אירוח בנושא התפתחות פעוטות ותינוקות-שאלות

פרלמנים

New member
אירוח בנושא התפתחות פעוטות ותינוקות-שאלות../images/Emo70.gif

להזכירכם, מחר בערב 15.5.07 20:30 תתארח אצלנו ענת סימון שתענה על שאלות בנושא התפתחות תינוקות ופעוטות. כאן אפשר להתחיל לשרשר שאלות לענת, כבר מעכשיו. מומלץ ורצוי לשאול שאלות גם על התפפתחות תינוקות, וגם פעוטות! ענת סימון מנהלת פורום התפתחות פעוטות, מדריכת הכנה ללידה , מדריכת אימהות לאחר לידה , מדריכת התפתחות תינוקות , מטפלת ומאבחנת בשיטת ורדי . בוגרת המרכז הישראלי לחינוך ללידה, מרכז צעד ראשון ןמרכז ורדי. אירוח נעים ומהנה לכולנו
ג'סיקה ואורית
 

פרלמנים

New member
אני אתחיל לשאול,לעורר תאבון לכולן...../images/Emo8.gif

בתקווה שאחרי יבואו עוד שאלות רבות. אז זה הרקע: דניאל בן 9 חודשים, בן יחיד בינתיים
. זוחל במרץ, עומד, נעזר בחפצים כדי לנסות צעדים ראשונים (בעיקר בלול בתמיכת הדפנות). דניאל לא נמצא בפעוטון אלא איתנו בבית, יונק כמעט מלא ולפי דרישה, שובב לא קטן, פעיל מאוד (אבל הכי אוהב על הידיים שלנו). שומע אנגלית מאמא ועברית מאבא. אנחנו ישנים במיטה משפחתית כמעט מיום היוולדו. שאלותי, אחרי ההקדמה הארוכה: אחרי שהתחיל לזחול, כל מה שפעם היה "להיט", בלתי מושג כבר איבד מקסמו, הכל "זמין" לו. מה אפשר לעשות כדי "להעסיק" את דניאל ולגרות את חושיו בגיל הזה? די נמאס לו לשבת בלול ולשמוע שירים, או לחבוט צעצוע זה באחר, ממש קשה להעסיק אותו ולמצוא משהו שיעניין אותו לאורך זמן. אפילו באמבטיה הוא משתעמם מהר, פעם יכולנו להיות באמבטיה חצי שעה בכיף. אלו משחקים אנחנו יכולים לשחק איתו? אלו צעצועים מומלצים לגילו ולחודשים הקרובים? איזה עידוד ניתן לתת לפיתוח שפה/דיבור? תודה רבה,
ג'סיקה
 
הי ג'סיקה

אני מניחה שכאשר את כותבת "כל מה שפעם היה "להיט", בלתי מושג כבר איבד מקסמו, הכל "זמין" לו" את מתכוונת לכך שדניאל מעדיף לזחול ולעבור ממקום למקום, מחפץ לחפץ, מצעצוע לצעצוע וכמעט אינך רואה אותו מתעכב או נשאר להתעסק בחפץ אחד לאורך זמן. התופעה הזו אופיינית מאד לגיל זה. העיסוק המרכזי כעת הוא בפיתוח היכולות של המוטוריקה הגסה. הגילוי של היכולת להגיע ממקום למקום מלהיב והסקרנות רבה. בדרך כלל בשלב הזה תינוקות מנסים לפתוח מגירות, לבדוק חפצים שמונחים על שולחנות נמוכים , לחקור את מושגי העומק, והגובה תוך טיפוס על ספות נמוכות, מדרגות ונסיונות ירידה מהם. ישיבה בלול עם צעצוע משעממת ועדיף לנסות להתרומם לעמידה או ללכת תוך החזקה במעקה הלול. חשוב לי להדגיש שפעילות של מוטוריקה גסה היא פעילות חשובה ונחשבת ל"תעסוקה". בתחום המוטוריקה הגסה הייתי מעודדת זחילות מאתגרות כמוזחילה על כריות או פופים, מעברי מכשולים, זחילה במנהרה וכד'. משחקים שיכולים לרתק את התינוק ( שוב, נא לא לצפות לזמן ארוך) הם קופסאות שמכילות חפצים קטנים כמו דיסקיות, פוגים, פיסות בד במרקמים שונים וכד'). תינוקות בגיל זה עדיין לא יודעים להחזיר חפצים לקופסאות אך הם נהנים מאד לרוקן את תוכנן. עוד בנושא קופסאות: תינוקות אוהבים מאד להיכנס לקופסאות, או לשבת בהן כשמבוגר מניע ומסיע אותם. לצורך זה אפשר להשתמש בכל ארגז קרטון פשוט. את אותו ארגז אפשר לנצל גם לבניית מנהרה פשוטה ע"י פתיחת התחתית של הארגז. אני מוצאת שכלי נגינה פשוטים מושכים מאד תינוקות בגיל זה. אינני מתכוונת דווקא לכלי הנגינה הפלסטיקיים הצבעוניים היעודיים לתינוקות אלא גם ובמיוחד לכלי נגינה מסורתיים כמו קערה טיבטית ( בהשגחה בלבד), גונג, רעשנים מסוגים שונים , קסילופון וכד'. כלי נגינה אוטנטיים עשויים מחומרים טבעיים ומשמיעים צלילים נהדרים . פעילות של הורה ותינוק : משחקי אצבעות. ישיבה ורכיבה על הברכיים של ההורה פיצוץ בועות סבון שההורה מפריח . הקפצות בישיבה טיסה ב"אוירון" על הברכיים של ההורה השוכב על גבו. לא כתבתי כאן על צעצועים התפתחותיים מחנויות לצרכי תינוקות מפני שבכל חנות תוכלי לקבל יעוץ לגביהם. חשוב רק לציין שעל האריזות רשום טווח גילאים שלהם מתאים הצעצוע ולכן אם למשל תקני מגדל טבעות, אל תצפי בשלב זה להשחלת טבעות על המגדל אלא רק להסרתן. מכל מקום אני עדיין מחבבת יותר צעצועים מחומרים טבעיים או צעצועים מתוצרת בית. תהנו...
 

