אכן עם הקווים שפועלים בשבת בבוקר בחיפה אי אפשר לגעת בהם לא בלוז ולא במסלול. בעיקר התשומת לב לתחבורה ציבורית בשבת בא מקרב אלו שיכולים "לספוג", את הבעיות שיש בה בששת הימים האחרים, בין היתר בקרב פעילי תחצ ולכן מעלים את השבת כדבר הראשון המפריע להם.אני מסכים, צריך לנתק את הפוליטיקה מזה ולתת היכן שצריך, וזה יהיה משמעותית פחות מיום חול וכמובן עם הסתכלויות מוקדיות אחרות (ללא לימודים ותעסוקה, יותר למוקדי בילוי). לו רק זה היה נבנה כך לאורך השנים היינו יודעים.
אומדן הנוסעים השבועי ברבעון רביעי 2024 (רבעון שיא) היה יותר מ-20 מליון, אם נכפיל באותה שיטה, הרי נגיע ב-2025 ב2025 לכמליארד נוסעים בשנה. אז ה-7 מליון בשבת או אפילו 10 מליון (אם נהיה נדיבים עם כל נעים בסופש וכו') הם אחוז אחד בלבד.
אבל אם היינו בונים רשת כמו שצריך, היינו יכולים בקלות להגיע ב-26 שעות השבתה האלה. להרבה יותר, אי אפשר לדעת כמה וגם כמו שאתה מציין ההקבלות הבינלאומיות פחות עוזרות לנו, אבל לא אתפלא אם נוכל להגיע לכך ש-5% מכלל הנוסעים היו יכולים להיות ביממה בשבוע הזו וכמובן להתווסף לכלל הנוסעים הכללי. כלומר לדעתי בתכנון נכון, ממוקד והדרגתי אפשר להגיע ל-50 מליון נוסעים בשבת.
חשוב להגיד שהסטטוס-קוו משפיע על הכל, גם על ערים בהם יש שירות בשבת כדוגמת חיפה, שהוא לא מיטבי כי כל הזזה של מסלול או טיוב רשת ובוודאי תוספת נדרשת דורשים הסכמה "פוליטית" ולפיכך נמנעים מלעשות אותם. כלומר גם חיפה הפוליטיקה לא מאפשרת לעשות תכנון שממקסם את הפוטנציאל בשבת, וכך גם בערים מעורבות ואפילו בערים ערביות פר-אקסלנס. הכל נבדק דרך משקפיים של "מה יגידו" והכל דורש אישור מהדרג הפוליטי שברצותו יכול במשך שנים לא לאשר אף בקשה, הגיונית מקצועית ככל שתהיה.
מבחינה תדמיתית חשוב להגיד שזה עולה כאחת הסיבות העיקריות של משתמשי רכב נגד שימוש בתח"צ, כי אם היא לא זמינה בשבת הם בכל מקרה צריכים להחזיק רכב. זה כמובן לא יהיה נכון במבחן המציאות באופן גורף וזו לא הסיבה העיקרית שבגללה אנשים משתמשים ברכב בימי חול, אבל עבור חלק מהאוכלוסיה זה כמובן כן נכון, בעיקר אלה שגרים במרכזי הערים הותיקות עם בעיות הגודש והחניה אך עם הצפיפות העירונית הראויה, ומתלבטים אם לקנות רכב (או אם לקנות רכב שני) והימצאות תח"צ ליעדים עיקריים בשבת עשויה להניא אותם מההחלטה שאחר כך תגרום להם להשתמש הרבה יותר ברכב פרטי גם במהלך השבוע. זה גם יאפשר להקטין תקני חניה במוקדים הפותחים בשבת יותר בקלות ויש לזה עוד יתרונות רוחב גדולים אחרים.
אם לשאול אותי זה שירות שצריך לפעול בשבת קווים שאני יודע שיש עליהם ביקוש, ולא עוברים במקומות רגישים:
גוש דן:
שירות עירוני: תדירות הדומה לזאת של 22:00 ביום חול לכל השבת.
2 4 5 8 10 14 18 19 23 25 29 39 (סיום באלוף שדה) 47 48 54 55 56 57 61 (ממסוף אלוף שדה) 62 63 66 (סיבוב דרך השפלה- אם המושבות ובן גוריון) 74 87 88 (קווי חולון) 89 90 126 142 172 189 201 274 501
שירות בינעירוני מתל אביב (כל 30-60 דקות) (כל השירות מהתמחת יוארך/יקוצר למסוף 2000)
111 249 (אגד) 249 (מטרופולין) 281 304 367 369 380 421 (תדירות יום חול) 480 (דרך עין כרם. סיום במסוף הר הרצל), 601 605 825 826 845 848 852 921
רכבת ישראל: נתב"ג- 4 תחנות תל אביב- בנימינה- 4 תחנות חיפה - קריית מוצקין (כל חצי שעה): כאשר חצי מהנסיעות ימשיכו לעכו ונהריה וחצי לכרמיאל.
תבל: R1 (ללא תחנות שחם, שנקר, אהרונוביץ' ובן גוריון). כל 10 דקות
חיפה עירוני: 3 (אגד) 54, 115, 123, 132
חיפה בינעירוני: 301 271
ראשון לציון עירוני: 3
נערך לאחרונה ב: