עלות מול תועלת
התשובה שלי בכל פעם שמעלים רעיון היא : עלות מול תועלת....
תשקיע X ש"ח בפיתוח ומסך עבור כל אוטובוס, תכפיל ב 2900 אוטובוסים....
אם הנהג מבצע את הנסיעה באופן חד פעמי (נהג תל-אביבי שמתגבר בחיפה) אז זה יעזור לו אבל אם הנהג מבצע את הנסיעה יותר משלוש פעמים אז הוא כבר לא צריך את העזרה....
ולכן כל ההשקעה משמשת מס' מצומצם של נהגים, מס' מצומצם של פעמים.....
עלות מול תועלת
במובן הצר של המילה ייתכן ואתה צודק, אבל השאלה אם ניתן להוסיף תועלות אחרות.
כמו שרבים מאיתנו מפעילים וייז על בסיס יומיומי על הנסיעה הקבועה שלנו ולא רק כשאנחנו נוסעים למקום לא מוכר, והתועלות מזה לנו נמוכות יחסית (לפעמים זה מזהיר מאיזה פקק חריג במיוחד ונותן מסלול חלופי אבל בדרך כלל הפקק הוא אותו פקק מדי יום). מנגד, לחברת וייז היא מספקת הרבה מידע שבתורו תורם גם לנו, ומהגישה הזו גם היא יכולה לפמפם שיורתים חדשים שלה כמו שירות הקארפול או המידע על מחירים בתחנות דלק לאורך המסלול.
כך גם לנהג האוטובוס אפליקציה כזו שתהפוך ל"חובה אוטומטית", כלומר תידלק אוטומטית על מסלול הקו ברגע שהנהג מזין את הסידור שלו), עשויה לעזור הרבה מעבר לראיה הצרה הנוכחית.
1. היום לשלוח נהג למסלול שהוא לא מכיר זו רעה גדולה שהסדרן משתדל להימנע ממנו כל עוד הוא יכול. עם אפליקציה כזו זה יהיה קל יותר. (עדיין אין תחליף לנהג שמכיר את המסלול על בוריו, אבל הפער בינו לבין נהג שלא מכיר אותו יהיה קטן יותר).
2. לנהג, גם המנוסה, זה יקל על העבודה וימנע טעויות אנוש שמה לעשות, לפעמים קורות גם לנהגים מנוסים.
3. הדוגמה שמושיקו העלה, יכולה, אם תהיה ממוסדת, להביא לשינוי בנהלי משרד התחברוה בכל הקשור להגדרת תחנות שלא חובה להיכנס אליהם אם אף נוסע לא ממתין בהם. זה כבר קורה בשירות לפי קריאה במשגב, ובעמק האלה ואפשר להרחיב זאת. התוצאה, מעבר לשיפור הישרות לנוסעים שעל האוטובוס גם זמן הפסקה ארוך יותר לנהג בקצה.
4. אגב שינוי נהלים, זה יאפשר לשנות את הנהלים כך שבין שתי תחנות האפליקציה היא זאת שתגיד לנהג איך לנסוע במקום המצב הנוכחי שבו הוא צמוד למסלול שהוגדר ויהיה מה.
5. זה מקל על הנהג (ולא רק על חדר הבקרה המרוחק), לזהות בנצ'ינג ואת מיקומו בבנצ'ינג הזה, כאשר בשילוב עם מידע ממערכת הכירטוס על מספר העולים על האוטובוס מאפשר לייצר נוהל שמאפשר לנהגים לסטות (באישור ולפי הנוהל כמובן) מרישיון הקו כדי לייעל את כלל הרשת, לדוגמה מתי להתחיל לדלג על תחנות כי אתה מלא ואתה רואה שהאוטובוס הבא הוא 2 דקות אחריך, או לחלופין, אם אתה השני בבנצ'ינג, מתי אתה מדלג על תחנות כדי לעקוף את הראשון (בדגש על תחנות שדורשות סטיה מהציר הראשי כמו במחלפים). זה דורש אפיון מדוקדק של משרד התחבורה לוודא אי פגיעה בציבור אבל זה בהחט אפשרי.
6. זה מקל על ההוכחה מול תלונות שהנהג לא נסע במסלול שלו או לא עצר בתחנה (לא חייבים בשביל זה את האפליקציה, אבל בהחלט יעשה את זה נוח יותר).
ובטח אפש רלחשוב על עוד רעיונות.
כשאתה משקלל את התועלות לא רק במונחים של נהג שלא מכיר אלא במונחים של הפחחת קנסות, הגדלת אמינות וכו' זה עשוי להשתלם.