לסייפנית ולרולן
הרבה הורים אטומים. אבל זו לא אטימות באמת. זה פחד. זה קושי לפקוח את העיניים ולהתבונן בפגמים של עצמך. לכל אדם יש חסרונות, וקשה לאנשים לקבל את חסרונותיהם. בד"כ אדם יכול להסתדר עם עצמו, ולהחביא את חסרונותיו מתחת לשטיח. ואז פתאום מופיעה ילדה רגישה, ולא יכולה להשלים עם המצב, וסובלת, ומכריחה את ההורים להתמודד עם החולשות שלהם. והם מפחדים. כי זה קשה. והם הרי רגילים להחביא את הבעיות מתחת לשטיח, אז הם עוצמים עיניים גם לצעקה של הילדה, כמו שהם רגילים. זה לא החוסר של הילדה לשתף את ההורים. היא כן משתפת. היא צועקת. אבל היא עושה את זה בקול של ילדה, בהתנהגות לא בוגרת, וההורים לא מבינים מה היא אומרת. ואז היא מאבדת תקווה, ונסגרת, ומפסיקה לשתף. פעם פגשתי מכרה, שהיתה לה ילדה שהחלה להיות אנורקטית. האם יזמה שיחה משותפת איתי, כדי להמחיש לילדה כמה לא כדאי להתחיל עם הפרעות אכילה. הילדה הסבירה שהיא כועסת על שלא סיפרו לה שסבא שלה נפטר. האם לא התייחסה לדבריה, ובוודאי לא למה שמאחוריהם... היא רק חזרה והסבירה לה למה לא כדאי לה לצום, וכדאי לה לאכול. אני הבנתי מה הילדה אומרת, אבל לא היתה לי שום דרך להסביר את זה לאמא. הכרתי אותה יותר מדי טוב מכדי שאנסה להראות לה שהילדה חשה ניכור. נאלצתי לשתוק ולשמש כלי משחק בידיה של האם השתלטנית. רולן, אני חוששת שאם יכניסו למשרד החינוך שיעורים על תזונה וכו', במקרה הטוב ימנעו את ההרס העצמי של הבנות בצורה של אנורקסיה, ויגדלו דור של בנות כפייתיות בצורה אחרת, הרסנית לא פחות (חיתוכים וכאלו...). אני חושבת שילדים צריכים שיעורי דינמיקה חברתית שתאפשר להם לבטא את הרגשות שלהם, את המחשבות שלהם (בלי לחשוש לביקורת חינוכית...). צריכים מסגרות חינוכיות שיאפשרו דו-שיח יזום בין הורים לילדים, שיפתח ערוצי תקשורת נוספים בין הורים לילדים, באווירה חברתית קבוצתית.