפוטנציאל בשבת, וכך גם בערים מעורבות ואפילו בערים ערביות פר-אקסלנס. הכל נבדק דרך משקפיים של "מה יגידו" והכל דורש אישור מהדרג הפוליטי שברצותו יכול במשך שנים לא לאשר אף בקשה, הגיונית מקצועית ככל שתהיה.

מבחינה תדמיתית חשוב להגיד שזה עולה כאחת הסיבות העיקריות של משתמשי רכב נגד שימוש בתח"צ, כי אם היא לא זמינה בשבת הם בכל מקרה צריכים להחזיק רכב. זה כמובן לא יהיה נכון במבחן המציאות באופן גורף וזו לא הסיבה העיקרית שבגללה אנשים משתמשים ברכב בימי חול, אבל עבור חלק מהאוכלוסיה זה כמובן כן נכון, בעיקר אלה שגרים במרכזי הערים הותיקות עם בעיות הגודש והחניה אך עם הצפיפות העירונית הראויה, ומתלבטים אם לקנות רכב (או אם לקנות רכב שני) והימצאות תח"צ ליעדים עיקריים בשבת עשויה להניא אותם מההחלטה שאחר כך תגרום להם להשתמש הרבה יותר ברכב פרטי גם במהלך השבוע. זה גם יאפשר להקטין תקני חניה במוקדים הפותחים בשבת יותר בקלות ויש לזה עוד יתרונות רוחב גדולים אחרים.
אכן עם הקווים שפועלים בשבת בבוקר בחיפה אי אפשר לגעת בהם לא בלוז ולא במסלול. בעיקר התשומת לב לתחבורה ציבורית בשבת בא מקרב אלו שיכולים "לספוג", את הבעיות שיש בה בששת הימים האחרים, בין היתר בקרב פעילי תחצ ולכן מעלים את השבת כדבר הראשון המפריע להם.

אם לשאול אותי זה שירות שצריך לפעול בשבת קווים שאני יודע שיש עליהם ביקוש, ולא עוברים במקומות רגישים:
גוש דן:
שירות עירוני: תדירות הדומה לזאת של 22:00 ביום חול לכל השבת.
2 4 5 8 10 14 18 19 23 25 29 39 (סיום באלוף שדה) 47 48 54 55 56 57 61 (ממסוף אלוף שדה) 62 63 66 (סיבוב דרך השפלה- אם המושבות ובן גוריון) 74 87 88 (קווי חולון) 89 90 126 142 172 189 201 274 501
שירות בינעירוני מתל אביב (כל 30-60 דקות) (כל השירות מהתמחת יוארך/יקוצר למסוף 2000)
111 249 (אגד) 249 (מטרופולין) 281 304 367 369 380 421 (תדירות יום חול) 480 (דרך עין כרם. סיום במסוף הר הרצל), 601 605 825 826 845 848 852 921
רכבת ישראל: נתב"ג- 4 תחנות תל אביב- בנימינה- 4 תחנות חיפה - קריית מוצקין (כל חצי שעה): כאשר חצי מהנסיעות ימשיכו לעכו ונהריה וחצי לכרמיאל.
תבל: R1 (ללא תחנות שחם, שנקר, אהרונוביץ' ובן גוריון). כל 10 דקות
חיפה עירוני: 3 (אגד) 54, 115, 123, 132
חיפה בינעירוני: 301 271
ראשון לציון עירוני: 3
 
נערך לאחרונה ב:

luisluis

Active member
אכן עם הקווים שפועלים בשבת בבוקר בחיפה אי אפשר לגעת בהם לא בלוז ולא במסלול. בעיקר התשומת לב לתחבורה ציבורית בשבת בא מקרב אלו שיכולים "לספוג", את הבעיות שיש בה בששת הימים האחרים, בין היתר בקרב פעילי תחצ ולכן מעלים את השבת כדבר הראשון המפריע להם.