פרלמנים

New member
תודה רבה, עזרת לנו מאוד../images/Emo13.gif

לא יכולתי לצפות לתשובה יותר מקיפה ומספקת (וארוכה ומפורטת) מזו. ממש תודה, ג'סיקה
 

אנגלה3

New member
יש לי 2 שאלות בינתיים../images/Emo8.gif

1. שחר בן 4 וחצי חודשים והוא כבר קרוב לשבועיים מתרומם ממצב של חצי שכיבה לישיבה (קרה כל הזמן כשהוא שכב עלי עם הגב מופנה אליי) מאתמול הוא התחיל להתיישב בעגלה כשהיא במצב ביניים(לא שכיבה ולא ישיבה), הוא מתעקש להתרומם, ומתעצבן כשנופל חזרה, הבנתי שעדיין מוקדם מידי אבל הוא מתעקש, מה לעשות? להתעקש חזרה או פשוט לזרום עם הילד? (הרופאה הייתה ממש נגד) 2. הוא לא מוכן בשום פנים ואופן לשכב על הבטן, במיוחד לא עם הנעליים, המצב היחיד שהוא מוכן - וגם זה ל-2 דקות בדיוק, זה אחרי אמבטיה כשהוא ללא הנעליים, איך לגרום לו לשכב על הבטן? תודה אנג'לה.
 

פרלמנים

New member
רקע חשוב לענת ולכולן../images/Emo41.gif../images/Emo41.gif

ענת וכל השואלות שימו לב: חשוב לתת את מרב הפרטים לענת בענייני ק"פ, משום שלא מספיק לכתוב "הנעליים" אלא צריך להסביר במה מדובר. אז ענת, כאשר מופיע בפורומינו המונח "הנעליים" הכוונה לנעליים מיוחדות, מחוברות בניהן בפס אלומיניום, ונועד לשמר את תיקון הקלאב פוט לאורך זמן. מקווה שזה יבהיר מראש כמה שאלות שהיו עלולות לצוץ. במקביל, שלחתי לענת מסר ובו הסבר קצר על ק"פ וכו' ג'סיקה
 
