אי קדושת כתבי הקודש לפי מאמר תשי"ח

amnon11

New member
אי קדושת כתבי הקודש לפי מאמר תשי"ח

נדהמתי לקרוא במאמר משנת תשי"ח כי התורה שבע"פ קדושה יותר מכתבי הקודש. (בענין "קושתם של כתבי הקודש") שתי שאלות בענין זה : 1- האם השתנתה עמדתו זו, בשנים מאוחרות יותר ? 2 - כמה תומכים יש ביהדות הדתית לגישה זו ?
 

amnon11

New member
כאן קישור למאמר שהוזכר לעיל.

http://www16.brinkster.com/leib/kitvei.html
 
ישנה סתירה בדבריך

בכותרת אתה כותב "אי קדושת...", ואילו לאחר שורה נוספת אתה כותב שיש קדושה בכתבי הקודש. איני נתפס כאן לקטנוניות אלא לחוסר רצונך להבין את דבריו.
 

amnon11

New member
אין סתירה. הוא טוען כי אינם קדושים

ללא תנאי. וכי התורה שבע"פ קדושה יותר מכתבי הקודש. במילים אחרות: כתבי הקודש אינם קדושים בכל תנאי, וכי יש מקום לערער על הכתוב בהם. (אני בטוח כי נקודה זו קוממה את היהדות הדתית נגדו).
 
"כל קדושת כתבי הקודש"

ראשית, כדאי שתקרא טוב את כל המאמר. שנית, הדברים הללו מקובלים היום בקרב רבים ביהדות, לענין יישוב סתירות בין דת ומדע. שלישית, לדעת ליבוביץ´ שום אובייקט בעולם איננו קדוש וכך גם לא כתבי הקודש (לומר שהם קדושים זו עבודה זרה). קדושתם היא בכך שחכמים קבעו אותם כקדושים. רביעית, בדבר עדיפות תושבע"פ לתורה שבכתב, זוהי דעה שרבנים רבים מחזיקים בה וראה למשל בהקדמה לפירוש "משך חכמה" על התורה (אינני זוכר מי חיבר את ההקדמה).
 

גרי רשף

New member
תורה שבכתב ותורה שבעל פה

אין לי מושג על איזה מאמר אתה מדבר וחבל שאין הפניה (רמז לכל המצטטים בעתיד).. אני כן זוכר שליבוביץ הדגיש שקדושת התורה שבכתב נובעת מקדושת התורה שבעל פה ולא להיפך. כלומר- התורה שבכתב קדושה כי כך נקבע בתורה שבעל פה. כדאי אולי לציין שאצל ליבוביץ, המושג קדושה לא ציין איזו תכונה עצמאית של האובייקט (כמו משקל או אורך) אלא את החובות הדתיות הנובעות ממנו. השבת קדושה מתוקף המצוות שיש לקיים בה, התורה קדושה מתוקף מצוות קריאת התורה וכו´. דוגמה נוספת- ארץ ישראל קדושה לא בגלל שיש באוויר שלה או באדמה שלה משהו קדוש, אלא מתוקף המצוות הקשורות לארץ (למשל- מצוות השמיטה).
 
למעלה