אם לשאול אותי זה שירות שצריך לפעול בשבת קווים שאני יודע שיש עליהם ביקוש, ולא עוברים במקומות רגישים:
גוש דן:
שירות עירוני: תדירות הדומה לזאת של 22:00 ביום חול לכל השבת.
2 4 5 8 10 14 18 19 23 25 29 39 (סיום באלוף שדה) 47 48 54 55 56 57 61 (ממסוף אלוף שדה) 62 63 66 (סיבוב דרך השפלה- אם המושבות ובן גוריון) 74 87 88 (קווי חולון) 89 90 126 142 172 189 201 274 501
שירות בינעירוני מתל אביב (כל 30-60 דקות) (כל השירות מהתמחת יוארך/יקוצר למסוף 2000)
111 249 (אגד) 249 (מטרופולין) 281 304 367 369 380 421 (תדירות יום חול) 480 (דרך עין כרם. סיום במסוף הר הרצל), 601 605 825 826 845 848 852 921
רכבת ישראל: נתב"ג- 4 תחנות תל אביב- בנימינה- 4 תחנות חיפה - קריית מוצקין (כל חצי שעה): כאשר חצי מהנסיעות ימשיכו לעכו ונהריה וחצי לכרמיאל.
תבל: R1 (ללא תחנות שחם, שנקר, אהרונוביץ' ובן גוריון). כל 10 דקות
חיפה עירוני: 3 (אגד) 54, 115, 123, 132
חיפה בינעירוני: 301 271
ראשון לציון עירוני: 3

התעלמת לחלוטין מכל צפון תל אביב בחלק המזרח צפוני. רמת החייל וכל הסביבה (שלרוב מקבלת שירות באמצעות קו 6 או 33). התעלמת גם מכל ציר אבא הלל ברמת גן. למעה בהצעה לך אין למשל שום דרך להגיע לקניון איילון.. מאף איזור.
מעניין שבחרת להגיד שלא צריך להפעיל את קו 3 בתל אביב.
 

EHP12

Well-known member
התעלמת לחלוטין מכל צפון תל אביב בחלק המזרח צפוני. רמת החייל וכל הסביבה (שלרוב מקבלת שירות באמצעות קו 6 או 33). התעלמת גם מכל ציר אבא הלל ברמת גן. למעה בהצעה לך אין למשל שום דרך להגיע לקניון איילון.. מאף איזור.
מעניין שבחרת להגיד שלא צריך להפעיל את קו 3 בתל אביב.
אני מבין שלא ראית שהכנסתי את 142 ו-57.
 

Ccyclist

Well-known member

העובדה שאפילו במצב חירום מיהרו לסגור את שירות החירום שנתנו בשבת אחרי 4 שבועות אומרת דרשני. בחודשים הראשונים של המלחמה היו רבע מיליון מפונים שפונו לאן שפונו, רבים למקומות מרוחקים ורבים פונו ללא רכב או שהיו רכבים שניזוקו.

אחרי ההתנהלות הכושלת של משרד התחבורה בקורונה - אי אפשר להאמין לתחזיות המשרד או לתפישת המציאות של העומדת בראשו - ראינו את הצפיפות הבלתי נסבלת שנבעה מחוסר יכולתם לצפות את צרכי הציבור ולתכנן תחבורה בהתאם.

כמי שנוסע בתחבורה ציבורית בסופי שבוע בחו"ל מגיל חד ספרתי, כולל לבתי כנסת אורתודוקסים בשבת- פשוט לא מובן לי איך אפשר לסבול את המצב בארץ.

בחו"ל התחבורה הציבורית בסופי השבוע משרתת שלל צרכים ומטרות. בניגוד ליוזמות העירוניות השונות בארץ - בחו"ל המערכת הבינעירונית פועלת גם היא. כשגרתי בלונדון הייתי יורד לבקר את קרוביי בברייטון בעיקר בסופי שבוע. בחודשי הקיץ והאביב הרכבות היו מלאות במטיילים מהבירה לעיר החוף הקרובה אליה. במהלך סוף השבוע בעיר התניידתי באותם קווי התחתית והאוטובוס שהתניידתי בהם במהלך השבוע, כאשר יתרון ההיכרות עם הרשת איפשר לעשות נסיעה כזו או אחרת למקום שלא הייתי נוסע אליו ביום חול. זו הסיבה שאני מתנגד עקרונית לפתרון קבע של קווי סוף שבוע ייעודיים במקום לו"ז סופ"ש בקווים הרגילים. במקום לנסוע בקו הצפוני עד לסיטי או לווסט אנד - בסוף השבוע אפשר לרדת בשוק קמדן העמוס שיש בו שלל חנויות ומסעדות ייחודיות שאינן הרשתות הגדולות באוקספורד סטריט או ווסטפילד וברנט קרוס. שוק האורוות ששיאו בימים שבת וראשון נמצא אגב בבעלות ישראלית. בלונדון המוזיאונים הגדולים הם בחינם הודות למימון של הלוטו. זה אומר שבניגוד לטענות שמתמקדות במסחר בלבד - גם תרבות נגישה בסופי השבוע, וגם הפארקים הרבים שבתחום העיר.