אנג'לה , אני מסכימה עם הרופאה

תינוקות אוהבים להיות פעילים ובדרך כלל ינסו לדחוף עצמם ולהתרומם מהתנוחה בה הם נמצאים. תינוק שנמצא במצב של חצי ישיבה בעגלה לא יכול להניע עצמו לכל הכיוונים והכיוון הטבעי שינסע להתנועע בו הוא התרוממות לישיבה ע"י שימוש בשרירים הכופפים שלו. זה טבעי, זה נורמלי אבל.... חשובלנו כהורים לעודד התפתחות מאוזנת וסימטרית. את מתארת שרירים כופפים חזקים שממשיכים כל הזמן להתאמן ומצד שני שרירים זוקפים שמתקשים להרים את החזה משכיבה על הבטן . האימון של הכופפים על חשבון זמן האימון של הזוקפים עלול ליצור מצב לא מאוזן. על מנת לאזן מומלץ למעט למינימום ההכרחי את המצבים מעודדי הישיבה כמו סלקל, טרמפולינה , עגלה וכד' ומצד שני לתרגל את הזוקפים. זה לא אומר שאת צריכה להתעקש או להילחם אבל זה אומר שאת יכולה לכוון ולהדריך. כמו שכתבתי : את עידוד הישיבה תורידי למינימום זמן , אבל בזמן הזה ( למשל טיול בעגלה) אל תילחמי. על מנת לעזור בשכיבה על הבטן ובתרגול הזוקפים אני מציעה קודם כל להיכנס למאמר שיפור השכיבה על הבטן באתר שלי ולהתחיל לבצע את התרגילים שנעשים בשכיבה על הגב ( מודעות ידיים למשל). בעמידה והחזקה של התינוק על הידיים עם הגב אלינו ניתן לתרגל את השרירים זוקפי הגב לאורך עמוד השדרה . הגירוי הוא כפי שמוסבר במאמר אבל התנוחה היא שונה ( ניתן לראות אותי מחזיקה תינוקת בתנוחה זו בגלריית התמונות) השכיבה על הבטן עם הנעליים באמת לא נוחה ולכן את איזור כפות הרגליים הייתי משאירה חופשי. ניתן להשכיב על הבטן על הירכיים של ההורה כך שהראש בצד אחד וכפות הרגליים בצד ני. במצב זה הראש עובד בכיוון של הזדקפות. אם נשב על הרצפה נוכל באותה תנוחה לגרות הושטת ידיים בשכיבה על הבטן אל הרצפה. באותה תנוחה אם נגביה מעט את הירך התומכת באגן של התינוק ניצור מצב של העברה ששל משקל אל הידיים ובכך נגרום לחיזוק חגורת הכתפיים. אפשרות נוספת לתירגול השרירים הזוקפים היא ע"י הרמת התינוק על הידיים למעלה באויר כך שהשרירים הזוקפים עובדים וגופו יוצר "אוירון" . שיהיה בהצלחה ואשמח להתעדכן בפורום התפתחות תינוקות על ההתקדמות.
 

אנגלה3

New member
ענת, תודה על התשובה

אבדוק בהחלט במאמר את התרגילים ואיישם אותם. חשוב לי מאוד, מאחר והבן הגדול שלי (אלמוג שלי בן 10.5) גם לא אהב לשכב על הבטן ולא כ"כ עודדתי אותו והדבר גרם לחגורת כתפיים חלשה, מה שגרם לנו לפנות לריפוי בעיסוק לפני הכניסה לכיתה א'. חשוב לי מאוד לא לחזור על אותה הטעות בשחר. שוב תודה על התשובה ועל ההפנייה לאתר.
 

זהבה29

New member
קודם כל הרבה בריאות ,שאלות לאירוח.

הרבה בריאות לדניאל הקטן ושיהיו לכם ימים יותר קלים. שאלות:*מעיין עוד מעט בת שנה ,עוד שלושה חודשים היא צריכה להיכנס לגן, כיום היא איתי בבית. מעיין אוכלת מוצקים ושותה מים בבקבוק, אך מבקשת בעיקר רוב היום לינוק,היניקה מרגיעה אותה היא גם נרדמת בעזרת היניקה. היא אלרגית לחלב פרה לכן זהו החלב היחיד שהיא מקבלת. האם בגלל ההנקה יהיה לה קשה במיוחד להיקלט בגן, מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לה? *למעיין יש מין הקשטה בגב אמרו לי שזה יכול לגרום לכך שתלך על קצות האצבעות האם זה נכון ובאילו תרגילים אפשר לעזור לה? *למעיין קלאב פוט בשתי הרגליים בשתיהן עברה גבסים,ניתוח,דניס בראוון. היום נראה שכף רגל שמאל חלשה יותר כיצד ניתן לחזק את כפות הרגליים לקראת הליכה? *אשמח לקבל רעיונות למשחקים בבית עם מעיין . תודה מראש זהבה.
 
