"אלוהים"

"אלוהים"

למה זה בלשון רבים בעוד שישנו רק אחד? אם תסבירו שזה כינוי ליחיד, אם כן ברבים היה צריך לאמר "אלוהימים" וזה הרי לא נכון ("אלוהים אחרים" - בתנ"ך). גם הביטוי "אלוהים אדירים" מורה על כך שהמילה באה בצורת רבים. מה אם כן הסיבה לכך?
 

masorti

New member
למה "שמיים" בלשון רבים כשיש רק אחד?

גם הביטוי "שמיים בהירים" או "שמיים מעוננים" מראה על כך שהמילה באה בצורת רבים. אבל יש שמיים אחד ולא שמיימים רבים. למה? ככה.
 

ayulli

New member
תשובה

זו לא צורת רבים אלא צורה "גנרית" - צורה שמביעה חומר, למשל (מים, וכו').
 

דקדקן

New member
למיטב ידיעתי

שורש המילה שמים הוא "שם" בלשון רבים, כביכול הרבה "שם".
 

masorti

New member
אז "אלוהים" הוא אלוה בלשון רבים.

הפואנטה היתה שיש מילים שצורת הרבים שלהם משמשת גם לתיאור משהו יחיד, ואילו צורת היחיד שלהם חסרת משמעות.
 

דקדקן

New member
למיטב ידיעתי

שורש המילה שמים הוא "שם" בלשון רבים, כביכול הרבה "שם".
 

דקדקן

New member
למיטב ידיעתי

שורש המילה שמים הוא "שם" בלשון רבים, כביכול הרבה "שם".
 

דקדקן

New member
למיטב ידיעתי

שורש המילה שמים הוא "שם" בלשון רבים, כביכול הרבה "שם".
 

דקדקן

New member
למיטב ידיעתי

שורש המילה שמים הוא "שם" בלשון רבים, כביכול הרבה "שם".
 

lmatan1

New member
אלוהים הוא בכל וגם בתוך כלום.

משמע שבכל אחד מאיתנו יש חלק מאותו הדבר והוא לא אלוהימים שלא יתקבל הרושם שמי שמתקרב בהכרתו למושג האלוהים יטעה לחשוב שהוא בעצמו אלוהים שהרי השלם הוא סכום כל הפרטים שמרכיבים אותו והוא אחד.
 

Nomaed Dominus

New member
זה כבר תאולוגיה והסטוריה...

בגדול, האמונה באל אחד יחיד היא אמונה יחסית חדשה (לפני איזה 2500 שנה גג). לפני זה, העברים היו עוד עם כנעני, שהאמין בקיום כל האלים, אבל את "אל", שהוא אב הפנטאון הכנעני - הם לקחו לאל הראשי שרק בדרכו צריך ללכת. עדיין היתה התיחסות לאלים אחרים בהמון מקומום בתורה וכל חלקו של התנ"ך היותר מוקדם. אם אני לא טועה, השם "אלוהים" לאל האחד הוא בשביל להראות את העוצמה שהאמינו שיש לו, שהיא לא משתוות גם לכל שאר האלים יחד, בגלל שהוא אביהם (או משהו כזה). דבר כזה יכול לגרור ויכוח תיאולוגי מאנשים מסורתיים ו/או דתיים, אז אני אומר ישר, אם מישהו רוצה לתקן עובדות, בבקשה. לא להיכנס לויכוח דת.
 

lmatan1

New member
לא מדובר על לפני איזה 2500 שנה גג

מדובר על מחר בבוקר כאשר אתה מתכנת גיטרות דיגיטליות.
 

masorti

New member
אני רוצה לתקן עובדות...

האמונה באל אחד קיימת כבר מעל ל- 3500 שנה, ולא 2500 כפי שהתיאוריה המגמתית שלך מציעה. וכדי לסתור מדעית את ההבלים שלך על שמו של האל הראשי של העברים, אזכיר לך שדווקא חבריך מכחישי המקרא טורחים לציין שהאל "יהו" מופיע כבר כאל מדברי בגבול כנען ברשימה של פרעה תחותימס השלישי מסביבות 1450 לפנה"ס. וכדאי שתתיעץ גם עם מישע מלך מואב. כי משום מה הוא מספר במצבת מישע על מלחמתו נגד ממלכת ישראל, ומתאר את הביא את חפצי הקודש של האל העברי למקדש כמוש (קרא את שורות 18-17 בטקסט המקורי) ותנחש איך קראו לאל העברי כבר לפני 2830 שנה?.. רמז: לא EL אלא שם שמתחיל ב"יהו". אז נכון שהיתה התייחסות בתנ"ך לעוד אלים. מה לעשות... לא כל העם היו אדוקים באמונתם המונותיאיסטית. גם היום יש כמה אנשים שאינם מאמינים באל היחיד, ובכל זאת הקאנון התיאולוגי היהודי לא נקבע על פי השקפתם של אנשי "שינוי".
 
