אם יש אלוהים

תגובה לתגובה

אתה צודק בהחלט בכך שאי אפשר לקבוע עובדה כי האדם יצר לעצמו את אלוהים. זה עניין של אמונה וכל אחד צריך לבחור את דרכו שלו ואת השקפת העולם הפרטית שלו. למרות זאת, בנוגע למה שכתבת- האם העולם המציאותי הוא הכל. אני באופן אישי מאמינה שקיים עוד רובד מעבר לתפיסתו של האדם ושל כל פילוסוף באשר הוא, אך אין זה אומר שאלוהים הוא דווקא האחראי לקיום זה. מובן שלא רק מה שאנחנו רואים ומוכיחים הוא מה שקיים, אחרת לא היינו דנים בכלל במשמעויות נסתרות וקיום האדם, וכמו שאמר השועל בספר "הנסיך הקטן": ´מה שחשוב באמת,סמוי מן העין", אבל אולי יש משהו אחר מעבר לתפיסתינו, ולאו דווקא אלוהים, ובכך אני חוזרת למה שנאמר קודם: אם אכן האדם יצר את אלוהים כדי להסביר תופעות שמעבר ליכולת ההבנה והמחשבה שלו- אזי האדם כבר תופס את הבלתי נתפס. זאת אומרת: במקרה כזה האדם עושה לעצמו קיצורי דרך ומסביר כל דבר אפשרי על ידי קיום האלוהים. אני מקווה שהבנת למה אני מתכוונת. נ.ב: ההודעה שלך היא המעניינת ביותר שקראתי, אני מצפה בקוצר רוח לתשובה!
המהרהרת234
 

mccartney

New member
למהרהרת234

ראשית, תודה על המחמאה
בנוסף, שימי לב, את מאמינה (ואני מצטט מדברייך): אני באופן אישי מאמינה שקיים עוד רובד מעבר לתפיסתו של האדם עכשיו, שאלה לי אלייך, האם את סבורה כי אותו רובד אחראי לרובד שלנו, כלומר למציאות שלנו? לעניות דעתי, הגיוני שאת מאמינה שכך הוא הדבר, שאכן יש קשר בין אותו רובד בלתי נתפס לרובד הגשמי שלנו (אך אודה לך אם תעני לי על כך בעצמך). שימי לב - את אומרת לאו דווקא אלוהים אך ראוי לשים לב כי כעת הויכוח ביני ובינך הוא אך ורק לגבי היחס שלנו אל אותה מציאות, אם נקרא לה אלוקים או לנון או מומו! הויכוח אינו אם קוראים לו אלוקים, אלא: האם קיימת מציאות ראשונית ובלתי נתפסת אשר אחראית למציאות הגשמית שלנו. בנוסף, אני חושב שבתגובה הקודמת שלי התייחסתי בעיקר למוטיב הענווה, כלומר - כיצד אדם יכול להיות בטוח כ"כ בדבר שאין לו שמץ של מושג לגביו, כמו לכל בן אנוש. דבר נוסף אשר מטריד אותי הוא התחושה בקרב אנשים רבים שהמדע סותר את קיומו של אלוקים. לדעתי, וזאת גם הבהרתי בהודעה הראשונה שלי - עלינו להיות צנועים. אמירות בנוסח "האדם יצר את אלוקים" בביטחון כה רב - יש בהן כעין התרסה - אני כבר יודע הכל ואין אלוקים. כדי שנבין את אפסותנו ואי האפשרות שלנו להבין כלום באמת כתבתי מה שכתבתי - אתה (כלומר, מי שהגבתי להודעה שלו) - טוען שאלוקים לא קיים, אולם אתה אפילו לא תהיה מסוגל לענות על השאלה האם רק המציאות שלנו קיימת? לצערי אנשים לא מתאמצים מספיק, השאלה האם אלוקים קיים היא קולית, וכן מסע בזמן וכו´ וכו´, אולם שיעורי מתמטיקה הוא לא קוליים, וגם שיעורי פיזיקה, שהם למעשה המפתחות היחידים (בנוסף לשיעורי פילוסופיה הסטוריה וכדומה) אשר יכולים לקרב אדם במעט אל האמת. ניוטון אמר: אני עומד על כתפי ענקים. אני שואל את עצמי מדוע רוב האנשים מסרבים ללקט את אותו הידע שנאסף במשך שנים כה רבות, וכך לטפס על כתפי הענקים? המטרה העיקרית שלי כאשר אמרתי כי כנראה המציאות שלנו אינה הכל, הייתה להכניס קצת ענווה באותו בחור שאמר "אלוקים לא קיים" (כמובן, בלי לפגוע. אני סבור שגם אני וכולנו בעצם צריכים קצת להצטנע בדברנו על הנושאים האלו). אני סבור שככל שאדם ילמד יותר ויותר הוא יראה שהקיום הרבה יותר מסובך ממה שנראה לנו. לעיתים זה לא עובד. לא ממזמן הסברתי לחבר רעיון מאוד חשוב: ההנחה כי כי יש קונסיסטנתיות בטבע היא אקסיומה, כלומר: ההנחה שאם משהו קרה פעמים רבות הוא יקרה שוב - אין לה שום הוכחה, והסיבה היחידה שאנו חושבים כך היא מאחר וההגיון האנושי אומר שאם משהו קרה מספר פעמים - הוא יקרה שוב. חשבי על כך ותראי שזה נכון. מי לכך שאם תשמטי מידייך חפץ הוא יפול למטה? רק ניסויים שנערכו והראו כי ישנו כוח משיכה. הסברים כגון: כוח המשיכה נובע מכוח כללי עוד יותר (כבידה) - לא יצלחו, שהרי אף הם תלויים בניסויים. לאחר מכן הסברתי לחבר שבמשך שנים כה רבות סברו כי אם גוף מסויים נע במהירות V1 וגוף אחר נע במהירות V2, אזי בגוף אחד יראה כאילו גוף 2 נע במהירות V2-V1, לדוגמא: אם אני נוסע 5 קמ"ש ימינה ואת נוסעת 5 קמ"ש שמאלה, אני אחשוב שאת נוסעת 10 קמ"ש שמאלה. אך אבוי - אם אני מהירות האור היא C ואני נוסע 5 קמ"ש ימינה ואת 5 קמ"ש שמאלה ומאירה בפנס לכיוון שמאל - אני אראה את האור נע במהירות C שמאלה ולא במהירות C+5 קמ"ש שמאלה. אין קשר ישיר בין שני הדברים שאמרתי לחבר שלי, השני פשוט בא להראות לו שהרבה פעמים המציאות פועלת בניגוד לאינטואיציה האישית שלנו (בדבר הראשון - האינטואיציה אומרת שמה שקרה הרבה פעמים יקרה שוב ושוב, ובדבר השני - האינטואיצה אומרת שהאור ינוע מהירות C+5 קמ"ש ולא כך הוא. בשני המקרים האינטואיציה טועה). אך ראי זה פלא: לגבי העניין הראשון חבר שלי אמר לי שזה סתם פלספני, ולגבי העניין השני הוא אמר לי שהוא מתערב איתי שמי שהמציא את התורה הראשונית ידע שיש בעיה עם האור. זה ממש עצבן אותי כי זה פשוט לא נכון. ניוטון לא ידע שיש בעיות עם התורה שלו. כל עולם המדע הוכה בתדהמה כאשר תורת ניוטון התנפצה לרסיסים. ואז ניסיתי להסביר לו שיש קשר הדוק בין פילוסופיה למציאות: פילוסוף ידוע טען כי לעניות דעתו העולם שלנו מורכב מחומר, אך אם נחלק את החומר עוד ועוד ועוד, נקבל לבסוף משהו מעין רוחני. למעשה, הוא צדק, מאות שנים אח"כ הסביר אינשטיין כי: אם נחלק את החומר עוד ועוד, נקבל לבסוף אנרגיה, למעשה אנרגיה עצומה. אותו פילוסוף התכוון לאנרגיה, אך פשוט המילה "אנרגיה" לא הייתה קיימת בזמנו. לסיכום: הבאתי כאן כמה רעיונות נחמדים, ואני מקווה שהם גרמו לכולנו להבין שאנחנו לא כ"כ חכמים, והמצאת עובדות כגון "האדם יצר את אלוקים" או "אין כזה דבר ניסים" (מי שטען שהטכנולוגיה יכולה להסביר ניסים - אז מה?, אגב, המדע יכול להסביר אותם, לא הטכנולוגיה, הטכנולוגיה היא רק תרגום של המדע לצרכים מעשיים). ביי
 