זהבה שלום

בנושא ההנקה והכניסה לגן אני עונה כאמא ולא כאשת מקצוע. שלושת ילדי ינקו תקופה ארוכה ואהבו להירדם תוך הנקה ובכל זאת אני לא חושבת שהיו להם קשיים גדולים יותר בכניסה לגן לעומת ילדים אחרים. ברב המקרים קורה בגן דבר מפתיע : התינוק והמטפלת יוצרים הרגל חדש של הירדמות. אם יש מוצץ או חיתול בד או כל אמצעי אחר שיכול לעזור אני מציעה לנסות אותו. ( אולי אפילו חולצה שדבק בה הריח שלך) מניסיוני הרגל השינה של הגן לא עובד בבית. בבית הבת שלך תבקש להמשיך להרדם בהנקה עד שימאס לאחת מיכן. בעניין ההקשתה בגב: באתר שלי יש הפניה למאמר בשם גב עגול. התרגילים נעשים בשכיבה על הגב ויתאימו לכם . שימי לב שמה שחלשוב הוא לא הרמת הרגליים אלא השיתוף של האגן בתנועה והארכת הגב. דבר נוסף: גם כאן אני ממליצה ללכת לתרגיל גירוי זוקפי הגב ( ראי הסבר שלי בתשובה מעלייך) . הסיבה היא שכאשר השרירים לאורך עמוד השדרה עובדים טוב, קטן הצורך בפיצוי על חולשתם ע"י כיווץ שכמות או אזורים אחרים. הכנה להליכה: ייתי מקדישה זמן מיוחד לעיסוי כפות הרגליים. הרעיון הוא להרגיש כל חלק בכף הרגל, כל אצבע על מנת להכיר אותם ולהשתמש בהם. כתבי לי מה מצב ההליכה בעזרת רהיטים ואיך העמידה ( האם תמיד על קצות אצבעות) ואוכל לפרט יותר. לגבי משחקים מתאימים. את יכולה להיעזר בתשובה שלי לפרלמנים. הרבה מהרעיונות יתאימו גם לכם רק שאתם יכולים לשכלל עוד כמו למשל ללמוד גם להכניס חפצים לקופסא ( בתנאי שהפתח גדול מספיק).
 

זהבה29

New member
ענת שלןם.

תודה רבה על התשובה,בהמשך הערב אכנס למאמר שהמלצת עליו. בקשר לעמידה:מעיין לא עומדת על קצות האצבעות לפעמים היא עומדת על כל כף הרגל ולפעמים על חלקים ממנה,לא קבועים. בשינוי תנוחת עמידה היא לא מסתדרת עם הרגליים בעיקר קשה לה עם רגל שמאל, היא "נתקעת" איתה קצת. היא אוהבת לעמוד אך מזיזה הרבה יותר בקלות את רגל ימין. לגבי ההליכה על קצות האצבעות:היא כרגע לא עומדת על קצות האצבעות אך אמרו לי שזו תהיה התוצאה של ההקשתה בגב. המון המון תודה זהבה.
 
הי זהבה

אם מעיין לא עומדת על קצות האצבעות אני לא רואה סיבה לדאוג כרגע בעניין זה. לגבי הקושי ברגל שמאל: אנא הסתכלי מחר ובדקי האם הוא נובע מכך שמעיין נוטה להישען יותר על צד שמאל שלה ומכיוון שזהו הצד שנושא את רב המשקל רגל ימין פנויה יותר. אני מציעה לעודד הליכה לכלצד בנפרד תוך החזקה ברהיט נמוך או בקיר. לעודד סיבוב ועקיפת פינות של שולחן ( כל צד בנפרד). תרגיל נהדר נוסף הוא עמידה תוך חיבוק והישענות על ההורה היושב וממצב זה העברת משקל קדימה , אחורה ולצדדים. תרגיל זה מלמד בזמן ההישענות לאחור את הדריכה על העקבים ובזמן ההישענות על הצד מאפשר בכל פעם לפנות ולהרים רגל אחרת.
 