מספר שאלות

1. מהו אם כך מקור המילה העברית 'אֵל'? האם הדמיון לשם הכנעני מקרי? 2. האם היה הבדל עקרוני בין האל האחד יהו לבין האל האחד כמוש? 3. כמה זה בערך "כמה" במשפט "גם היום יש כמה אנשים שאינם מאמינים באל היחיד"?
 

masorti

New member
מספר תשובות..

1. מקור המילה העברית "אל" הוא האל הכנעני EL, שהיה ראש הפנתיאון הכנעני. הדמיון לשם הכנעני אינו מקרי משום שהעברים חיו בסביבה מסוימת והשתמשו בטרמינולוגיה המקומית. העברים ביצעו שינוי בלשני למילה "אל" והפכו אותה משם של אל ספציפי לשם גנרי ליישות אלוהית כלשהי. בדיוק כפי ש"פלפון" הפך ממכשיר סלולרי של חברה מסוימת למינוח המתאר כל טלפון נייד באשר הוא. מכיון שהאל העברי הוא גם האל היחיד, הרי שממילא כל דיבור על ה"אל" הוא אוטומטית גם דיבור על האל הראשי. וכך יש הקבלה מלאה ל- EL הכנעני שנחשב לאל הראשי ("אל עליון" אצל מלכיצדק), והשומע מבין את הדובר. כדאי להעיר גם שיתכן שהמקור ל"אל" אינו רק EL הכנעני, משום שבשמות המסופוטמיים (שמן הסתם בנויים על אכדית) מופיעה לעתים הסיומת התיאופורית ilu. כך לדוגמא מופיעים ב- Ebla Tablet השמות ישמעאל, ישראל, מיכאל.. כאשר במקום "אל" מוצאים את הסיומת המקומית. אני משער (בלי לחקור לעומק), שהצורה el או ilu היתה במקור מילה גנרית לתיאור אל כלשהו. בהמשך הכנענים הפכו את המילה EL למילה המייצגת את האל הראשי שלהם, ואילו לבסוף העברים (שהכירו את שתי הצורות) ביצעו את התהליך ההפוך והחזירו ל"אל" את משמעותו הכללית. 2. אני לא מומחה גדול לתיאולוגיה מואבית, אבל למיטב ידיעתי כמוש תיפקד כאל ראשי ולצידו היו אלים נוספים (בזה הוא לא היה שונה מ-EL הכנעני, או מזאוס היווני). לעומת זאת, האל העברי הוגדר כאל היחיד הקיים, וכאחראי היחיד לבריאה ולקורה בעולם. 3. לא עשיתי סטטיסטיקות לגבי כמות החוטאים בתקופת בית ראשון. היות ובתקופות מסוימות התנ"ך מעיד שעבודת הבעל והאשרה היתה נפוצה מאוד, מן הסתם מדובר בהרבה אנשים. כנ"ל לגבי היום. הסקרים מעידים שכ- 70% מהיהודים בישראל שומרים מסורת בצורה זו או אחרת, ואם נניח שרובם המכריע אינם אתיאיסטים הרי שקיבלת חסם עליון לכמות הכופרים באל היחיד. (זהו "חסם עליון" משום שחלק מהחילונים הגמורים באורח חייהם עדיין מעידים על עצמם שהם מאמינים באל, אלא שלדעתם הוא אינו מתערב באורח חייהם.)
 
תודה על התשובות.

הגיוני ששבטי מדבר אימצו שם או מילה גנרית מהמקומיים, כמו שאימצו למשל את שמות החודשים הבבליים. אינני יודע עד כמה הרמזים על "בני אלוהים", "בצלמנו", "אלוהים", "אנשי אלוהים" וכו' שונים מחלוקת התפקידים בין האלים "האליליים", ועד כמה השיחות המשותפות עם בני עמים אחרים על אלוהים אינן מעידות על מכנה משותף. סטטיסטיקה זה דבר מעניין. מעניין איזה אחוז מהדתיים (המנהלים אורח חיים דתי) אכן מאמינים בסתר ליבם שישות מסויימת בראה את העולם ומנהלת אותו.
 

Nomaed Dominus

New member
בדיוק מה שאמרתי, ויכוח תיאולוגי

לא לשם זה כתבתי את תשובתי, וגם אם לא כתבתי את המספרים בצורה נכונה, הכל מבוסס עד עובדות ארכיאולוגיות. בקשר לשם "יהוה" (מצטער אם זה מפריע למישהו לראות חוטא כמוני כותב את זה), זה שם של אל שהם הכירו משהיה בסיני, ובעריכה יותר מאוחר, הכלילו את השם הזה כעוד שם ל-"אל" - האל הראשי, או האל היחיד לעברים.
 

b100

New member
שטויות מטורפות!

אני מוחה בכל לשון, על כתיבת השם באותיותיו בפורום. הדברים שאתה כותב הינם פרובוקטיביים, למרות שאתה מנסה לעטותם בארשת צדקנית. אודה לך אם לא תעלה כאן דברים כאלה בעתיד, תוך כדי פגיעה ברגשותיהם של אנשים רבים.
 
למעלה