אז ככה

גם אני שאלתי את עצמי במי אני מאמינה... וגם הצגתי את שאלתי כאן בפורום והגעתי למסקנה : אני מאמינה בעצמי, בכוחות שלי, ובכוח הרצון והפעולה שלי בחיים לא יכולים להיות ניסים ונפלאות זה רק האדם ממציא לעצמו "צל" ששומר עליו כפי שאמרת כיום אין ניסים ונפלאות..ואני מאמינה שלא היו ולא יהיו שום ניסים. אם תתעמק בנושא תוכל לגלות שבימינו בזכות הטכנולוגיה המתקדמת אפשר לפרש את הניסים מתקופת התנ"ך אומנם לא את כולם... מקווה שעזרתי אניטה
 
איזה אלוהים ואיזה נעליים?

טוב, אז תשמע: אם היה אלוהים אז היינו חיים בעולם עצוב מאד, שבו אלוהים נותן לכל כך הרבה אנשים חפים מפשע למות בלי סיבה.לדעתי יותר מעודד לחשוב שאנחנו אחראים למה שקורה.ככה אנחנו גם אחראים למצב הביטחוני ולכל הסכנות שיש, חוץ מאסונות טבע ודברים שאין לנו שליטה עליהם. אם אלוהים זה אותו אחד מהתנ"ך שכל מה שאכפת לו זה כמה אנשים אוהבים אותו ובאיזו מידה, אז למה לנו לרצות אחד כזה? וחוץ מזה אנשים מצדיקים דברים לא מוסריים ואפילו פליליים באמונה דתית- כאילו שזה מחפה על מה שהם עושים. אנשים- תתחילו לקחת את עצמכם בידיים, אתם אחראים לחיים שלכם, לא אף כוח עליון, והגיע הזמן לעשות משהו בנידון!
 

nissimhania

New member
קיום אלוהים אינו מסיר מהאדם

אחריות, (דווקא ההיפך הוא הנכון, אם תרצי אסביר למה). הנה רמב"ם אמר בפשטות- מי שלא עוזר לעצמו גם אלוהים לא יעזור לו.
 

nissimhania

New member
קיומו של אלוהים אינו מסיר מהאדם

אחריות, (דווקא ההיפך הוא הנכון, אם תרצי אסביר למה). הנה הרמב"ם אמר בפשטות- מי שלא עוזר לעצמו גם אלוהים לא יעזור לו.
 
למעלה