אירנה ק

New member
שלום ענת

בת שלי מאיה בת 11 חודשים. ילדה מאוד שמחה ועליזה וחייכנית. אוכלת מוצק מגיל חצי שנה, שותה הרבה מים, לפני שנה לוקחת בקבוק מטרנה. לפעמים קמה בלילה לבקבוק וחוזרת לישון מהר. זה הרקע. שאלה: היא לא אוהבת שנוגעים לה בידיים, ישר לוקחת אותם בחזרה ואם מתעקשים מתחילה לבכות. ניסיתי לעסות לה את כפות הידיים היא לא נותנת גם להלביש אותה קשה אחרי כל מקלחת בכי עד שהיא לבושה. האם זה אומר שיש איזהשהיא ביעה
\ שכחתי לציין שהיא לו אהבה לשכב על הבטן עד שלא הורידו לה את הנעליים בשעות היום ( לפני כחודש וחצי) בגלל זה היא רק עכשיו מתחילה ללמוד להתיישב לבד,לחול, לעמוד על ארבע. היא מתהפכת לשני הכיוונים מגיל 8 חודשים, מסתובבת סביב הציר, יושבת יציב כשמושיבם.
 
אירנה שלום

חסרים לי מספר נתונים: האם יש רגישות או הרתעות ונים כמו מגע עם דשא, סוגי בד , חול , רתיעה מריחות או מרקמים שונים? האם הידיים מרגישות לך "נוקשות" כאילו הן מתנגדות לנסיון ליישר אותן? לגבי ההתפתחות המוטורית: אם ביתך כבר לומדת לעמוד על ארבע ולזחול הרי שהיא משלימה את הפער בקצב מצויין ואת יכולה להיות שמחה מאד.
 

אינה ו

New member
ענת שלום!

קודם כל תודה רבה שהסכמת לתרום מזמנך לטובת הילדודס שלנו! שאלתי היא כזו: תום בן 11 חודשים נולד עם ק"פ דו צדדי קשה. עבר שלושה חודשים של גבסים, חיתוך גיד האכילס והיום הוא עם הנעליים 15 שעות ביממה (בעיקר בשינה). לפני כחודש התחיל לזחול על 4 בצורה חופשית. תום הוא ילד מאוד סקרן ופעיל, הוא מתרוצץ בכל הבית ומנסה להגיע לכל מקום אפשרי. הוא מאוד ווירבלי: אומר מילים כמו: אמא, אבא, בוא, תני לי וכו'. לאחרונה התחלתי להסביר לו מה מותר ומה אסור. לדוגמא: לא להתקרב למחשב או לאוכל של הכלבה. אני מרגישה שהוא מבין כאשר אני אומרת לו אסור כי הוא נרתע לכמה שניות ואז מסתכל עלי וכאילו דווקא מנסה לעשות את המעשה האסור. האם יש דרך טובה לעזור לו להבין מה מותר ומה אסור. יש לציין שאני נותנת חיזוק חיובי על כל התנהגות רצויה.
 
אינה שלום

מדברייך ברור שתום מבין בדיוק את מה שאמרת. הוא נרתע לאחור. בהמשך הוא בודק שוב. הוא לא יכול לדעת אם הורית לו לא לגעת כי בדיוק עכשיו הכלבה אוכלת , או כי המכשיר חם . הוא לא יודע שאם קודם היה אסור אז גם עכשיו אסור. ולפעמים הוא יודע אבל בוחן ובודק וזה בסדר גמור כי זה "התפקיד" שלו ללמוד ע"י בדיקה ובחינה. מילות המפתח בחינוך הן סבלנות מצד ואסרטיביות מצד שני . חוזרים שוב ושוב על ההוראה לא לגעת ואם יש צורך גם מרחיקים פיסית. עם הזמן המסר נקלט.
 
שאלה על הליכה

שלום ענת, אני רוצה לשאול איך ניתן לעודד הליכה. לילד שלי ק"פ ברגל שמאל, הוא גובס ונותח ומגיל חודשיים נועל את הדניס בראון. כיום הוא בן שנה וחודשיים ונועל את הנעליים רק בשעות השינה. הוא זוחל ויושב מגיל 7 חודשים ועומד מגיל 8 חודשים. בימים אלו הוא עושה צעדים ראשונים ללא תמיכה. צועד מספר צעדים מועט וחוזר לזחילה. קדם לכך חודש שבו היה נעמד ללא תמיכה אך לא ניסה (או לא העיז) ללכת. האם זה יתכן שהקרסוליים חלשים יחסית בגלל המכשיר והדבר מעכב את ההליכה? ואם כן איך ניתן לחזק את אזור הקרסוליים? תודה.
 
לייכטפוס שלום

לא כתבת את גיל הילד ולכן איני יכולה להבין אם אכן מדובר בקושי או בעיכוב התפתחותי. באופן כללי השלבים שתיארת נראים כשלבי התפתחות תקינה ואם הם גם מתאימים לגיל אני לא רואה בעיה.
 
למעלה