בעיר מגוריי כיום המצב קצת מוזר - בצירים הראשיים יש שירות טוב ויש שירות רכבת בינעירוני ברמה שהיתה טובה לפני הוירוס (הורידו לנו רכבת ערב ולא החזירו, אז התדירות ירדה בחצי), אך בפרברים יש שירות אוטובוס אחד בשעה. הממשלה החדשה רוצה לבטל את שיטת ההפרטה שצימצמה את נסועת האוטובוסים מחוץ ללונדון בחצי מאז שנות ה 80. בשבת וביום א' יש בציר הראשי עשרות אוטובוסים בשעה, אך היעדר הרישות לשכונות יוצר בעיית הזנה לרשת.

במהלך השנים העלתי בפורום שירשורי נסיעות רבים שכללו נסיעה ביום א' אירופאי.

25% מאוכלוסיית ישראל אינה יהודית. בקרב האוכלוסייה היהודית חילונים ומסורתיים לא מקפידים הם הרוב.

המדינה אינה מממנת תח"צ אפקטיבית בשבת, אך היא מממנת את המשרד לשירותי דת ואת המועצות הדתיות. כתוצאה המדינה מממנת פעילות בשבת - בתי הכנסת שפתוחים בשבת - אך מסרבת לתת לציבור שלא נוהג תחבורה ציבורית כדי שיוכל להגיע למוקדי עניין אחרים. התוצאה היא שלאוכלוסייה מסורתית מתונה שהדבר היחיד שמוצע לה הוא בית כנסת אין אפיק אחר חוץ מלהיות דתיים יותר. כדובר אנגלית אני מכיר את זה היטב. בהשוואה לעולים ממזרח אירופה, ברה"מ דאז, או דורות ההמשך של עולי ארצות ערב - לנו היה המזל שיכלנו לטוס לבקר את קרובינו כל כמה שנים. בתי הכנסת של קרוביי באנגליה הינם אורתודוקסים, אך אורח החיים שלהם דומה למה שבארץ נקרא מסורתי לא מקפיד, כאשר אפילו הדוד והדודה היחידים שלא נסעו בשבת - צפו בטלוויזיה. רמת הדתיות שהקהילה הדתית של בתי הכנסת שלנו בארץ דרשה היתה שונה מאד ממה שמקובל בקהילות המוצא. אני מכיר גם עולים דתיים מארה"ב (כאלו ששלחו את ילדיהם לממ"ד, אני למדתי בבית ספר ששייך לזרם הממלכתי) שבבית היו צופים בטלוויזיה בשבת. יש פוליטיקאים דתיים וחרדיים שטוב להם אלקטורלית שהמדינה נותנת שירות אחד בשבת ומונעת אחר.

עכשיו עם התגברות הצפיפות במדינה ושאיפה תיכנונית לעידוד השימוש בתח"צ, צימצום תקני חנייה בבניינים ובמרכזי הערים, ציפוף הבינוי - האוכלוסייה החילונית והמסורתית לא תוכל להמשיך באורח חיים מבוסס רכב פרטי. מי שעד עכשיו הסתכלו על היעדר התח"צ בשבת בזילזול מלמעלה - עכשיו הם על הכוונת.

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמגבילה את התח"צ 27-30 שעות בשבוע. זה מצב שאין לו אח ורע והוא פוגע בעיקר בשכבות החלשות יותר בציבור, אלו שהיהדות אומרת שיש לעזור ולהתחשב בהן.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member

אגב - בגלל שמדובר בתשתית בריאות הכרחית המדינה ומשרד הבריאות דואגים שיהיה בית מרקחת תורן בשבת. הפתיחה היא בסבבים כך שכל שבת מדובר במיקומים שונים ואי אפשר להסתמך על בית מרקחת מסויים במרחק הליכה שיהיה פתוח כל שבת.

זה יוצר מצב קפקאי שאזרח וותיק שאינו נוהג, לקוח מובהק של בתי מרקחת, אינו יכול להגיע לבית מרקחת תורן מרוחק באמצעות נסיעת תח"צ במחיר מסובסד או חינם לפנסיונרים אלא צריך או להוציא נתח ניכר מהתקציב השבועי על מוניות הלוך-חזור או לבקש טובות מקרובים וחברים צעירים יותר שנוהגים. המדינה דואגת שיהיה ול בית מרקחת תורן, אך מונעת ממנו הגעה עצמאית לשם בתח"צ.
 
למעלה